Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elokuiset -05- torstaina

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

janina nukahti eilen, kummallista kyllä, jo klo 21 yö unille, itsekkin menin sitten puoli 11 nukkumaan kun ei tiennyt kuinka pitkään neiti uniaan jatkaa. Heräsi kyllä yön aikana useammin syömään kun iltatankkaus jäi vähemmälle, mutta aika hyvin nukuttiin, jospa nyt sais neidin ukkumaan aikaisemminkin kuin klo 2 yöllä! :D

Herättiin aamu 7 ja nyt taas neiti vetelee aamupäikkäreitään omassa sängyssään , JEE! (ja jälleen rasti seinään) Ehkäpä vihdoinkin alkaa nukkua useamminkin siinä, muuten Janina on alkanut nukkua paremmin sängyssään kun laitamme siihen mahalteen nukkumaan, kyjeltään tai selälteen herää parissa minuutissa!

Lintu75: joo, on se vaan niin harmillista jos uskaltaa olla joskus eri mieltä kuin moni muu, saa kyllä niin kauheat haukut niskaan...varsinkin niiltä " ylitäydellisiltä äideiltä" jotka eivät koskaan tee mitään virheitä...itsekkin olen joskus haukut saanut...

Älä niistä välitä, haluavat vaan pönkittää omaa " täydellisyyttään" ...

Caprice: Kurja kuulla että vauvallakin epäillään sitä astmaa! me ollaan saatu niin monta kertaa terveyskeskuksessa " vääriä diagnooseja" että nykyään menemme suoraan Pikkujättiin tai Lastenklinikalle...

Tänään mies tulee työmatkaltaan kotiin, onpa ollutkin kova ikävä, varsinkin lapsilla! Ja itsekkin saa sitten illalla hieman lepotaukos tohon kantamiseen, hartiat täällä myös aivan tukossa ja pyörryttää välillä ihan.

Mukavaa aurinkoista päivää kaikille!

Elokuunvauva ja Janina 1kk 1vko 4päivää =)

Vierailija

Tuo sen täytyy olla. Hintakin on ihan käypänen. Noilla sivuilla oli (sen minkä tässä ehtii vilaista) isoimpana sivuvaikutuksena pitkäaikaisessa käytössä osteoporoottisia oireita (olipas hauskasti sanottu =)), mutta mulla se oliskin käytössä vain sterilisaatioon asti. Täytynee silti ottaa kalkkilisää varmuuden vuoksi.

Vierailija

Huh huh Lintu, olipas korviskeskustelu! Ajattelin itse vastata tuohon Babyn avaamaan rikkonaisten öitten keskusteluun, silläkin uhalla, että minun tapani haukutaan lapsen rääkkäämiseksi =) Kyllähän se on niin, että lapsen parastahan me ajatellaan. Hyvin todennäköisesti tytöt haluaa korvikset joskus ja jos aikaisella laitolla voi päästä helpommalla ja ilman tulehduksia niin sehän on vain valinta muiden joukossa. Itse en laita vielä Ennille, mutta en todellakaan tuomitse niin tekeviä.

Meillä on tänään ryhmäneuvola ja ennen sitä käydään Ennin ja 5-vuotiaan pojan kanssa yhden uuden tuttavuuden, äiti hänkin (kuinkas muuten), luona kahveella ja rupattelemassa. Välillä on vähän liikaakin menoja. No, huomenna onneksi kotipäivä, lauantaina taas siskon pojan 1-vuotissynttäreille.

Meillä oli ihana yö. Nukkumaan mentiin suht rauhassa 19:30. Iltarutiinit auttaa nyt nukahtamaan (tutut laulut). Ensimmäinen ja AINOA syöttö oli klo 03:00 ja nopea. 06:30 laitoin valot huoneeseen ja sit heräiltiin aamupalalle. Enni jaksoi valvoa 2 tuntia ja sitten pienet unet. Nyt ollaan sylissä. Päivällähän meillä ei pitkiä unia yleensä nukuta. Kyllä on virkeä olo äidillä =) Voimia niille joilla on ollut yöllä vähemmän unta...

Enni kuolaa tosi paljon ja jotain pitäis olla koko ajan suussa. Olen kyllä kuullut, että hampaita voi tulla näinkin nuorena, mutta ei kai sentään vielä... muilla lapsilla tuli aikaisintaan puolen vuoden iässä. Se kyllä selittäisi monta asiaa =)

Eilen jo kyselin, että onko kenelläkään kokemusta piikillä annettavasta ehkäsystä. Voi ottaa imetyksen aikaankin (keltarauhashormonia, ei estrogeenia) ja kahdentoista viikon ajan. Hinta?

Hohhoijaa, poika valittaa kun ei ole kuulemma mitään tekemistä. Odottaa vain kylään lähtöä. On katsonu näköjään liikaa videoita =x No nyt Enni nukahti tissille, poistun taustalle...

Enni 8 vko ja ei-täydellinen äiti Kukka ( joka altistaa lapsensa tietokoneen säteilylle, syö tänään valmisruokaa ja työntää videon koneeseen kun ei jaksa viihdyttää lapsiaan...)

Vierailija

Maarit Annele: Eikös olekkin hauskan näköistä kun vauva ihmettelee käsiään...mäkin meinaan huomasin eilen vaippaa vaihtaessa että neidin huitoessa käsillään, yhtäkkiä silmien katse kiinnittyikin käsiin, ihan kuin vauva olisi ajatellut että hetkinen, mikäs kumma vilahtaa kasvojen ohi koko ajan...sitten tuijotettiin kättä hetkenaikaa aivan paikallaan ja silmät pyöreinä...onpas hauskan näköistä...ja kädet menee suuhun ja niitä lupsutetaan myös unissaankin...

On ne niin hauskoja nuo pikkuiset! =DD

Vierailija

En ole, enkä varmasti tule olemaankaan mikään huiman aktiivinen kirjoittaja, mutta olisi mukavaa kuulua johonkin porukkaan. Odotusaikana pyörin syyskuisissa, mutta meidän poika otti varaslähdön, ja syntyi jo elokuun puolella, 27.8. Tuntuu mölöltä nyt kirjoitella syysvauvoihin, kun tavallaan on kuitenkin koko ajan kuukauden edellä.

Meillä on tällä hetkellä kurja meininki, pojat (esikoinen 2,5 vuotta) on molemmat flunssassa. Yllättäen, kun olin kuukausi sitten varannut täksi viikonlopuksi kylpyläloman miehen synttäreiden kunniaksi. No sellasta se on, loma nyt siirtyi kuukaudella, onpahan jotain odotettavaa.

Mutta eipä tänne kummempia.

T: Rekkis ja pojat 2,5 v ja 7 vkoa

Vierailija

Enpä ehtinyt eilen tuota korvis-keskustelua lukeakaan, arvasin kyllä jo pelkän otsikon perusteella, että mielipiteitä varmasti löytyy... Älä Lintu75 sure, luulen että ne sun ja mun kanssa samaa mieltä olevat eivät vain viitsi kirjoittaa sinne hysteerikkojen joukkoon!

Sitten heti omaa napaa, koska nyt on vähän suru äidillä :( Meillä siis oli eilen neuvolalääkäri pojalla. Kaikki sinänsä ok, että kasvaa ja kehittyy ok. Mitat oli nyt 7vkosena 6260g ja 60cm (s. 4085g ja 53cm), mutta sittenhän vauvalla on ollut nyt se flunssa ja joku päivä jo niistä astma-peloistani kirjoittelinkin.

Eilen aamulla vauvan hengitys sitten vinkui jo niin, että paljaalla korvalla kuuli. Lääkärikin sanoi kuunneltuaan, että kyllä tämä uloshengitys valitettavasti vaan vinkuu ja hengitys on työlästä. Laittoi lähetteen Lastenklinikalle päivystykseen, koska neuvolassa/terv.keskuksessa ei ollut lapsille sopivaa astmalääkettä (mikä on hävytöntä mun mielestä!!!! mutta tietääpähän senkin sitten jo valmiiksi, jos/kun tulevaisuudessa on sellainen tilanne, että tarvitsee jommallekummalle lapselle henpotusta hengitysväikeuksiin, niin tietää mennä suoraan Pikku-Jättiin tai lastenklinikalle. )

Lastenklinikalla päästiinkin sitten heti jonojen ohi suoraan hoidettavaksi. Spiralla hengitti avaavat lääkkeet ja nenä imuroitiin tyhjäksi. Oli muuten aika hurjan näköistä kun tuon ikäiselle työnnetään senttikaupalla nenäimurin letkua nenästä sisään... Ja arvatkaa sitä huudon määrää, voi pientä :( KUmmasti sitä vaan itsekin siinä toimii lapsen hyväksi, mullakin tuli suru ja paha mieli sitten vasta jälkeenpäin.

Saatiin Ventoline lääkkeet kotiinkin, jos hengitys vielä hankaloituu, niin voi yrittää kotona helpottaa oloa. Hirveän vaikea vain tietää auttaako tuolla Babyhalerilla annettuna tuo lääke, vai milloin tilanne taas on sellainen että pitää mennä spiralla hengittämään lääkkeet sairaalaan.

Saa nyt sitten nähdä, että seuraako tästä astma ja miten pahana, Esikoisellakin se siis vauvana oli, mutta aika on tainnut kullata muistot koska nyt olen " kaupannut" asian itselleni niin, että olemme silloinkin selvinneet ja hieno tyttö on kasvanut. Ärysttää vaan tuo babyhaler (siis se lisäputki jolla pienille astmalääkkeet annetaan). Esikoisella oli vastaava laite, mutta eri merkkinen, Nebunette, joka on mun mielestä paljon järkevämpi ja helppokäyttöisempi. Jos tästä nyt jatkuva lääkitys seuraa, niin meinaan kyllä pyytää muut lääkkeet, jotta saadaan tuo Nebunette käyttöön.

Ja muuta asiaa sitten...olikin näköjään jo keskustelua tuosta ehkäisystä. Minäkin söin pillereitä vuosikaupalla ennen raskauksia, mutta esikoisen syntymän jälkeen ne ei enää mulle käynytkään. Nyt ajattelin sitten hormonikierukan laittaa ja eilen jälkitarkastuksessa siitä olikin jo puhetta. Mulle lääkäri sanoi, että odotetaan ensimmäiset kuutautiset, jotta limakalvot yms on parantuneet ja nähdään, ettei ole uudestaan raskaana!! Ihme touhua tuokin. Sitä paitsi meillä ei edes omassa terveyskeskuksessa laiteta kierukoita, vaan on mentävä tuohon Vuosaaren terveyskeskukseen. Sinne kuuluttiin aikaisemmin ja se on kyllä paljon parempi paikka, siellä jopa olisi ne lasten astmalääkkeetkin... perhana, pitänee muuttaa muutama kymmenen metriä, että taas kuuluttaisiin sinne :)

Hui kun ulkona näyttää olevan tänään kylmä, nollassa on mittari!

Caprice

Vierailija

Capricelle paljon voimia ja toivotaan ettei astma olisi.

Lintu75: Onpa ihanaa että olet myös tollanen ettei ihmisten tökeröt kommentit paljon hetkauta. Mulla itsellä ei ole korviksia (kauhee piikkikammo) enkä niitä ikinä uskaltaisi ottaa. Omalle neidille en meinaa niitä laittaa ennen kuin itse pyytää, mutta olisin toivonut että oma äitini olisi laitattanut minulle kun olin pieni. Haluaisin että mulla olisi reiät mutten kertakaikkiaan uskalla... =) Synnytyskin on pientä verrattuna hammaslääkäriin ja verikokeisiin =) Oon mä hullu, tiedän.

Eilinen jumppa taas sai paikat niin kipeiksi että rappusten nouseminen saa naamaan ihme irvistyksen. Ainakin tiedän että jossain on lihas, tai ainakin on ollut =)

Nyt pitää suihkuun ja itteensä laittamaan että keretään kahdeksi äiti-lapsi kerhoon. Kauheen hankalaa lähteä kahden lapsen kanssa, vie niin aikaa. Miten te muut selviättekin useamman lapsen kanssa...? *aidosti hämillään*

Heipsun keipsun, iloinen sininisi ja tuhiseva pikku Enni

Vierailija

Baby: tsemppiä ensi yöhön! Toivon tosiaan, että kokeilet vielä tuota vaunuilua. Useampi yö peräkkäin sitkeästi. Ja jos Onni herätessään ei itke niin voithan antaa olla sängyssään hereillä, sehän ei haittaa mitään? Voimahalaus!

Tervetuloa porukkaan Rekkalepakko!

Ryhmäneuvola oli tosi kiva. Meillä oli aiheena vauvan uni, eli aika aika pinnalla oleva asia tällä hetkellä. Tais olla jotain 5-6 äitiä vauvoineen.

Ehdin jo hehkuttaa, että huomenna ollaan kotona, mutta onkin MLL:n perhekahvila. No, kattoo jaksaako. Nyt päivällistä kattamaan...

Vierailija

Vauva jopa viihtyy ensimmäistä kertaa itsekseen mobilen parissa!!! Jee, sain itsekin syötyä.

Sitähän mun piti muistaa neuvolan jälkeen kysyä, että miten teillä muilla vauvat nostaa jo päätään mukana, kun käsistä nostetaan? Meillä poika ei nimittäin silloin päätä vielä nosta ollenkaan, vaan roikkuu perässä. Mahalla ollessaan nostaa kuitenkin jo hienosti, yllättävän pitkäänkin jaksaa, samoin kun on sylissä olkapäätä vasten, niin ei oikeastaan enää tarvitse niskaa tukea (paitsi väsyneenä).

Lääkäri jotenkin niin hassusti sanoi, että onneksi näin mahallaan onnistuu tuo pään kannattelu...jäi vaivaamaan.

Caprice

Vierailija

Progestiiniruiskeet

Suomestakin saa joistakin paikoista ruiskeena lihakseen pistettävää synteettistä keltarauhashormonia. Maailmalla saa myös estrogeenia sekä näiden yhdistelmää, ja maailmalla " ehkäisyrokotteet" ovat varsin käytetty ehkäisymuoto. Suomessa valmisteen nimi on Depo-Provera (http://www.depoprovera.com). Menetelmää käytetään lähinnä kehitysmaissa sen huolettomuuden vuoksi. USA:ssa on uusi valmiste nimeltään Lunelle.

Hormoni ohittaa kapselin tavoin ruoansulatuksen ja maksan, mikä parantaa hormonin hyötyosuutta. Ruiske annetaan isoon pakaralihakseen tai olkavarteen kolmen kuukauden välein. Teho perustuu ennenkaikkea ovulaation estoon sekä samoihin vaikutuksiin kuin minipillereidenkin. Menetelmä on luotettava eikä siihen liity käyttäjävirheitä. Ensimmäinen ruiske annetaan viikon kuluttua kuukautisista, jotta voidaan varmistua, ettei raskauden mahdollisuutta ole ja että ehkäisy on varmaa ensimmäisestä kierrosta lähtien.

Hedelmällisyys palautuu pienellä viiveellä, keskimäärin kuuden kuukauden kuluttua ehkäisyn " lopettamisesta" eli noin 9 kk viimeisen ruiskeen antamisen jälkeen.

Plussat:

vähentää kohtusyövän riskiä, kohdun ulkopuolisia raskauksia, sisäsynnytintulehduksia sekä hyvänlaatuisia munasarjakasvaimia

suhteellisen huoleton

samat hormonaaliset hyödyt kuin minipillereissä ja kapselissa

Miinukset:

samat hormonaaliset sivuvaikutukset kuin muissakin progestiiniehkäisyssä

2/3 käyttäjistä lihoo ½-2 kiloa ensimmäisenä vuotena

ehkäisyä ei sivuvaikutusten ilmetessä voi lopettaa

ei sovellu lyhytaikaiseen ehkäisytarpeeseen, sillä hedelmällisyys palautuu viiveellä (n. 9 kk viimeisen ruiskeen antamisen jälkeen)

Tämän hinta on tämän tietojan mukaan

Depo-Provera 3 kk 7,80/paketti hinta ¿ 31,20 ¿/vuodessa

Toivottavsti on jotain lisäapua jos on tämä:)

Marraspallo

Vierailija

Käväistiin äsken Itäkeskuksessa katsastamassa se uusi tänään avattu lelukauppa! No oli aikamoinen tungos , varmaankin ne hullut päivät lisäsi myös oman tungoksensa...hulluilla päivillä ei kyllä käyty vaik mun olis tehny mieli mennä!

Ja sitten purnausta! Meillä meinaa melkein aina tulla riita miehen kanssa kun ollaan kaupoissa yhdessä kahdestaan tai lasten kanssa! Mua ärsyttää suunnattomasti se että mieheni kauppaan mennessä aina lupailee ja suunnittelee kaikenmaailman ostoja ja sitten kun ollaan kaupassa herra suorastaan juoksee kaupan läpi ja kiristelee kukkaron nyörejä tiukemmalle ja sitten jää ne luvatut ostokset tekemättä...ja aina herralla on niin kiree pinna siellä että jo sekin alkaa ärsyttää....!!!

Esim tälläkin kertaa kun olemme pitäneet tytöille sitä tarrataulu juttua kun nukkuvat läpi yön omassa sängyssä, ja sitten palkinto kun tietty määrä tarroja taulussa...no lähdetään ostamaan sitä palkintoa...sovitaan joku tietty summa millä saavat sitten itse valita mitä haluavat, kaupassa se summa ei sitten enää olekkaan voimassa ja sitten saan selitellä että miksi tuota ja tuota ei tytöt saakkaan kun isi alkoikin pihistelemään...ArGH!!!

Kyllä herralla sitten riittää varoja, satoja jos ei tuhatkin euroa kesässä, johonkin hiton golffaamiseen...

no joo säästän teitä lopulta mun purkaukselta...johan tossa tulikin valitusta! Mutta Ah! On niin mukava purkaa sitä ees johonkin kun en enää miehelle siitä jaksa avautua, kun koira ei näytä oppivan enää tässä asiassa uusia temppuja!!! :o)

Lintu75: musta se oli ihan riittävä se määrä sitä täytettä, tosin oli se niin hyvää että ennen kuin kakku oli ees ehtinyt hyytyä kävin sitä lusikalla kauhomassa hieman lautaselle ja söin pohjasta jääneiden ylijäämäpalojen kanssa...JA AH! Oli NIIIIN hyväää! =DDD

Joten ei se tuplasatsikaan varmaan olis pahitteeksi...=)

No nyt iltapalaa tytöille..ja ehkä itsellekkin jotain...voi kun tekis niin mieli suklaata!!!

Elokuunvauva

Vierailija

Siis koko yö meni 30min-1 h heräilyväleillä. Laitoin tuonne oman aloituksenkin... Jos oliskin joku tiheän imun kausi tms mutta ei tissi kelvannut kuin pari kertaa. Poika vaan valvoo. Tunti sitten jätkä simahti niinkuin aina ja laitoin vaunuihin ulos missä yleensä 2-3h nukutaan. Mutta nyt olikin silmät selällään puolen tunnin päästä. Kävin sit kaupassa ja nukahti uudestaan matkalla mutta taas vaunut heiluu...vielä ilman ääntä. Mikähän on? Kaamee kukkuja!!!! Vastapainoksi poika on ollut suhteellisen tyytyväinen, kovasti hymyilee ja juttelee, kädet on myös täällä niin ihmeelliset ja lelut alkanut kiinnostaa, tänään koitettiin tarttua nallehelistimeen.

Kai se on taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas mentävä ;)

Baby ja Onni 10 viikkoa

Vierailija

pinoudunpa minäkin....Lintu74: kävin lukemassa korvisketjun ja huh,huh olipa kiivasta keskustelua tosiaan....itsekin yhdyn Kukan mielipiteeseen,vielä en vauvalle laittaisi,mutta ei tulisi mieleenkään arvostella toisin tekeviä ja ajattelevia!

Voih Caprise,kunpa vauvasi säästyisi astmalta!

Täällä on ollut ihana rento aamu,tyttöjen kanssa köllöteltiin fleecee peittojen alla puolisen tuntia,vauva nukahti ja otimme aamupalaa isomman tytyn kanssa,löysimme keittiönkaappien kätköistä sipsipussin joten aloimme heti aamutuimaan syömään niitä....eli edelleenkin turha haaveillakaan laihtumisesta.

nyt on pakko alkaa touhuilemaan kotiaskareita,kun tyttökin nukkuu vielä tunnin verran... iloista torstaita jokaiselle elomammalle!

katja ja memmukka

Vierailija

Kävin siis jälkitarkastuksessa ja kylläpä hymy hyytyi lääkärin ovella. Oven avasi alle kolmikymppinen kaunotar, blondi nainen, jollaisia näkee trendiyökerhoissa. Kauhea tilanne riisua sellaisen edessä. Ja mä kun olin vaatinut naislääkärin, kun meidän terveyskeskuksessa on mallipojan näköisiä nuoria mieslääkäreitä. No, siitäkin selvittiin, mutta kyllä oli hölmö fiilis.

Vauvalla on nyt tasan 7 viikkoisena pituutta 58,5 ja painoa 5740g.

Ja muutenkin kaikki hyvin, ei inahtanutkaan, vaikka jouduin herättämään sen kesken unien jo kotona, tokan kerran terveydenhoitajalla ja vielä lääkärillä, ja joka kerralla vielä riisumaan alasti=) Eilen oli eka ilta, jolloin jouduin kantelemaan vauvaa (en kauaa, mutta kuitenkin) vatsan nipistelyn takia, yön onneksi nukkui hyvin, mutta huomasin taas, että kylläpä olen päässyt helpolla. Vauva nukkuu edelleen, mitä nyt neuvolassa oli hereillä pienen hetken.

Pitäisi ruveta ruokaakin laittamaan ja kaupassa käydä, kun on tulossa Turusta vanha naapuri huomenna yökylään...Ajattelin ELOKUUNVAUVA

tehdä tiramisua, se on nopea ja helppo. Se, miksi sen tässä otin puheeksi, on se, että muistiinpanoja tuossa äsken vilkaistuani huomasin, että olenkin sen tilaustiramisuihin tehnyt tuplatäytteellä, eli jos siitä tykkäsit, niin voit kokeilla sitä myös tuplaamalla täytteen määrän, silloin siitä tulee korkeampi, tuo antamani määrähän jättää sen aika matalaksi.

Caprice. Onpa tosi kurjaa tuo astma. Kyllä sitä niin huolestuu aina, jos lapsilla jotain todetaan. Meillä murhetta on aiheuttanut lähinnä purentaviat. Tuo kolmevuotias oli pitkään ihan tukehtumisen partaalla, enkä vieläkään voi antaa sille syötäväksi mitään kovaa, kuten näkkäriä. porkkanaa, omenaa jne. Se on pelottavaa, kun toinen köhii, eikä saa palaa kurkusta nieltyä, muttei poiskaan.

Kierukka-asiaa....J.Pelkonen laittaa niitä siellä Vuosaaressa, on laittanut joskus mullekin=)

Muisti pätkii...minkä ikäinen tyttö sulla on?

Vauva kutsuu...pitää taas mennä, palaillaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat