Maidon tulo vähentyi yhtäkkiä, ja poika oksensi viimeyönä 3 tuntia tuttelin jälkeen...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pojalla nyt ikää reilu 3kk. Aikaisemmin multa on tullut maitoa reippaasti...

Tiistaina maidontulo alkoi yhtäkkiä vähentyä. Rinnat tuntuivat koko päivän tyhjiltä. Illalla ei tissi enää riittänyt vaan annettiin pakastimesta 80ml lypsettyä ja poika sammui.

Eilen illalla annettiin 80ml lypsettyä ja siihen päälle 60ml tuttelia. Poika sammui ja nukkui reilu ½min. Söi tissistä (olivat kerenneet täyttyä pikkuisen pullorumban aikana) ja sammui. Nukkui n. 3 tuntia ja heräsi huutamaan.

Poika oli oksentanut sänkynsä täyteen. Oli oksennusta eikä puklua ja sitä vaan tuli ja tuli lisää... vaihdettiin kuivaa vaatetta ja yritettiin syöttää tissistä. Söi hetken ja oksensi... Soitettiin jo sairaalaankin, että mitä pitäisi tehdä...

Poika nukahti isin olkapäälle ja annettiin nukkua sitterissä varsin pystyasennossa n.3h. Laitettiin kello soimaan tunnin välein ja todettiin ettei aukile ole ainakaan hirvittävän kuopalla... Aamulla heräteltiin poika syömään ja sen jälkeen onkin mennyt normaalisti.

Olikohan tuo vatsatautia vai tuttelista johtuvaa? Tuttelia on annettu kerran aikaisemmin ja silloin poika oli vasta ehkä n. viikon vanha (olin itse saunassa silloin). Silloin ei ainakaan oksentanut.

Mites jatkossa, kun taitaa tuo maidontulo vähentyä? Pakastimessa on maitovarastot jo aika loppu. Kokeillaanko vielä tuttelin kanssa vai kokeillaanko nania?

Anoppi lupasi tehdä illalla kotikaljaa. Koitan sitä sitten litkiä viikonloppuna... Meidän äitiltä loppui kanssa maito ihan yhtäkkiä, kun olin 2kk:n ikäinen eikä mitkään kotikaljat/mammateet/sun muut auttaneet.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

jos maito vaan riittää...

Normaali syöttöväli on meillä 2h-2h20min.

Olen lypsänyt n. 3 kertaa viikossa,jotta olen saanut pojalle evästä menojeni ajaksi. Aikaisemmin sain lypsettyä aamulla n.120-140ml/kerta (enemminkin olisi tullut, mutta ei ollut tarvetta). Noin vielä viikko sitten. Sunnuntaina irtosi enää 100ml, tiistaina 80ml ja tänään juuri ja juuri 40ml.

Todella outoa, kun vielä maanantaina maitoa tuli sen verran liikaa, että syötiin kellon kanssa n. 13min /syöttökerta muuten poika söi liikaa ja puklasi ylimääräiset pois. Eikä pitkään aikaan ole ollut kunnon iltatankkausta. Syöty ehkä tunnin välein illalla, mutta ei sen tiiviimmin.

Mites illalla toimitaan, jos ei tissimaito riitä? Pari iltaa on poika syönyt ihan putkeen. Sen jälkeen poika imasee tissiä pari kertaa, huutaa, jne... ja pullon kimppuun hyökkää heti...

Voikos maidontuotantoon jotenkin vaikuttaa se että pari päivää olen ollut ihan jäässä? koko ajan on vilu. Pistin just kuumemittarin kainaloon...

Vierailija

Ensinnäkin kannattaa todellakin käydä lukemassa niitä imetystuki listan sivuja sieltä saa todella hyviä ohjeita yleensäkin imetys ongelmiin.

Pojallasi on varmaankin menossa tiheän imun kausi, jolloin poika tilaa imemällä lisää maitoa. Tiheän imun kausi on yleensä 3kk paikkeilla lisäksi näitä on 3vko, 6vko jne. Maito ei rinnoista lopu ja mitä enemmän kysyntää sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Eli imetä poikaa mahdollisimman paljon. Varaa vaikka pari päivää pelkästää pojan kanssa oleskeluun ja imettämiseen. Ja parin päivän jälkeen huomaat että maitoa on taas riittävästi.

Muista syödä ja juoda hyvin. Lisäksi kotikaljan ja luontaistuote kaupasta myytävien mammateen ja vauvaniloteen sanotaan lisäävät maidon tuloa.

Jos olet maidottomalla dietillä muista syödä kalkkitabletteja!

tiklu:

Lainaus:

Pojalla nyt ikää reilu 3kk. Aikaisemmin multa on tullut maitoa reippaasti...

Tiistaina maidontulo alkoi yhtäkkiä vähentyä. Rinnat tuntuivat koko päivän tyhjiltä. Illalla ei tissi enää riittänyt vaan annettiin pakastimesta 80ml lypsettyä ja poika sammui.

Eilen illalla annettiin 80ml lypsettyä ja siihen päälle 60ml tuttelia. Poika sammui ja nukkui reilu ½min. Söi tissistä (olivat kerenneet täyttyä pikkuisen pullorumban aikana) ja sammui. Nukkui n. 3 tuntia ja heräsi huutamaan.

Poika oli oksentanut sänkynsä täyteen. Oli oksennusta eikä puklua ja sitä vaan tuli ja tuli lisää... vaihdettiin kuivaa vaatetta ja yritettiin syöttää tissistä. Söi hetken ja oksensi... Soitettiin jo sairaalaankin, että mitä pitäisi tehdä...

Poika nukahti isin olkapäälle ja annettiin nukkua sitterissä varsin pystyasennossa n.3h. Laitettiin kello soimaan tunnin välein ja todettiin ettei aukile ole ainakaan hirvittävän kuopalla... Aamulla heräteltiin poika syömään ja sen jälkeen onkin mennyt normaalisti.

Olikohan tuo vatsatautia vai tuttelista johtuvaa? Tuttelia on annettu kerran aikaisemmin ja silloin poika oli vasta ehkä n. viikon vanha (olin itse saunassa silloin). Silloin ei ainakaan oksentanut.

Mites jatkossa, kun taitaa tuo maidontulo vähentyä? Pakastimessa on maitovarastot jo aika loppu. Kokeillaanko vielä tuttelin kanssa vai kokeillaanko nania?

Anoppi lupasi tehdä illalla kotikaljaa. Koitan sitä sitten litkiä viikonloppuna... Meidän äitiltä loppui kanssa maito ihan yhtäkkiä, kun olin 2kk:n ikäinen eikä mitkään kotikaljat/mammateet/sun muut auttaneet.

Vierailija

ja nyt poika syö NANia. Pojalla on kyllä takaisinvirtausta,mutta tuttelin jälkeen oksensi todellakin kaiken pois. JA huusi. Ja huusi. Nannista ei tule samanlaisia oireita.

Vierailija

on tietysti parhaita ihan aluksi, mutta jos oma maito on tosiaan loppu, käy hakemassa alkun apteekista yksi purkki Peptidi-Tuttelia (suolasen hintaista, mutta varmasti parasta) ja aloita sen kanssa totuttelu kaupan korvikkeisiin: Eli ekana päivänä joku esim NANia 20ml ja loput Peptidiä, seuraavana 40ml jne. Luulen, että toi oksentelu johtui siitä että kerralla tuli aika iso määrä lehmänmaitoa mahaan sulateltavaksi. Ja kokeile tosiaan ekaksi NANia, se on ainakin neuvolan mukaan lempeämpää kuin Tutteli. Seuraava vaihtoehto on sitten Arlan BabySemper (? muistankohan nimen oikein, en oo varman, punainen purkki kuitenkin)

Vierailija

mutta mulla on koko tän toisen lapsen imetysajan (huimat 7 vkoa) maidontulo vaihdellut ihan päivittäin, eli välillä tulee tosi hyvin välillä tosi huonosti. Mä olenkin sitten pumppaillut melko ahkerasti, että olisi aina antaa omaa maitoa riippumatta siitä miten tississä sitä on.

Eli mulla ei ainakaan heru pumpulle pisaraakaan, ellei vauva ole samalla syömässä toisesta rinnasta. Tämä ainakin mulla myös lisää sitä maidontuotantoa, kun joka syötöllä (tai niin monella kuin jaksaa pumpata) molemmat rinnat saa stimulaatiota kunnolla.

Mulla muuten esikoisen kanssa tollanen dramaattinen maidon tulon väheneminen tapahtui paria viikkoa ennen kuin alkoi kuukautiset...

Toivottavasti saat imetyksen sujumaan!

Vierailija

Niitä on ollut (viimeksi vajaa 2 viikkoa sitten) ja tiheän imun päivinäKÄÄN rinnat eivät ole aiemmin tuntuneet tyhjiltä. Ovat seuraavan syötön lähestyessä olleet varsin täynnä (lähes kovat).

Poika ei syö nyt päivisin tiheämmin, mutta syö ehkä vähän kauemmin kuin aiemmin.

Mittasin kuumemittarilla. Ei mulla ainakaan kuumetta/lämpöä ole, vaikka palelenkin koko ajan...

Vierailija

Minä annoin

meidän kuopukselle eka kerran Nannia 3kk:n iässä 30ml. Siihen asti olin vain imettänyt. Parin tunnin päästä alkoi julmettu oksentaminen, poika oksensi 1,5 tunnin aikana 7 kertaa todella rajusti. Sitten loppui kuin seinään.

Säikähdin tuosta sen verran, etten uskaltanut pariin kuukauteen edes kokeilla mitään muuta kuin imetystä (+kiinteät). Poika oli kuitenkin ollut myös kipeä, joten en ollut varma mistä reaktio johtui.

Kun poika oli 5kk, annoin vauvojen jogurttisosetta. Taas meni pari tuntia ja taas oksenneltiin tasan 1,5 tuntia ja sitten loppui. Imetys jatkui.

7kk:n iässä käytiin sairaalassa, mutta poika ei huolinut Nannia yhteensä kuin 55ml. Mitään oireita ei kuitenkaan tullut.

Nyt poika on 10 kk ja saa päivittäin jonkin verran (n. puoli desiä) korviketta, eikä oireina ole kuin kova vatsa. Eli pikkuhiljaa alkanut sopimaan. On myös kokeillut jo ihan oikeita jogurtteja ja ovat sopineet.

Imetän edelleen. Se lohtu tuossa suolisto-oireisessa allergiassa tai lehmänmaidon proteiinin sietämättömyydessä on, että monesti se on aika nopeasti ohimenevää, kun taas iho-oireiset maitoallergiat kestävät kuulema pidempään.

Tuossa myös joku epäili, että kyse olisi liian suuresta kerta-annoksesta tottumattomaan suolistoon. Kokseile tosiaan ihan pieni määrä seuraavalla kerralla. Mutta esim. meillä riitti ihan minimaalinen annos aiheuttamaan reaktion.

Ja maidottomalle dieetille ei mielestäni, eikä meidän sairaalan mielestä, kannata ryhtyä, mikäli lapsi ei reagoi äidinmaidon kautta. Lapsi saa ikäänkuin lempeää siedätyshoitoa äidinmaidon kautta lehmänmaidon proteiinille.

Vierailija

äidin maidontuotanto monesti tasaantuu, minkä johdosta rinnat tuntuvat koko ajan " tyhjiltä" , vaikka niissä oikeasti olisikin maitoa. Vauva saattaa samanaikaisesti alkaa myös kiukkuilla tissillä, koska maitoa täytyy vauvan " lypsää" enemmän eli sitä ei tule enää niin ylipaineella.

Tähän auttoi ainakin meillä imetys, imetys ja imetys. Eli imetin yhden rinnan ja vaihdoin toiselle, ja jos ei sittenkään riittänyt, niin sitten heti sille ekalle uudestaan jne. Vaihe meni ohi, ja vauva alkoi olla taas tyytyväinen. Eli maidontuotanto lisääntyi kysynnän vuoksi. Rinnat ei nykyäänkään tunnu täysiltä kuin ihan aamusta, mutta vauva on tyytyväinen ja kastelee riittävän monta vaippaa päivässä, minkä vuoksi uskon, että saa tarpeeksi maitoa.

Kehottaisin jättämään korvikkeet KOKONAAN ja täysimettämään, jos vain jaksat. Aluksi voi auttaa, jos imetät vauvaa päivän-pari kellon mukaan kahden tunnin välein (ja tarvittaessa useamminkin, jos vauva pyytää) molemmista rinnoista ja juot vähintään kolme litraa nestettä päivässä. Minulla auttoi tämä, kun oli ihan aluksi vaikeuksia imetyksen käyntiin lähtemisen kanssa.

Uskon, että maidontuotantosi lisääntyy ja tulee riittämään vauvallesi. Teitpä niin tai näin, jaksamista arkeen toivotan! Ja onnea vauvastasi!

Vierailija

Aikaisemmin on syöty vain yhdestä tissistä / ruokailukerta. Tarttis vaan tehdä kaikki mahdollinen, että sitä maitoa tulisi lisää... Ei ole kahtena viime iltana riittänyt enää tissimaito ja maanantaina oli vielä kaikki ihan hyvin. Päivisin on syöty suht normaalisti (=syöttövälit kuten aiemminkin) eli ei ole mikään tiheänimunkausi...

Vierailija

Jos jollekin ei ole jokin tietty korvikemerkki sopinut, niin mitä oireita on tullut?

Jossain vaiheessa epäiltiin pojalla maitoallergiaa (täysimetyksellä ollut tähän asti), kun mun maidoton dieetti vähensi huutoja. Otettiin maito takaisin, huudot lisääntyivät. Maito pois ja huudot vähenivät, mutta kun lisättiin maito taas käyttöön ei tullutkaan muutosta pahempaan.

Käytiin prick-allergiatestissä ja sen mukaan ei olisi maitoallergiaa...

Vierailija

Tai tulossa flunssa? Jotenkin kuulostaa kyllä siltä, että sinulla on hormonitoiminnassa tapahtumassa muutos, jonka ansiosta maidon tulo tasaantuu vastaamaan vauvan tarpeita. Siihen kuuluu nimenomaan rintojen pingotuksen ja ylimääräisen maidon tuotannon loppuminen. Minulla tapahtui ihan samoin esikoisen kanssa juuri tuossa 3 kk tienoilla ja luulin myös, että maidon tuotanto oikeasti alkaa loppua. Ei se maito kuitenkaan loppunut, rinnat eivät vain siitä lähtien olleet kovat kuin joskus aamuisin pitemmän imetystauon jälkeen eikä maitoa tullut ylimääräistä vaikka siihen asti olin jopa luovuttanut maitoa. Muutaman päivän tuntui, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa, mutta kun sitkeästi vain imetin tyhjiltä tuntuvista rinnoista, vauva alkoi olla taas tyytyväinen, vaikka edelleen rinnat tuntuivat tyhjiltä ;). Pullostakin koetin pakkasmaitoa tarjota, mutta vauva ei siitä osannut juoda, ei ollut huolinut pulloa aiemminkaan.

Vierailija

ja epäillään maitoallergiaa. Tyttö on saanut ihan pienenä korviketta silloin tällöin oireetta ja nyt 5 kk sai maissivelliä joka on korvikepohjaista ja se on aiheuttanut oksentamista. Aluksi epäiltiin vatsatautia, mutta sama toistui kun annettiin taas velliä.

Nyt pitäisi kokeilla korviketta iholle ja vastankin kautta, mutta ei vaan viitsisi toista huudattaa...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat