Miten toiset uskaltavat vauvalle jotain osta jo alkuraskaudessakin???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kävin eilen ostamassa esikoiselle talvipukua ja samalla en pystynyt vastustamaan kiusausta, ostin mahavauvalle semmoisen lämpöpussi-haalarin. Esikoinen aikoinaan aloitti elämänsä 68cm haalarissa johon hukkui, ja olin päättänyt että uudelle tulokkaalle ostan pienemmän alkuvaiheeksi. Mutta en kyllä aikonut sitä osta vielä rv:lla 27! Mutta kun oli niiiiin suloinen, 50-60cm Lenne jossa hihat ja huppu ja jalkaosa pussina, kuvittelen että se voisi olla alussa paljon parempi kuin isohko oikea haalari josta turvakaukalossa vaikea saata selvää, missä ne jalat oikeastaan on jne.

Mutta nyt mietin, että esikoista odottaessani en katsonut edes sukulaisilta saamia vanhoja vaatteita ennen kuin 30 viikkoa kasassa, enkä ostanut yhtään mitään ennen äitiysloman alkua itse. Miten nyt uskalsin?! Vähän hirvittää! Te jotka jo kovin ajoissa ostatte vaatteita, ettekö pelkä että elävää ja tervettä vauva ei tulisikaan kotiin? Itselläni ei ole omakohtaista pahaa kokemusta, mutta olen kyllä semmoiseen törmännyt ja mietin kauhulla, miltä tuntuu kun kaikki kotona odottaa vauvaa ja vauva sitten ei tulekaan. Nyt kun sitä kirjoitan tuntuu vielä pahemmale että uskalsin sen haalarin osta!

Kommentit (6)

Vierailija

Mummoni huusi kauhusta, kun kuuli että marraskuussa syntyvälle esikoisellemme ostettiin vaunut kesäkuun alussa. Oli vakaasti sitä mieltä, että tietää pahaa onnea ostaa mitään etukäteen ja voivotteli asiaa pitkään ja hartaasti. Me nyt ei vaan olla taikauskoisia, joten naurettiin koko ajatukselle.

On toki mielessä käynyt, että pajon on rahaa mennyt ja paljon on tavaraa hankittu, jos jotain sattuukin eikä niille tule käyttäjää. Mutta käytännöllisyys on mennyt tämän ajatuksen edelle: laitokselta tullessako sitten kurvataan kauppojen kautta ja ostetaan vaunut, kaukalot, sängyt, vaatteet jne??? Tai vastasyntyneen kanssa kauppoihin kiertelemään ja imetykset ja vaipanvaihdot liikkeiden vessoissa??? Ehkäpä ei... Sen vuoksi on hankittu tavaraa pitkän ajan kuluessa ja kaikessa rauhassa. Eipä talouskaan olisi kestänyt ostaa täräyttää kaikkea kerralla, sen verran kallista kaikki on ja kun meillä ei mahdollisuutta saada käytettyä lähipiiristä. Ja JOS nyt jotain sattuu, niin on kyllä ajateltu niin kauan yrittää että tavaroille käyttäjä jossain vaiheessa ilmaantuu...

Kitty rv 34+6

Vierailija

Heti kun sain tietää raskaudesta ryntäsin ostamaan potkupukua, jonka vein sitten miehelle. Potkupuku kertoi siis tulevasta vauvasta.

Siitä lähtien olen ostanut vaatteita vähitellen, eipä ole mennyt rahaa kerralla niin paljon. Toki raskausaika on riskialtis loppuun asti, mutta onhan sitä pakko varautua tulevaan. Itse olen ainakin kuullut, että monet lastentarvikeliikkeet ottavat palautuksena vaunuja, pinnasänkyjä ym. jotka on uutena ostettu, siis antavat täyden rahan tuotetta vastaan, jos vauvalle onkin käynyt jotakin. Mun mielestä ainakin tosi hyvä juttu.

Kukin toimii tietysti tavallaan. Meille odotellaan esikoista ja jotkut hankinnat mietityttää että ovatkohan tarpeellisia vai ei. Osa esim. sitteri ollaan toistaiseksi jätetty ostamatta ja hankitaan sitten myöhemmin, jos tuntuu tarpeelliselta.

Vierailija

Olen tosi pelokas nyt raskauden alussa viime syksynä tapahtuneen keskenmenon jälkeen. Mutta lähes aina kaupoissa kierrellessäni katselen kyllä vauvanvaatteita ja tavaroita. Vielä ole uskaltanut ostaa kuin joitain halpoja vaatteita, mutta niitä olenkin sitten ostellut jo siitä asti, kun alettiin haaveilla vauvasta! Ja ennestään on jo kaksi kouluikäistä lasta, joiden käytännöllisimmät ja sievimmät vaatteet olen säilönyt. (vaikka pari kertaa muuttaessamme, olen toki karsinut aina vähän vähemmäksi)

Äitiysvaatteita ehdin ostaa keskenmenneessä raskaudessa yhdet housut ja ensin harmitti todella paljon, että olin niin hätäinen, kun en niitä sitten ehtinyt edes tarvita. En vieläkään tarvitse, mutta olen jo ostanut alennuksista kahdet housut lisää. Ja vauvan vaatteita myös lisää. Olen ihan varma, että joku ystävistäni tarvitsee niitä, jos en itse. Ja pikkuhiljaa ostelemalla alennuksista, voi säästää ihan oikeasti.

Kärryt, turvakaukalon ja sitterin ostan vasta joskus aikaisintaan kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta kiertelen kyllä vaivihkaa jo nyt katselemassa millaiset haluaisin. Paria kuukautta ennen la valistan miestä siitä millaisia haluan, siltä varalta, että tulee äkkilähtö etuajassa. Saa sitten hätätapauksessa ainakin se kaukalon hakea. Kaikki muut tarvikkeet ovat varastossa odottamassa vanhemmilta lapsilta. Eli varsinainen hamsteri olen!

Yksi kaverini osti vaunut noin puolivuotta ennen vauvan syntymää, kun ei kerta kaikkiaan malttanut odottaa. Kyllä silloin riitti manaajia, että huonoa onnea tuo. Ei tuonut kuin terveen tytön, hieman etuajassa...

miikuko vasta rv 10+6!

Vierailija

Noin kuukausi ennen pojan syntymää meille tuotiin paketti, jonka tuoja oli kieltänyt avaamasta sitä ennen kuin vauva on syntynyt. Avasin paketin heti, sillä en halunnut mennä taikauskohömpsötykseen mukaan. Se kun ei millään vaikuta synnytyksen sujumiseen ym., olenko avannut pakettia tai ostanut vauvalle jotain.

Vierailija

Kyllä mä näen asian niin, että se vauva jota olen alkanut odottamaan on mun/meidän vauva vaikka jotain kamalaa tapahtuisikin. Mun mielestä paljon masentavampaa ja stressaavampaa on elää tätä elämää niin, että vaan odottaa että jotain kamalaa tapahtuu. Vaatteet, sängyt, vaunut = kaikki on pelkkää materiaa josta varmasti pääsee eroon jos sellainen tilanne eteen tulee.

t,Toivon odottaja 35+1

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat