Neuvolat: Kunnallinen/Yksityinen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huh, kai se on siirryttävä tänne puolelle plussan johdosta... Ja nyt on varmaan päätettävä, miten nuo neuvola-asiat hoitaa. En oikein tiedä, menisinkö yksityiseen vai kunnalliseen äitiysneuvolaan... Onko kokemuksia, mielipiteitä yms? Minulla on taakkana masennusta ja pelkotiloja, joiden vuoksi haluaisin mahdollisimman yksilöllistä hoitoa.

Omaa vertailua...

Yksityinen:

+ olettaisin palvelun olevan yksilöllisempää kuin kunnallisella

+ " saa mitä haluaa" kun kerran maksaa

- kustannukset

Kunnallinen:

+ samat tietokannat kuin mielenterveystoimistossa, helpompi seurata äidin hyvinvointia (psykiatrin mielipide)

+ siirtyminen äitiysneuvolasta lastenneuvolaan luonnollisempaa, parempi tulevan lapsen kannalta (taas psykiatrin mielipide)

+ ilmaista

- pelko " liukuhihnamaisesta" hoidosta

- ei välttämättä saa aina mitä haluaa (esim. ylimääräisiä ultrakuvauksia)

Kommentit (11)

Vierailija

Töhnö, käyt ilmeisesti myös lääkärikäynnit VL:ssa? On siellä erikseen neuvola-asioihin perehtynyt lääkäri, vai onko käynnit näillä " lapsettomuuslääkäreillä" ? Itsekin olen ollut VL:n asiakkaana..

Vierailija

Jo edellisessä raskaudessa tuli käytyä enemmän ykstyisellä lääkärillä kuin kunnallisella, koska aikoja ei tahtonut saada ja olivat aika kiireisiä aina nuo tk-lääkärit. Nyt päätin heti alusta että lääkärikäynnit hoidan omalla gynellä, joka on erikoistunut raskausajan- ja sikiöseurantaan, aikoja saa myös iltaisin ja sinne on töistä helppo mennä, kesken päivää jos töistä joutuisi lähtemään, pelkkiin matkoihin menisi helposti puolitoista tuntia.

Terveydenhoitajan käynnit saa usein sovittua aamuksi niin että on helppo käydä naapurikorttelissa matkalla töihin ja nuo käynnit ovat muutenkin aika rutiinia, pissat, painot ja verenpaineet, niin käytän ihan mielelläni kunnallisia palveluja niissä. :)

Vierailija

Itse käyn väestöliiton neuvolassa, joka siis on ihan yksityinen neuvola, eli maksaa, muttei aivan niin paljoa kuin muutamassa muussa yksityisessä paikassa. Valitsin väestöliiton, koska olen siellä käynyt aiemmin lapsettomuushoidossa ja pidin paikasta. Nyt olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani. Mulla yksityisen neuvolan valitsemisen takana lapsettomuuden lisäksi on moninaiset sairauteni ja neuvolassa otettiin puheeksi sitten myös aiemman mielenterveyshuoleni. Mulla on aivan ihana " neuvolantäti" (kätiö/terv.hoitaja) jonka kanssa ollaan juteltu tosi paljon kaikesta, ensimmäinen neuvolakäynti kesti kaksi tuntia! He ovat ohjanneet mut myös äitiyspolille ylimääräisiin seurantoihin, ja joka ainoa neuvolakerta ultrataan. Pysyy äitikin rauhallisempana.

+ yksilöllinen palvelu (paino sanalla palvelu)

+ aina samat ihmiset

+ enemmän aikaa per asiakas kuin yleisellä puolella

+ otetaan huomioon aivan kaikki, koko odottava äiti

+ " sitä saa mitä tilaa"

- kustannukset

Olen miettinyt, että pitäisikö käydä myös yleisellä puolella, mutten oikeastaan näe kovasti siihen syytä. Olo on todella turvallinen näin.

Vierailija

En näe mitään syytä muuhunkaan. Lääkärikin meillä on aina sama ja ihan pätevä, vaikka ei tietenkään pelkkiin synnytyksiin ja naistetauteihin erikoistunut, vaan aivan yleislääkäri. Mutta oikeastaan nuo raskauden lääkärintutkimukset oli lopulta se ja sama, itse en ainakaan niistä sen kummemmin kostunut. Siis se nyt oli tärkeintä saada tietää, että kohdunsuu on kiinni niillä viikoilla joilla sen pitää olla kiinni :) Ja jos jotain häikkää olisi ollut/tullut, niin äitipolillehan sitä olisi päässyt tai joutunut asiantunteviin käsiin.

Ultriahan saa niin paljon kuin haluaa, jos siis rahaa riittää. Niiden saamiseksi ei tarvitse koko raskauden seurantaa siirtää yksityiselle, sen kun varailee ultria :) Tokihan yksityisellä veloitetaan jokaisesta toimenpiteestä erikseen, eli ei sielläkään perusneuvolakäyntiin ultraus kuulu, sen saa jos maksaa lisää.

Itse sain ainakin esikoisen kohdalla asiantuntevaa ja yksilöllistä ohjausta ja hoitoa neuvolassa. Asioihin paneuduttiin ja pienetkin ongelmat otettiin tosissaan ja äitipolillakin kävin kahdesti lähetteellä, vaikka oli mielestäni ihan normaali raskaus. Minut siis ultrattiinkin 2 ylimääräistä kertaa.

Mutta näin siis omalla kohdallani! Itse lähtisin yksityiseen neuvolaan vain jos kunnallisessa neuvolassa tulisi jokin ylitsepääsemätön konflikti, eikä neuvolantädin vaihto onnistuisi.

Vierailija

En nyt oikein tiedä, onko erityisemmin neuvola-asioihin perehtyneitä, samalta linjalta ne lapsettomuus-lääkäritkin valmistuvat, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreitä ovat siis kaikki. Uskon että osaavat asiansa oikein hyvin. Heillähän siis tarjotaan ihan neuvola-palveluja, tosin kuulema aika harvat sitä kysyvät, koska siitä tiedetään hirmu vähän. Oletetaan että kunnallinen on ainoa vaihtoehto. Sinänsä hassua, koska kukaan ei enään kyseenalaista sitä, että terveyskeskus olisi sairastapauksessa ainoa vaihtoehto.. ?

Käyn Turussa, ja siellä eivät enää tee np- eivätkä rakenneultria siellä, vaan ohjaavat Terveystalolle, jossa tällä hetkellä uudemmat laitteet ( mm. 3D) ja yksi ultrauksen alan johtavia tutkijoita. Hyvillä mielin menen siis sinnekin.

Vierailija

Ensimmäisestä raskaudesta tasan vuosi sitten jäi kunnallisesta niin huonot kokemukset sekä terveydenhoitajan (joka vaihtui joka kerta), että lääkärin toiminnasta, etten enää siihen laitoksen jalallani astu. Raskaus päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon, eikä ongelmiani ja kipujani otettu ollenkaan huomioon. Sain apua vasta yksityiseltä lääkäri asemalta.

Nyt uuden raskauden kanssa olen jo heti Kätilöopiston seurannassa eli joka viikko otetaan raskaushormoonit ja ultrataan. Näin mennään ainakin 2-3 viikkoa eteenpäin ja rv8 siirryn oman yksityisneuvolan ja lääkärin huomaan. Olo on paljon rauhallisempi.

Sattumaa, että uuden vauvan laskettuaika on sama, kun keskenmenneen.

Vierailija

Kaivelin vanhan pinon, joka itselleni ajankohtainen. Ajattelin käydä terkkakäynnit julkisella, mutta lääkärikäynnit yksityisellä. Nyt vain pitäisi löytää hyvä yksityinen gynekologi, joka tietäisi neuvolapuolestakin. Vinkkejä otetaan vastaan! =)

Vierailija

Olen jääräpäisesti käynyt julkisella kaikki neuvolakäynnit - vain alkuraskaudesta kävimme ultrassa yksityisellä. Näin jälkikäteen harmittaa, etten käynyt lääkärikäyntejä yksityisellä. En tiedä missä päin Suomea asustelet, mutta etenkin täällä etelä-Suomessa on niin kova lääkäripula julkisella, että lääkärinä on kuka milloinkin ja aikoja on vaikea saada. Jos tiedossasi on hyvä lääkäri, joka on erikoistunut näihin asioihin - sinne vaan! Maksaahan se enemmän, mutta on minusta pieni satsaus mielenrauhasta.

Tavalliset neuvolakäynnit terkkarilla on ainakin minulla olleet niin rutiinikäyntejä, että niitä en edes harkitsisi yksityisellä.

Vierailija

Pieni mielipide, kysy lisää jos tulee mieleen. Kokemusta yhden raskauden hoidosta yksityisessä neuvolassa lähinnä hankalien kulkuyhteyksien ja työaikojen takia.

+ Ajat sai sovittua miten vaan minulle sopi

+ Oma lääkäri samalla lääkäriasemalla

+ Kunnallisiin ultriin (niskapussi, rakenne) voi silti osallistua

+ Voi käydä myös kunnallisella välillä jos haluaa

+ Voi vaihtaa kunnalliselle jos ei synkkaa

+ Yksilöllinen palvelu (kunnallisesta en tiedä, ei kokemusta)

- kustannukset (ei mahdottomia kuitenkaan, kelasta sai jotain takaisin)

Ylimääräisiä ultrakuvauksiahan saa vaikka kävisi kunnallisessa neuvolassakin, jos menee välillä yksityislääkärille. Sen takia ei tarvitse olla yksityisen neuvolan asiakas.

Menin kokeeksi yksityiseen neuvolaan, ja sinne sitten jäin kun hoitaja oli niin mukava. Kannattaa kokeilla.

Vierailija

Hei,

edellisessä raskaudessa käytin yksinomaan oman terveyskeskuksen neuvolan palveluja ja olin niihin kaikkineen ihan tyytyväinen. Nyt olen toista odottaessani ajatellut käydä lääkärikäynnit omalla gynellä, sillä terveyskeskuksen neuvolalääkäri on vaihtunut toiseen, miespuoliseen. Olen tavannut hänet lastenneuvolan merkeissä, ja on sinänsä ihan asiansa osaavan oloinen tyyppi, mutta...mulla on ollut aina hassu fiksaatio, että haluan mielummin käydä gynekologisissa tutkimuksissa naislääkärillä.

Kunnallisen neuvolan etuna on minusta se, että (ainakin meidän neuvolassa) jatketaan saman th:n kanssa lastenneuvolassa. Ainoa asia, joka on välillä rassannut, on se, että läsnä on melkeinpä aina työharjoittelua suorittava th-opiskelija. Ei se tietty mitään haittaa silloin tällöin, mutta että aina! Neuvolakäynnit venyvät usein tosi pitkiksi, kun joka hetki on opetustilanne. Toisaalta, ei ainakaan voi valittaa, että ei oltaisi perusteellisia. Tämä on tietty pieni asia, tärkeintä on, että hoito on hyvää.

t. Saga

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat