Kaupan alalla työskentelevät: sairauspoissaoloista. Onko raskaus sairaus?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi,

Eli mites teillä on työnantaja suhtautunut sairauspoissaoloihin raskausaikana- eli katsooko työnantaja raskautta sairautena? Itsellä sellainen tilanne, että olen ollut periaatteessa saikkarilla puolitoista kuukautta ja silloin tällöin ollut välissä töissä muutamia päiviä. Ja nyt taas töissä, äippäloma alkaa parin viikon päästä.

Kommentit (2)

Vierailija

Eli sormet käy taas vähän liian nopeesti...

Eli- katsooko teidän työnantaja kaikkia sairauspoissaoloja raskaudesta johtuviksi, vaikka lääkärintodistukset olisi kirjoitettu eri syille, esim. selkäkivuille? Mulla työnantaja on sitä mieltä, että kaikki todistukset lasketaan yhteen raskaudesta johtuvaksi. Kyse siis palkanmaksusta, maksaako työnantaja vai kela. Kun työnantajahan on vastuussa vaan 30 päivään asti, jonka jälkeen täytyy hakea kelasta sairauspäivärahaa. Liitto on sitä mieltä, että raskaus ei ole sairaus ja ne syyt mitä lääkärintodistuksessa lukee, kertyy aina eri osiin. Esim mulla on 3 eri syystä kirjoitettu, niin sitten vasta kun yksi syistä on 30 päivän kestoinen siirtyy asia kelaan. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Ja kuinka suuri ero on sairausajan palkalla ja kelasta maksettavalla sairauspäivärahalla? Onko sillä paljon väliä kumpaa ottaa? Itsellä vaan tuntuu niin hurjalta hakea kelasta sairauspäivärahaa (!), mutta kaipa se on tässä " sairaudessa" yleistä...

Vierailija

Olen myös kaupan alalla töissä ja odotin esikoista viime syksynä. Jouduin olemaan n. 2 kuukautta muutamassa pätkässä sairiksella ennen syyskuussa alkanutta äitiyslomaani. Silloin oli kuulemma Kelasta tullut sääntö, että jos olet raskaana ja lääkärintodistuksessa on diagnoosina esim. yhdessä selkävaivat, toisessa pahoinvointi, katsotaan kaikki nämä raskaudesta johtuviksi. Olin itse laskeskellut, että sairaslomat ovat kaikki palkallisia, mutta niin vain meni 3 viikkoa päivärahalle. Riippuu varmaan hieman sairasloman ajankohdasta, mutta itsellä ainakin sairauspäiväraha oli saman suuruinen kuin äitiyspäiväraha (kummatkin katsottiin 6 kk ansioista). Päiväraha on tietysti aina pienempi kuin sairasajan palkka, mutta itse et voi valita kumpaa maksetaan. Kannattaa kysyä vaikka omalta palkanlaskijalta, miten juttu sinun kohdallasi menee.

Deanna rv 27+1

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat