Voiko kirkkoon kuulumaton olla virallinen kummi? Olen saanut kahdenlaista tietoa:t

Vierailija

riippuu kuulemma papista ja sitten ehdottomasti ei voi olla. Onko kellään faktatietoa?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Heille on tärkeämpää nimi jossain paperinpalassa kun se että on lapselle kummi, joka on lapsen elämässä läsnä. Uskonnollinen kasvatus kummin tehtävänä on aikansaelänyt ja vanhanaikainen käsitys. Jeesustelijat ovat jääneet kummiutensa kanssa 60-luvulle.

Vierailija

Ja pappi ei todellakaan ole se, joka asian vie rekisteriin, vaan me virastossa. Suomessa täytyy sitten olla paljon kirkkoonkuulumattomia ihmisiä, jotka " uskovat" olevansa kummeja.

Terv. edelleen se sama seurakunnan kanslisti

Vierailija

Kyllästyttää koko touhu ja se kaikki " kuka on kenenkin kaveri" -show mikä siihen liittyy. Itse nimenomaan haluaisin kummin tukevan kristillistä kasvatusta, mutta tarpeeksi läheisiä kristittyjä ei tunnu löytyvän, joita siis kehtaisi pyytää. Kaiken maailman kirkkoon kuuluvia ateisteja kyllä löytyy ystäväpiiristä, jotka kiljuen HALUAISIVAT kummeiksi. Ääh, että pitääkin olla vaikeaa...

Vierailija

Myös vanhemmat voivat pitää lasta sylissä kasteen ajan. Se että yksi on sylikummi on vain muodotunut tavaksi. Mitään kristillistä ei siinä ole. Joka tapauksessa lapsella pitää olla 2 luterilaista kummia ja sen lisäksi vo olla kirkkoon kuulumattomia tai esim ortodoksi kummeja.

Vierailija

Itse asiassa lapsemme on kastettu vain tavan vuoksi. Kummeilta en vaadi kristillistä kasvatusta, koska emme itsekään kasvata lapsiamme uskoon.

Enkä käsittääkseni ole kieltänyt sitä, että epävirallinen kummi voisi olla hyvä kummi?

Silti olen sitä mieltä, että kummi on virallinen vasta, kun hänet on merkitty kirkon kirjoihin, aivan kuten avioparikin.

Vierailija

Todellisuudessa kun minä jo moni muu seurakuntasihteeri viemme tiedot papinkirja-ohjelmaan, niin nämä " kummit" poistetaan, eli heitä EI koskaan merkitä. Jos lapsi haluaa 12 vuotiaana kysellä virastosta kummejaan, niin vain nämä oikeat tiedot löytyvät. Mitä te vanhemmat ylipäätään ajattelette? Oletteko te edes selvillä siitä uskonnosta mihin itse kuulutte? Miksi kastatte lapsenne seurakunnan jäseniksi, jos teille ei ylipäätään edes kummin tarkoitus ole selvillä??Tuli tässä mieleeni eräskin tapaus missä kummiksi yritettiin saada väenvänkään muslimi.

Terveisin: seurakuntasihteeri työpöytänsä äärestä..

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

kirkonkirjoihin ?? Ketään ei kiinnosta sellainen HIMOUSKOVIEN lisäksi ja himouskovat ovat vain ja ainoastaan pieni osuus ihmisistä

Minä olen kyllä himouskova mutta kirkkoon kuuluminen ei kiinnosta pätkääkään kuten ei myöskään kummius siinä mielessä että se olisi kristillisten arvojen siirtoa varten. Omalle lapselleni on nimetty hyvä tavalliseen luterilaisen kirkkoon kuuluva ystäväni joka ei kuitenkaan millään tapaa ole uskonnollinen ihminen. Mutta halusimme lapsellemme (tai ehkä se oli minulle tärkeämpää kuin miehelleni) oman nimikkoihmisensä. Minä kun aina kärsin siitä lapsena kun ei ollut kummia. Joka olisi sellainen oma aikuinen. Ei äiti eikä isä jonka saa jakaa siskojen kanssa vaan ihan oma. Ja kun ystäväni tällaiseen suostui, piti kunnia-asiana, niin näin teimme. Lapsellani on siis " kummi" . Kun muut nimitykset kuten Oma Aikuinen tuntuvat niin tyhmiltä. Jokainen voisi siis määritellä tämän asian omiin tarpeisiin sopivaksi eikä alkaa tappelemaan kun kaveri ei ajattelekaan samalla tavalla kuin itse ajattelee!! Olen ollut ymmärtävinäni ettei kummius suuren osan kesken, siis kirkkoon kuuluvien, edes ole enää sitä mitä se on ehkä joskus ollut, siis olla lapsen hengellinen kasvattaja.

Vierailija

Pappi EI KYSYNYT kuulunko kirkkoon (siis en kuulunut) ja sain kummitodistukset yms höpöhöpö jutut.

Vastaus on että voi, ei pappi asiaa mistään tarkasta. Turha kuunnella uskovaisten höpinöitä

Vierailija

virallinen kummi ei voi olla.

nuo jotka sanoo että minäkin olen tai mieheni on tai meidän lapsella on, unohtavat mainita sen että kummius ei ole virallinen ja lapsella on ne 2 virallista kummia vähintään ja lisäksi voi olla näitä epävirallisia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat