loppuuko imetys? apua kaivataan jatkamiseen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Toivoisin mielipiteitä ja perusteluita imetykseen liittyen asiaan perehtyneiltä tai vain omia kokemuksia.

Vauva siis nyt 5,5kk. Heräilee jatkuvasti öisin ja on levoton, ei välttämättä itke mutta riehuu sängyssä. Välillä joudun antamaan rintaa 4 kertaa yössä, normaalisti on syönyt öisin 2 kertaa. Saan yön ehkä 8-10 herätyksestä siis noin joka toinen kerta nukahtamaan takaisin tutilla tai muuten paijaamalla, joskus otan syliin. Vauva syö nykyään yöllä huomattavasti vähemmän kerralla kuin ennen, jolloin söi ihan kunnolla, mutta toisaalta jostain syystä rinnat tuntuvat nykyään olevan tosi tyhjät. Vauva ei päivällä suostu syömään liian tyhjästä rinnasta vaan lopettaa kun ei enää tule täysillä, syötän päivisin noin 6 kertaa, ja kiinteitä menee 2 kertaa päivässä.

Myös iltatankkaus on kiinteä+korviketta noin 50-100ml ja ennen nukkumaanmenoa vielä molemmat rinnat. Pitkät tisuttelut illalla ei onnistu, koska syödä ei haluta ellei tule täysillä ja ilman täyttä mahaa ei nukahtaminen illalla onnistu.

Kysymykset.

Pitäisikö vaan kertakaikkiaan lopettaa yöimetykset, jotta yöt rauhoittuisivat vai vähentää esim yhteen kertaan? Auttaako tällainen ´" uni/yökoulu" todella ja oppiiko vauva parissa yössä sitten nukkumaan vai meneekö päitvätkin sekaisin jos siis muutama yö huudetaan eikä nukuta?

Loppuuko imetys/maito sitten siihen, kun jo nyt alkaa selvästi olla vähenemään päin? JOs syödään rintamaitoa, tyhjän tuntuiset rinnat eivät kelpaa ja puolen tunnin päästä halutaan uudelleen ruokaa.(ja siis jos maitoa on tullut kunnolla rintamaitoateria pitää nälän pois noin 1,5h ja kiinteä+korvikeateria jopa 3-4h)

Muita ideoita, miten ihmeessä onnistun imetyksen jatkamisessa??? Vai tapahtuuko tätä menoa pikkuhiljaa itsekseen vieroittuminen...

Kommentit (6)

Vierailija

kiitos ella123

Hyviä muistutuksia tuli....varsinkin tuo syöminen ja juominen...kävinpä äsken vaa' alla ja apua, paino on laskenut aika huimasti. Nykyään muuten vanhat vaatteetkin on taas löysiä. Siis nyt ilm pitää ruveta vielä vaan syömään ja juomaan. Olen senkin tainnut unohtaa kun imettäessä ei enää tule sitä tosi kovaa janon tunnetta. Pumpulle en ole herunut moneen kuukauteen.

Ja varsinaisesti nuo imetyshetket eivät pelota, koska vauva ei oikeastaan suutu rinnalla. Hän imee hetken ja sitten kun maidon tulo kunnolla lakkaa (ehkä minuutti) hän palaa touhuihinsa kunnes ihan kohta nälkävalitus alkaa. Taas Vauva rinnalle hetkeksi jne.

Voi itse asiassa olla että ongelma on sitten kuitenkin enemmän herumisessa kuin varsinaisesti maidon määrässä. (mieluummin siis näin) Kokeillaan siis tuota juomista, rinnanlämmittimiä, hieromista, heiluttelua ja tissin nopeaa vaihtoa toiseen. Ja käynpäs vielä etsimässä muita herumisvinkkejä vaikka imetystukisivuilta. En tajunnut että kyse voisi olla herumisen ongelmasta.

Itse asiassa nyt iltanukutuksessa jätin korvikeannoksen kokonaan pois ja sain syömään yht 7 rinnallista, Eka pari minuuttia ja viimeinen enää alle 10s (mahtoi olla näky kun rintaa vaihdettiin melkein lennossa, olisi mies varmaan nauranut komeat naurut) kunnes meinasi sylistä ryömiä lopullisesti pois. Ei siis itke vaan on fyysisesti tosi levoton. Vähän aikaa sain nukutella sänkyyn mutta nyt nukkuuuu!! ja ilman korviketta!!! käsittämätöntä!!!

kiitos kaikille, katsotaan miten yö nyt menee.

[/quote]

Vierailija

Tuota rinnalta toiselle vaihtamista tiheästi en ole itse keksinyt kokeilla, joten pistetäänpäs toimeksi.

Muuten en ehkä osannut ilmaista tilannetta ihan parhaalla mahdollisella tavalla (kun en itsekään ymmärrä mistä on oikein kyse). Kyseessä tuskin on tiheän imun kausi, koska vauva esim yöllä syö toki nukahtaakseen useammin mutta kokonaisuudessaan mielestäni vähemmän, ei siis mielestäni herää kunnon nälkään kuten joskus ennen. Päivisinkään hän ei nälkää oikeastaan valita sen kummemmin kuin joka toinen päivä, kunnollisia viikon tiheän imun kausia on ollut aiemmin muutama. Ja tämä mielestäni maidon vähentyminen on tapahtunut viimeisen parin kuukauden aikana, ei yhtäkkia, ja itse asiassa samaan aikaan kun menkat alkoivat. Vauva syö nykyään keskimäärin 2h välein, alle nelikuisena 1-2h välein.

Jos joku nyt ihmettelee, että mikä se ongelma nyt sitten olikaan, niin sekän oli se että varsinaisesti vauvalla ei ole yhtäkkiistä tarvetta lisätä ruokamäärää, mutta ehkä jokatoinen päivä rinnat ovat ihan tyhjät (yhä useammin) ja toisina päivinä maitoa tulee kunnolla. Tyhjinä päivinä vauva heräilee ja ei nukahda ja täysinä päivinä menee paremmin. Ja siis nämä perinteiset maidon lisäämisen keinot eli imetä kerralla kauemmin ja useammin eivät meillä toimi koska vauva ei suostu tyhjälle rinnalle.

Vai onko niin että vauvan ravinnon tarve on kokonaisuudessaan vähentynyt, ja sitä kautta maidon määrä? Vai onko meillä tiheän imun kausi joka toinen päivä ja yö? vai voiko päivittäinen maidon tuotanto todella vaihdella noin paljon?

tuli vähän sekainen ja pitkä sepustus..

Vierailija

Hei!

En nyt ole mikään erityinen asiantuntija, ja itselläni on kokemusta vain yhdestä lapsesta. Osittaisesta imetyksestä (korvikkeen rinnalla) mulla ei oo kokemusta ollenkaan.

Jotenkin näin olen kuitenkin ymmärtänyt imetysoppaista, että tiheämpi imetys lisää maidontuotantoa. Eli jos vauva on uudestaan nälkäinen pian imetyksen jälkeen (olettaen, että suostuu syömään hyvin), niin eikun uudestaan syömään. Se on kait lapsen oma tapa lisätä äidin maidontuotantoa tuo tiheä imeminen. Toisaalta se voi kyllä olla aika rankkaa, muistan oman poikani syöneen tuossa vaiheessa hereilläoloaikanaan tunnin välein.

Ja ymmärrän täysin jos joku turvautuu iltaisin ja öisin korvikkeeseen pidentääkseen vauvan unijaksoja. Yöimetystä taitaa kuitenkin kannattaa jatkaa, koska muistaakseni nimenomaan öisin imettäminen lisää sen maitotuotantoa tehostavan hormonin tuotantoa.

Eikun tsemppiä vaan, mihin sitten päädytkin.

T. Kengu ja pikku-Ruu (10kk)

Vierailija

Sellainen tulee kuulemma monesti puolen ikävuoden kieppeillä. Itselläni on esikoinen vasta 3 kk, joten en ole asiantuntija, mutta hänellä on ainakin yksi tiheän imun kausi takana, ja tuolloin nimenomaan yösyötöt lisääntyivät ja rinnat tuntuivat koko ajan ihan " taskuilta" . Aktiivisinta tiheää imuttelua kesti ainakin viikon ajan, minkä jälkeen vauva palasi pikku hiljaa entiseen rytmiinsä.

Jos vauvaa kiukuttaa rinta sitten, kun siitä ei enää heru niin kovalla paineella, voit kokeilla vaihtaa vauvaa tiheästi rinnalta toiselle. Sillä aikaa, kun vauva imee toista rintaa, ehtii toiseen erittyä nopeammin heruvaa etumaitoa. Kun vauva alkaa kränistä, vaihda toinen tissi suuhun. Lopulta vatsa voi olla jo sen verran täynnä, että malttaa imeä jommasta kummasta tissistä takamaidotkin/loppuun asti. Meilläkin on vauva välillä kiukkuillut tissillä (etenkin iltaisin, kun maitoa on vähemmän), mutta olen vain sinnikkäästi lappanut tyttöä tissiltä toiselle.

Oikein paljon voimia sinulle! Toivottavasti jaksat jatkaa imetystä. Uskon, että teillä on edessänne vielä monta imetyskuukautta, jotka tämän väliaikaisen vaiheen jälkeen tuntuvat sinustakin mukavilta. Jaksuja!

Vierailija

Eli poika on 5.5kk vanha ja täällä kanssa joinakin päivinä " rinnoissa ei ole maitoa tarpeeksi" ja poika raivostuu kun maitoa ei tule heti kun hän alkaa imeä.

Olen vain yrittänyt paljon imettää lisäksi olen joinakin päivinä yrittänyt pumpata. Ja olen lisännyt syömistä ja juomista. Juonut kotikaljaa, mammateetä ja keksinyt itselleni kaikkea " virkistävää" Imetys hetkien pelkääminen vähentää vaan maidon herumista. Välillä nämä konstit on auttanut ja välillä ei. Meillä ei kiinteitä juurikaan vielä mene eikä poika osaa niitä syödä, mutta tästäkään huolimatta en ole juurikaan korvikkeita antanut. Asian takia kävin äskettäin neuvolassa ylimääräisellä punnituksella ja painoa oli tullut aivan normaaliin tapaan vaikka mielestäni poika on saanut tisseistä vähemmän maitoa kuin ennen.

Noina " tyhjinä kausina" olen yrittänyt pojan esim. unisena saamaan imemään rintaa. Lisäksi olen tutilla huijannut syömään. Joskus onnistuu joskus ei. Lisäksi lämmin ja rintojen ravistelu auttaa herumisen nopeutumiseen. Koska on niissä tyhjissä rinnoissakin maitoa ongelma on että miten saa sen pojalle syötäväksi.

Myös yöt ovat meillä samanlaista hulinaa, heräilee todella usein ja rintaakin syödään ehken 2-4 kertaa yössä. Mutta ähän olen ajatellut että uudet taidot sekä hampaat on syynä. Meillä pojan perhepetiin ottaminen rauhoitti tilannetta ja samalla auttoi äitiä. Nykyään tuikkaan tissin suuhun kun ininää vierestä kuuluu ja nukahdan itse heti.

Voimia kovasti sinulle! Raskasta aikaahan tämä on mutta ei tätä voi ikuisesti kestää!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat