Lintu75

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei...Olen huomannut,että sinulla on hurjasti ihania leivonohjeita ja vinkkejä ja olet myös köyttänyt liivatelehtiä leivonnassa,joten uskaltaudun sinulta pyytämään hieman apua...

Olen nyt muutaman kerran kokeillut tehdä leipomuksia liivatelehdillä. Ensin tonnikalahyytelöä ja toisena kertana sekä rahka- että suklaavaahtokakkua, joissa keksimurupohja ja päällysen olisi tarkoitus pysyä kasassa liivatteen avulla. Olen tehnyt ohjeen mukaan,mutta tuloksena se,että kun otan irtopohjavuoan irti,kakku alkaa valumaan ja siellä täällä kakun sisällä on isoja liivateklönttejä.

Osaatko kertoa,mitä olen mahdollisesti tehnyt väärin? Haluaisin kokeilla kertomaasi suklaaunelmakakkua sekä hyydytettyä kalkkunakakkua,mutta en uskalla,jos taas joudun tarjoamaan pilalle mennyttä vieraille.

Kiitos,jos viitsit minua auttaa...

Terveisin, Neppu

Kommentit (5)

Vierailija

mutta vastaan silti.

Olet siis liottanut ensin liivatteita kylmässä vedessä, puristellut niistä enimmät vedet pois ja sen jälkeen liottanut ne kuumaan nesteeseen? Jonka jälkeen olet kaatanut ne hyydytettävän osan sekaan ja sekoittanut? Tuli vaan mieleen, että oletko muistanut tuon kuumaan nesteeseen liottamisen? Jos se unohtuu, tulee kyllä klönttejä yms eikä hyydy kunnolla (olen tämän itsekin joskus kokenut).

Vierailija

ja jäin miettimään, että taisin puhua kahvilikööristä. Tarkoitin kyllä amarettoa...siis mantelilikööriä=)

Kahvilikööriä olen käyttänyt siihen suklaaunelmakakkuun.

Vierailija

Ja kiitos ohjeesta.Taidanpa heti viikonloppuna kokeilla,jos saisin tuon Tiramisun onnistumaan. Tulen sitten alkuviikosta kertomaan miten kävi :)

Neppu

Vierailija

Kiitos luottamuksestasi.

Tarkistin vielä tuon suklaaunelmakakun ohjeen. Jos teet sitä, noudata ohjetta liivatteen osalta, eli sekoita se ennen kerma- ja valkuaisvaahtoja. Isoon määrän kun sekoittaa, se ei ehkä sekoitu niin tasaisesti ja täytteeseen jää kohtia, joihin ei ole sekoittunut liivatetta. Älä myöskään sekoita ihan kiehuvan kuumaa liivate+neste-seosta, anna sen jäähtyä pieni hetki, nimittäin kun tulikuuman sekoittaa jääkylmään, on jo lämpötilaerot niin valtavat, että liivate hyydyttää kylmää seosta heti jouduttuaan sen kanssa kosketuksiin. Oliko vaikeasti selitetty? Tiivistettynä....anna liivate+nesteseoksen hieman jäähtyä ja lisää se ohuena nauhana koko ajan sekoittaen....älä lannistu, harjoitus tekee mestarin.

Teeppä kokeeksi tiramisu, siihen ei mene aineitakaan hurjasti. Tee täyte suklaaunelmakakun täytteen mukaan, mutta jätä pois taloussuklaa. Liota liivatteet kahvilikööriin. Lisää täytteeseen muutama lusikallinen sokeroitua kaakaojauhetta.

Leikkaa irtopohjakakkuvuoan pohjalle leivinpaperi ja pohjan kokoinen suklaakääretorttupohja. Kostuta pohja sokeroidulla maitokahvilla ja kaada päälle edellä mainittu täyte. Anna hyytyä mielellään seuraavaan päivään, tai ainakin muutama tunti. Siivilöi päälle tummaa kaakaojauhetta kauttaaltaan, irrota tiramisu vuoasta ja siirrä tarjoilulautaselle.

Suklaakääretorttupohja;

4 munaa

1,5dl sokeria

1rkl perunajauhoja

0,5dl tummaa kaakaojauhetta

2tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi, lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet ja paista leivinpaperilla vuoratulla pellillä uunissa 225 asteessa n 7 minuuttia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat