Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3,5 v tytön " itsetyydytys"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli löytyykö muita pikkuneitien vanhempia, joiden lapset " hinkkaavat" itseään esim. sohvan tai sängynreunaan?

En ole tähän juuri puuttunut, olen sanonut vaan, että noin ei sitten tehdä, jos on muita ihmisiä...

Onhan se huvittavaa kuin lapsi on tässä asiassa huomattavasti aktiivisempi kuin äitinsä :)

Kommentit (9)

Vierailija

En ymmärrä miksi asiaa ei voi ottaa esille neuvolassa tai muualla. Ystäväni kertoi vähän vanhemmasta tyttärestään, n. 4-vuotiaasta, joka oli kovaan ääneen kailottanut lelukaupassa, että haluaa sellaisen uimahallissa käytettävän " pötkön" , (jonka päällä siis istutaan hajareisin ja vesi kannattelee), koska se tuntuu niin mukavalta pimpissä. No nyt heillä sitten on sellainen kotona ;)

Vierailija

Mutta sitten kun tilanne on oman lapsen kohdalla, niin sitten sitä on kumminkin vähän hämillään. Ei tällaisesta puhuta missään neuvolassa eikä mummojen kanssa. Ei ainakaan meillä...

Ja en ole tosiaan pahemmin kieltänyt. Nykyään tietää, että parasta on mennä yksikseen toiseen huoneeseen. Toivottavasti ei vaan tee tätä tarhassa :)

Kai mua itseäni on lapsena kielletty tekemästä moista, kun en ole ikinä itsetyydytykseen lämmennyt.

Mutta kiva, että täällä voi jakaa kokemuksia!!

Vierailija

tyttö on kaksi vuotias. Ja jo pidemmän aikaa sellaista " hinkkausta" harrastanut.

Peitto, nallet, jopa äidin sylissä ollessaan saattaa tätä tapahtua.

Ensin en halunntu puuttua asiaan. Koska kiellettäessä sitten vain innostuu enemmän. Aluksi aina sanoin ettei saa mennä nallen päälle, kun nalle litistyy jne..

Sitten mieheni sanoi ettei noin saa tehdä. Tai lopeta. ei lapsi hänelle uhmailekaan, kuten minulle.

Aamuisin kun menen häntä hakemaan saattaa kuulua kovakin ähinä ja sanookin itse minua matkien " lopeta, lopeta" .

Muutamia kertoja siis sanonut että lopeta ja kaikki onkin kääntynyt vain vastaan.

Olis pitänyt vain pitää sama aiempi linja. Olla hiljaa tai keksiä tekosyitä.

Ensin se ei haitannut, mutta nyt kuukauden sisällä se alkoi olla jo jatkuvaa. Ei oikein tiennyt itkeä vai nauraa.

Ohi kävellessäni hän köllötteli sängyllä. Asennot ja kaverit vaihtelivat.

Se alkoi jo ahdistaa =(

Paljonkohan tuollainen väestöliiton opas kirjanen maksaa?

Tämäkin on sen verran arka ja intiimiasia, jota ei ihan keltä tahansa kysellä. Eikä haluaisi asiaa levitelläkään.

Vierailija

eli lapset kuulemma usein tyydyttävät itseään päiväunille menon aikaan ennen nukahtamista. Hoitajat ovat hyvinkin tietoisia asiasta ja kuulemma puuttuvat siihen vasta, jos " ähinä" alkaa olla muita häiritsevää.

Vierailija

Jotenkin tuntuu että on tärkeää lapsen seksuaali-identiteetin kannalta että hän saa tutustua omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa rauhassa.

Kieltämisellä ja jyrkällä suhtautumisella hän saa käsityksen että kyseessä on jotenkin paha ja likainen asia. Tästä seuraa aikuisiälle estoinen ja kieltävä suhtauminen omaan itseen? Ei hyvä.

Kyseessähän on luonnollinen ja iloinen asia, ja lapsille pitäisi tähdentää että heidän kroppansa on tärkeä ja siitä saa nauttia!

Vierailija

muutakin mielekästä tekemistä, esim. kesken leikkien. Lapselle sanotaan, että sä olet näköjään huomannut, että pippeli/pimpin koskettelu on kivaa eikä siinä ole mitään pahaa, mutta sitä ei kannata tehdä jatkuvasti esim. silloin kun leikitään. Sitten lapselle neuvotaan, että päiväunilla esimerkiksi voisi olla hyvä aika tuohon puuhaan.

Vierailija

Tuo itsetyydytys on aivan luonnollista, eikä mielestäni sitä pidä lapselta kieltää - ties millaisia vaikeuksia seuraa aikuisena! Sen sijaan olen opastunut lasta tekemään sen yksin, henkilökohtainen asia. Esikoisella vaihe meni nopeasti ohi, toisella ei vielä ajankohtainen.

Uusimmat

Suosituimmat