Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te, jotka odotatte toista ja esikoinen olisi jäämässä kotiin, kun äitiysloma alkaa!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minä jään äitiyslomalle joululta ja esikoinen on ollut ihanalla perhepäivähoitajalla elokuusta lähtien. Haluan, että esikoinen kuitenkin jää kotihoitoon (2v), mutta miten olette ajatelleet ajan ennen synnytystä. Itse mietin, että jos olenkin kovin väsynyt tai muuten joudun sairaalaan tms. niin vähän hirvittää luovuttaa päivähoitopaikka heti pois. Isovanhemmat asuvat kaukana ja jos joudun esimerkiksi sairaalakäynneille loppuvaiheessa, ei meillä oikein ole paikkaa, mihin pojan laittaisi nopeasti. Joten oletteko ajatelleet pitää päivähoitopaikan siihen asti kun vauva syntyy? Ja onko kenelläkään tietoa, pystyykö perhepäivähoitopaikan saamaan esim. 10pv /kk? Vai onko tällöin sijoituspaikkana päiväkoti? Toisaalta en raaskisi täyttä maksua maksamaan muutamalta kuukaudelta, jos poika on kuitenkin kotona, joten ajattelin noita sopimuspäiviä, mikä tulisi ehkä edullisemmaksi. Kirjotelkaa, jos teillä jotain tietoa.

Kommentit (6)

Vierailija

Ajattelin vastata kun tuo oli hetki sitten meillä ajankohtaista, tyttäreni jäi pois hoidosta juhannuksesta myös ihanalta pphlta ja olin tällöin raskaana (poika syntyi 7.9.2005). Mutta jos olisin TIENNYT miten kipeä ja saamaton tulen olemaan, olisin pitänyt esikoisen hoidossa syyskuun/lokakuun alkuun. En pystynyt ulkoilemaan saatika muutakaan tekemään tytön kanssa ja siinä sitten oli äidillä että tytöllä paha mieli, onneksi äitini asuu lähellä ja hän kävi tytön kanssa ulkona todella usein kun en itse pystynyt (poika painoi todella alas enkä pystynyt kunnolla kävelemään jne.).

Tosin sitähän ei tiedä, voithan olla elämäsi kunnossa tämän raskauden ajan!? Kannattaisi ehkä keskustella pphn kanssa niin löydätte hyvän ratkaisun? Varsinkin jos lapsesi viihtyy erinomaisesti hoidossa, niin mikä ettei muutama hoitopäivä sillon tällön olisi kaikille hyväksi :)

Eli toisaalta en osannut vastata kysymykseesi ollenkaan, vaan kerroin oman kokemukseni joka vieläkin harmittaa. Toisaalta elämähän on tällaista, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja olen EHKÄ taas hieman viisaampi kuin ennen ;)

JMMK kera tytön 01/04 ja pojan 09/05

Vierailija

Jään siis äitiyslomalle virallisesti helmikuun alusta, mutta esikoinen jatkaa perhepäivähoitajalla helmikuun loppuun asti. Kotona esikoinen on siis n. kaksi viikkoa ennen vauvan syntymää. Näin juuri siksi, jos tunnen olevani kovin väsynyt, vaivainen yms. Minulla tosin on myös oma äitini lähellä, jos apua tarvitsen.

AliisaS rv 18+4

Vierailija

Mies siis vuorotöissä ja keskimäärin siis vähintään kahtena arkipäivänä/vko kotona tytön kanssa. Meidän kunnassa hoitosopimukset voi tehdä muistaakseni 5-10 päivälle, 11-15 päivälle ja yli 15 päivälle. Yhdelle kuukaudelle eivät rupea sopimusta uusimaan (esim jo joulukuussa hoitopäiviä olisikin alle 10), mutta varmaan pidemmälle ajalle, esim 2 viimeiselle hoito kuukaudelle. Kannattaa kysellä!

Meillä tulokkaan La on vasta kesäkuussa, joten nyt ajattelisin, että tyttö saisi olla tuon 11-15 päivää hoidossa aina toukokuun loppuun. Sitten kesäkuussa on jo opettaja-äitinikin lomalla (asuu 70k m päässä), joten voi tarvittaessa varmaan autella, jos miehen työpäivinä apuja tarvitsen.

Vierailija

Samoja asioitahan tässä mietitään, itse olen jäämässä lomalle maaliskuun alussa. Tyttö on ollut tosi kivalla pph:lla vuoden verran, täyttää ensi viikolla kaksi. Ainakin häntä odottaessani voin tosi hyvin loppuun asti, joten luulen kyllä sen puolesta pärjääväni. Silti loppuaikoina voi tulla kaikenlaista neuvola- sun muuta keikkaa, ja ainahan voi tulla yllätyksiä.

Itse olen ajatellut ihan neuvotella pph:n kanssa asiasta. Meillä on yksityinen pph, joten on ihan hänen oma asiansa, miten suhtautuu osa-aikaisiin ja muihin järjestelyihin. On minusta silti ihan ymmärrettävää, että ainakaan yksityiset hoitajat eivät mielellään ota osa-aikaisia, koska siinä menee kuitenkin käytännössä usein kokoaikaisen paikka, ja hoitajan tulot pienenevät. En tiedä, miten kunnallisilla on nämä asiat järjestetty.

Toisaalta olen valmis sen yhden kuukauden osalta maksamaan vaikka täyden maksun, vaikka käyttäisimme vain muutaman päivän. Taitaa vain olla niin, että Kelan ja kunnan tuet katkeavat, kun jään lomalle, joten hoitajan tulot tippuvat, ellen sitten maksa ihan koko maksua omasta pussista - ja se on taas aika paljon rahaa.

Tilapäisestihän hoitajat saavat ottaa ylimääräisiäkin lapsia (esim. varahoitopaikkaan). Yksi vaihtoehto ainakin itselleni voisikin olla kysyä, sopisiko lapsen tuominen ylimääräisenä hoitoon tarvittaessa päivätaksalla (vaikka käteisellä), jolloin pph voisi ottaa uuden lapsen heti vapautuvalle paikalle.

Vierailija

Meillä on siinä mielessä eri tilanne, että meillä on kavereita ja sukulaisia samassa kaupungissa, joille voi tarvittaessa viedä esikoisen hoitoon jos hätä tulee. Ei siis tietenkään pitkäksi aikaa, mutta jos esim. itse joudun lähtemään sairaalaan tms. ja mies on töissä, niin siksi aikaa että mies pääsee töistä pois. Pysyvää hoitopaikkaa ei tietenkään ole enää sitten, kun esikoinen lopettaa päiväkodissa, emme aio pitää paikkaa varmuuden vuoksi. Esikoisen kohdalla raskaus sujui loppuun asti todella hyvin ja olin hyvävointinen ihan lopussakin. Tämä raskaus on ainakin tähän asti sujunut ihan yhtä hyvin, joten uskon että menee loppuunkin asti yhtä hienosti. :) Mutta jos nyt sitten kävisi niin, että en syystä tai toisesta voisikaan hoitaa esikoista kotona, niin kaupunki on velvollinen järjestämään sen hoitopaikan. Eihän se välttämättä ole niin kiva kuin nykyinen päiväkoti, mutta hoitopaikka joka tapauksessa. Jos oikein hätä tulee, lapsi voi aina mennä varahoitoryhmään, joka siis on se hoitopaikka (yleensä tarhassa), jonne lapset menevät kunnalliselta pph:lta jos tämä sairastuu. Näin asian selitti minulle päiväkotimme johtaja. Ja ainahan on sekin mahdollisuus, että palkkaa esim. mll:n hoitajan siksi aikaa, että lapsi saa kunnallisen hoitopaikan.

Mutta lyhyt vastaus kysymykseen olisi siis, että emme aio pitää hoitopaikkaa varalta vaan katsomme tilannetta sitten uudestaan, jos tulee tarvetta. ;)

Vierailija

Mietin itsekin asiaa monelta kantilta, mutta tähän päädyin, sillä tuntuisi hullulta herätellä toista hoitoon, jos itse jää kotiin. Lisäksi olisi vaivalloisempaa kuljettaa häntä hoitoon, kun meillä on yksi auto, jota mies tarvitsee töissä. Työpäivät voivat venähtää pitkiksi välillä ja sikäli myös hoitopäivät.

Mutta meillä on jo reilu kolmevuotias ja osaa tehdä monia asioita itse eikä tarvitse kannella. Niinpä luotan myös siihen, että voin lepäilläkin ja hän tämän ymmärtää. No, käytännön kokemusta ei vielä ole, kun äitiysloma alkaa muutaman viikon päästä.

Myös minulla on samassa kaupungissa äiti ja anoppi (molemmat kyllä töissä) ja ystäviä äitiyslomalla, joten uskon saavani jotain apua, jos tiukka paikka yllättää tai joutuisin äkkiä lähtemään sairaalaan.

Uusimmat

Suosituimmat