Mitä tarkoittaa esim. rv6+3?! Ja muuta kysyttävää...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli mitä tarkoittaa noi 6+3 jne?

Kuinka nopeasti teille muille tuli pahoinvointi? Oon nyt kai 8.viikolla ja useasti halattu pönttöä... :)

Ja kuinkas nopeasti mielialanvaihtelut ja väsymys johtuvat raskaudesta?

Millä viikolla yleensä mennään ekaa kertaa äitiysneuvolaan? Meillä on ens viikolla aika...

Kommentit (6)

Vierailija

Itse asiassa olen paljon tasaisempi kuin yleensä. Tavallaan jopa kaipaan mielialan vaihteluja; kuten edellinen sanoi, ne herkistävät tulevaa vauvaa varten. Olisi kiva tunnelmoida ja herkistellä hiukan... Mutta ehkä se sitten tulee synnytyksen jälkeen kahta kauheammin ;)

Väsymystä minulla oli alkuraskaudesta, ehkä viikoilla 6-14. Sen jälkeen oli energisempää ja nyt taas väsyttää, enenevästi n. viikolta 26 alkaen.

Vierailija

mulla katsottiin myös ultralla ekalla kerralla, kun ei ollut varmuutta raskauden kestosta. Ja sielähän se pieni näkyi...olin muistaakseni rv 10 silloin.

-suzanne ja poika 3vkoa

Vierailija

Vielä semmoista, et mitä siellä ekas neuvolas tehään? Kertokaa kaikki tästä käynnistä etten turhaa jännitä tätäkin... ;)

Vierailija

esim rv (=raskausviikko) 6+3 tarkoittaa, että viimeisten kuukautisten alkamispäivästä on 6 viikkoa ja 3 päivää.

Ja paha olo kai on yleisintä raskausviikoilla 6-12 ja niinpä on itsellänikin ollut. Sitten niistä mielialavaihteluista, minulla taisivat alkaa jo kun ekojen kuukautisten olisi pitänyt tulla ;) Ja jatkuu koko raskauden ja synnytyksen jälkeenkin ;) Mutta ei se huono juttu ole, herkistää ihanasti vauvalle. Ja neuvolaan taidetaan mennä noin rv 8 ekan kerran, sieltäpä sitten saatkin paljon lisää tietoa! Mukavaa odotusta!

Vierailija

Ihan kiva käynti oli, ei tarvitse jännätä lainkaan! Ekalla käynnillä kysytään tosi paljon taustatietoja, omista ja miehen sairauksista sekä suvuissa esiintyneistä sairauksista, geenivirheistä, allergioista tms. Kannattaa vähän muistella noita ennen käyntiä, muuten helposti puolet unohtuu... Tosi yksityiskohtaisesti halusivat tietää nämä. Lisäksi juteltiin millainen elämäntilanne on, mitä työtä kumpikin tekee jne.

Sitten kysyttiin milloin viimeiset kuukautiset alkoivat, milloin teit plussatestin, kuinka pitkä kuukautiskierto yleensä.

Varsinaisia tutkimuksia tehtiin:

- hemoglobiini sormenpäästä

- verenpaine

- virtsakoe (mitä ne siitä katsookaan... tulehdus ja proteiinit?)

- punnitus

- verikoe (josta katsotaan lakisääteisesti HIV, hepatiitti-B ja olikos ollut kuppa) ja lisäksi vielä veriryhmä ja Rh-pos/neg

Nämä ainakin tehtiin ekalla käynnillä. Varmasti jotain unohtui...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat