Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Mitä tehdä tässä taloudellisessa katastrofissamme?!

Vierailija

Olen aivan neuvoton. Mitä tehdä tässä tilanteessamme?

Olisikohan täällä kellään hyviä neuvoja, nyt ne tulisivat todella tarpeeseen!

Olen jäänyt juuri äitiyspäivärahalle ja siitä minulla jää käteen n. 800¿/kk. Mieheni on joutunut pitkälle sairaslomalle, jota hänellä oli ensin keväästä loppukesään/alkusyksyyn. Tuolloin Kelalla kesti 4 kk tehdä sairaspäivärahapäätös. Nyt miehen sairaslomaa on jatkettu ja uusi hakemus on sisällä Kelassa. Edelliset sairaspäivärahat tulivat takautuvasti juuri reilu kuukausi sitten. Saimme kesällä jossain vaiheessa toimeentulotukea, mutta pääasiassa emme saaneet, koska minä sain tuolloin vielä täyttä palkkaa. Jouduin olemaan raskauden loppuvaiheessa paljon sairaalassa.

Nyt olen siis jäänyt tuolle äitiyspäivärahalle ja odottelemme taas Kelan päätöstä sairaspäivärahan maksamisesta. Siihen menee todennäköisesti vielä n. 3 kk.

Meillä on maksamattomia sairaalalaskuja, lainoja ja muita laskuja arviolta 1000 ¿ nyt, jotka menevät seuraavaksi perintään. Emme saa toimeentulotukea, koska Kela on maksanut takautuvasti niin paljon sairaspäivärahoja ja asumistukia, jotka lasketaan nyt sitten himmeiksi tuloiksi monta kuukautta eteenpäin. Todellisuudessa emme voineet maksaa velkojamme Kelan päätöksiä odotellessamme ja kaikki takautuvasti maksetut etuudet ovat menneet saman tien jo erääntyneiden laskujen maksuun.

Mitä tehdä!?

Sivut

Kommentit (110)

Vierailija

Sehän maksetaan kuutenä päivänä viikossa? Muistelisin hoitoalalla olleen kaverin tehneen keikkoja juuri sunnuntaisin tästä syystä?

Vierailija

vuokra-asunnossakin asutte. 750 e/kk.

Noin pieni perhe mahtuu paljon pienempäänkin asuntoon tai sitten maksatte ylihintaa. Jopa pääkaupunkiseudulla voit saada paljon halvemman asunnon. Esim. 3 huonetta, 60 neliötä, noin 500 euroa/kk.

Kannattaisi myös ajatella millaista vuokraa on varaa maksaa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

tiedän sen kun olen luottoyhtiössä ollut töissä. Et saa vakuudetonta luottoa, et hoasin vuokra-asuntoa, yksityisetkin voivat tarkistuttaa luottotiedot joten et välttämättä edes vapailta markkinoilta vuokra-asuntoa, puhelinliittymää yms. lista on loputon.

Vierailija

Itse teen keikkaa sitä kautta, kun saan lapset hoitoon. Sinne voi ilmoittaa päivät jolloin itselle sopii ja lähes aina on löytynyt keikka. Maksavat palkan muistaakseni 2krt/kk ja ihan muutaman päivän keikkaakin voi saada. Kannattaa toki laskea tarkkaan Kelan tuista, kannattaako. Itselläni kannattaa pari päivää kuussa tehdä - saan siten lähes yhtä paljon käteen kuin esim. lto koko kuun työstä. Tulot ovat sen verran pienet etteivät alenna tukia. Tai sitten pimeästi hoidat esim. lapsia.

Tsemppiä edelleen ja kerrothan tilanteestasi!

Vierailija

eli sopi yksityiskodin siivouksesta päiväsaikaan asukkaiden poissa ollessa, niin että vauva voi olla vaunuissa mukana. Silloin voi ajoittaa sen n. 3 h työnsä vauvan päiväunille, ja jos se herää sen voi vaikka imettää välillä tai vaihtaa vaipat.

He olivat myös opiskelijoita ja rahat tiukilla.

Oletko harkinnut että muuttaisitte halvempaan asuntoon. Vauvaperheitä asuu yksiöissäkin. Samoin vanhoissa puutaloissa halvempaa. Yksi kaverini ja minä molemmat aloitettu vauvaelämä ilman suihkua sisällä, saunavuoro kerran viikossa ja vauva kylvetetään ammeessa puu-uunin lähellä.

Opintolaina varmaankin suurin lainanne. Pankin kanssa kannattaa ehdottomasti tehdä uusi maksuaikataulu. Tuon kokoisessa lainassa minulla ainakin minimissään oli 25 e kuussa lyhennykset korkoineen, siitä nyt selviää kolmen tunnin siivouksella pimeästi. Tarkoitushan ei ole maksaa noin vähän loputtomiin vaan vain nyt ehkä puoli vuotta, kunnes äitiyslomasi loppuu ja menet töihin.

Niin olet kai huomannut että jos lapsi on 3kk niin jäljellä on vain 6 kk tätä tilannetta ennen kuin äitiysloma loppuu ja voit mennä töihin.

Ja jos miehesi ei voi hoitaa lasta, ota iltasiivousta tms. jolloin mummo tns. voi hoitaa lomien töidensä jälkeen asta sen aikaa. Ehkä he mieluummin antavat hoitoapua kuin rahaa.

Vaunujen kanssa voi myös jakaa mainoksia hyvin. Kotoa voi tehdä jotain puhelintyötä. Verkostomarkkinointia voi tehdä vaikka oma vauva mukana, esim. lastenvaate-edustusta.

Kerro jos jostain näistä sinulle apua niin pelastat meidän kaikkien päivän, ap

Vierailija

nyt kelan maksut loppuu ja pitäisi hakea eläkettä.

Meillä kans rahat olleet tiukilla tuon sairastumisen takia ja mies siinä kunnossa ettei tuohon työhön ainakaan pääse jos mihinkään.

Kerran haettiin ruoka lappuja diakonilta,sanoivat että rahaa eivät anna mutta ruoka apua kyllä,se auttoi meitä.

Meillä ei onneksi ole yhtään velkaan,minä olen hoitovapaalla.

Saadaan asumistukea ja nut hain toimeentulotuki hakemuksen,kokeillaan saako sitä,meillä on useampi lapsi.

Meillä kesti kelasta rahan saanti lääkärin takia kun vetkutti b-todistuksen kirjoittamista,oli lomalla ja millon mitäkin.

Aivan ihania ihmisiä siellä kirkolla,itkuhan siinä tuli kun jouti sinne mennä(alentua)mutta pakko se oli saada ruokaa pöytään.

Ollaan totuttu että rahaa on,niin tämä oli järkytys kun sitä ei yks kaks olekkaan,se kyllä opettaa mikä on tärkeää ja mikä ei.

Lapset kun tarvii koulukirjoja mitä pitää ostaa ynm.niin säästötkin meni.

Meillä tosiaan tuo että ei ole velkaa,se varmasti auttaa jotenkin.

Voimia kovasti ja toivottavasti saatte asiat kuntoon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat