Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergikon ruoat Saksassa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Laitanpa tämän vielä tännekin-allergiat ja sairaudet-palstalta en ole saanut apua...

Osaisiko kukaan neuvoa, mistä kaupoista Saksassa löytää parhaiten elintarvikkeita maito-, vilja-, muna- ja soija-allergiselle lapselle? Entä tietäisikö kukaan löytyykö täältä vastinetta Siniselle Keijulle eli maidotonta ja soijatonta margariinia? Uutterasta etsiskelystä huolimatta ei ole vielä osunut silmiini.

Kommentit (4)

Vierailija

Ystäväni lapset olivat vuosia sitten juuri tuollaisella diätillä (soijasta en tosin ole varma) ja heidän äitinsä oli Naturkostladenin vakiasiakas. Heillä tutustuin esim. riisispaghettiin ja -maitoon.

Tarkoittaako tuo " maito" lehmänmaitoa? Tarkoitan siis että käykö muun eläimen, kuten esim. Ziege, ehkä?

Oletko etsinyt " yksin" vai myös kysellyt tuollaisista kaupoista? Usein heidän henkilökuntansa osaavat neuvoa hyvin tuotteistaan.

Googlella löysin esim. http://www.vitaquell.de/content/produkte/produktdump.php?katid=1&prodid=7 eli tämä näyttäisi minusta margarinelta ilman maito-osia.

Onnea etsintään!

Vierailija

Just muutettiin kesällä saksasta pois, mutta yleensä Reformhaus-terveyskaupoissa on tuollasia tuotteita. Siis ainakin gluteenittomia. Mun mielestä Saksan valikoimat ei ole parhaat allergiselle, mutta nyt viime aikoina vähälaktoosisia tuotteita on ainakin saanut hyvin. Ne ei taida sulle sopia, kun maidottomia kyselit. Keliaakikolle ostin aina Reformhaus-kaupasta tuotteita. Joissakin oli muistaakseni myös merkit jos myös munaton ja maidoton. Maidottomia margariineja on vaikka kuinka, mutta en tiedä onko kaikissa soijaa. En tiedä merkitseevätkö edes niin tarkasti... ??? Tuntuu että saksalaiset ovat vasta heräämässä allergia-asialle... Toivottavasti joku muu osaa neuvoa paremmin. Luulen että joudut aika paljon tekemään itse, jos on noin monesta allergiasta yhtäaikaa kyse. Ehkä niin on suomessakin???

Vierailija

Olemme vasta muuttaneet tänne ja tällä hetkellä olen lähinnä etsiskellyt sopivia kauppoja. Omassa kaupungissa ei Reformhausia eikä Naturkostladenia löydy, joten pitää suunnata etsintäretkelle lähimpään suurempaan kaupunkiin. Suomessakin hain aina suuremman lastin kerralla, koska kaikkia raaka-aineita, kuten maissimakaronia tai sopivaa näkkäriä ei saanut kuin tietyistä kaupoista.

Ruoat pitää tosiaankin pääosin tehdä itse, kunhan vaan löydän sopivia raaka-aineita. Vitaquell-vinkki oli hyvä-kiitos Sanna siitä! Siinä ei todennäköisesti ole edes soijaa, koska lesitiini on tuoteselosteen mukaan auringonkukasta. Tavallisesti lesitiini on juuri soijaa. Uskoisin itsekin, että luontaistuotekaupan henkilökunta on ainakin palvelualttiimpaa kuin tavallisessa marketissa.

Ensimmäinen yllätys on ollut, että lapset leikkipuistossa syövät jatkuvasti karkkia ja auliisti yrittävät tarjota myös meidän allergikolle, jota pitää vahtia haukkana. Kyllä he kohta oppivat, että noille oudoille suomalaisille ei saa edes namuja antaa...

Vierailija

muistaakseni riisimaitoa saa joskus isoista marketeista, ja ehkä jopa reformkaupoista. Ne varmaan tilaakin jos alat säännölliseksi asiakkaaksi. Mun mielestä palveleevat yleensä saksassa hyvin. Varsinkin jos huomaavat että olet vakiasiakas, säännöllinen ja luotettava. :)

Uusimmat

Suosituimmat