Ruuhkaa Kätilöopistolla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen kuullut useasta lähteestä, että kätilöopistolla olisi ollut sulkuja ja ruuhkaa. Pitääkö paikkaansa? Onko ketään, joka olisi ihan viime päivinä synnyttänyt siellä?

Tietysti tilanteet voivat muuttua hetkessä, mutta olisi kiva tietää, kun itsellä on laskettuun aikaan kaksi viikkoa..Tiedättekö, että saako sitten itse päättää lähteekö Jorviin vai Naistenklinikalle, vai ohjataanko kättäriläiset automaattisesti jompaan kumpaan?

Ja ilmeisestoi pitää aiana soittaa enenekuin llähtee sairaalaan, vai?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (7)

Vierailija

Helmi ja Hippu, kyllä Naistenklinikaltakin käännytetään, jos siellä on täyttä. Tiedän parin vuoden takaisen tapauksen, jossa NKLlta lähetettiin Kättärille. Soittaa siis pitää aina synnärille lähtiessä ja varmistaa, mihin mahtuu.

Vierailija

Nuo ruuhkat Kättärillä ovat todella hetkittäisiä, välillä sulku saattaa kestää vain muutaman tunnin.

Sain kolmannen lapseni vuosi sitten. Lasketun ajan tietämillä Kättärillä oli paljon sulkuja ja mä pelkäsin että minne joudun synnyttämään. Kun h-hetki oli käsillä, olin ainoa synnyttäjä Haikaranpesässä ja yleensäkin Kättärillä oli todella hiljaista. Olin sairaalassa 2 vuorokautta ja lähtöpäivänä kuulemma alkoi olla taas tosi täyttä.

Sairaalassaoloaika on nykyään keskimäärin vain n. 2vrk joten vaihtuvuus on todella suuri. Siksi sulutkin ovat usein lyhytaikaisia. Olen ymmärtänyt että jos Kättärille ei mahdu, silloin ohjattaisiin ensisijaisesti Naistenklinikalle. Ja jos sinne ei mahdu niin sitten Jorviin tai Hyvinkäälle.

Tansku, muksut & vaavi rv 30+0

Vierailija

.. eilen sanottiin, että kätilöopistolta olisi käännytetty synnyttäjiä tällä viikolla ja ohjattu naistenklinikalle. Ja sanottiin, että aina pitää soittaa sairalaan ennenkuin lähtee, juuri tällaisten tilanteiden takia. Tarkemmin en valitettavasti tiedä...

Vierailija

Ihan vaan kuriositeettina muuten sanottakoon, että Kätilöopisto on HUSin sairaaloista ainoa, joka harrastaa näitä " sulkuja" . Muissa sairaaloissa kun on periaatteena että synnyttäjät hoidetaan aina - heitä ei käännytetä ovelta pois. Jos synnärillä/osastoilla on täyttä, niin sinne tehdään tilaa. (Keskustelin tästä aiheesta juuri Jorvin synnärin lekurin kanssa.)

Aika erikoista toimintaa minusta tuo sulkeminen on, kun kyseessä kuitenkin on Suomen suurin synnytyssairaala ja resurssien luulisi olevan myös sen mukaiset...

Vierailija

NKL:llakin on ollut syksyn mittaan sulkuja vaikka kuinka! Välillä on ollut tilanne,että molemmissa taloissa yhtä aikaa sulku päällä,jolloin synnyttäjät voivat valita vapaasti minkä HUS:n synnytyssairaalan valitsevat (siis saahan sitä tietysti valita synnytyssairaalansa muulloinkin,eikä vain sulun aikana).

Jos synnytyshuoneita on 9kpl ja kaikissa synnyttäjät,jotka eivät ole vielä lähelläkään ponnistusvaihetta ja sen lisäksi talon omalla antenataaliosastolla/päivystyksessä jonottaa vaikkapa viisi kipeää supistelijaa vapaata synnytyshuonetta odottelemassa,niin eikö se vain ole reilua,että uudet synnyttäjät ohjataan muihin synnytyssairaaloihin? Eipähän tarvitse odotella synnytyshuoneen vapautumista ja vahvempia kivunlievityksiäkään.

Vierailija

lla 4 ja paikat alkoiva aueta. En kuitenkaan päässyt synnytyssaliin koska siellä oli kaikki paikat täynnä. Joten olin aluksi osastolla 4 (jossa minulla oli siis oma paikka) avautumassa ja 2 tuntia myöhemmin pääsin sitten synnytyssaliin. Onneksi en joutunut odotteemaan pitkään sillä oli keskiyö eikä ollut kovin mukavaa yrittää kestää supistuksia huoneessa, jossa toinen yritti nukkua...

Jos taas huonetilanne jo synnyttäneillä alka käydä vähiin, niin silloin ei anneta esim. yksityishuoneita ollenkaan ja tiivistetään mahdollisesti. Lisäksi myös perhehuoneita voidaan ottaa yhteiskäyttöön, joten kyllä siellä tehdään kaikki mahdollinen, että halukkaat pääsisivat sisälle.

Yritetään muistaa, että kättärillä syntyi viime vuonnakin enemmän lapsia mitä naikkarilla ja kättäri on kuitenkin pienenpi sairaala.

Vierailija

samana päivänä ei ollut tullut synnyttäjiä kuin kolme! Siellä kätilöt jo vähän pyöritteli jo peukaloita, no ei, mutta tosiaan, varmaan aika nopeasti voi tilanteet muuttua!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat