Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajaksi.... ?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ala kiinnostaa. Oletko sinä sairaanhoitaja? Kertoisitko työn plussat ja miinukset. Onko töitä? Millainen on palkkaus? Onko koulutukseen vaikea päästä? Kauanko opiskelu kestää? Tiedosta kiitollinen.

Kommentit (8)

Vierailija

Eli asumme Pohjois-suomessa ja ainakin täällä sairaalassa lähtöpalkka on tuo 1600e... Etelässä on kuulemma paremmat palkat (koulusta opittua ;)).

Ja tietysti tuo palkkakin riippuu työpaikasta.

Ja se stressi johtuu juuri siitä, että työtä on enemmän kuin on tekijöitä ja se että joutuu tekemään usein ylitöitä (se taas tietysti työpaikka kohtaista).

P.

Vierailija

Kaksi vuotta opiskelua takana, ei tietoa siitä jatkanko enää, KOSKA mua pelottaa se valtava vastuu, joka siinä työssä on. En sitä tajunnut silloin kun hain opiskelemaan, mutta nyt sen tiedän.

Vierailija

Olen kait niitä kutsumushoitajia. Palkka ei kyllä päätä huimaa, peruspalkka on kyllä itselläni enemmän kuin tuo 1600 e, mutta palkkahan riippuu ihan kunnasta ja sairaalasta.

Työstäni olen aina pitänyt. Saa olla monenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Vastuu ei mielestäni paina liikaa, jos hallitsee asiat. Sairaanhoitajan työhän on aika monimuotoista. Voit olla työssä ihan erilaisissa työyksiköissä tavallisista vuodeosastoista toimenpideyksiköihin, psykiatrisista lasten neuvoloihin. Tällä hetkellä on huutava pula hoitajista. Omalla osastollakin otettais monta uutta hoitajaa töihin, jos ois mistä ottaa.

Vierailija

eli olen valmistunut myös v. 96, työkokemusta on n. 7 vuotta kun olen ollut aina välillä ä-lomalla ja hoitovapaalla.

sinänsä tykkään kovasti itse hoitotyöstä ja potilaista. työ on ollut juuri sellaista kuin halusinkin eli vastuullista, käytännönläheistä ja jossain määrin itsenäistäkin työtä.

mutta moni muu asia hoitoalalla on alkanut tökkimään :( itse en tykkää enää ollenkaan tehdä vuorotyötä lasten myötä. iltavuorot nyt vielä menevät mutta yö-, pyhä- ja viikonlopputyöt aiheuttavat sekä lastenhoito-ongelmia että henkisiä ongelmia minulle. palkkaus ei vastaa ollenkaan työn vaatimuksia vuorotyökorvauksista puhumattakaan.

työnantajien suhtautuminen ärsyttää myös. sairaanhoitajilta vaaditaan ihan älyttömiä suorituksia nykyisin kun pitää ensinnäkin hoitaa potilaat kiireessä hyvin (vaikka kenties työvuorosta puuttuisikin kollega) ja saman aikaan pitäisi jaksaa vielä kehittää omaa ammattitaitoaan opiskelemalla ja osaston hoitotyötä ties millä laatutöillä. Toisaalta jos tämän teet niin siitä ei palkita millään lailla, ei näy ainakaan tilinauhassa. määräaikaisilta sijaisilta edellytetään ihan samaa vaikka toisaalta työnantaja ei ole valmis sitouttamaan heitä = antamaan vakituista paikkaa. itse olen roikkunut määräaikaisuuksissa kunnes sain vakipaikan vasta tämän vuoden alussa enkä ole ainoa laatuani.

nuo kaikki on tietysti aika pitkälle työpaikkaan liittyviä ominaisuuksia. itse olisin tosi tyytyväinen jos löytäisin päivätyön. mutta moni perheellinen työkaverini taas nimenomaan tykkää tehdä vuorotyötä joten nämäkin asiat riippuu niin ihmisestä!

Vierailija

Koulua tulee vuodenvaihteessa 2 vuotta täyteen, enkä ole kokenut mitenkään erityisen rankaksi. Harjottelut on meille ongelmallisia, koska lähes poikkeuksetta ovat kolmivuorotyötä,mies tekee niin normaalista poikkeavia työvuoroja, että tavallisen päiväkodin aukioloajat ei millään riitä varsinkin jos joutuu kauemmas harjotteluun ja mulla on sattunut sellaisia harjottelupaikkoja, jossa ovat aika nyrpeästi joustaneet. Harjottelupaikkoja jaettaessakaan ei oikein oteta huomioon ihmisten elämäntilanteita.

Itse koulu taas on minusta ihan leppoisaa. Tuli ihan huono omatunto tuosta, kun luin miten hirveästi ihmiset oikeasti opiskelee. Mä olen kyllä selvinnyt ihan hyvin, kun tenttiin olen alkanut lukemaan muutama päivä ennen ja jos on ollut vapaapäiviä tai vaikka vaan iltapäivä koulua, olen kyllä ollut lapsen kanssa kotona tai vienyt vasta myöhemmin päiväkotiin. Ehkä se on lukutekniikasta kiinni, tai sitten tyydyn vähempään :) Arvosanat olleet 3-5, 4 yleisimpänä. Pakollisilta tunneilta jos joutuu olemaan pois, aina on ollut keino korvata ne tunnit joko kirjallisella tehtävällä tai suorittamalla ne jonkun muun ryhmän mukana. Joskus on riittänyt pelkkä selitys, miksi on ollut poissa.

Töitä saa jo opiskeluaikana tehdä mielensä hyväksi, ainakin täälläpäin. Viime kesänä kaikki halukkaat meidän luokalta sai alalta kesätöitä, samoin iso osa on tehneet töitä muutkin lomat.

Vierailija

siis olen valmistunut -96.. Eli n 10v kokemusta löytyy. Ensin palkka asiaan. Meillä tämänhetkinen kk palkka n 1900e+ lisät. Riippuu missä olet töissä, tietysti. Koulutus on vuosienvarrella muuttunut ja koulujen välillä todella iso ero, huomaa opiskelija-materiaalista..

Kouluun ei ole välttämättä vaikeaa päästä mutta kaikki eivät SOVI saikkareiksi, tää on tosiasia. Eikä todellakaan ole kiinni arvosanoista tai todistuksista. Opiskelu aikana on aika paljon työharjoittelua,palkatonta totta kai.

Töitä riittää kyllä ainakin eteläsuomesta,harvoin ketään oteta suoraan kuolusta vakkariksi, siinä on työpaikalle iso riski. Tällä hetkellä meillä ehkäkeskimäärin ollaan töissä n 1-2v kunnes saa vakituisen toimen,muilla osastoilla ei niinkään kauan. Pitkiä sijaisuuksia on kyllä pilvin pimein tarjolla...

töitä tehdään 3 vuorossa monessa paikassa. Itse en tykkää yö-vuorosta mutta moni muu tykkää joten asia järjestyy kaikkien kannalta. Eli meillä kyllä toivomuksia toteutetaan mahd mukaan. 3.sta viikonlopusta n 1 vapaa.

Paljon riippuu todellakin missä töissä, itse viihdyn todella hyvin. Saa olla paljon liikkeellä mutta myös pitää miettiä ja pohtia. Paperityötä meillä sopivasti, kohtahan kaikki atk:lla. iso vastuuhan hoitajalla siinä on, mutta haastettahan on.

Vierailija

lapsia valmistumiseni jälkeen, pienin on meillä 1v.

Plussaa on se että saa auttaa ihmisiä :) Ja plussaa on se että hoitotyö on kaikesta alla mainitsemastani huolimatta juuri se minun alani :)

Miinusta, että työ on usein 3-vuorotyötä ja pätkätöitä!

Olen nyt katsellut töitä. Töitä näyttäisi olevan tarjolla, mutta onhan niihin paljon hakijoitakin. Sairaalassa tarjotaan lähinnä pätkätöitä, mutta siellä on pulaa just niistä pätkäntekijöistä ja just sairaanhoitajista. Kiirettä, ylitöitä, stressiä sitä on muutamien ystävien arki sairaanhoitajana sairaalassa. Tämä riippuu tietysti sairaalasta, osastosta, osaston ilmapiiristä ym. Mutta ystävilläni vaan sattuu olemaan tällaisia kokemuksia.

Palkkaus: Peruspalkka on tällä hetkellä noin 1600e ja siihen tulee sitten lisät, jos tekee vuorotyötä.

Riippuu varmaan koulusta onko vaikea päästä, mutta hoitoalahan on suosittu. Opiskelu kestää 3,5 vuotta ja harjoittelua on n.50ov eli kolmasosan verran.

Toivottavasti ei kuulostanut kamalalta... Vaikka työ voi kuulostaa kamalalta (pätkää, stressiä..), niin tunnen että hoitotyö on minun juttuni, kaikesta huolimatta. En osaisi ajatella itseäni muulla alalla.

Toivottavasti muutkin kertovat kokemuksiaan. Minuakin kiinnostaa muiden sairaanhoitajien kokemukset.

P.

Uusimmat

Suosituimmat