Päivystävällä lääkärillä käyty... lapsella kallossa murtuma.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kirjoitin siis aiemmin tänne huoleni kun lapsella tuntuu päässä luun reuna. Lapsi 11kk, siis pari viikkoa sitten tipahti korkeammalta. Päähän tuli kuhmu ja lommo. Siihen alkoi kertyä nestettä. Käytiin päivystävällä, saatiin lähete keskussairaalaan. Kaksi kirurgia tutki tytön ja sanoivat etteivät tunne mitään vikaa ja nesteen pitäisi itsekseen laske.

Neste alkoikin laskea ja tänään oli melkein kokonaan poissa. Kun kokeilin sitä tunsin n.10cm pitkän kaaren päässä, selvä luun reuna. Juuri tuossa lommo kohdassa.

Mentiin päivystykseen. Lääkäri epäilee vahvasti että kallossa on murtuma. Huomenna mennäänkin sitten röngteniin.

Luultavasti on aivan siististi murtunut, ainoastaan hieman koholla. Ja on alkanut jo luutumaan ja saa parantua itsekseen. Mutta röngenkuvassa selviää sitten tarkemmin.

Mutta kyllä äitiä nyt ottaa sydämestä.

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

muyta mä olen laittanut lapsen pinnasänkyyn jos haluan käydä rauhassa vessassa. On niin korkeat laidat ettei pysty kiipeämään pois.

Vierailija

itselläni lapset 1v ja just 3v vanha. 1 kanssa tietysti pärjää paljon paremmin kuin kaksosten- ei ole kokemusta. mutta noin normaalisti lapset ovat aina samassa huoneessa kuin minä- isompi saa touhuta vapaammin. ja laitan ruuan niin että lapsilla on lelut keittiössä. ja suunnittelen ruuat niin ettei tartte päivällä olla keittiössä pitkään. vaikeatekoisemmat ruuat teen sitten kun mies on kotona. vessassa käyn ovi auki- pienempi on kiinnostunut oven ulkopuolella olevista lastenhengareista. sohvalla ei ole ilman valvontaa ja osaa tulla peppu edellä alas. rappusten portti rikki ja tällä hetkellä joten ravaan siellä. ulkona ollaan tietysti paljon.

mä ihan oikeesti valvon tiukasti tätä hommaa. ja opettelut tehdään ajallaan ja sitä mukaa kuin taidot kasvaa niin samalla kasvaa luottokin itse kulkemiseen.

mutta mulla ei todellakaan ole patentteja kaksosille. aika rankkaa tämä tyyli on eri-ikäistenkin kanssa- ei sillä isommallakaan välillä päätä pakota. mutta kaipa tätä aikansa kestää.

minä koen että tämä on minun tapani olla äiti ja vahtiminen vähenee sitten ajan kanssa. sanottakoon vielä että isäni on aivovammainen putoamisen tuloksena- joten se selittää varmaan jonkin verran.

Vierailija

kuten usein tällä palstallakin tämä älytön äärilaitaisuus. siis on ihan äärilaitaa ja äärilaitaa. ei siinä mitään mutta kun sitä pitää terästää törkeyksillä. paskaa äitiä niin puolin ja toisin. mikä ihme se on että porukan kaaliin ei mahdu että äiti voi ola monella tapaa ja olla hyvä äiti. kukin valitsee sopivan tavan ja sillä siisti. minä kerroin oman tapani eikä se tee lapsistani mammanpoikia, kuten ei naapurinkaan jessestäkään hylättyä ja huonostihoidettua lasta, jonka äiti ei usko haukansilmätuijotukseen. nämä jutut on niin selkäytimessä. ja minähän käyn kusella lasteni kanssa jos haluan.

tääkin keskustelu pönkittää sitä katkeroitunut kotiäiti haukkuu muita tunteakseen itsensä hyväksi asetelmaa ja usekomusta.

no joo. tai sitten on taas vaan poikkeuksellisen ärtsyä porukkaa.

Vierailija

ei ollutkaan kyse siitä, että lapsi olisi pudonnut hoitopöydältä tai mistään, mihin hänet olisi laitettu. Hän oli itse kiivennyt pöydälle. Liikkuvaa lasta ei mitenkään voi vahtia koko ajan vaan silmänräpäyksessäkin voi tapahtua jotain. Sympatiat ap:lle ja antipatiat näille " maailman parhaille äideille" .

Portaisiin voi laittaa portit ja monia vastaavia turvallisuusseikkoja täytyy ajatella, mutta mitenkään ei voi vaatia, että vauva/taaperoperheen asunnosta olisi poistettava kaikki pöydät!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

tee hyvä ihminen ruoka sillon kun lapset nukkuu.

itse teen vauvalle evästä pariksi päiväksi kerralaa, kuorin valmiiks ku lapsi nukkuu ja vähä ennen heräämistä laitan kiehuun ja valmsita on. samoin teen muulle perheelle ruokaa. jos päiväälä kun vauva nukkuu niin en ehdi/jaksa niin teen sitte illalla kun menee yöunille, tai kun ukko on vahtimassa.

miksi pitää kaikki tehdä sillo ku lapset hereellä? siksikö et saa löhöillä ja haaskata aikaa koneella sillo ku lapset nukkuu??????

Itse kaksosten äitinä tiedän, että lapset eivät välttämättä nuku aina samaan aikaan. Pitäkää turpanne kiinni te, jotka olette kaksosia nähneet ehkä valokuvissa!

Vierailija

7 kuukautta vanhana, kun kierähti matalasta parisängystä patteriin osuen lattialle. Kyllä oli kamalaa, joten ymmärrän tunteesi hyvin, ap. Toivotan pikaista paranemista lapsellesi!

Vierailija

normaalit muksahdukset kuuluu asiaan, mutta tää korkealta tippumisen esto on mun juttu ;-)

onhan meilläkin noita pesen toisen takamusta ja toinen rynnii jossakin. yleensä huutelen että missä toinen menee ja jos on epäilytävän hiljasta niin jätän märän peppulaisen odottamaan kuivausta kunnes olen nähnyt mitä toinen puuhaa.

meillä usein kyllä pieneempi on kiinnostunut isomman pottailuista ja jälleen mulla on yksi roimuvarasto siinä lasten vessan vieressä jossa leikkiä. mulla on jemmattuna näihin romuvarastoihin sellaisia " harvinainen herkku" -leluja, jotka lapsi kokee uusiksi ja tosi mielenkiintoisiksi. no yksi konsti vain. saas nähdä millon kiinnostus lakkaa. ja sitten taas kierrätetään leluja ja laitetaan pariksi kuukaudeksi piiloon ja kas- uusi ihana lelu.

Vierailija

niin oikeasti jos se vahinko on tullakseen, se tulee. Lapsia ei voi kaikelta suojella, ja jos yrittää suojella, eivät lapset opi ikinä varomaan mitään. Vaikkapa kaksikerroksisessa talossa, jossa on portaat - joskus se portaissa kulkeminen on vain opeteltava. Tottakai ihan pienelle on hyvä olla turvaportti.

Tiedän tapauksen, jossa pikkuinen opetteli kävelemään tukea pitkin. Kaatui siitä ja satutti päänsä - ja mikä oli tosi harvinaista, kuoli. Sellaista ei tosiaankaan satu usein, mutta heille kävi niin. Enkä minä kyllä ihan koko ajan pidä lapsesta kiinni tai ole siinä vaanimassa selän takana, jos jo suht hyvin osaa tukea pitkin kävellä.

Vierailija

tiedän et on olemassa lapsia jotka vaan istuu paikallaan ja leikkii kun äiti tekee muuta. Ihan olen itse nähnyt.

Ei kyllä löydy tästä huushollista, kaksi kamalan vilkasta ja kiipeilyä rakastavaa, eivät nuku yhtä aikaa ja kun toista vahtii toinen tekee tuhojaan. Meilä on teipattu ja köytetty kaikki laatikot ja kaapit kiinni ja kun menee vessaan, kaksi tenavaa repii siellä housuja ja työntää kättä p-:n takaa pönttöön yms. Ruokaa laittaessa menee oma aikansa kun purkaa välinelaatikon teipit ja yrittää salaa kaivaa välineet ennenkuin ne on levitelty lattialle, roskista ei voi raottaakaan ennenkuin illalla kun saatu vekarat sänkyyn, rentouttavaa???????? Toinen haukku ja puree ja toinen työntää suuhiun kaiken eteensattuvan, kumma et on hengissä.... Jotta vahinkoja ei sattus ne pitäs kumpikin köyttää päiväks sängynlaitaan kiinni. Ja sittenkin varmaan purisivat toisensa hengiltä tai sängyn säleiksi ja tukehtuis puunpalasiin.....

Mutta olisin enemmän huolissani näistä paikallaan istuvista ' kilteistä' lapsista.

Sydämestä ottaa kun vahinkoja sattuu mut sellaista se on elävien lasten kanssa. Aina toivotaan ettei sairaalareissuja tulis mutta tulee kuitenkin. Voimia kaikille kohtalotovereille, antakaa muiden haukkua minkä jaksaa, niillä istuvien lasten vanhemmilla sitä voimaa riittää toisten mollamiseen. Kunnes tajuuvat ettei oo ihan kaikki kohdallaan kun lapsi ei leiki ja seikkaile.

Vierailija

On tosi kätevää ku saa " lukittua" lapset samaan huoneeseen missä ite on. Ja vessaan mennessä (mein koppiin ei mukaan mahdu vaikka haluiski) voi laittaa kolme porttia kiinni ni lapset on parkissa eteisessä. Näin kyllä harvemmin toimin, mut mahollisuus on.

APeen lapsukaiselle pikaista luutumista:))

Vierailija

ei voi olla vaikeeta??siis rautalangasta sulle pitää vääntää?????

ja lapset vessaan kun käyt pissalla, munkin tyttö istuu samalla potalla kun mä pöntöllä. jos ei oo tätä niin istuu vieressä lattialla.

ite syön samalla kun syötän lapsen. tai sillon kun lapsi nukkuu päiväunia, riippuen miten on itelläni nälkä.

eli kaikki muu aika siis lapsen kanssa.

mikä tarve viel olisi????

Vierailija

kiipesi aivan itse pöydälle ja tipahti sieltä alas. Oma tunto kyllä soimaa kun en ollut vieressä vahtimassa.. mutta itse en ole lastani tiputtanut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat