maitohappobakteerit allergioita estämässä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämän syksyn aikana on lehdissä ollut usein juttua siitä, että maitohappobakteerien syönti raskausaikana mahdollisesti ehkäisisi lapsen allergioita.

Onko kukaan lukenut tai kuullut asiasta tarkempaa tietoa? Missä vaiheessa raskautta noita tulisi syödä ja minkämittaisia kuureja?

Manna rv 34+6

Kommentit (9)

Vierailija

Söin koko ensimmäisen raskuden maitohappobakteereja päivittäin ärtyneen paksusuolen takia ja pojallamme oli todella paha 3kk koliikki. Nyt uudessa raskaudessa olen jälleen syönyt maitoh.bakteereja alusta asti oman vatsani takia. En sitten tiedä kuinka tällä kertaa käy:) Eli meidän kohdalla ei ainkaan estänyt koliikkia. Pojalla tosin ei ole ollut kun 3 korvatulehdusta ja hän on 3v. Tähänhän kuulemma uudet tutkimukset ovat myös keksineet ratkaisun äidin maitohappobakt. syönnistä raskauden aikana.

Mahtavat viikonloput erityisesti toukomammat ja TIETYSTI kaikki muutkin:)

8+3

Vierailija

Olen muutenkin käyttänyt jatkuvasti Gefilus-piimää päivittäin ja tuon luettuani olin kyllä tosi iloinen ja vielä lisännyt probioottien käyttöä.

Miehelläni ja minulla ei kummallakaan ole allergioita, mutta itse olen ollut koliikkivauva, ja jos tällä helpolla keinolla voisi sitäkin ehkäistä niin hieno juttu :o) Ei siitä ainakaan haittaa ole jos näitä tuotteita käyttää- mahdollisen hyödyn näkee sitten myöhemmin.

Vierailija

sellaisen ohjeen että maitohappobakteereja pitäs ottaa raskauden kolme viimestä kuukautta ja antaa vauvalle ensimmäinen 6kk. itse olen syönyt alusta asti säännöllisesti mm. mahavaivojen ja hiivan takia, aion antaa myös vauvalle tippoina. toivotaan että jotain hyötyä olisi eikä pieni saisi itselleen kiusallisia vaivoja.

pikku.myy 26+3

Vierailija

Kahden atoopikon äitinä luin myös noita tutkimuksia ja nuorinta odottaessani aloin käyttää Gefilusta ja annoin sitä myös vauvalle syntymästä lähtien.

Ei ainuttakaan ihottumalänttiä koko aikana! Iho oli kuin samettia. MUTTA. Tosi paha suolisto-oireinen allergia, joka ilmeni vain ja ainoastaan kovina vatsakipuina yöaikaan. Ei siis edes ripulia. En edes osannut yhdistää aluksi huutoa ruokaan, kunnes tiukka kirjanpito paljasti karmean totuuden...

Allergiat jatkuu edelleen, ikää 1v3kk.

Tuli vaan mieleen, että vaihtoiko tuo allergian ilemeneminen muotoaan mhb:n takia, vai olisko se tullut joka tapauksessa? Isompien atopia oli todella pieni ja helposti hoidettava riesa näihin kauhun öihin verrattuna.

Nyt odotan neljättä, enkä tiedä mitä tällä kertaa tekisin.

Vierailija

maitohappobakteereja koko edellisen raskauden ajan ja myös tämän uuden raskauden ajan. Olemme mieheni kanssa molemmat sairastaneet pahan korvatulehduskierteen lapsena putkituksineen kaikkineen ja itse olen lisäksi atoopikko ja ihoni tosi kuiva. Esikoinen on nyt 2 v. eikä ainoatakaan korvatulehdusta ole ollut, ihokin on kuin persikka eikä kaipaa rasvausta. Koliikkiakaan ei ollut. Voihan toki olla sattumaa että meillä on hyvin terve lapsi mutta uskon vahvasti maitohappobakteerien hyviin vaikutuksiin. Myös oma ihoni voi paremmin ja oireileva vatsani erinomaisesti käyttäessäni mhbakteereja.

Mitä tulee lastenlääkärin mielipiteeseen tässä asiassa (niin kuin monessa muussakin) niin luulenpa että heitäkin löytyy kahta eri kuppikuntaa. Kuka sitten lieneekään oikeassa sitä ei varmasti tiedetä vielä pitkään aikaan jos koskaan. Omista hyvistä kokemuksista johtuen aion jatkaa maitohappobakteerien syömistä jatkossakin.

serafiia rv 13+1

Vierailija

mutta kaveripiirissämme on yksi äiti joka aloitti raskausaikana syömään päivittäin maitohappobakteereja ja jatkoi imettäessä sekä antoi vauvallekin niitä niin vauvalle ei tullut näin koliikkia eikä atooppista ihottumaa vaikka vanhemmilla molemmilla oli paha atopia.

itse myös olen nyt parisen vkoa kyseisiä tabletteja popsinut ja aion popsia päivittäin ja jatkaa imettäessäkin jos tuolla keinoin voi ehkäistä atopian syntymistä vauvalle.

-neitoperhonen ja Toukka 34+1

Vierailija

Itsekin olen maitohappobakteereita muutaman viikon popsinut tulevan vauvan paremman terveyden edistämiseksi, mutta nyt lopetin.

Olin juuri kuuntelemassa erään asiasta väitelleen lastenlääkärin luentoa. Suomalaisissa tutkimuksissa äideille annettu " Gefilus" -kapseleita 1 kpl aamuin illoin 6 vko ennen lapsen syntymää ja jatkettu samalla annoksella lapsen 1/2 v ikään asti. Näin lapsen riski sairastua atooppiseen ihottumaan pieneni riskiperheissä (eli perheissä joissa jommalla kummalla vanhemmista tai muilla perheen lapsilla atooppinen ihottuma), samantyyppistä vaikutusta astmaan yms. ei ole tutkittu. Ko. lastenlääkäri ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa voinut suositella maitohappobakteerien käyttöä, koska asiaa ei ole tarpeeksi tutkittu. Ei takeita turvallisuudesta. Kyseessä kuitenkin elävä bakteeri, joka on tietyillä potilasryhmillä (immunipuutteisilla) aiheuttanut jopa tehohoitoa vaativan verenmyrkytyksen.

Sillee, lastenlääkäri ei siis suositellut.

Vierailija

esikoista odottaessani ja imettäessäni käytin gefilus-tuotteita (ei siis kapseleita, vaan maitoa, piimää, mehua..) päivittäin. Esikoisella (nyt 1v1kk) ei ole mitään allergioita, mutta saattaa olla ihan sattumaakin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat