Kokemuksia Jorvin synnytysosastosta ja kätilöistä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

kiitos mielelläni kuulen oletteko siellä viihtyneet ja millaisia kätilöt olivat jne. eilen siellä käytiin tutustumassa, kaikkiaan oli hyvä käynti ja hienot paikat mutta jäi jotenkin ahdistava olo..kenties pelko synnytyksestä.

-neitoperhonen ja Toukka 34+1

Kommentit (13)

Vierailija

mutta myös hiukan moitittavaa.

Synnytin siellä vuonna 2002 ja viime viikolla. Sama oli meininki. Molemmilla kerroilla kanssani yhtä aikaa on syntynyt paljon lapsia eli ruuhkaa on ollut, mutta hyvä mieli silti jäänyt. Varsinkin synnytysosaston puolelta.

Synnärillä mielestäni on aika leppoisa tunnelma ja kivunlievitystä tarjotaan tai ainakin annetaan tarpeen mukaan. Toki opiskelijoita saattaa olla mukana synnytyksessä, mutta ei ne menoa haittaa. Olohuone on ihana, jos joutuu odottelemaan pidempään. Minä ainakin käydessäni tutustumassa sain ihan sellaisen olon, että joko tänne pääsis =)

Osastot on rempattu sillon vuonna 2002 ja ovat ihan nykyaikaisessa kunnossa. Viime viikolla kaikki vuodepaikat täyttyivät aina sitä mukaa, kun joku kotiutui. Itse olin nyt kolmen hengen huoneessa eikä se niin kamalaa ollut, vaikka alkuun ajattelin, et eihän siinä ainakaan lepää kun kahden muunkin lapset heräilee ja ihmiset on niin eri kuntoisia synnytyksen jälkeen. Yksi hoitopiste riitti vallan mainosti, kertaakaan en joutunut odottamaan vuoroa ja vauvat on sen verran pieniä, että ne ei huomaakaan puolen tunnin ajankulua, jos joutuiskin odottamaan.

Kaikki hoitajat tuli aina heti töihin tultuaan moikkaamaan ja heistä jäi ihan hyvä kuva. Joku oli vähän hapannaama, jolta ei tehnyt mieli oikein kysyä mitään, mutta aina joukkoon mahtuu myös huonolla tuulella olevia. Minä sain ainakin hyvillämielin jättää lapseni hoitoon yhtenä yönä, kun nytti siltä, etten saa alkuunkaan nukuttua hnen kitinöittensä takia ja se olisi ollut sitten jo kolmas uneton yö minulle, joten parempi, että sain levättyä. Toivat sitten imemään noin viiden tunnin kuluttua siitä kun hänet vein. Ja aah kuinka olo oli auvoisan levännyt!

Miinusta antaisin synnytyksen läpikäynnistä. Heillä on juuri muuttunut systeemit tietokoneelle eivätkä kaikki oikein hallitse vielä niiden käyttöä. Minä hyväkuntoisena jouduin itse kyselemään, että milä aikataululla täällä edetään ja millonkahan voisin kotiutua tai voisikohan joku käydä kanssani läpi sitä synnytystä (josta ei kyllä ollut hyötyä, kun ei ne hoitajat olleet tutustuneet synnytykseni kulkuun etukäteen, joten...kerroin itse heille =(, tylsää) jne. Olisihan se ihanaa, että synnytyksessä mukana ollut kätlö tulisi sitä läpi käymään, mutta siihen heillä ei taida isona sairaalana resurssit riittää.

Toinen miinus oli (olenkohan rasisti...?) lukuisat maahanmuuttajat osastolla. Jostain syystä heitä sinne siunautui yhtäkkiä suuri joukko ja heillä tunnetusti on isot perheetkin, jotka kävivät katsomassa (ja kirkuivat ja juoksivat pitkin käytäviä - oli rauha kaukana). Lisäksi heidän kulttuuriinsa kuuluu kova äänenkäyttö (näköjään) ja ihmeelliset ruokatavat...oli ikävä syödä kun takaa kuului mieletön ryystäminen ja mussutus...no, mut nuo on asioita, jotka täytyy vaan hyväksyä - ihmisiä hekin ovat =) Mut ehkä olisin toivonut, että heit yhdistettäis mahdollisuuksien mukaan samaan huoneeseen. Kanssani samassa huoneessa ollut nainen soitti kokoajan pitkin yötä kutsunappia ja kovaan ääneen vaati " tyttelimäitöö" . Aargh, nukuppa siinä sitten. Ei hän viitsinyt itse mihinkään kävellä, vaikka pystyi kyllä ja kehoitettu oli.

No joo, mut siis kaiken kaikkiaan. Hyvä paikka Jorvi on ja siellä synnyttäisin jatkossakin, jos lapsia meille suodaan tai niitä viel haluamme!

Rennolla mielellä vaan matkaan =)

Vierailija

...eikä ole enää niin pikkuinen, mutta on yhä edelleen superihana ja suloinen.

Erinomaisen hyvä juttu oli siellä osastolla myös se, että vauvakaukalo on läpinäkyvä niin että pikkuista näkee mahdollisimman paljon heti alkuun. Ja se vastasyntyneen vauvan päänahan tuoksu...aaahhh...ai mullako muka vauvakuume...ööh, kannattaako edes yrittää kiistää...? :)

Vierailija

Omasta puolestani voin myös suositella Jorvia synnytyssairaalana täysin rinnoin. Synnytin poikani 03/05 Jorvissa, ja minulle jäi todella hyvät muistot henkilökunnasta ja saamastamme hoidosta.

Harsovaippoja ei ainakaan tuolloin maaliskuussa enää käytetty, vaan ihan kertiksiä.

Vierailija

Siis yöhoidosta ja lisämaidosta: Minulle ei missään vaiheessa sanottu, että " saa" tuoda eikä ehdotettu ennenkuin näkivät minut toisena yönä hiippailevan puolen tunnin välein käytävällä kitisevä lapsi sylissäni. Pyysin tuolloin lisämaitoa, kun rinnanpääni olivat jo ihan verillä rasvailuista huolimatta ja tunsin, että vauva oli nälkäinen/väänteli vatsavaivoissaan (niellyt rinnanpäästä tihkunutta verta, jota sitten oksensi). Mielellään eivät ne hoitajat lisämaitoa antaneet, mutta kun sanoin, että luulen sen olevan nyt paras vaihtoehto niin sitten toki. Ehdottelivat ensin kokeilemaan rintakumia ja kokeilinkin. Mutta siis, yöhoitoon sai kyllä eikä pahalla katsottu, mutta kannustettiin ensisijaisesti vierihoitoon. Eikä edes tuotu syömään joka kerta, jos vauva söi tiheään (omani söi tosin vaan neljän tunnin välein noin).

Lisämaidosta vielä sen verran, että lääkäri olikin sit tosi tarkka ja varmisteli, etten ole sitä vastaan, kun " äidit eivät monesti huomaa lapsen lisämaidon tarvetta ja lapsi pääsee kuvahtamaan..." jne. Oli kyllä rasittava ukko...mutta vaan tarkka työssään.

Harsovaipat laitetaan tosiaan alkuun ja kun tulee eka pissa, voi siirtyä kertakäyttövaippoihin. Harsosta helpompi kai huomata pissa tai jotain Näin minulle ainakin selitettiin.

Minua mietitytti maahanmuuttajien kohdalla hygienia yms. kaiken muun lisäksi...onneksi heitä ei tosiaan aina siellä ole, minun aikaan jostain syystä kamalan paljon. =)

Olet tehnyt hyvän valinnan, leppoisin mielin Jorviin vaan!

Vierailija

Harsovaippoja jouduimme käyttämään vauvalla (2004 syntyneellä, muilla ei) sen aikaa, kunnes vauva oli kerran pissannut ja kakannut, sitten saimme käyttää normaaleja kertiksiä.

Minä pyysin pokkana lastenhoitajan paikalle laittamaan ja taittamaan sideharsot ;)

Osastot 6 & 7 on tullut tutuksi ja mukavaa / asiantuntevaa henkilökuntaa on ollut.

Jorvissa tämän viimeisen lapsen kohdalla minusta tuntui, että ensimmäiseksi yöksi " painostettiin" antamaan vauva hoitajille ja seuraavina öinä kannustettiin (ja halusinkin) hoitamaan vauva itse...

Vierailija

Synnytin Jorvissa n. 2 vuotta sitten kun siellä oli remontti, ja siltikään ei mitään valittamista vaikka oli ahtaampaa jne kuin normaalisti. Oikein mukavat ja pätevät kätilöt, hoitajat ja lääkärit.

Olin 3 hengen huoneessa ensin yksin ja lopussa meitä oli kolme, enkä ahdistunut ollenkaan vaikka huoneessa oli muita :) En muista jonottaneeni kertaakaan ' hoitopisteelle' . Siellähän on myös erillinen vauvanhoitohuone jota voi käyttää. Suihkut ja vessat olivat ihan ensiluokkaiset.

Harsovaipan käyttö on hyvä asia, niinkuin kestovaippailu muutenkin! Ennakkoluulot pois! Kyllä ne siellä varmasti opastavat, harsovaippa on sitäpaitsi ihan helppo laittaa :-)

Oikeastaan ainoa asia mikä jäi Jorvista vaivaamaan, oli, että antoivat herkästi (tietenkin luvan kanssa, mutta noviisina en tajunnut olla lupaa antamatta) lisämaitoa vauvalle, mikä hankaloitti maidon nousua ja imetystä muutenkin. Vastasyntynyt ei tarvitse lisäruokaa pullosta! Jorvissa oli ihan ' normaali käytäntö' että vauva otetaan koko yöksi pois että äiti saa levätä (ja siis yöllä ruokitaan pullosta, ei tissistä). Tämä on imetysmyönteisissä sairaaloissa ihan ennen kuulumatonta. Toisen lapsen kohdalla aijon kyllä kieltä kaiken lisäruuan ja imetän vain itse alusta saakka!

Tsemppiä synnytykseen, hyvin se menee!

Vierailija

Oma kätilö sillon melkein 4v sitten aivan ihana tyyppi.. terkkuj avaan Sabinalle! On vissiin vieläkin siellä, kun keväällä hänet siellä näin viimeeksi kun pikku-kakkosta olin hakemassa. Muutkin synnytysosaston kätilöt oikein mukavia, lapsivuode puolella on sitten enemmän kaikenlaista hiihtäjää... Mutta hyvä sairaala mielestäni ja apua saa pyytämättäkin. Esim. imetyksessä ovat erittäin valmiita neuvomaan ja auttamaan ja se on mielestäni hyvä juttu vaikka itsellä tuo imetys ei ole oikein onnistunutkaan.

Tsemppiä vaan koitokseen ja muista että jännitys ja pelot ovat erittäin olennainen osa tuota hommaa, ei mitään luonnotonta!

Vierailija

Ainoa juttu, joka jäi vähän ihmetyttämään, oli se, että väen vängällä haluttiin herättää klo 4 syöttämään vauvaa, vaikka vauva söi päivällä todella hyvin ja aktiivisesti ja tankkasi hyvin yötä varten.

Seuraavanakin yönä haluttiin herättää klo 4, vaikka vauva ei millään ilveellä suostunut edellisenä yönä syömään, kun halusi nukkua ja nukkuikin ja aamulla söi niin ettei paremmasta väliä.

Vasta kolmanneksi ja viimeiseksi yöksi sain neuvoteltua yörauhan, kun sanoin että nenä-mahaletkullako minun tarvitsee tervettä vauvaa ryhtyä syöttämään jos se yösyöttö kerran on pakollinen.

Pikkuisen jämäkämpää kannustusta olisin myös rintaruokintaan kaivannut, mielestäni lisämaitoa tarjotaan ja annetaan turhan herkästi terveelle ja erinomaisen hyvin (ja jatkuvasti) imevälle, tyytyväiselle pikkuiselle.

" Jos tulee matala verensokeri" , " siitä voi tulla apaattinen" , just joo. Vähän tuossa asiassa mielestäni policya voisi korjailla enemmän yksilöä kunnioittavaan suuntaan ja vähentää hätävarjelun liioittelua.

No, kaiken kaikkiaan, tuosta huolimatta myös osastolta jäi oikein myönteinen vaikutelma. Aila-niminen hoitaja oli aivan ihana muumimamma ja tosi kivasti opetti vauvanhoitoa meille avuttomille ensikertalaisille. Perhehuone oli ihana.

Vierailija

Sitä lähinnä mietin, että joudunkohan kolmen hengen huoneeseen, missä jokainen paikka käytössä... Olin myös tutustumassa nyt keskiviikkona ja meille näytetty 2hlön-huone oli tosi ahdas. Harmittaa etten tullut kurkanneeksi kylpyhuoneeseen. Olisi ollut kiva nähdä onko se ihan " nykyaikainen" ja siisti. Onko siellä 3hlön-huoneessakin vain yksi hoitopiste? Ts. pitää ehkä odotella vuoroa pyllynpesuun ja hoiteluun. Sekin jäi arveluttamaan, että aluksi vauvalla käytetään harsovaippaa. Toivottavasti opin sellainen laittamaan...

Vierailija

Oikein haikeana muistelen sitä osastolla oloa, se oli niin ihanaa! Kaikki kätilöt, harjoittelijat ym henkilökunta, jonka kanssa oltiin tekemisissä, oli tosi mukavaa, ja tunsin olevani hyvissä käsissä. Minut otettiin huomioon, sain mitä pyysin ja kätilöt myös ehdottelivat eri kivunlievityksiä ja ponnistusasentoja jne. Varsinainen kätilöni oli hyvin määrätietoinen (hieman määräilevä ehkäpä) ja siinä tilanteessa oli oikeasti vain hyvä, että joku piti selkeästi lankoja käsissään ja kertoi, mitä tehdään. Ei päässyt pelko hiipimään. Suosittelen :)

Muhkura, poika 1v 1kk ja toiveissa toinen..

Vierailija

avoimin mielin ollaan sitten matkaan käymässä mutta nuo maahanmuuttajat tai mustalaiset hieman mietityttää..onkohan siellä mahdollisuus toivoa ettei heitä olisi kanssani samassa huoneessa..muuten ei heitä mitään vastaan ole mutta olen asunut afrikassa ja jotenkin siellä tuli ehkä yli varovaiseksi kaiken kanssa enkä siis oikein uskaltaisi kyseisten IHMISTEN rentoutua. tai nyt ainakin tuntuu siltä. rasisti en ole mutta realisti. :) mut kaikki sit aikanaan.

Vierailija

Henkilökunta niin synnytysosastolla kuin synnyttäneiden osastollakin on mahtavaa ja ammattitaitoista. Olen synnyttänyt kaksi lasta siellä (02/2003 ja 09/2005) ja takuulla synnytän mahdolliset seuraavatkin. Kirveelläkään ei minua enää saisi muualle ;)

Kivunlievitystä on saatavilla nopeasti ja monenlaista - ammeesta ja jyväpussista ilokaasuun ja erilaisiin puudutuksiin. Kuitenkaan sitä ei missään nimessä tuputeta. Samaten erilaisia ponnistusasentoja kannustetaan kokeilemaan jos synnyttäjästä siltä tuntuu.

Ainoa asia mistä minäkään en niin kovasti pitänyt oli tuo lisämaidon antaminen hyvinkin herkästi, jos epäillään että vauvalle jää imetyksenkin jälkeen nälkä. Mutta tässä on kuitenkin äidillä sananvalta ja jos jaksaa pitää vauvaa jatkuvasti rinnalla niin kukaan ei lisämaitoa pakota antamaan. Minun kokemukseni mukaan kyllä Jorvissa äitiä kuunnellaan oikein hyvin myös tässä asiassa.

Myöskään vauvaa ei " viedä pois" äidin luota yöksi lisämaitoa syömään. JOS äiti haluaa antaa vauvan yöksi tai osaksi yötä henkilökunnan huoneeseen saadakseen nukkua paremmin, niin se kyllä onnistuu Jorvissa. Tällöin kuitenkin vauva tuodaan aina nälkäisenä rinnalle syömään, jos äiti ei erikseen toivo pullomaidon antamista. Ja pullostahan voi syöttää myös äidin omaa maitoa...

Olet tehnyt nappipäätöksen!

Onnellista ja mukavaa synnytyskokemusta sinulle!

Vierailija

Unohtui pari juttua:

-meille sanottiin, että Jorvissa vauvat pidetään vierihoidossa, eikä toista vaihtoehtoa (yöhoito tms) edes tarjottu. En kyllä sellaista silloin kaivannutkaan :)

-meidän kanssa samaan aikaan ei koko osastolla ollut lainkaan maahanmuuttajia. Mutta sitähän ei voi etukäteen tietää, ketkä synnyttää samaan aikaan.. Kulttuurieron takia voi toki tulla närää, siis kun suomalaiset tykkää hiljaisuudesta... Osastolla ei onneksi tarvitse kuitenkaan olla kovin kauaa.

-meillä oli perhehuone ja se oli ihana (sai syödäkin siellä omassa rauhassa)! Kun mieheni lähti päivää aiemmin pois (varpajaisia järjestämään) sain silti jäädä siihen huoneeseen yksin. Tietysti riippuu aina synnyttäjien määrästä: jos on ruuhkaa, perhehuoneista tulee kahden hengen huoneita. Mutta aika hyvin tilaa Jorvissa on.

-harsovaippa laitettiin vain heti syntymän jälkeen, sen jälkeen jo tarjottiin kertakäyttöistä. Opastusta harsojen käyttöön kyllä sai, jos halusi (omassa muistissa oli vielä pikkuveljen harsojen taittelu..)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat