kristityt, miksi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

aina, jos joku osoittaa aloituksensa suoraan muslimeille, niin ketjusta takuuvarmasti löytyy ainakin muutama kristitty provosoimaan ja kauhistelemaan. Sen sijaan kun aloitus on suoraan kristinuskoon liittyvä, ketjussa ei yleensä löydy muslimeita kauhistelemassa teidän tapojanne.Eikö yleensä hyvä esimerkki olisi se, että kysyttäessä kertoisi omasta uskonnostaan ja jättäisi toiset uskonnot rauhaan. Minua ainakin ärsyttää valtavasti jatkuva vänkäys kristinuskon tai islamin oikeellisuudesta. Eiköhän me kaikki kuolla, sitten jokainen näkee, tuleeko tuomituksi ja onko tuomarina Jumala, Jeesus vai Matti Nykänen. Siihen asti kukin voi käyttää omia aivojaan. Tiedon puutteesta ei tarvinne nykypäivänä kärsiä, mutta paratiisiin julistautujat karkottavat kaikki vähänkin analyyttisemmin ajattelevat ihan muiden aiheiden pariin.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

... Pyydän anteeksi jo etukäteen, olen " siunatussa tilassa" ja herkkänahkainen :)

Josefiina, yleistämällä ja olettamalla kasaat vain omille harteillesi lisää sitä synnintaakkaa, sortumalla ylimielisyyteen.

Sinä oletat, että toisin uskovat/ajattelevat ovat väärällä tiellä. Elän jatkuvasti niiden sinun perspektiivistäsi toisin uskovien keskellä islamilaisessa kulttuurissa, enkä koskaan törmää siellä tämän kaltaiseen käännytystyöhön. Koen sen ilmapiirin huomattavasti sallivampana.

Ei siellä luterilaiseen kirkkoon toistaiseksi kuuluvaa panteistia kivitetä - päinvastoin. Ihmiset ovat kiinnostuneita vaihtamaan ajatuksia ja varovat viimeiseen asti tuputtamasta omaa näkemystään. Hyvin usein siellä etsitään yhtäläisyyksiä Raamatun ja Koraanin välille, jotta välillämme oleva kulttuurinen välimatka kuroutuisi umpeen.

Minut otetaan mukaan perheen seremonioihin ilman, että minun pitäisi muuttaa elämänkatsomustani mihinkään suuntaan. Mutta kun mieheni tulee jouluna joulukirkkoon, jo vain päät kääntyvät ja supina alkaa.

Minua alkaa nyt toden teolla ärsyttää tämä hurskastelu. Toisessa kotimaassani olen tavannut todellisia hengen ihmisiä, ja heitä kaikkia yhdistää nöyryys ja toisten kunnioittaminen. (En siis itse kuulu heihin, kun näin tulistun.) Toivoisin, että myös suomalaiset kristityt sisäistäisivät uskonsa sanoman.

Vierailija

Ja kyllä, minä katson oikeudekseni puolustaa omaa elämänkatsomustani vaikka se tulkitaankin epävarmuudeksi (" etkö olekaan uskossasi vahva kuin noin älähdät?" ). Kyllä minä tosiaan älähdän jos joku satukirjaan (Raamattu) uskova tulee minulle suu vaahdossa selostamaan kuinka joudun helvettiin jne. Silloin tulee mieleen, että haluako itse tuollaiseksi? EN!

Keskustelun taso on täällä pääsääntöisesti upeaa, mutta muutamat " vouhottajat" pilaavat koko ilmapiirin tökeröllä käytöksellään, joten minunkin kirjoitteluni on vähentynyt.

Vierailija

Josefiina,

kummastelin hiukan kommenttiasi, että jos olisitte muuttaneet, olisi ollut helppoa tulla muslimiksi. Tulee vain mieleeni, että heppoisin perusteinpa sinä olisit valmis uskontoasi vaihtamaan.

Itse palasin Islamiin asuessani Suomessa, en tuntenut yhden ainutta muslimia ja asuin pienen pienelllä paikkakunnalla silloin, jossa ei asunut muslimeja. Ei se paikka vaikuta uskoon, vaan jotkut aivan muut asiat.. silloin jos se vaikuttaa, on todennäköisesti epävarma omasta vakaumuksestaan. Toki on mukavaa ja avuksi, jos ympärillä on muita saman uskontokunnan edustajia, mutta ei se nyt voi olla syy muuttaa uskontoaan.

Vierailija

Tulipa taas yksi muistutus siitä, miksi kristinusko alkoi omalla kohdallani silloin nuorena tökkimään. Juuri tuo josefiinan viljelemä putkinäkö, suvaitsemattomuus ja toisten valintojen ja ajatusten mitätöiminen. Harmi, että juuri tämä pieni ja äänekäs vähemmistö antaa koko uskosta niin huonon kuvan ja pyydänkin kirjoitustani anteeksi teiltä, jotka olette ymmärtäväisempiä. Tiedän teitäkin olevan.

Olen täällä ennenkin kertonut, että en ole koskaan ollut niin onnellinen kuin kristinuskosta luovuttuani ja se pitää edelleen paikkansa. Siitä huolimatta en koskaan sano kenellekään, että ¿sinä olet väärässä, vain minun tieni on ainoa oikea¿. Mielestäni jokainen valitsee sen tien, jossa on onnellisin ja on kohteliasta kunnioittaa toisen valintoja. Edelleen toistan itseäni, kun sanon, että hyvä keskustelu on todella mielenkiintoista, mutta sellaista on vaikea saada aikaan ihmisen kanssa, joka heti suoralta kädeltä tuomitsee toisen ajatukset ja huutaa vaan kovaan ääneen omia ajatuksiaan, ettei vahingossakaan kuulisi mitä toinen sanoo.

Ole sinä josefiina ihan vapaasti vaan syntinen, jos se pitää sinut onnellisena, minä en sitä ole, koska en moiseen usko. Minulla ei ole mitään tarvetta luovuttaa jotain mitä ei ole jollekin mitä ei minun maailmassani ole.

Vierailija

Nopsasti vaan naputan muutaman ajatuksen. Aina tietyin väliajoin tänne palstalle tupsahtaa jotain kristittyä suuntaa edustava kirjoittelija, joka tietyn ajan jaksaa julistaa sanomaansa joka paikassa, myös niissä, joihin tuota sanomaa ei kaivata eli missä aihe on jotain ihan muuta. Hän julistaa oman uskonsa ainoaksi oikeaksi ja kertoo kaikkien muiden olevan matkalla helvettiin. Sitten vielä jaksaa ihmetellä, miksi muut eivät tuota sulata... Liekö yhtään kummallista, että juuri tuolla käytöksellä kyseisestä uskosta ei anneta kovin hyvää kuvaa?

Sitten tämä kirjoittaja katoaa ja jonkin ajan kuluttua uusi ilmestyy. Enkä muista nähneeni tämänkaltaisia kirjoittajia minkään muun uskonnon piiristä vai muistanenko väärin...

Vierailija

En tunne häntä henkilökohtaisesti, mutta täällä hän on paljon kirjoittanut siitä, että välillä jo ajatteli kääntyä muslimiksi. Vaikka hän siis päätyi siihen, että uskoontulo on se, mitä hän haluaa, niin hän on pohtinut myös islamin uskoa erittäin syvästi ja lukenut siitä. Lisäksi siihen aikaan hän kai (vaikka en ollutkaan kärpäsenä katossa) ajatteli asioita omilla aivoillaan erittäin paljon. Siinä mielessä en ollenkaan arvostelisi hänen kirjoituksiaan samalla tavalla kuin omiani: olenhan ollut uskossa jo nuoresta lähtien, vaikka perheeni ei mitenkään erityisen kristillinen ollutkaan.

Vierailija

josefiina4:

Lainaus:

Tottakai he tietävät , kun ovat itse joukus koneneet samanlailla. he tietävät miltätuntuu se synti taakka jota on joutunut kantamaan.

ja millaista elämää se kaikki sotku tuo,alkoholi, huumeet, rikokset ym.

ei niisti ominvoimin vapaudu ja siksi he haluavat kertoa ja auttaa missä olisi apu. Apu tulee Herralta, ylhäältä. Ei se ole helppoa ja kun joku sanoo että helvettikin on olemassa kuoleman jälkeen, kyllä siinä rupee pelottaa, aivan.

Tätä on varmaan todella vaikea käsittää. Mutta kaikkien ei-kristittyjen elämä ei sisällä juopottelua, huumeita ja rikoksia. Itse käytän alkoholia kohtuudella, ja huumeita en laisinkaan. Myöskään en tee rikoksia, no myönnän että olen kävellyt päin punaista...

Minua EI edelleenkään pelota helvetti. Minua pelottaa se, että joku muu " tietää" millaista elämäni on.

Vierailija

josefiina4:

Lainaus:

melkein sama kun on rakastunut, niin sitä on niinkuin rakastunut Jeesukseen. hänen omat ovat morsiamia ja hän on sulhanen.

samanlaista kun ensikerran kohtasit rakastettusi halusit puhua hänestä ystävillesi.

Juu. Kyllä minä kerroin rakastumisestani ystäville - ja vaikutinkin varmaan hourupäiseltä :D Sen sijaan en yrittänyt saada ystäviäni rakastumaan mieheeni enkä varsinkaan uhkaillut heitä Helvetillä enkä arvostellut heidän elämänkatsomustaan.

Olemme kaikki tosiaan erilaisia, eri kulttuurien parissa eläviä jne. Se ei kuitenkaan estä muistamasta käytöstapoja.

Vierailija

kun kuolema tulee, niin silloin on liian myöhäistä enää valita tietä, se on joko helvetti tai taivas, tää on karu totuus. missä haluat viettää iankaikkisuutesi??? se valinta on itse tehtävä jo täällä maanpäällä.

Taivaaseen pääsyn on Jumala valmistanut Jeesuksen kautta, jonka Hän rakkaudellaan lähetti ihmisille.

Onko muuten islamissa iankaikkista helvettiä? kun sanotaan että sinne joutuu mutta sitten nää ansaitut pisteet vähentää siellä olo aikaa??? vai???

Vierailija

se on että sydämen kyllyydestä suu puhuu.

ei siinä mitään pisteitä kerätä jos puhuu Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan. melkein sama kun on rakastunut, niin sitä on niinkuin rakastunut Jeesukseen. hänen omat ovat morsiamia ja hän on sulhanen.

samanlaista kun ensikerran kohtasit rakastettusi halusit puhua hänestä ystävillesi.

Me emme pisteillä te yhtäänmitään, koska vain Jeesus on tie, totuus ja elämä, eikä kukaan mene Isän tykö muutoin kuin Hänen kauttaan.

Eikö tossakaan ole mitään lisäämistä. Suututti se sitten tai ei.

olen yhden tien kulkija ja oppinut esittämään asiat suoraan niinkuin ne on, en kiertele tai kaartele, piti siitä sitten joku tai ei pitänyt. Jumala jatkakoon siinä ihmisessä sitten työtä eteenpäin.

Voihan se tietysti kuulostaa pelottavalta, mutta jos se herättelisi ihmisiä ajattelemaan.

Kyllä tuolla noi otsikot on rönsyillyt muillakin, et sillei....

Vierailija

ajatellaan, joku on täällä palstalla kyselemässä elämän asioita ja ei saa vastauksia suoria vastauksia, vaan ehkä ja ehkä....pääset taivaaseen mutta ole joutunu käymään helvetissäkin ja jäätkin sinne.

niin kyllä hän varmaan on vihainen kun kuolee ja löytääkin itsensä helvetistä ja muistaa siellä oli uskovaisia mutta he eivät kertoneet, mikä on tie taivaaseen 100%:sti.

eikö ole parempi kun kertoo sen suoraan?

siinäpähän sitten jokainen miettii miten on.

tuskin se nyt mitään pelottelua on, kun siinä on kuitenkin Jumalan suuri RAKKAUS ilmoitettu.

Siunattua päivää kaikille.

Vierailija

että tunnen mielettömän määrän kristittyjä, ketkä yrittävät oman elämänsä esimerkillä tehdä lähetystyötä omasta uskostaan, eivätkä todellakaan paasaamalla..

Heidän kanssaa n keskustelu uskonnoista on ollut rakentavaa, ei rasittavaa, eikä kuluttavaa.

Tunnen myös mielettömän määrän muslimeita, kenellä on sama ominaisuus. Kuin myös buddhalaisen, ja jaiks, ei nyt heti tuu mieleen kaikkien tuttujen uskomukset.

JOS on ollut asioita, mistä olemme olleet eri mieltä, ja tuntuu, että olisi mahdollisuutena loukata toista, olemme vain sanoneet kantamme asiaan, ja jättäneet aiheen siihen.

Juuri silloin kun palasin itse islamiin, eräs ystäväni koki tarpeelliseksi haukkua islamin pystyyn, ja kyseenalaistaa oman arviointikykyni täysin. Samalla tietenkin puhuen kristinuskon hyvistä puolista. Sanomatta varmaan on selvää, ettei sydämeni lämmennyt lainkaan kristinuskolle tällaisen keskustelun seurauksena.. (Selvennykseksi, etten maininnut kristinuskoa täässä yhteydessä halventavassa mielessä, vaan esimerkkinö uskonnon levittämistavasta joka ei toimi..)

Mielstäni suurimmaksi osaksi keskustelu on ollut antoisaa luettavaa, juuri asiallisen sävynsä johdosta!!

Vierailija

Muutaman kerran olen jo yrittänyt herättää ajatusta siitä, mikä tarkoitus on sillä, että penäämällä penää todisteita asioista, jotka viime kädessä ovat uskon asioita. Vaikka mitä todisteita esittäisi, aina voi esittää todisteita vastaan. Tiedeyhteisössä pyritään tieteen edistyvyyteen ja itsekorjaantuvuuteen, mutta joissakin asioissa varmoja, täysin pitäviä ja yleispäteviä todisteita ei voi saada. Eikä uskon asioissa ole kai tarkoituskaan.

Mikä on _motiivi_ inttää vastaan ja vaatia todisteluja? Miksei voi tyytyä siihen, että toinen uskoo eri tavalla? Miksei? Tietoa on saatavilla sille, joka sitä hakee. Miksei annettaisi ihmisten itse päättää ja valita? Mitä se on itseltä/muilta pois? Vahvistuuko oma usko jotenkin siitä, että voi mukamas loogisesti päätellä muiden olevan väärässä? Onko taustalla halu opettaa tyhmempiä? Lähimmäisenrakkautta eivät monet kirjoitukset täällä ainakaan tihku.

Eri mieltä olevat ihmiset voivat tulla toimeen keskenään ja käydä hedelmällisiä keskusteluja. Jos tämän palstan varaan laskisin vaikutelmani mm. kristinuskosta, linnoittautuisin varmasti entistä tukevammin oman katsomukseni taakse. Mulla on kuitenkin kavereina avarakatseisempiakin uskovia, joten tiedän, että ihmiset täällä(kin) edustavat vain omaa näkemystään, eivät mitään yleistä totuutta jostain uskonnosta.

Vierailija

Kävin tuolla vilkaisemassa tuota ketjun alkua ja täytyy sanoa, että olipa tökeröä käytöstä josefiina! Tuo ei ole ollenkaan se oikea tie, et sinä toisten uskoa halventamalla ketään kristityksi saa!

Oma elämä on kuitenkin aina se paras todistus, mitä sinä todistat halventamalla toisia?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat