Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppisin tunnistamaan sen, olenko stressaantunut?

Vierailija

Minusta tuntuu, että en osaa itse tunnistaa sitä, koska stressiä on liikaa. Olen tällä hetkellä unelmatyössäni, teen pitkää päivää, draivi on mieletön. Kotona olen aivan uupunut, kuin märkä rätti. Seksi ei maistu, mieheni ärsyttää, kavereihin en JAKSA pitää yhteyttä. Viikonloppuisin olen levoton, uneni on katkonaista, työasiat ovat jatkuvasti mielessä. Kaikki ylimääräinen työn lisäksi tuntuu ärsyttävältä, ylimääräiseltä, stressaavalta. Olenkohan stressin uhri?

Kommentit (4)

Vierailija

Kyllä stressiä on liikaa. Seuraavina oireina voivat olla masennus, unettomuus, paniikkihäiriöt, sosiaaliset pelot. Sitten viimeistään huomaa, että on menty liian pitkälle.

Vierailija

Minun ei ole helppoa myöntää itselleni, että siitä voi olla kyse; olen töissä niin pystyvä ja innostunut, painan hulluna töitä ja pyrin vastaamaan kaikkiin vaatimuksiin.

Minulla ovat kuukautiset jääneet pois, raskaana en ole, voiko sekin olla stressin oire? En ole laihtunut yhtään, joten siitä nämä kuukautishäiriöt eivät johdu.

Vierailija

joita ovat mm

- katkonainen uni tai herääminen liian varhain aamuyöllä tai unen saanti vaikeudet

- levottomuus

- kireys, pahantuulisuus

- päänsärky, vatsakipu, vatsan toimintahäiriöt

- kierroksillakäymisen tunne

- pakko ajatella jotain tiettyä asiaa

- kärsimättömyys

- vaikeus olla tekemättä mitään, lekotella vaan, tehdä jotain tyhjänpäiväistä

Vähitellen opit jo senkin ihan työviikolla, milloin on syytä vähän löysätä. Jos on todella hektinen työ, ilta saattaa olla liian lyhyt aika rauhoittumiseen vaan kierroksilla käyminen jatkuu. Kun olet töissä kierroksilla ja työaika päättyy, niin työkierrokset vielä jatkuvat. Siksi olisi hyvä hiljentää vauhtia ihan kaikenkaikkiaan. Sitten voisit vielä hidastaa hiemen ennen ruokatuntia ja esim tehdä jotain vähemmän kiihdyttävää vaikkapa tunnin ajan ennen työajan päättymistä tavallaan laskeaksesi kierroksia. Kun itse olin stressaavassa työssä, pyrin jo torstaina kotiin lähtiessä ajattelemaan, että huomenna on enää perjentai, jonka olin järjestänyt jomonta astetta rauhallisemmaksi päiväksi. Aloin tavallaan laskemaan kierroksia jo torstaina. Näin viikonloppuna ehdin palautumaan ja nauttimaan viikonlopusta. Jos stressi saa jatkua vapaasti, ihminen saattaa sairastua niin vakavasti, ettei enää koskaan pysty tekemään työtä.

Vierailija

ensimmäinen asia jonka tekisin, olisi se, että ottaisin tyhjän vihkon ja ryhtyisin kirjoittamaan siihen suunnitelmaa siitä, kuinka saan taas otteen elämästäni. Työ on varmaan palkitsevaa ja ihanaa, mutta oletko todella ajatellut antaa sille kaikkesi, luovuutesi, terveytesi, tulevaisuutesi, miehesi, perheesi....

Kuinka pitkään tilanne on jatkunut näin pahana? Helposti palautumiseen menee kuukausia aikaa. Sinä aikana joudut tarkkailemaan itseäsi ja tekemisiäsi. Pitämään itseäsi liekassa. Mutta se on pakko tehdä, jos haluat parantua. Hyvä, että olet herännyt tilanteeseesi. Älä anna tilanteen pahentua. Tartu toimeen nyt heti!

Uusimmat

Suosituimmat