Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te, joille on tehty kiireellinen sektio, miten päin teillä on haava?

Vierailija

Pystyyn vai poikittain? Mulla pystyyn, vaikka kysyin gynekologilta, että voisiko tehdä poikittaisviillosta. Ymmärsin tuolloin, että pystyviilto kun oli kiire. Ok, lapsihan siinä tärkein on. Nyt on vaan ruvennut vaivaamaan, kun oon tavannu muutaman kaverin, joille tehty em sektio ja heillä on poikittaisviillot!

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Olen itse ollut kiireellisessä ja sitä on jopa hoitaja sanonut myöhemmin hätäsektioksi. Terminologiassa voi välillä mennä sekaisin. Käytännössä kuitenkin hätäsektio = nukutus, kiireellinen = epiduraali- tai spinaalipuudutus.

Vierailija

koska kaveri PYYSI vaakaviillon koska oli suunniteltu sektio,lääkäri sanoi että koska rasvaa niin paljon,piti tehdä pystyviilto...siitä vihainen.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

vain hätä sektioissa tehdään pystyviilto.

jos on kuitenkin ollut tosi kiire teillä? esim vauvan sydänäänet huonot tms? pystyviillolla saaadaan vauva ulos nopeammin.

Vierailija

Eka oli Englannissa 80-luvun alussa ja huonolla seuraamuksella. Hätäsektio tehtiin liian myöhään ja lapsi sai pahan aivovaurion ja kuoli 4 kk vanhana.

Toista odottaessa päätettiin Englannissa tehdä sektio varmuuden vuoksi suunnitellusti. Päätettiin kuitenkin muuttaa Suomeen ja kuinka ollakaan, täällä pähkäiltiin 10 vrk sairaalassa pitäskö leikata vaiko eikö ja lopputuloksena yritettiin tavallista synnytystä. Sama juttu kun eka kerralla, kohdunsuu ei avautunut kuin 4 cm ja sitt alkoi taas sydänäänet lapselta heiketä ja sektion paikka. Kun kysyin miksei voinut tehdä samaan paikkaan viiltoa kuin eka kerralla, sanottiin, että on nopeampi tehdä pystyviilto. Ottihan se päähän, mutta kuitenkin lopputuloksena terve, urheilullinen ja ihana 19-vuotias poika!

En tiedä oisko ne leikannu jossain maassa vielä jotenkin viistoon, että ois koko vatsa täynnä erilaisia arpia?!

Silloin 80-luvun lopulla kuulin alan ammattilaisilta, että eri sairaaloissa ollaan erilaisia leikkauspäätöksissä ja silloisessa Kuopion yliopistollisessa siis päätettiin, ettei pitäs olla mitään syytä miksen vois synnyttää normaalisti. Lääkäreilläkin oli tosin eriäviä mielipiteitä johtuen tuosta traagisesta ensimmäisestä kerrasta, mutta ylilääkäri silloin päätti ettei leikata etukäteen.

Vierailija

poikittain on viilto. Lihavuuskeskusteluun sellainen lisä, että painoin raskauden lopussa 84 kg ja olen 157 cm pitkä. Ennen raskautta painoin 64 kg.

Vierailija

Siis nukuttaminen on nopeampaa kuin puudutus, ja se selittää miksi HÄTÄsektiossa nukutetaan ja kiireellisessä puudutetaan.

Okei, makes sence. Kiitos. t. 30

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kiireellisessä ei, ellei tuu jotain odottamatonta.

Jyväskylässä muuten viillot tehdään lihaville ja hoikille eripäin. Kysyin miksi mun hätäsektioviilto on vaakaviilto vaikka luulin että olis pystyssä, vastaus oli että koska olen hoikka. Kaverini joka on tuhti, hänelle tehtiin suunnitellussa sektiossa pystyviilto, ja hän on siitä erittäin vihainen vieläkin....

Näin siis Jyväskylässä. Luulen että riippuu myös lääkäristä.

Mitä helskutin väliä sillä on, miten päin on viilto?

Vierailija

Gynekologi tekee aina arvion onko kyseessä hätäleikkaus vaiko kiireellinen, näiden välinen ero joskus hyvinkin pieni. Mutta meidän sairaalassa ainakin hätäsektio tarkottaa, että nukutetaan, aina!

Vierailija

" HÄTÄsektio kuulostaa synnyttämättömän maallikon korvaan paljon " pahemmalta" , kiireelloisemmältä tilalta kuin " kiireellinen sektio" . Miten siis voi olla, ja mistä johtuu, että hätäsektioon AINA nukutetaan ja kiireelliiseen ei? (kuten joku tänne aiemmin kirjoitti). "

Nukutus onnistuu nopeammin kuin se, että odotetaan puudutuksen vaikuttamista. Siinä menee kuitenkin jonkun aikaa, ainakin itellä meni. Ehkä 10 min tai jotain kyselivät tuntuuko mitään siellä ja täällä ennen kuin leikkaus aloitettiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat