Miten toimisitte kun toinen lapsi kiusaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on 2.5 kk. Perhekerhossa on toinen samanikäinen poika, jolla ei tunnu olevan mitään kuria. Poika mm. vetää toista tukasta tai tönäisee nurin. Tämän kiusaajapojan äiti ei reagoi poikansa tekemisiin millään lailla. Miten toimisitte jos olisi omasta lapsesta kysymys? Täytyykö jättää perhekerhoon menemättä kun se on melkein joka kerta tällaista.

Kommentit (8)

Vierailija

Muuten kuulostaa ihan fiksulta tuo teidän toimintatapanne, mutta anteeksipyynnössä osui silmään tuo halaaminen. 2v on vielä pieni ymmärtämään varsinaista anteeksipyynnön tarkoitusta, mutta hyvähän se voi olla opetella tapana. Meillä olen ottanut sen suullisena käyttöön n.3v:na, kun on jotain toivoa ymmärtää siitä asiasta jotain. Meillä ei anteeksipyyntöön ole ikinä liittynyt halaamista, pelkkä anteeksi lapsen suusta riittää. Kaikki lapset eivät välttämättä tykkää siitä että heitä tullaan halaamaan, varsinkin jos sama lapsi on ensin esim. kiskonut tukasta. Meillä ei lapset ole tykänneet pienenä, eivätkä isompanakaan, että toinen lapsi tulisi halaamaan tai muuten fyysisesti niin lähelle - parhaat kaverit on sitten eri juttu. Eli tuo halaus ei toisille lapsille ole aina kovin kiva juttu, vaan voi pikemminkin ahdistaa.

Vierailija

hieman erilailla käsitin kysymyksen kun tuo XCSX, mutta.....

Jos toinen lapsi kiusaisi minun lastani perhekerhossa niin yrittäisin ensin sanoa tälle toiselle lapselle ystävälliseen sävyyn, että moinen käytös ei sovi. Mikäli ystävällinen sävy ei tehoa niin sitten hieman tiukemmin. Mikäli muutaman kerran huomauttamisen jälkeen toinen lapsi edelleen toistaisi tekoaa mm tuuppisi tms niin sitten menisin tämän lapsen äidille sanomaan asiasta. Useimmat äidit varmaankin ottavat negatiivisen palautteenkin asiallisesti vastaan ja vahtisivat omaa lastaan tarkemmin.

Vierailija

Minäkin komennan ihan sujuvasti toistenkin lapsia, jos toimivat väärin tai vastuuttomasti, esim. juuri kiusaavat toista lasta. Reissasin tässä taannoin tyttöni (1,5v) kanssa junalla ja olimme leikkivaunussa. Tyttäreni laski innoissaan liukumäkeä ja siihen tuli sitten pari vanhempaa tyttöä kanssa laskemaan. Näillä vanhemmilla tytöillä oli ikää jo jotain 6 vuotta. Sanoin heille, että pitää olla varovaisesti ja odottaa, että pienempi ehtii ensin alta pois ja selitin, että kun meidän tyttömme on vielä niin pieni, hän ei osaa väistää. Ja jos tyttäreni meinasi jäädä liukumäen alapäähän ihmettelemään, hain hänet tietysti siitä heti pois. No, nämä isommat sitten hirmuisella kiireellä kuitenkin kiipesivät aina siihen mäen yläpäähän, vaikka tyttöni ei ollut vielä ehtinyt edes laskemaan mäkeä alas. Niinhän siinä sitten kävi, että toinen tytöistä horjahti kun junavaunu heilahti äkisti, ja liukui mäen alas törmäten tyttäreeni. Ei siinä pahasti käynyt, enemmän oli kyse onneksi säikähdyksestä, mutta ärähdin kyllä vähäsen ja sanoin, että juuri tämän vuoksi minä sanoin, että ei saa kiivetä sinne mäkeen ennen kuin toinen on ehtinyt alta pois. Siis puhdas vahinkohan se oli ja sanoin myös näille tytöille tietäväni, että eivät he tahallaan niin tehneet, mutta että pitää osata ottaa huomioon pienemmät. Kun sitten tämän törmänneen tytön äiti tuli paikalle, kerroin hänelle mitä oli tapahtunut ja sanoin, että toivottavasti en tehnyt väärin kun komensin hänenkin lastaan. Hän sanoi, että tietysti piti komentaa ja pyysi lastaan pyytämään anteeksi.

Mutta esim. juuri tällaisissa tapauksissa puutun siis kyllä toistenkin lasten touhuihin. Jos joku äiti ei sitä siedä, niin sitten on parempi pitää itse huoli siitä, että oma lapsi ottaa muutkin huomioon. ;) Niin ja pitää vielä todeta, että totta kai pidin myös oman tyttöni poissa sieltä mäestä silloin, kun joku muu oli laskemassa, samat säännöt kaikille oli kyse omasta jälkikasvusta tai ei.

Vierailija

Siis oli " kiusattavana" oma tai muu lapsi.

Itse ainakin puutun jopa pienten taaperoiden tappeluun, jos vanhemmat eivät puutu, varsinkin jos omani on toisena osapuolena. Yleensä - ikävä kyllä - meidän vajaa 2v poika on se, joka kiskoo toisia innostuessaan hiuksista tai vaatteista. Ei tarkoita pahaa (käsittääkseni) vaan yrittää saada toisen tajuamaan mitä haluaa tai hiuksien kiskomista tapahtuu lähinnä kun vauhti on kova ja intoa riittää. Jokatapauksessa se on väärin vaikkei lapsi vielä sitä kunnolla tajuaisikaan (2,5-vuotias kyllä luulisi jo tajuavankin! Siis ap:n tapauksessa). Meillä ainakin puututaan heti, otetaan poika pois tilanteesta ja selitetään, että toiseen sattuu ja pitää pyytää anteeksi. Poika yleensä (onneksi) toimii niinkuin pitää eli " pyytää anteeksi" (ts. halaa kiusaamaansa kaveria) ja jatkaa nätisti leikkimistä. Välillä pitää kieltää ja komentaa useammin, mutta mistä ne sen muusta oppisi!

Vierailija

Jos joku kiusaisi omaa lastani (tai toista lähellä olevaa lasta), komentaisin kyllä ilman muuta, jos lapsen oma äiti ei heti puutu tilanteeseen. Se on minusta vain reilua sekä kiusattavaa että kiusaajaa kohtaan. Saattaisin sanoa tiukastikin (varsinkin jos tilanne toistuu), en tietenkään huutaisi ja haukkuisi, mutta minusta ei tarvitse erityisemmin myöskään hyssytellä tai leperrellä.

Ehkä olen hirveä lohikäärme, jota muut äidit katsovat tappavasti - mutta hukkaan menee, minä en edes huomaa ;)

Vierailija

Etenkin kun oma tyttöni (2 v 4kk) on luonteeltaan niin varovainen ja ujo, että ei yhtään osaa " pitää puoliaan" . Juuri viime kerralla perhekerhossa tyttöni leikki ihan rauhassa nukella kun yksi poika tuli nykäisemään nuken tyttäreni käsistä. Pojan äiti ei puuttunut tilanteeseen milläänlailla, vaikka istui ihan vieressä ja tyttäreni alkoi kovasti itkemään ja soperteli, että " ei saa ottaa käsistä" . Minä menin pyytämään nuken takaisin ja selitin, että tyttöni leikki sillä ja leluja ei saa ottaa toisen käsistä. Toisaalta odotan myös, että joku kieltää minun lastani jos hän tekee jotain kiellettyä tms ja minä en ole näkemässä.

Vierailija

pojan äiti, perhekerhon ohjaaja, perhekerhojen toiminnasta vastaava seurakunnan työntekijä tai mahdollisesti kirkkoherra.

Jos edellisten käytös vaikuttaa epäasialliselta, on syytä kääntyä lastensuojeluviranomaisten puoleen, he valvovat seurakunnankin kerhojen toimintaa.

Viime aikoina on keskusteluja varsinkin julkisissa tiloissa (mutta myös kodeissa) häiritty väliin huutelemalla tai teknisiä apuvälineitä käyttäen. Tällöin on keskustelusta voinut jäädä virheellinen mielikuva kaikille asianosaisille. Jos epäilee häirintää, on siitä syytä mainita ko. viranomaisille tai ottaa yhteyttä poliisiin. Kirjallisiakin yhteydenottoja viranomaisiin on pilattu häiritsemällä kirjoittamistilannetta eri keinoin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat