Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä voi pyykkikoneessa tulla plänttejä vaatteisiin?

Vierailija

Siis meillä tulee jotain läiskiä tummiin pyykkeihin (lähinnä pojan tummiin college-paitoihin ja housuihin). Läiskät on keskimäärin noin 3cm halkaisijaltaan ja häiritseviä. Vaaleisiin tai muihin vaatteisiin ei näitä läiskiä tule. Mutta nyttenkin oli ihan uusi paita pesussa ja kun kuivausrummusta sen otin niin olipa siinäkin läiskiä eli ei todellakaan voi olla että olis ennen pesua niitä johonkin sotkenut. Joku joskus sanoi että laittaisin liikaa pesuainetta (meillä n 3kk vanha pyykkikone), mutta nyt oon sitä yrittänyt vähentää entuudestakin ja aina sama juttu. Pesen kaikki pyykit 40 asteessa ja aika usein vielä pikaohjelmalla joka kestää tunnin verran ja sen jälkeen kuivausrumpuun pyörimään. Onko jollain samoja ongelmia vai mitä tää voi olla ja mitä teen väärin?

Kommentit (9)

Vierailija

uutisissa ollut eilen asiasta puhetta. Uudet koneet takkuilevat kun jää zeoliittia koneeseen kun pestään liian matalilla lämpötiloilla. Suositeltiin kerran kuussa kuumalla pesemistä, tyhjänä, ilman pesuainetta. Kokeileppa auttaako!

Vierailija

Lueppa kuiteskin vielä ohjeesta tarkkaan, että mitä sanovat sitruunahapon käytöstä, ettei vahinkoja synny. Ohjekirjassa on yleensä laitekohtaiset ohjeet koneen puhdistamiseen. Mutta samaa mieltä täälläkin, että pyörittelehhän sitä konetta välillä 95 asteessa, kerran kuussa vois olla sopiva ja putsaa myös niitä pesuainelokerikkoja tarpeen mukaan. Rummun pitäisi vielä saada kuivua auki aina pesun jälkeen, että jätä kansi auki kuivumaan, en kyllä tiedä vaikuttaako se pläntteihin mutta ainakin rummun kuntoon ja kestävyyteen.Itse en usko, että pesuaineen määrällä mitään yhteyttä noiden laikkujen syntymiseen. Oon muuten kipeä ja kotona :-)

Vierailija

ehkä jollain super pesuaineella, mutta minä en ainakaan ole saanut niitä pois.

Meillä pestään konetta 95 asteessa useamman kerran kuussa ja kone puhdistetaan muutenkin huolellisesti mutta silti koneeseen tulee tätä sakkaa jos en käytä sitruunahappoa säännöllisesti. Tässähän voi olla eroja paikkakunnittain mm. veden kovuuden vaihtelun vuoksi. Mutta halpa konsti pitää kone kunnossa on se sitruunahappo, itse en jäisi odottelemaan että koska kone on uloskantokunnossa kun homman voi hoitaa helposti, halvalla ja nopeasti kuntoon.

t.2

Vierailija

Osaatko muuten sanoa että lähteekö nää jo tulleet pläntit pois pesussa kun oon puhdistanut koneen vai mitä niille tapahtuu?

t: ap

Vierailija

Kone PITÄÄ pestä vähintään kerran kuussa 95 asteessa ja mahd pitkällä ohjelmalla. Lisäksi pitää käytää sitruunahappoa aika ajoin (esim kerran kuussa): Ostat apteekista sitruunahappoa 100 g (maksaa alle 2 euroa), laitat sen pesuaian lokeroon ja peset 95 asteessa tyhjän koneen mahd pitkällä ohjelmalla ja sen jälkeen vielä kerran ihan ilman mitään aineita. Saat puhtaan koneen.

Juuri alhaiset lämpötilat ja hellävaraiset pesuaineet aiheuttavat tätä ja jos et toimi jatkossa kuten kirjoitin, pesukoneesi menee ennen aikojaan rikki eikä sitä voi välttämättä ollenkaan korjata.

Vierailija

ja uudet hellävaraiset pesuaineet yhdistettynä lyhyisiin pesuohjelmiin ja alhaisiin pesulämpötiloihin ovat juuri syynä tähän kuvailemaasi ongelmaan. Systeemi säästää luontoa mutta rikkoo pesukoneen jos ei muista välillä puhdistaa kunnolla.

t.2

Vierailija

tyhjentävästä vastauksesta. Eli pitää apteekkiin suunnistaa ja pestä välillä korkeammalla lämpötilalla. Jännä että meidän vanhassa koneessa ei moista ongelmaa tullut eteen vaikka pari vuotta sillä pesin samalla mallilla kun nykyäänkin eli en oikein. Edellinen oli kyllä päältätäytettävä ja nyt edestä, mutta varmaan erilaiset systeemit mihin niitä pesuainekertymiä jemmaavat tms. Mutta siis kiitos paljon ja jos muillakin vinkkejä viin otetaan ilolla vastaan:)

Uusimmat

Suosituimmat