Auttakaa: Miten saan 1v juomaan nokkamukista??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen yrittänyt ja yrittänyt... huitoo käsillä pulloa pois, valittaa ja lopulta alkaa itkeä jos yritän laittaa pulloa suuhun. Jos suostuu pitämään pulloa edes kädessä mieluummin kaataa maitoa pitkin lattioita ja leikkii sillä. Olen yrttänyt ns. taikamukista... ei osaa imeä. Olen yrittänyt Tuppervaaran mukista... sama tilanne... ei kelpaa paitsi leikkikaluksi. On todella mieltä ylentävää joka jumalan kerta vaihtaa tyypiltä kaikki vaatteet ja pestä vielä keittiön lattia kaupanpäälle.

Olen niin raivona!! Joko itkee tai nauraa, kun yritän joko hyvällä tai pahalla... olen yrittänyt kehua... maanitella ihan mitä vaan.

Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten tuo homma saadaan toimimaan?? Annanko vaan sitkeästi nokkamukia?? Ja annan olla " janossa" ? Kuinka kauan sitä voi janoisenakaan pitää?

Kaiken kukkuraksi päiväkodissa oltiin ihan H.Moilasena, että jaa eikö teidän 1v vielä osaa nokkamukista jouda? Onko kellään vastaavia kokemuksia?? Ihan kun pitäisi sen ikäisen jo osata itse syödäkkin jne. Olin todella ihmeissäni! Ei kai sitä tarvis hoitoon tuoda, jos se itse tulis toimeen :)

Kommentit (4)

Vierailija

mulla myos 14kk:n ikainen vauva, joka ei tata imuhommaa ole viela kassannyt. Ottaa kylla nokkapullon suuhun, mutta jos se imutulppa on sisalla, joka pitaa nesteen sisalla, ettei tipu, niin ei osaa juoda. Neste tulee liian ' tiukasti' , vaatii kovat imut. Otin sen imutulpan sisalta pois ja juo kylla siita sitten, kun virtaus on voimakkaampi. Itse olen yrittanyt nayttaa hanelle miten nokkamukista juodaan, ehka siita kassas hieman, joten yrita nayttaa esimerkkia. Meidan poika on juonut jo oikeasta mukista 6kk:n iassa, joten siita sitten olen juottanut nykyaankin. Tai auttaiskohan tuo, anna oikea muki, johon voisivat paivahoidossa kaataa vetta isommasta tayttoastiasta? Nain mina olen tehnyt itse. Itse imetan viela, joten en tieda onko silla vaikutusta, etta pojalla ei oikeastaan ole edes kiinnostusta nokkamukiin.

Vierailija

Nyt sitten annoin välissä maitoa tuttipullosta, kun oli niin itkuinen eikä ollut missään hyvä. No äsken sitten syötin ruokaa ja sen päälle kokeilin marjamehua (juu... tiedetään, ettei saisi mehuja antaa... mutta kun ei juo vettäkään) nokkamukista... niin jo kelpas!!

Niin siis olen ottanut siitä pullosta sen imuventtiilin pois... eli kokoajan saa vieressä kytätä, ettei kaada pulloa ympäri.

Elikkä ihan niin kuin ajattelinkin; " piruuttaan" ja täysin tahallaan huutaa ja meuhkaa... eli osaa siis aivan hyvin (hitaasti, mutta kuitenkin) juoda nokkamukista. Siis kaikkea muuta kun maitoa!! Siinä on nyt joku juttu, että se maito just pitää saada sieltä pullosta. Pähköilin tässä, että on sille kai joku " äidinkorvike" kun aika aikaisin alettiin pullosta antamaan. Joudun siis " vierottamaan" 1v:n " äidistään" eli tuttipullosta! :) Hoh hoijaa... saas nähdä miten hermo kestää... tappelu jatkuu taas huomenna. Kyllä niin helpommalla pääsis, jos antais vaan tuttipulloa kouluikään asti!

Vinkkejä kaivataan edelleen...

Vierailija

Mä juuri ajattelin ehdottaa, että anna vaikkapa mehua nokkamukista. Kyllä hän oppii sitä maitoakin siitä mukista ottamaan kun hoksaa, että miten siitä juodaan.

Tarjoa aina ensin nokkamukia. Älä luovuta heti ensimmäisellä kerralla.

Pidä tuttipullot piilossa. Kun ne ovat pois näkyvistä, lapsi ei osaa niitä kaivatakkaan.

Ota nokkamuki myös leikkeihin mukaan.

Näytä esimerkkiä miten nokkamukista juodaan (oma lapseni ainakin aina matkii äidin ja isän tekemisiä).

Toivottavasti näistä olisi apua!

Vierailija

Meillä aloitettiin " tuttipullosta eroon" -kampanja jo kesällä ja nyt voi sanoa että on muutama viikko mennyt täysin ilman pulloa. Meillä oli alkuun niin, että vaikka vettä joi mukista isojakin määriä (eli siis osasi juoda), niin samaisesta mukista juotu maito purskautettiin suusta ulos. Tyttö oli siis sitä mieltä että maito kuuluu juoda pullosta ja vesi mukista. Vettä siis on juonut mukista jo kuukausia, varmaan noin 8-kk ikäisenä aloin tarjota. Maitoa yritin huonolla menestyksellä tarjota mukista jo pitkään mutta kesällä vasta uskalsin alkaa kunnolla vieroittaa.

Minä tein niin että tarjosin, tarjosin ja tarjosin vaikka menekki oli heikkoa. Ensin alkoi mennä kulaus maitoa, sitten muutama, kohta 20 ml, puoli desiä ja nyt jo tänään loppui aamupalalla maito (1,5 dl) kesken! Alkuunsa kun mukista maitoa meni vähän annoin kuitenkin aamulla ja illalla maitoa tuttipullosta, ruuan yhteydessä vain mukista. Sitten jätettiin iltapullo pois ja viimeisenä aamupullo ja nyt tyttö juo aamulla syöttötuolissaan maitoa mukista sillä aikaa kun keittelen puuroa. Niin ja käytössä on Emman silikoninokkainen tipaton muki ilman venttiiliä, venttiilin kanssa tyttö vaan hermostuu. Ja siitä mukista pitää kyllä imeä todella lujaa aikuisenkin jotta saa venttiilin kanssakin juotua (testattu on)...

-minskuliina & tyttö 1v 2,5kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat