Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen ystävilleni

Vierailija

Kaikki ystäväpariskuntamme rakentavat omaa taloa tai ovat jo rakentaneet. Me vielä miehen kanssa opiskellaan ja jotenkin tuntuu, että meidänkin pitäisi kun kaikki muutkin. Ei ole kiva kuunnella, kun koko ajan he puhuvat siitä miten kiva oma koti on ja miten kamalaa on asua vuokralla.

Minäkin ihan mielelläni muuttaisin siihen omaan kotiin, muttei ole varaa. Miten saisin itseni uskomaan, että me ehdimme vielä? Ikääkin minulla on vasta 22 vuotta ja miehellä 25. Harvalla 22 vuotiaalla opiskelijalla taitaa olla omakotitalo, mutta ystävämme ovatkin suurimmaksi osaksi mieheni ikäluokkaa ja ammattikoulun käyneitä, joten ovat päässet jo työelämään. Itse olen ensin käynyt lukion ja nyt suoritan ammattikorkeakoulututkintoa. Samoin mieheni. Valmistumme molemmat keväällä.

Miehelle on luvattu vakituinen työpaikka heti, kun saa opintonsa päätökseen. Itsellä tilanne on vielä auki. Tällä hetkellä on siis vaan tyydyttävä tähän tilanteeseen, mutta kun kateus ystäviä kohtaan ei ota laantuakseen.

Että osaa olla ihminen tyhmä! Miksei voi vaan olla tyytyväinen siihen mitä on? Meillä menee hyvin tässä vuokralla asuessakin. Talous on kunnossa ja ihana parisuhde.

T: En halua enää kadehtia

Kommentit (10)

Vierailija

niin ajattele, että amislaiset omakotitaloasuja-ystäväsi joutuvat todennäköisesti pulaan kun teollisuus pikkuhiljaa siirtyy Suomesta halvemman työvoimakustannusten maihin ja kun korkotaso jossain vaiheessa vähän nousee ja talojen hinnat laskee. Mutta älä tietenkään tätä ääneen sano :)

On ihan hyvä opiskella ylempi tutkinto, joka takaa pelkkää amistutkintoa monipuolisemmat työllistymisnäkymät.

Vierailija

kateus nakertaa mieltäni. Vaikka ymmärrän, että elämäntilanne on eri, minä opiskelen korkeakoulussa ja hän on saanut amiksen jälkeen suoraan töitä. Mutta kaipa mekin joskus saamme mieheni kanssa tutkinnot valmiiksi ja töitä :)

Vierailija

Itse olen 30+ vuotta ja niin ovat ystävänikin. Oikeastaan ystäväpiiriimme ei kuulu muita kuin akateemisesti koulutettuja, en tiedä miksi. No, se ei ole tärkeää, mutta se on, että useimmilla heistä on ollut vakituinen, hyvin palkattu työ jo ehkä vuosia ja heillä on ollut pääomaa laittaa kiinni taloon. Samoin he ovat voineet perustaa perheen helpommin kuin minä ja mieheni, he ovat saaneet hyvän palkan perusteella hyvät äitiyspäivärahat ja tuleet helposti raskaaksi eikä heidän ole tarvinnut kituuttaa perusäitiyspäivärahalla eikä maksaa tuhansia euroja lapsettomuushoidoista.

Noh, minä itse vielä opiskelen yliopistossa (jatkotutkinota), mutta sitten kun olen valmis koitaaa minun aikani: saan ehkä jopa paremmin palkatun työn kuin yhdelläkään ystävistäni on ja saamme ehkä myös omakotitalon ja meillä on varaa maksaa siitä, että pääsemme nopeasti lapsettomuushoitoihin ja mekin saamme lisää lapsia.

Itse arvostan kovasti koulutusta ja sanoisin, että on suhteellisen lyhytnäköistä olla opiskelematta. En väheksy ammattitutkintoa, vaan niinkuin totesit itse " meitä kaikkia tarvitaan" , mutta sitä asennetta väheksyn, jonka mukaan ei kannata opiskella.

En tiedä, taisin puhua paljon enemmän asian vierestä kuin asiasta, mutta sanoisin sinulle, että sinunkin aikasi tulee vielä!

Vierailija

duunareista, kuin korkeastikoulutetuista. (Vaikka itsekin kuulun jälkimmäiseen joukkoon.)

Suurin osa meistä on välillä kateellinen ystävälle, naapurille etc. Sen voi myös kääntää positiiviseksi asiaksi. Itselleen tavoitteeksi. (Ei kuitenkaan kannata heittäytyä asian suhteen sairaalloiseksi, aina paremmin kuin naapurilla.)

22-v ei todellakaan tarvitse vielta omakotitaloa ruveta rakentamaan. Olettehan vielä aika alussa parisuhteessannekin (vai mitä)? Monella vaihtuu vielä puolisokin, ennenkuin 30 tulee täyteen. Myös oma maku ja tarpeet varmasti muuttuu. Talo, jonka 22 v suunnittelisit ei välttämättä olisi enää makuusi muutaman vuoden päästä! Katsele rauhassa ystäviesi rakennusta, ota hyvät vinkit vaariin. Ja katsele mikä heillä meni pieleen. Muutaman vuoden päästä voitkin sitten ruveta miettimään todella unelma taloasi.

Keskittykää parisuhteesenne ja tehkää siitä vahva! Siinä on paras pohja tulevalle elämällenne.

Vierailija

Ymmärrät kuitenkin itse ettei ole mitään järkeä alkaa matkia kavereita joilla on eri elämäntilanne. Koita vaan keskittyä omaan elämääsi ja olla tyytyväinen siihen.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ei ole kiva kuunnella, kun koko ajan he puhuvat siitä miten kiva oma koti on ja miten kamalaa on asua vuokralla.

Naura partaasi sitten, kun korot lähtevät nousuun, talojen arvot romahtavat ja " ystäväsi" kiemurtelevat velkojensa kanssa.

Vierailija

Hän kun on 26 vuotias ja ehtinyt suorittaa jo kaksi ammattitutkintoa. Mitäs tuohon sitten sanomaan. Totesin vaan, että kaikkia meitä tarvitaan.

T.ap

Ps. 3 tuo on sinun mielipiteesi, mutta perustelehan sitä vielä.

Uusimmat

Suosituimmat