Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ollut raskausmyrkytys!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka pian synnytyksen jälkeen teillä on verenpaineet tasoittuneet/laskeneet? Vai oletteko joutuneet aloittamaan jonkun lääkityksen?

Itselläni ei verenpaineet ole vieläkään lähteneet laskuun, vaan heittelee ihan hulluna...en haluaisi aloittaa lääkitystä, koska niitä voisi sitten joutua syömään lopunikää. Elän siinä toivossa että ne vielä tasaantusisivat aikanaan itsestään, kun onhan synnytyksestäni vasta niin lyhyt aika!

-suzanne ja poika 2½vko

Kommentit (9)

Vierailija

siitä ne sitten lähti pikkuhiljaa laskemaan, ja nykyään on jo normaalit, kun synnytyksestä on 5,5 kuukautta. Terkkari silloin neuvoi, että mitään raskasta ei saa tehdä, ei edes niitä kotitöitä -ei siis mitään mikä voisi väsyttää. Eikä saanut harrastaa mitään liikuntaa, mikä olisi nostanut mm. hien pintaan tai olisin hengästynyt muuten. Lepo siis auttoi mulla, ja otinkin sitten ihan todella rauhallisesti.

Vierailija

Mulla ensimmäisessä raskaudessa tuli lievä raskausmyrkytys (paineet n.140/100, normaali mulla n.120/60, proteiinit 1-2+), enkä missään vaiheessa joutunut syömään lääkitystä, synnytys vain käynnistettiin hieman etuajassa. Tällöin paineet lähtivät normalisoitumaan reilu kuukausi synnytyksen jälkeen. Toisessa raskaudessa tulikin vähän vakavampi raskausmyrkytys (paineet n. 160/120, prot 3+) ja jouduin sairaalaan ja lääkitykselle rv36 ja synnytys käynnistettiin rv37+1. Tämän jälkeen jouduin syömään lääkitystä 7vkoa, välillä yritin lopettaa lääkkeet, mutta paineet pomppasivat heti. Nyt synnytyksestä kulunut 3kk ja pärjään kyllä ilman lääkkeitä, mutta vielä ei ole paineet " ihannelukemissa" . Olen alkanut nyt liikkua ja jumppailla enemmän, joten toivon senkin vauhdittavan paineiden tippumista normaaleiksi. Uskon että sun paineet normalisoituvat ihan ilman lääkitystä, aikaa siihen voi vielä mennä useampi viikko. Eihän se ihme ole jos paineet ovat alkuun korkeita, kun on yöheräilyjä jne. Koita levätä ja rentoutua aina kun mahdollista, syö paljon hedelmiä ja vihanneksia ja vältä suolaa, näilläkin asioilla on positiivinen vaikutus verenpaineeseen.

Vierailija

ennen kuin verenpaine oli laskenut normaaliin, lääkitystä ei kuitenkaan tarvittu.

Minulla oli paineet korkeimmillaan 170/117 kun normaalisti n. 115/70.

Jälkitarkastukseen asti paineita seurattiin neuvolassa. Lääkitys olisi ehkä aloitettu, jos paineet olisivat vielä tuolloin olleet koholla.

Vierailija

Hei!

Minulla oli raskausmyrkytys ekassa raskaudessa. Paineet alkoi lähestyä normaalia lukemia noin 2 viikon kuluttua synnytyksestä. Mulla oli tosi kipeä pää, kun paineet oli koholla, ja se päänsärky on jäänyt edelleen riesaksi, vaikka paineet on jo normaalit. Onko muilla liittynyt raskausmyrkytykseen/kohoneeseen verenpaineeseen päänsärkyä?

Vierailija

Lääkitys aloitettiin kohonneen verenpaineen takia rv36+4 ja poika syntyi kiireellisellä sektiolla rv37+1 raskausmyrkytyksen vuoksi. Paineet kohosivat sairaalassa ollessa, kunnes äkkiä laskivat 6pv myöh. ja kotiutuessa lääkitys lopetettiin väliaikaisesti. Mun piti mitata paineita pävittäin ja neuvolassa jutella paineista. Eivät enää kohonneet, joten lääkitystä ei tarvinnut enä aloittaa / jatkaa. Nyt olen taas raskaana ja paineita mittailen 2xvko. Kyllä niihin paineisiin kannattaa vakavasti suhtautua. Ei ole sanottu, että joutuisit koko ikäsi lääkkeitä syömään, vaikka nyt niitä söisitkin. Ystävälläni oli verenpainelääkitys 6kk synnytyksen jälk. Sitten se lopetettiin eikä enää ollut ongelmia 2 seur. raskaudessa. Paineet normaalit hänellä, samoin mulla. On myös omaksi ja mahd. vielä tulevien lastesi parhaaksi, että paineesi ovat hyvällä tasolla... ;)

Charlotte ja poika pian 5kk ja rv 6+5

Vierailija

Olin vauvan syntymän jälkeen sairaalassa 7 vrk ja kun kotiuduin niin paineet olivat jo hyvät,jotain n. 130/70,korkeimmillaan paineet olivat ennen synnytystä jotain 180/120.Sairastin erittäin vaikean toksemian,diagnoosina Hellp syndrooma ja sektio viikolla 24+.Lääkäri kyllä mainitsi että mulla on suuremmat todennäköisyydet joskus myöhemmällä iällä sairastua verenpainetautiin koska olen sairastanut pre-eklampsian.Toivottavasti paineesi tasoittuisivat.

Vierailija

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys ja toisessa kohonnut verenpaine loppuraskaudessa. Kummallakin kerralla olen aloittanut lääkityksen jo ennen vauvan syntymää ja lääkitys on lopetettu vasta vauvan ollessa n 2kk.

Uusimmat

Suosituimmat