millä saan muutettua tapaamisoikeutta.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on kirjoitettuna, että tapaamisoikeus on sovittu, mutta se on tehty suullisesti joka toinen viikonloppu ja kesäisin 2viikkoa, kuinka voin saada tämän tilalle toistaiseksi ainakin niin että lapset näkisivät isäänsä vain lastenvalvojan läsnäollessa? Tai edes päivällä kerran tai kaksi kuukaudessa? En luota siihen, että lapset saavat kunnon hoitoa isänsä luona. Lasten isän tyttöystävä on sitä mieltä, ettei lapsista ole muuta kuin harmia ja tiedän että lasten isä nukkuu lähestulkoon kaikki päivät. Lapsilla on isäviikonlopun jälkeen unirytmi sekaisin ja 1½ vuotias tyttö huutaa nälkäänsä. Suihkussa tyttöä ei ole koskaan käytetty.

Pelkään todella lasten puolesta. Antakaa minulle vihjeitä.

Olen siis uusioperheen äiti ja yhteinen lapsi on tulossa

Nansku rv 20

Kommentit (7)

Vierailija

Yritän puhua lasten isän kanssa ensin, mutta jos asiat eivät muutu, niin otan yhteyttä lastensuojeluun. Mielestäni lasten laiminlyönti on loputtava tavalla tai toisella. Yritän kovasti parhaani. Lasten isä ei pysty puhumaan kanssani, jos sillä on tyttöystävä mukanaan, kuten melkein aina. Se kun inhoaa minua ja yrittää saada kaiken muun minulta pois paitsi lapset, koska niistä on kuulemma vain vaivaa ja harmia.

Eli ei auta muu kuin valvoa jonain yönä ja soittaa lasten isälle ja yrittää puhua asioista.

Kiitoksia vielä kerran!

Vierailija

Jos teillä ei ole kirjallista ja sosiaalitoimessa tai tuomioistuimessa vahvistettua sopimusta tapaamisista, ei sinun periaatteessa tarvitse luovuttaa lapsia lainkaan tapaamisiin.

En suosittele lainkaan sitä, että alat rajoittamaan tapaamisia näissäkään olosuhteissa!!! Se nimittäin saattaa johtaa todella ikäviin tilanteisiin, jos/kun muualla asuva vanhempi hakee tapaamissopimusta tuomioistuimen kautta. Sinun olisi erittäin vaikea todistaa noita väitteitä todeksi ja koko juttu todennäköisesti kääntyisi vain sinua vastaan.

Tapaamisia voi toki vaatia valvotuiksi, mutta vanhemman kyvyttömyys selvitä arjesta lasten kanssa on täysin hoidettavissa oleva ongelma, jota tapaamisten valvonta ei kuitenkaan ratkaise hyvällä tavalla ellei sitten ole niin, että vanhempi on suorastaan vaaraksi lapselleen.

Sinäkin voit ehkä tehdä asialle yhtä ja toista. Mieti, miten voisit itse joko auttaa isää hoitamaan lasta hyvin (jos olette puheväleissä), voitko vähentää lapsen jännitteitä jne. Lapsihan saattaa oireilla pelkästään siitäkin syystä, että hän aistii välienne kireyden ja sen, että sinä olet huolissasi lapsesta.

Oikea tapa toimia on se, että yrität ENSIN puhua isän kanssa asiasta ja ellei se johda toivottuun tulokseen, otat yhteyttä lastensuojeluun (lastenvalvojalla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä, mutta kylläkin auttaa teitä tekemään kirjallisen sopimuksen jos haluatte) ja pyydät heitä selvitäämään olot isän luona.

Perheneuvolasta voit myös pyytää ennen tätä keskusteluapua. Heilläkin on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, mikäli ilmenee, että lasten hoito ei ole asiallista.

Paras ratkaisuhan lapsen kannalta olisi se, että lapsi voi tavata turvallisesti muualla asuvaa isäänsä, eikä se että alatte kiistelemään tuomioistuimia myöten siitä, hoitaaako isä lastaan asiallisesti. Miten siis isä saadaan parantamaan hoidon laatua?

Vierailija

Jos oikein ymmärsin, niin tapaamisista on kirjattu, että ne on sovittu, mutta kirjallista sopimusta ei ole.

Olen itsekin joutunut muutamaan kertaan puuttumaan siihen, miten etä ja hänen uutensa kohtelevat lapsia, mutta jokainen kuvio on tietenkin omanlaisensa. Ensimmäinen neuvoni on kuitenkin pitää omat tunteet erossa tästä asiasta. Uskon, että näin pystyt parhaiten auttamaan lapsiasi.

Meillä tehtiin alkujaan vain toistaiseksi voimassa oleva tapaamissopimus, joten jo siinä kohtaa tilanne on erilainen.

Kiinnostaako lasten isää olla heidän kanssaan (sori en tiedä oliko teilla enemmän kuin yksi)? Pystytkö asiallisesti keskustelemaan hänen kanssaan? Meillä isä kyllä välitti lapsistaan, mutta yhteisen elämämme aikana ei ollut paljoakaan normaalia rutiinia lasten kanssa elänyt. Alussa ongelmana olikin ihan perusasiat: se että lapset tarvitsevat muutakin syömistä kuin karkkia. Olin näissä tiukka, aina kun löytyi jotain huomautettavaa, sanoin asiasta, mutta valitsin sanani tarkkaan, sillä en halunnut morkata miestä. Karkit vaihtuivat pizzaan, eikä nykyään perushuoltoon tarvitse lainkaan puuttua.

Paljon olen miettinyt sitä, minkä verran minulla on oikeutta puuttua exän ja hänen uutensa elämään. Ja siinä määrin, kun koen sanomiseni oikeutetuiksi, niin miten asiani esitän. Tähän olen päätynyt: niissä asioissa, jotka liittyvät lasten perusturvallisuuteen, olen VELVOITETTU puhumaan lasten suulla, heidän puolestaan. Kuka muu heitä suojelisi, jos en minä.

Jos tunnet olosi epävarmaksi, etkä tiedä miten edetä, ota yhteys lastensuojeluun. Minulla on turvakotitausta eron ajoilta, ja sitä kautta viranomaisyhteys, jota tarvittiinkin kerran. Tapaamiset keskeytettiin muutamaksi kuukaudeksi. Siitä viisastuneena nostan nykyään kissan pöydälle entistä nopeammin. En näe järkeä asioiden pitkittämisessä, kun lasten tärkeistä kehitysvaiheista on kyse.

Lainopillisesti en tiedä, kuinka pätevä suullinen tapaamissopimus on, eli mitä tapahtuisi, jos et antaisikaan lastasi isälleen. Kasvatusopillisesti minulle turviksella tähdennettiin sitä, että on lapselle ehdottomasti eduksi tuntea molemmat biologiset vanhempansa. Ex on sinulle entinen, mutta lapselle aivan samalla tavalla isä kuin aiemmin. Sinulla on velvollisuus suojella lastasi, mutta myös varjella lapsesi suhdetta isään.

Lyhyesti: puhu miehen (ja hänen nykyisensä jos hän haluaa osallistua keskusteluun) kanssa perusasioista. Jos tämä ei onnistu tai tuota tulosta, ota yhteys lastensuojeluun.

Vierailija

Aina kun lapset tulevat isältään,kuuntelet mitä heillä on kerrottavanaan,esim ovatko saaneet ruokaa jne jne.Jos ei joku asia mene niinkuin pitäisi(mitä tulee perusturvallisuuteen),soitto heti turvikseen ja lastensuojeluun .Muutaman kerran katsoisin,kuinka asiat etenevät isän luona,ottaako isä neuvvoistani vaarin.Jos ei,otat yhteyden lastenvalvojaan,dokumentteja sulla on sitten turviksessa ja lastensuojelussa.Saat kenties valvotut tapaamiset? Tsemppiä!

Vierailija

Miheni lapset asuvat luonamme, jouduimme hakemaan tapaamisoikeuden muutosta äidin uuden miehen väkivaltaisuuden takia. Se tapahtuu käräjäoikeuden kautta!! Käy täyttämässä siellä lapun, toiselle osapuolelle lähetetään sama lappu jossa hän ottaa asiaan kantaa. Jos ei suostu muutoksiin niin asia menee käräjäoikeuden käsittelyyn, jossa päätetään asia. Meillä muutos saatiin, mies ei saa olla lasten lähellä. Jokaisella vanhemmalla on tapaamisoikeus, vaikka paperilla ei mitään olisikaan ja vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus!!!

Vierailija

Ai niin,

en mitenkään siis tarkoita sitä, etteikö huolesi olisi aiheellinen - päinvastoin - jos lasta ei pestä eikä hän saa ruokaa, on kysymys lapsen laiminlyömisestä, eikä sitä kannata kovin kauan katsella! Oikea osoite on kuitenkin lastensuojelu, eikä sinun pidä ryhtyä toimimaan asiassa ilman heidän tukeaan ettei tule lisää ongelmia.

VOIMIA!!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat