Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omatekoisiin joululahjoihin liittyen: LORUPUSSILORUJA PINOON!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itse innostuin tuosta lorupussi-ideasta, sellainen lähtee kummitytölle ja -pojalle ja oman pojan " vauvakavereille" (vaikka yli vuoden jo ollaankin). Nyt on jo pussi, mutta lorut puuttuu :) Kerätäänkö tähän pinkkaan kivoja loruja ja runoja yms. pussiin pistettäväksi? Laitan itekki heti kun keksasen jotain :)

Pussivinkki: Jos olet täysin tumpelo käsitöissä, niin Ikeasta saa kivoja " kuninkaallisen" näköisiä säilytyspusseja lastenosastolta :) parilla eurolla.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Olisin kiinnostunut myös väkertelemään lorupusseja joulupukinkonttiin.

Osaisiko joku kertoa pussukoista hieman enemmän?

Ymmärsinkö oikein, että tehdään pieniä pussukoita, jonne sitten sisälle laitetaan loruja. Kirjoitatteko lorut ihan tavalliselle paperille, vai onko teillä niihin jotakin hauskaa ideaa?

Mitenkä lorupusseja käytetään?

Apua, varmasti tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi todella mukava jos joku viitsisi auttaa :)

Muutenkin otan mielelläni ideoita vastaan omatekoisten joululahjojen suhteen :)

Vierailija

Mun sisko oli tehnyt kanssa lorupussin lapsilleen, ja tämä pussi sitten periytyi meidän pienille. Osa loruista oli kadonnut, joten tein itse lisää: netistä kivoja kuvia (leppäkerttu, kastemato tai jotain muuta lorun aiheeseen liittyvää kuvaa), sitten väritetään ne esim. yhdessä lasten kanssa taikka jos on muksut niin pieniä, niin sitten voi itse ne värittää. Kuva leikataan irti ja liimataan esim. värilliselle kartongille. Kartonkiin eli kuvan toiselle puolelle siis, kirjoitetaan loru, vaihtoehtoisesti liimataan netistä printattu loru. Sitten vielä vinkkinä: päällystä lorukortit kontaktimuovilla, niin kestävät pienten käsien ja suiden kovakouraista käsittelyä pidempään.

Joku kysyi lorupussin ideasta eli " käyttöohjeita" . Meillä tyttö kuskaa lorupussin mulle tai jollekin muulle ja nostaa sieltä lorun, joka sitten yhdessä luetaan.

Vierailija

Tässä pikkuvinkki: Pikku Pegasos - nimisestä kirjasta löytyy

loruja joka lähtöön. Olen nähnyt että sitä myydä usein melko halvalla esim. Anttilassa. Lainatakin voi kirjastosta, luultavasti löytyy.

Vierailija

Laitan tähän niitä, mitä nyt muistan ulkoa...

Kertoa voin tämän verran, illalla näin haamuherran.

Kumarteli kaavun alla, tuossa meidän verannalla.

Johonkin vain sitten haihtui, yö kun jälleen aamuksi

vaihtui.

Aleksi-poika aasin sai.

Harmaakarvaisen tottakai.

Aleksi aasilla ratsastaa,

laukkaan sitä ei koskaan saa.

Oli kerran itikka, jolla oli rättisitikka.

Sen sitikan takapenkillä kävi itikka iltalenkilla.

Pium paum paukkaa

jänis metsässä laukkaa

Kilikello kaulassa

Punaisessa nauhassa

Toukka kiipee herneen vartta

kainalossaan Suomen kartta

Tarkoitus on matkustaa

ristiin rastiin koko maa.

Toukka kiipee herneen vartta

painaa kainalossa kartta.

Latvakukan saavuttaa,

siihen nukahtaa.

Kissaperhe kirjavainen

äiti, isä, apulainen

sekä lasta kahdeksan

kaikki yhteen laskehan

Aa, aa ankka takapuoli vankka

keikkuu käynnin tahdissa kun hän kulkee vahdissa

ympärillä pesän koko kevätkesän

Ettei rikkoisi munia lapset vallattomat

Vierailija

meillä pussissa oli kyllä lauluja ja niitäkin voi sekotella sinne..siis ihan perus lauluja mihin on leikki esim. tuiki tuiki tähtönen, laatikko ukko, ym. suurinpaan määrään noistakin loruista voi itese keksiä leikin mukaan niin pienemmätkin saa niistä irit enemmän..tai juuri vaikka niitä sormi nukkeja.. lorupussi on kyllä verraton :)

Vierailija

Olen nyt kerännyt loruja pinoon..

Mutta korttien toiselle puolelle tulevat kuvat ovat täysin hukassa. Netistä olen niitä yrittänyt etsiä, mutta juuri mitään sieltä ei ole löytynyt. Osaisiko kukkan sanoa mistä löytäisin kivoja, tarinoihin sopivia kuvia.

Vierailija

Ja iso kiitos kaikille jotka on lorustoaan jakaneet :)

Vielä olisi kysymys kaksikielisille (yritin jo kyselläkin tuolla svensktalande -osastolla, mutta ei tullut vastauksia); mitkä RUOTSINkieliset lorut ovat in ja pop pikkutaaperoiden keskuudessa!? Yksi lorupussin saajista kun on perheestä jossa äiti puhuu suomea ja isä ruotsia... Kirjastosta varmaan löytyy (tai olisiko vinkata millä hakusanalla voisi etsiä netistä?), mutta kun niissä ei kait kerrota mikä on oikeasti suosittu loru ;)

Vierailija

Ainakin mein kirjastosta löytyi ihan sellainen kirjanenkin tätä tarkoitusta varten, tai oikeestaan kaksikin: Lorupussi ja Uusi Lorupussi. Niissä on myös kuvia pohjiksi loruja varten. Mut sieltä pari kivaa poimintoa:

" Karviaismarja ja mansikka,

mustikka, vadelma, herukka,

niitäpä säilön pakkaseen,

vitamiinipommin talvella teen."

" Siili asuu kompostissa,

alempana kastemato.

Vatsoihin on mahdutettu

herkullinen syksyn sato.

Horrokseen voi käydä heti,

suojan antaa lehtipeti."

Vierailija

" Kissa suihkuun asteli

itsensä se kasteli,

kulmakarvat sitten pesi

viiksistäkin valui vesi

siitä nautti kissa kovin

suihkutteli vielä tovin,

koko harhaluulon edestä

Vierailija

.. ja sieltä sivuilta lasten linkeistä löytyy huimasti erilaisia runoja joita voi leikkaa -liimaa ja printata. Mäkin ajattelin tehdä sellaisen lorupussin kaikille kummilapsille ja pihakavereille. Pussitkin löysin huippuedullisesti Ikeasta, a' 1.90 muistaakseni ja värejä oli punainen, vihreä ja sininen. Ne löytyivät lastenosastolta ja ovat samettisia.

Niin ja vielä että lorut kannattaa liimata kartongille ja taakse piirtää tai liimata kuva, tarra tai vaikka kiiltokuva joka esittää lorua. Silloin kuuntelijallakin säilyy mielenkiinto kuvaa katsellessa edstäpäin.

Vierailija

" leikkineensä" sillä oman lapsensa kanssa jo vuosia sitten,nyt tyttö on jo kohta 11 vuotias.

Mutta siis,häneltä sain tälläisen laulun mitä voi laulaa samalla kun leikitään ja jos lapsia on enemmänkin niin toimii tietty paremmin. Eli pussia heitellään lapselta toiselle ja lauletaan :

" Kuka saa,kuka saa,lorupussiin kurkistaa,tillin tallin tömpsis"

ja se kuka sitten saa kurkistaa niin jatketaan:

" Eetu saa,Eetu saa,lorupussiin kurkistaa,tillin tallin tömpsis"

Itse ajattelin jo valmiiksi kangastussilla tai jollain kirjoittaa tuon kysymyksen valmiiksi pussukkaan että ainakin muistuu leikkiessä mieleen. Ja toisena ideana ommella kulkunen vaikka jonnee pussukan sisälle niin kilisee kivasti =)

Mutta tässä samalla myös muutama runo,toivottavasti ei oo jo ollu kun en nyt kaikkia lukenut tässä samalla..

Pöllö sanoo huhu-huu,

varis raakkuu, kuulet sen,

kvak-kvak ankka puhuu,

vaan mitä sanoo varpunen?

Hiirulaisen hieno maja,

oli vanha kenkäraja.

Siellä hiirulainen eli,

pienoisiaan paimenteli.

Antoi maitoa ja pullaa,

lauloi illoin tuutilullaa.

Sikin sokin sukkaset,

lakki sekä rukkaset.

Takkikin on nurinpäin,

kuka kaiken sotki näin.

Olen polvella isän istuja,

olen äidin tunttarulla,

olen mummun muru,

eikä haita suru,

niin ihmeen hauska on mulla.

Vierailija

Linkitän tänne, mutta laittakaa silti tänne jos tulee mieleen (tuolla av:n pinkassa yllättäen ei ihan kaikki ole sopivia.....) ;)

Vierailija

ettei kissat muka pitäis vedestä!"

" Sain lahjaksi leikkilaivan.

Nyt pihalle meren kaivan.

Laivalla matkustan viidakkoon

ja sankari suuri oon.

Tuon äidille lahjaksi leijonan

ja siskolle apinan.

Ja isälle-mitähän?

No vaikkapa pähkinän."

(yllä oleva loru meidän lasten suosikki:))

" Oli lintu ja pieni laulu ja pihalla pieni puu.

Tuli siitä linnunlaulu ja linnunlaulupuu."

" Oli pihassa lumiukko,

hyvin suuri ja mahtava mies.

se tuijotti hiilisilmin ja korkean arvonsa ties."

Vierailija

Hävettää tyhmä kysymys, mutta miten lorupussia käytetään? Nosteleeko lapsi sieltä lappuja noin vain vai onko enemmänkin jotain jujua?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat