Ei liiian aikaisin alkuraskauden ultrastaan

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kävin tänään sitten siinä alkuraskauden ultrassa ja oli sinäänsä aika

turha ja kallis käynti. :( Lääkäri näki ruskuaispussin ja totesi

ensin, että olen raskaana ja se on kohdunsisäinen, mutta tutkittuaan

tarkemmin sanoi, ettei sikiötä näy. Vaihtoehdot ovat joko tuulimuna

tai sitten olin vaan liian aikaisin liikkeellä. Kyllä harmittaa, että

kiirehdin tuonne. Lääkäri sanoi, että ensi viikolla tai ehkä jo

ylihuomenna olisi nähnyt varmasti, että onko siellä elämää. Nyt hän

näki 1,4 mm kokoisen varjostuman, minkä perusteella voi olettaa, että

on normaaliraskaus viikolla 5+4, mutta tuulimunakaan ei ole poissuljettu.

Sinäänsä minua ei pelota se, että tämä olisikin tuulimuna. Jos niin

tulee olemaan, niin ajattelen, että se on niin tarkoitettu.

Tuntuu vaan typerältä maksaa 72 euroa siitä tiedosta, että olen

mahdollisesti raskaana, mutta saattaa olla tuulimunakin. Sen olin

saanut jo testillä selville. Olisin halunnut tällä vaan varmuuden

siitä, että joku siellä asustaa, kaikki on hyvin ja tarkkuutta

laskettuun aikaan. Laskettu aika ei ole nyt sen helpompaa arvata, kun

niitä kuukautisia ei siis ollut esikoisen (09/04) jälkeen ollenkaan. Tuon 5+4

viikkojen perusteella laskettu aika olisi 10.6. mutta kai tässä pitää

odotella ensimmäiseen ultraan (rv 12?) asti, ennen kuin voi olla

varma. Sikiön olemassaolostakaan ei vissiin saa varmuutta pitkään

aikaan, sillä kohtu on erittäin paljon kallellaan taakse, minkä takia

tämän lääkärin mukaan sydänäänet eivät varmaan kuulu ennen viikkoa 12.

Toista ylimääräistä ultraa kun ei viitsisi maksaa, kun en ole mitään

riskiryhmää, eikä ole mitään syytä epäillä mitään vakavampaa.

Kaipa tässä silti voi tuonne " kesämasuihin" ilmoittautua..

Huoh, olisi vaan malttanut odotella, niin ei olisi nyt näin

turhautunut olo. =;-(

Älkää muut siis kiirehtikö suotta, ettei käy näin. Tosin joissain paikoissa (Hgin Femeda) saa uuden ilmaisen ultran, jos ei näy mitään ensimmäisessä. Kävin Tampereella Koskiklinikalla, eikä siellä näköjään ole tämä käytäntö. Grrr...

Kommentit (9)

Vierailija

Piilotin tuon ehkä näppärästi johonkin sivulauseenseen alkuperäisessä viestissäni, mutta esikoisen (nyt 1v1kk) jälkeen ei ole ollut ollenkaan kuukautisia, mistä laskea. Eli tuo 5+4 oli lääkärin arvio 1,4 mm kokoisen varjostuman perusteella. Tämä tärppäsi siis heti ensimmäisestä kierrosta. Siksi varmaan ottivatkin näin aikaisin, kun eihän sitä voi tietää ollenkaan, kuinka pitkällä on. Ehtona on kuulemma, että testistä on vähintään kaksi viikkoa, minkä tosin sain kuulla vasta siellä ultrassa. Aikaa varatessa tästäkään ei sanottu. Minulla oli tasan kaksi viikkoa, mikä näköjään oli liian vähän.. :(

Kai sitä olisi pitänyt itse osata laskea paremmin. Meillä nimittäin yöimetykset lopetettiin 7.9. johon asti imetys ilmeisesti toimi ehkäisynä. Sen jälkeen oli kovaa alavatsakipua (ovulaatio?). Siitä jos laskee, niin eihän niitä viikkoja vielä voikaan olla tuon enempää.. silti harmittaa vähän..

Vierailija

Kiitos " katala" vinkistä. Pitää varata aika neuvolaan heti huomenna.

Tuo että ottivat minut jo näin aikaisin ultraan johtuu osittain siitä, etten itsekään tiennyt missä vaiheessa voisin olla, kun esikoisen jälkeen ei ole ollut kuukautisia. Ei tosin ajanvarauksessakaan kyselty kauheasti, mikä vähän ihmetyttää..

Vierailija

Jos kerran raskausviikot eivät ole selvillä ja ei ole ollut kuukautisia, joista raskauden keston olisi voinut määrittää, niin kyllä minunkin mielestäni sinulla pitäisi olla oikeus päästä äitipolille ultraan tuulimunaepäilyn vuoksi. Kun itse varasin alkuraskauden ultraa yksityiselle täällä Kuopiossa, he sanoivat suoraan, että ei kannata tulla ennen kuin vasta rv 7+, jotta saadaan heti paremmin selville, onko kyse tuulimunasta vai ei. Mutta jos ei ole kuukautisia ollut, niin eihän tuota voi sitten tietää...

Soittele tosiaan neuvolaan ja kysy, pääsetkö kontrolliultraan polille, kun yksityisellä epäiltiin että kyseessä on tuulimuna. Toivottavasti antavat ajan!

Vierailija

että kyllä sitä pitäi päästä neuvolan kautta ultraan, jos raskauden kestosta ei ole tietoa. Eihän sitä noi mitään np-ultra-aikaakaan antaa, jos ei ole tietoa viikoista!

Minä soitin juuri aikaa alkuraskauden ultraan ja vastaanottotäti vaan kysyi, että koskas minulle sopisi. Sanoin kysyvästi, että varmaan pitää olla 7 viikkoa täynnä, että kannattaa tulla. Tarkisti sitten jostain lapusta (tms) että joo 7+ viikkoja suositellaan. Meen ultraan rv 7+3. Hedelmöityspäivä (1 päivä tarkkuudella) on tiedossa, joten tuollon kyllä näkyy syke jos on näkyäkseen.

Mulla oli plussauspäivä rv 4+0, joten 2 viikkoo siitä olis vaan 6+0, joten ehkä tuohonkin ohjeeseen olisi hyvä lisätä yksi viikko lisää...

Vierailija

sikiöpussia. Eli kyseessä täytyy olla sikiö, silloin ei voi kyseessä olla edes tuulimunaraskaus. Syke sieltä sikiöltä vain puuttuu ja se johtuu tietysti varhaisista viikoista!

Soita vaan huomenna neuvolaan ja kerro tilanne, niin lähettävät sinut sitä kautta ultraan, niin ei tarvitse mennä enää yksityiselle ja maksaa maltaita! Muutenkin kun laskettu aika on epäselvä kannattaa aina mennä neuvolan kautta!

Paljon onnea raskaudesta ja ilmoittaudu vaan mukaan kesäkuun listaan!

T: Siriin ja huhtihurmuri rv 15

Vierailija

on tuo odottaminen... Meillä oli ihan vastaava tilanne syyskuun alussa. Kierron pituudesta ei ollut selvyyttä ja neuvola sitten laski, että oltaisiin menossa 7-8 viikoilla. Käytiin alkuraskauden ultrassa ja siellä sitten ei muuta näkynytkään kuin se ruskuaispussi... uusi aika saatiin kahden viikon päähän jolloin sitten pieni vauvan alku löytyi sydämen sykkeen kanssa ja viikoiksi mitattiin 8+1. Mutta onpa vaan näköjään käytännöt erilaisia koskiklinikankin sisällä. Me nimittäin käytiin nuo molemmat ultrat koskiklinikalla Tuukka Tarkkilalla ja ensimmäisessä ultrassa kun ei näkynyt mitään muuta kuin se ruskuaispussi, ei meiltä otettu maksua ollenkaan! Joten maksettiin sitten vasta toisesta ultrasta.

Vierailija

Onpa jännä, kun ottivat sinut noin aikaisessa vaiheessa ultraan. Varasin viime viikolla ajan, silloin viikkoja oli 5+2. Hoitaja laittoi ajan reilusti kahden viikon päähän, että varmasti sitten näkyy. sanoin vielä, että omien epäilysten mukaan sikilö voi olla pari päivää nuorempi, kuin mitä ohjeelliset laskurit antaa.

Vierailija

Mulla on ihan sama kokemus kesältä, joskin onneksi " tuulimuna" on tällä hetkellä vilkaasti liikkuva ja potkiskeleva masukki. :)

Mutta jos lääkäri sanoo sanat " voi olla tuulimuna" on sinulla oikeus päästä keskusäitiysneuvolaan (jos siis olet Tampereelta) kontrolliin, kunhan saat ensin äitiyskortin. Eli soittele neuvolaan ja varaa eka aika nopeasti, sen jälkeen pääset ilmaiseen ultraan.

Minä kävin Koskiklinikalla Tuukka Tarkkilalla kontrollissa, mutta se meni työterveyden piikkiin. Sitäkin kannattaa kysyä, jos sinulla on työterveyshuolto.

Toivottelen voimia odottaa pari viikkoa kontrollia ja erityisesti, että pieni sydämensytkytys masustasi löytyy!

:)Katala ja Niitti rv18+6

Vierailija

Kävin Helsingin Femedassa, ja vaikka on yksityinen lääkäriasema, he pitivät ehtona, että on 7 rv täynnä, mikä on tosi järkevää.

Ei tule silloin turhia tuulimunapelkoja kun ei sitä sykettä tosiaan voi noin aikaisin 1,4 mm mittaisesta alkiosta nähdä. Olen ollut kerran ultrassa kun alkio oli 4,5 mm mittainen ja syke juuri ja juuri näkyi.

Jos viikot tosiaan vasta 5+4 myös menkkojen mukaan laskettuna niin on ihan turha puhua mistään tuulimunista tässä vaiheessa ja voit asennoitua ihan tavalliseen raskauteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat