Kuinka usein vauvanne n.viikon ikäiset (nuoremmat ja vanhemmatkin) imevät rintaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (4)

Vierailija

Minulla on kokemusta kolmesta suursyömäristä. Sen jälkeen kun maito on noussut rintoihin, siitä on haluttu nautiskella 2-3 tunnin välein. Iltaisin sitten kun maito on laihempaa, tisuttelua on harrastettu tiuhemminkin. Välillä illat ovat käytännössä menneet sohvalla istuen ja imettäen (ehkä 2-3 viikkoisesta alkaen) Mutta vähitellen vauva jaksaa syödä enemmän kerrallaan ja maitomäärät kasvavat eli iltatissuttelu ei ole yhtä " intensiivistä" . Tämän kolmannen kanssa lopetin kellon vahtaamisen totaalisesti ja mukauduin täysin lapsentahtiseen imetykseen eli aina tuli tisua kun alkoi itku. Suosittelen, tuloksena aivan ihanan aurinkoinen ja tyytyväinen lapsi. Lapsi ei voi ikinä saada liikaa rintamaitoa eli aina saa antaa :-)

Joskus tiheästä imettämisestä voi tulla vatsavaivoja kun lapsi imee koko ajan " etumaitoa" , joka on sokerista. Meillä auttoi kun tiheän imemisen kautena annoinkin peräkkäin samasta rinnasta, silloin ihan pieni vauva saa myös sitä rasvaisempaa " takamaitoa" . Tsemppiä!

Vierailija

Tuntuu välillä ettei mitään muuta voi kun istua sohvalla kaiket päivät ja imettää. Yöllä vauva ei suostu nukkumaan omassa sängyssä, joten olen nyt suosiolla ottanut viereen. Yöllä saattaa olla jopa kolmen tunnin väli, toisinaan tuntuu että syö koko yön (todennäköisesti se vaan tuntuu silt). Ja esimerkki päivästä: Tänään herättiin kymmeneltä, syötiin melkein tunti kahdeltatoista lähdettiin kauppaan. Kotona oltiin yhdeltä (vauva nukkui matkalla puoli tuntia) josta lähtien vauva on syönyt ja nukkunut sylissäni koko päivän. Jos lasken esim sänkyyn herää viidessä minuutissa ja kauhea huuto johon ei muu kuin rinta auta. Sylissä olo ei auta joten olen koko illan/päivän tänään syöttänyt. Tuntuu että vauva välillä todella väsynyt, mutta ei vaan nuku kunnolla että voisi siirtää omaan sänkyyn. Nyt vauva isänsä sylissä ollut noin 20 min, joka on pisin aika tänään kun on irti minusta. Luulen että on osaksi vaan imemisen tarvetta, mutta kun ei osaa vielä syödä tuttia. =(

Toivon vaan että oppisi nukkumaan sängyssäkin. En ymmärrä miten ihmeessä aika riittäisi jos olisi toinen lapsi jota pitäisi hoitaa, kun tässä on niin kiinni. Mutta onneksi tämä on ensimmäinen =)

Tipy

Vierailija

... 5-15min/kerta on ollut meidän pikkuisen imemistahti alusta alkaen. Ekana viikkona muistan, että vauva saattoi viipyä rinnalla 15min/rinta. Nyt vauvalla on ikää 3½kk ja edelleen pelkällä rintamaidolla sama tahti jatkuu. Välillä syödään vain toisesta rinnasta ja toisinaan maistellaan molemmista. Toki on päiviä, jolloin tissitellään hiukan useammin mm. jos on tiedossa erilainen päivärytmi kuin tavallisesti. Yöt on menneet viikon ikäisestä saakka 4-8h unipätkissä! Viime yönä nukkui juuri huimat 8h ja heräsi vasta syömään... :)

Täytyy todeta, että en olisi koskaan uskonut, että saan itse näin paljon levätä pienen vauvan kanssa. Luulin alun olevan paljon raskaampaa... Toki tahti voi muuttua, mutta tähän saakka juuri meille on tuntunut syntyvän maailman tyytyväisin ja hyväntuulisin vauva! Kasvussa mennään yläkäyrillä ja neuvolantäti ei ollut uskoa kun kerroin syöttökertojen määrästä. Mutta ei vauva ainakaan tunnu huolivan enemäpää, itku pääsee jos ei ole nälkäinen tarjotessani rintaa.

Tietysti vauveli järjestää mulle kauhean yllärin ens yöksi ja päiväksi, kun näin menin kirjoittelemaan...

Vierailija

Meidän neiti on alusta alkaen syönyt tosi usein ja pitkään. Tunnin välein ja iltaisin melkein koko ajan, yöllä onneksi noin 4 tunnin välein. Tällä hetkellä tyttösemme on 2kk ja nyt syödään vain 2-3 tunnin välein, mikä on suuri helpotus... Yöllä voi mennä kuusikin tuntia syömättä. Tutti ei kelpaa vaikka kuinka ollaan yritetty ja vieläkin jatketaan harjoituksia... On meinaan tosi hankalaa olla itse kävelevänä tuttina, varsinkin kun ilmavaivat ovat olleet riesanamme. Yritin jonkin aikaa lapsentahtista imetystä, mutta meillä se ei toiminut. Imemisen tarve on niin valtava ja sen myötä sitten valtavat ilmavaivatkin. Nyt sitten kellon kanssa yritän pitkittää syöntivälejä, jotta päästäisin vähemmällä. Ja kyllähän se onnistuukin, neiti on tosi aurinkoinen ja hyväntuulinen kun ainainen tissillä olo unohtuu. Enpä tiedä sitten, olenko kamala äiti...?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat