Lentäminen ihan alussa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

hieman jouduin miettimään, että mihin tätä kysymystä laittaa - varmaan lapsettomienkin puolelle olisi voinut. Kysyn nyt kuitenkin teiltä rakkaat plussanneet! Olen tällä hetkellä tietääkseni plussannut ivf-hoidosta, mutta ultrat jne. ovat vasta loppukuusta, eikä asiasta vielä niin tiedä. Nyt minulla olisi edessä lentokonematka (2-3 h), jonka voin myös peruuttaa. Ei oo mikään pakko päästä tälle matkalle just nyt, jos se aiheuttaa ongelmia alkiolle, josta en kuitenkaan tiedä. Varmaan siis parempi olla lähtemättä alussa lentämään?

Kommentit (9)

Vierailija

mun mielestä voit ihan huoletta lentää, itse lensin ihan viikoille 16 asti (useammin kuin kerran viikossa ihan koko raskauden). se lentäminen ei itsessään mitään keskenmenoa tai komplikaatioita aiheuta, keskenmeno aiheutuu kyllä yleensä jostain ihan muusta.

jos haluat varmistua, käy ihmeessä alkuraskauden ultrassa ennen reissua, niin voi jo yleensä nähdä onko sikiö oikeessa paikassa.

itse tein niin, koska 2 km:a takana, enkä halunnut olla esim.kiinassa vuotamassa yksin jossakin oudossa sairaalassa. lentämistä en sinällään pelännyt yhtään, vaan sitä muuta keskenmenoriskiä jossain muualla maailmassa, jossa ei välttämättä niin korkeatasoinen hoito tai kaikki eivät edes puhu englantia.

lentävä henkilökunta saa itse esim. lentää viikoille 18 saakka, ja tämä varmaan olisi kielletty, jos suurta haittaa sikiölle olisi todistettavasti olemassa.

hyvin ja luottavaisin mielin vaan matkaan ja nauti reissusta. ja ennen kaikkea onnittelut plussasta!

sakura ja reissupöllö 24

Vierailija

Ihan samat sanat, kuin Sakuralla. Lentävä henkilökunta saa lentää viikoille 18 asti niin itse halutessaan. Paineenvaihteluilla ja muilla vastaavilla jutuilla ei ole mitään haittaa sikiölle tai äidille. Ainoa asia mikä voi tulla vastaan ennen kyseisiä viikkoja on kosmisen säteilyn määrä, mutta se vaatisi monta kaukolentoa kuukaudessa+lyhyet vielä päälle. Itse lensin noin viikolle 16 monta kertaa viikossa, eikä säteilymäärät tulleet lähellekään rajaa.

Ihan hyvillä mielin voit lähteä muutaman tunnin lennolle ja nauti matkasta!

Ekku 32+4

Vierailija

kiva, mielellään. Meillä oli ensimmäinen ivf, siksi tämä kaikki on erikoisjännittävää. Kiitos kaikille vielä vastauksista..niistä on apua.

Vierailija

...tohon omaan tekstiin, kun rupes näyttämään vähän hassulta. Tosiaan se 18 viikon rajoitus koskee koneessa työskentelyä, ei suinkaan normaalia matkustusta. Matkustaa saa muistaakseni jonnekin viikoille 36 asti, jos ei mitään ongelmia ole ollut.

Iloista alkuviikkoa kaikille!

ekku

Vierailija

jäin vain vielä miettimään asiaa. Siis en taida uskaltaa. Olisin lentojen ajankohtana omien laskujeni mukaan rv:llä 8. Todennäköisyys keskenmenoon jo sitä ennenkin ihan liian suuri, mutta jos vielä silloin asiat olisi ok niin en usko lähteväni lentokoneeseen. En tiedä auttaako se riskien pienentämisessä, mutta onhan sitä aikaa sitten taas muulloinkin. Olen varmaan omassa stressissäni siitä, että teen oikein asiat, enemmin haitaksi raskaudelle kuin että antaisin vain olla, mutta en voi mitään - ollaan toisaalta niin kauan yritetty ja laitettu näihin hoitoihinkin niin paljon. Kiitos vastauksista kuitenkin ja hienoa että teillä on matkat menneet hyvin.

Vierailija

en itsekään löytänyt mitään netistä, mikä olisi vastaan. Eli on ihan turvallista. Pitää vaan toivoa, ettei kauhea pahaolo vaivaa koko matkan ajan. Kiitos kovasti onnitteluista, mutta niin alkumetreillä ollaan ettei osaa vielä hirveästi hihkua. Toivoahan tämä kuitenkin antaa kävi miten vain. Toivottavasti menisi nyt kuitenkin hyvin. Mukavaa viikon alkua teille!

Vierailija

Alkuraskaudessa voi hyvinkin lentää. Olen itse matkatyössä. Olen välttänyt lentämistä (=ulkomailla oloa) tässä raskaudessa oikeastaan vain sen takia, että olen saanut kaksi keskenmenoa ulkomailla. Jos niin ikävästi käy, on ihan helvetillistä olla siinä tilanteessa yksin. Ei tiedä mistä saisi tarvittaessa hoitoa, ja mies tai kukaan muukaan läheinen ei pääse tueksi. Pahimmassa tapauksessa asiasta ei voi edes kertoa kenellekään, jos ei esim. halua paljastaa asiaa työkavereille tai pomolle. En tiedä millä viikoilla olet kun lennät, mutta tämä asia kannattaa ehkä ottaa huomioon. Lentämisestä ei sinänsä ole haittaa sikiölle.

Tässä (kolmannessa) raskaudessa jouduin alkuraskaudessa käymään ulkomaan reissuja. Arvaat varmaan kuinka pelkäsin, että taas ollaan samassa tilanteessa. Mutta kaikki on mennyt tähän asti hyvin. Huomenna lennän taas, mutta siihen loppuukin sitten lennot tässä raskaudessa.

Lene rv 25+1

Vierailija

... oli hedelmöityminen tapahtunut Suomessa (ovistestin kanssa hommailtiin, nippailuja muniksissa ja johtimissa (?), ehkä viikko kiinnittymisen jälkeen lensin lentokoneella just jonkun 2-3 tunnin matkan... kuukautisia ei kuulunut... odottelin vielä muutaman ylimääräisen viikon, ennen kuin testasin sen plussan...

Että meidän tapauksessa lentämisestä ei ainakaan ole ollut haittaa... laittaisin mailiä vaikka Finnairin lääkärille - ne varmaan ammatin puolesta tietää, onko mitä riskejä (7. raskauskuukauden jälkeen ei kai saa lennellä..)

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä loppuvuodesta olevaan hoitoon: Menopur / Menogon, Pregnyl, Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat