miten saan vauvan hiljaseksi/nukkumaan?

Vierailija

Ei auta kantaminen, ei hyssyttely, ei rattaat/sitteri? vaatteitakin oon koittanu riisua/pukea..tuntuu ettei mikään auta. Koko ilta ollaan miehen kanssa kannettu taas vuorotellen. Onko kokemuksia vastaavasta...ideoita lapsen rauhoittamiseen!!?

Kommentit (11)

Vierailija

että käyttäydymme itse rauhallisesti ja turvallisen oloisesti. Eli jos ei ole nälkä tms. vaan akuutti hätä on lähinnä väsymys tai muu levottomuus, otamme vauvan tiukasti syliin (makuuasentoon, mutta hieman pystyyn sellaiseen) ja useimmiten menemme keinuttelemaan keinutuoliin tai muuten johonkin istumaan. Meidän vauvamme ei rauhoitu, jos hätäisellä äänellä kyselemme " Mikä sulla on? Ei ole mitään hätää vauvalla.. ei hätää!" ja heilumme puolelta toiselle. Välillä täytyy oikein muistuttaa itselleen, että puhuu rauhallisella ja vakuuttavan toteavalla äänellä jotain tyyliin " Kaikki hyvin. Tässä ollaan ja vauva voi ihan hyvin nukahtaa, vauva rakas voi rauhoittua ja nukahtaa.."

Olen huomannut, että meidän vauvaan tepsii siis juuri oma rauhallisuus ja vakaus..

Ja jollain toisella vauvalla sitten toimii se heiluttelu yms.

Vierailija

Oon laulanu jo äänen käheäksi..välillä oli lastenlaulu cd:kin päällä. Nälkää tämä ei ole..eikä mahakaan ole tällä kertaa kipeänä.. kokeilenmpa sitä kylpyä! Kiitos neuvoista!:)

Vierailija

myös apua. Yritettiin nukuttaa aina oikealle kyljelle (pyyheliinarulla tms. selän takana tukena) vatsavaivojen vähentämiseksi.

Nämä nyt ensiksi tulivat mieleen ainakin ihan pienen vauvan kohdalla. Isommalla voi itkun syynä sitten olla moni muukin: tulee hampaita tms. johon kipulääke voisi auttaa...

Vierailija

että rauhallisuudella on suuri vaikutus. Välillä vaan meinaa itsellekin tulla hätä, kun vauva vaan huutaa naama punaisena henkeä haukkoen. Nyt kyllä on hiljaista..mies sammuttanut valot olohuoneesta ja kantelee vauvaa rauhallisesti..:)

Vierailija

(Vauva syntyi helleaikaan ja siksi pyyhettä paksumpaa ei viitsinyt käyttää.) Myöhemmin auttoi se että vauvan riisui ihan vaippasilleen - ja sillä tavalla hän viihtyy vielä 2-vuotiaanakin kaikista parhaiten. :)

Vierailija

Olen ajatellut, että vauvalle pitää yrittää kaikin tavoin viestittää sitä, että hän on turvassa, että vanhemmat ovat turvallisia.. ja että heidän luotettavassa sylissään voi rätinöidä, kun on paha olla.

Se on tuttu tunne, että itse alkaa hermostua kun toisella on paha olla, vaikka tekisi mitä. Puolisoni ohjeisti minua, että yrittäisin ajatella niin, että voin olla siinä vauvan saatavilla ja turvana, mutta en voi vauvan pahaa oloa ottaa pois, vaikka tekisin mitä. Joten ihan turha hermostua -sen kuin vain rauhallisesti auttaa vauvaa kestämään pahan olonsa.

Ja onnea ihanasta pikku vauvasta =) Meillä kun tuo vauveli on jo reilut 2 kk niin sitä alkaa jo muistella kaiholla, miten pieni hän olikaan vielä muutama viikko sitten (pienihän sentään vieläkin..=)

Muistakaa myös nauttia vauvastanne! Koittakaa keskittyä suhteenne hyviin puoliin ja yrittäkää ajatella, että se vauvan olokin helpottuu ajan kanssa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat