Kokemuksia yksityisestä neuvolatoiminnasta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko täällä ketään, joka on käyttänyt / käyttää yksityistä neuvolaa? Kuulisin mielelläni kokemuksia.

Mulla nyt sellainen tilanne, että harkitsen vakaasti yksityiselle puolelle siirtymistä.

Oman neuvolani / terveyskeskukseni toiminta on aivan ala-arvoista. Tässä esimerkki: minulle tuli eilen puhelu, että toksoplasma vasta-aineet on löydetty verestä. Tuloksia ei tosin osattu tulkita. Sanottiin vaan että vanhaa toksoplasmaa, mutta ei nyt ymmärretä mitä tämä lausunto sitten tarkoittaa. Voitte varmasti kuvitella kuinka hätäännyin. Soitin terveyskeskuksen puolelle ja pyysin saada keskustella lääkärin kanssa. Sitä minulle ei suotu. Sanottiin vain että soita neuvolaan. Siinä sitten hättäntyneenä mietin että mitä nyt ja soitin hus:iin ja sainkin käsiini erään asiantuntijalääkärin. Hän sitten ystävällisesti selitti minulle tulokset ja vakuutti ettei minulla ole mitään hätää.

Neuvolasta tuli vielä toinen puhelu ja minua käskettiin menemään vielä uudestaan verikokeisiin parin viikon päästä. Sen jälkeen sanottiin ,että jos ilmenisi tuore toksotartunta, tarkottaisi se keskenmenoa tai erittäin vakavia kehityshäiriöitä. Se sitten siitä, hyvää päivänjatkoa vaan. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä sama täti totesi että keskenmeno voi sitten tulla vaan ilman mitään ensioireita ja ne on sitten vielä aika yleisiä.

Tänään sitten soitin osastohoitajalle ja kerroin hänelle tapauksesta. Hän totesi vaan että ei täällä terveyskeskuksessa ole mitään lääkäriä vastailemassa kysymyksiin ja että sinulla on kyllä paras mahdollinen neuvolatäti. Onko tämä tosiaan parasta mahdollista hoitoa? Odotan ensimmäistä lastani, olen synnytyspelkoinen ja muutenkin kaikki vähän ihmetyttää. Minä tarvitsisin ja todella arvostaisin myös sitä henkistä puolta ja tukea.

Olen todella pettynyt koko terveysaseman toimintaan ja nyt tuntuu

etten haluaisi enää mennä sinne laisinkaan. Onko kenelläkään siis kokemusta yksityisestä puolesta? Femedassa toimii yksityinen äitiysneuvola ja sain ns. pakettihinnan 580 euroa, joka sisältäisi kaiken. Kallistahan se on mutta nyt tuntuu että olisin valmis vähän maksamaankin, jos saisin asianmukaista kohtelua.

Emmi 11+5

Kommentit (6)

Vierailija

olen ollut myös kristiina laakson asiakkaana ja aion olla myös jatkossa mikäli tarvetta ilmenee. mitään lääketieteellistä syytä yksityisneuvolan käyttämiseen ei ollut. kävin myös saman lääkäriaseman gynekologilla raskauteni ajan. kaupungin tarjoamiin ultriin sain lähetteen kristiinalta ja loppuvaiheessa sain myös lähetteen äitipolille lisätutkimuksiin. oman neuvolan terveydenhoitajat ei mielestäni omaa sellaista tietotaitoa ja kokemusta kuin tämä kätilö. lisäksi käynneillä ei ollut kiire, sai kysyä kaikki mitä mieleen juolahti ja sai todella vastauksen kaikkiin kysymyksiin. synnytysvalmennuskin hoitui mukavasti " yksityisopetuksena" .

Vierailija

Kävin Femedassa Kristiina Laakson vastaanotolla odottaessani toista lastani ja mielestäni palvelu oli ihan asiallista. " Normaali" neuvolaan en osaa oikein verrata, kun en ole koskaan käynyt - olen asunut lasteni odotusajat ulkomailla ja kävin Femedan neuvolassa Suomen-lomalla (en kuulu Suomen sosiaaliturvaan enkä siten ole oikeutettu " normaalineuvolaan" ). Mutta siis vaikutti ihan mukavalta/pätevältä ja voisin mennä uudestaankin. Mitään erityistilanteita minulla ei kuitenkaan ollut, vointi oli O.K. ja toinen lapsi kyseessä, joten tuttua touhua. Olikohan tästä mitään apua...

N

Vierailija

Mä muuten olen ollut yksityisellä kätilöllä hoidossa ja kunnallisessa neuvolassa. eli molempia oon käyttänny ristiin. Ja saanut " oma" kätilön synnytykseenkin, mutta kaikkialla tuo ei ole mahdollista.

Mutta tuosta toksosta. kissa ihminen kun olen niin. siis jos sulla on ne vastaaineet veressä niinkuin mullakin on. ei ainakaan meidän neuvolatäsin mukaan sitä voi uudestaan saada. eli on imuuni.

Ja vanha tartunta nimenomaan tekee sen imuuniteetin. Joten en ole koskaan edes osannut ajatella että voisin esim. kisssoistani saada uuden tartunnan? hmm. mielenkiintoista sinänsä. Tai siis sain tekstistäsi sen käsityksen että voisi tarttua uudestaan, mutta minusta ei kyllä voi..

Mutta soitappa sinne äippäpololle ja kysy sieltä siellä lääkäreiden ainakin kuuluu tietää ja varmaan kätilötkin.

Mutta luulen tosiaan että olet imuni niinkuin mäkin (tai ainakin niin mulle on sanottu)

Olipas sekava tää mun kirjoitus.

Vierailija

Millainen tauti toksoplasmoosi on?

Toksoplasma (Toxoplasma gondii) on mikroskooppisen pieni, yksisoluisiin alkueläimiin kuuluva taudinaiheuttaja, joka on opittu tuntemaan vasta 1900-luvulla. Alphonse Laveran on havainnut sen vuonna 1900 Jaavan saarella erällä linnulla. Sen aiheuttaman taudin, toksoplasmoosin, totesivat ensimmäisen kerran Nicolle ja Manceaux eräällä afrikkalaisella jyrsijällä vuonna 1908. Vastasyntyneellä lapsella tauti todettiin vuonna 1923. Taudinaiheuttajan elämänkierron eri vaiheet saatiin selville niinkin myöhään kuin vuonna 1969.

Toksoplasmoosi on suoritettujen vasta-ainetutkimusten mukaan ilmeisesti varsin yleinen kaikkialla maailmassa. Vasta-aineiden esiintymistiheyden perusteella on arvioitu, että 30¿60 % maailman väestöstä on sairastanut toksoplasmoosin. Sairastettu tauti antaa vastustuskyvyn uutta tartuntaa vastaan. Taudin oireet ovat tavallisesti vähäisiä ja samantapaisia kuin monissa yleisissä kuumetaudeissa. Niinpä sitä on vaikeata erottaa esim. mononukleoosista eli rauhaskuumeesta.

Toksoplasmoosi paranee tavallisesti itsekseen melko lyhyessä ajassa eikä siitä yleensä jää mitään pysyvää haittaa. Osassa tapauksia voi esiintyä pitempään yleistä sairauden tunnetta, väsymystä, kuumetta ja lihassärkyjä. Usein todetaan suurentuneita imusolmukkeita erityisesti kaulan alueella, joskus myös niskassa, kainaloissa ja nivustaipeissa. Imusolmukkeet saattavat olla suurentuneita ja aristavia useita viikkoja, joskus jopa kuukausia. Harvinaisempia oireita ovat ihottumat sekä eriasteiset tulehdukset silmissä, maksassa, lihaksissa, sydämessä, keuhkoissa, munuaisissa sekä keskushermostossa. Aikuisella ihmisellä aikaisemmin sairastettu toksoplasmoosi voi puhjeta esiin uudelleen, jos vastustuskyky vakavasti heikentyy, esim. HIV-tartunnan aiheuttaman AIDSin seurauksena.

Raskaana olevan naisen sairastuessa toksoplasmoosiin taudinaiheuttajat pääsevät tavallisesti myös istukkaan ja voivat sitä kautta siirtyä kehittyvään sikiöön. Vaikeissa tapauksissa seurauksena voi olla keskenmeno tai sikiön kuolema, kasvun hidastuminen, epämuodostumat tai näkökykyä vaurioittava verkko-suonikalvontulehdus. Suurin osa sikiökaudella toksoplasmoosin saaneista lapsista on syntyessään vähäoireisia. Heillä voi tosin esiintyä maksan suurenemista, verenvuotoja ja keltaisuutta. Hoitamattomana lähes kaikille kehittyy kuitenkin varhaislapsuudessa tai nuoruudessa aivo- ja silmäoireita, pahimmillaan henkisen kehityksen hidastumista ja sokeutta. Toksoplasman tartuntatiet

Kissa ja muut kissaeläimet ovat toksoplasman suvullisen lisääntymisen isäntäeläimiä. Kissa saa taudinaiheuttajia itseensä niitä levittävien toisten kissojen ulosteista tai syödessään taudin tartuttamia hiiriä, muita jyrsijöitä tai lintuja. Kissan suolistossa toksoplasman taudinaiheuttajista kehittyy ookystoja, joita se erittää ulosteissaan 2¿3 viikon ajan. Ookystat kypsyvät luontoon päästyään noin vuorokaudessa tartuttaviksi. Kiertokulku jatkuu, kun taudinaiheuttajat joutuvat kissan ulosteiden tahrimien ravintoaineiden tai saastuneen veden mukana uusiin jyrsijöihin ja lintuihin tai toisiin kissoihin. Ensimmäisellä kerralla tartunnan saadessaan kissa sairastuu toksoplasmoosiin, mutta kiusallista on se, että kissa voi toimia tartunnan levittäjänä toistuvasti, vaikka ei enää sairastukaan tautiin. Siistinä pidetty kissa saattaa tartuttaa itsensäkin nuollessaan peräaukkonsa ympäristöä.

Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan kahdella tavalla, suoraan tai välillisesti. Hän voi sairastua toksoplasmoosiin suoraan saatuaan ookystoista kehittyneitä taudinaiheuttajia suolistoonsa saastuneen ravinnon mukana. Myös kärpäset ja hyttyset voivat kuljettaa näitä taudinaiheuttajia ympäristöstä ruokatarpeiden ja hedelmien pinnalle. Ihminen voi saada toksoplasmoosin myös välillisesti käyttämistään ravintoeläimistä, jotka ovat sairastuneet tautiin kissan ulosteiden saastuttamista rehuista tai vieläpä rehun joukkoon joutuneista jyrsijöistä. Eräiden tutkimusten mukaan nautakarjasta 1¿2 %, sioista 24 % ja lampaista 9¿10 % on ollut toksoplasman tartuttamia. Sen lisäksi myös vuohen liha ja maito voivat sisältää toksoplasmoosin taudinaiheuttajia. Taudinaiheuttajat säilyvät eläinten kudoksissa pseudokystoina vuosikausia elossa ja tartuttamiskykyisinä. Sen vuoksi ihminen voi saada toksoplasmoosin syödessään raakana tai huonosti kypsennettynä lehmän, sian, vuohen tai lampaan lihaa, jossa on taudinaiheuttajia, tai niiden lihasta kuumentamatta valmistettuja lihajalosteita.

Raskaana olevien seuranta

Nykyään on käytettävissä varsin luotettavia immunologisia vasta-ainereaktioita, joiden perusteella voidaan todeta toksoplasman tartunta sekä päätellä, onko tartunta tuore vai aikaisemmin saatu. Mitkään menetelmät eivät silti ole koskaan täysin ilman virhemahdollisuuksia. Suomessa suoritettujen vasta-ainetutkimusten mukaan raskaana olevista naisista noin 20 % on sairastanut toksoplasmoosin. Vastaavasti siis noin 80 % raskaana olevista ei ole sairastanut sitä ja juuri heillä on vaara sairastua tautiin raskauden aikana. Erään tutkimuksen mukaan Suomessa raskaana olevista saa vuosittain noin 0,25 % toksoplasmoositartunnan ja ilman hoitoa heistä noin puolella tauti siirtyy sikiöön. Siten maassamme arvioidaan noin 60¿70 sikiön saavan vuosittain toksoplasmoositartunnan raskauden aikana. Ilman asianmukaista hoitoa heistä noin 10 %:lla esiintyy sairauden oireita syntyessä tai ensimmäisen ikävuoden aikana. Lisäksi kaikilla sikiökauden aikana tartunnan saaneilla on vaara saada ilman hoitoa toksoplasmoosin aiheuttamia elinvaurioita ennen 20 vuoden ikää.

Jos raskaana oleva nainen saa toksoplasmatartunnan, on kehittyvän sikiön tilaa seurattava tarkoin. Raskauden keskeyttämistä ilman todettua kehityshäiriötä ei pidetä yleensä tarpeellisena, mutta raskaana olevalle annetaan joka tapauksessa tautiin tehoava lääkehoito. Lääkkeenä käytetään ensisijaisesti spiramysiiniä, erytromysiinin kaltaista makrolidiantibioottia, tai pyrimetamiinin ja sulfadoksiinin yhdistelmää. Sikiön tilaa voidaan seurata esim. ultraäänitukimuksella ja lapsivedestä tai napalaskimosta otettavilla näytteillä. On kuitenkin otettava huomioon, että myös verinäytteiden ottamiseen sikiöstä liittyy aina keskenmenon riski. Jos merkkejä sikiön sairastumisesta ilmaantuu, on mahdollista antaa uusi lääkehoito. Lapsi on tutkittava pian syntymän jälkeen perusteellisesti, myöhemmin tartunnan olemassaolon selvittäminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta. Raskauden aikana aloitettua lääkehoitoa jatketaan lapsella harkinnan mukaan ensimmäisen elinvuoden aikana.

Ja lisää täältä.. http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html

Vierailija

Olen ihan tyytyväinen kunnan tarjoamaan neuvolaan, mutta tulen olemaan loppuraskaudesta muulla paikkakunnalla kuin kotikunnassani enkä silti halua kirjoille uuteen paikkakuntaan ainakaan vielä. Eli en pääse neuvolaan uudessa paikassa, enkä vanhassakaan välimatkan takia. Yksityinen neuvola olisi yksi vaihtoehto.

Sen verran löysin netistä, että ensimmäisen käynnin hinta olisi n. 65 euroa ja seuraavien 40 ¿. Tästä Kela korvaa osan.

Osaisiko joku kertoa enemmän? Ja minkälaisissa tilanteissa olette turvautuneet yksityiseen neuvolaan?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat