Ammesynnytys? Kokemuksia/tietoja kaivataan!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kävin jus synnärillä tutustumassa ja mua jäi vaivaamaan se ammeessa synnyttäminen (josta ei oikein kunnolla edes puhuttu). Voiko joku asiasta tietävä tahi asian kokenut valaista mieltäni. Onko siis mahdollista synnyttää ammeessa, jos on epiduraalissa (eli voiko sen vieheen kanssa loiskia ammeeseen)? Tyhmä ajatus, mutta änkeääkö se käitlökin sinne ammeeseen? Onko pinnalla pysyminen miten haasteellista ja toimiikohan se vesi rentouttavana elementtinä vai päinvastoin hankaloittaako jo ennestään hankalaa toimitusta?

Kertokaa ensisynnyttäjälle, kun tuntuu, että sitä pyörittelee mielessään ihan hulluja ajatuksia, kun ei ole tietoa!

anniliinii

Kommentit (7)

Vierailija

Itse synnytin esikoisemme synnytystuolilla ja jos toivottavasti joskus toista tehdään, niin haluaisin koettaa vettä. Itse en välttämättä lähtisi ekaa synnyttämään veteen. Ponnistusvaihe on silloin uusi asia, etkä välttämättä osaa ponnistaa " oikein" ja ymmärtääkseni vesisynnytyksessä ponnistusvaiheen tulisi olla melko nopea. Lisäksi en tiedä, kuinka hyvin kätilö pystyy vesisynnytyksessä neuvomaan ponnistusvaiheessa ja tukemaan välilihaa, jotta repeämisiltä vältyttäisiin.

Mulla ekan ponnistusvaihe oli kuivalla maalla nopea ja kätilön kehujen mukaan " oppikirjamainen" ja tästä syystä kätilö itse suositteli meille seuraavan kanssa vesisynnytystä.

Ehdotan, että keskustelet asiasta synnärin kanssa, ennen kuin päätät.

Vierailija

Toinen lapseni syntyi " vahingossa" veteen. Synnytyssuunnittelussa olin maininnut haluavani kokeilla ammetta avautumisessa. Avautumisvaihe oli aika nopea ja amme kiihdytti hommaa entisestään. Ammeeseen mennessäni olin 6cm auki ja ajattelin, että kokeillaan tätä ja jos ei toimi, siirrytään järeämpiin lievityksiin. Amme oli kerrassaan taivaallinen paikka, sillä kelluessa reunoihin nojaten jokainen lihas rentoutui täysin. Kehonlämpöinen vesi tuntui hyvältä, vaikka ennalta ajattelin niin lämpimän kylvyn ahdistavan. Kätilö ja mies olivat ammeen laidalla ja vedessä pystyin jutella heille loppuun asti supistusten välillä. Viimeiset 4cm avautuivat 15 minuutissa, eli käytännössä sentti per supistus. Toki kivut oli kovia, mutta myös nopeasti ohi. Itselläni toisena kivunlievityksenä toimi " synnytyslaulu" , eli vokaaliääntö, jonka olin vahingossa keksinyt esikoista synnyttäessä. Ponnistusvaiheen alkaessa ei tehnyt mieli enää nousta kuivalle maalle, joten kätilö neuvoi altaan reunalta " luottamaan itseen, että tiedän mitä milloinkin pitää tehdä" . Ällistys oli kova, kun alkoi ponnistuttaa 15 min altaaseen menon jälkeen. Aloitin ponnistuksen siinä selälleni kelluen, mutta voimaa tuossa asennossa ei saanut riittävästi, joten kätilön neuvosta siirryin kontalleni altaan pohjalle. Pää ja selkä jäivät pinnan yläpuolelle. Tyttö syntyi 13 min ponnistamisen jälkeen ja kätilö nappasi hänet syliinsä kokonaan synnyttyään. Muutaman minuutin olimme vielä altaassa, tyttö sylissäni. Istukan sitten synnytin sängyllä. Veteen synnytys oli täydellisen ihana kokemus ja jos vielä synnytän, haluaisin kaiken taas menevän samoin. Kokeilemalla selviää, toimiiko allas sun kohdalla. Itse epäilin loppuun asti, josko edes pidän siitä ja olin jo vihjassut kätilölle epiduraalista.. Onneks kaikki kuitenkin meni näin.:) Nausku ja tyttö n. 3vkoa

Vierailija

Epiduraali estää veteen menon. Avautumisvaiheessa voi tietenkin olla ammeessa, mutta epiduraalin jälkeen ei. Ihmiset kokee erilailla veden. Toiset nauttii ja toiset ei. Etukäteen on vaikea tietää kumpaan kastiin kuulut. Kokeilemalla se selviää.

Vesisynnytyksistä on puhuttu paljonkin tällä palstalla. Kokeile hakua. Hakusanana voi käyttää esim. vesisynnytys, amme jne.. Rajaa haku koskemaan vain synnytysasiaa -palstaa ja hae esim. vuoden ajalta. Löytyi paljon matskua. :-)

Lila75, joka oli avautumisvaiheessa 2h altaassa kunnes kipu kasvoi sietämättömäksi, jolloin laitettiin epiduraali.

Vierailija

että kätilö ei tule ammeeseen. Lapsi liukuu altaan pohjalle, josta sinä tai kätilö hänet yhdessä tai yksin nostatte syliisi.

Vierailija

Lainaus:

Onko pinnalla pysyminen miten haasteellista ja toimiikohan se vesi rentouttavana elementtinä vai päinvastoin hankaloittaako jo ennestään hankalaa toimitusta? anniliinii

Itse synnytin toisen lapseni heinäkuun lopulla haikaranpesässä ammeeseen...siitä juttua vauvalehdessä. Minua se lämmin vesi rentoutti hyvin. Vedessä oli helppo löytää hyvä asento ison mahan kanssa. Pinnalla pysyminen ei ainakaan minulle ollut mikään ongelma, kun ei se amme niin syvä ollut...

Isi saisi tulla altaaseen, mutta kätilö ei tule...kylläkin ponnistusvaiheessa kätilö roikkui käsivarret vedessä, kun seurasi käsipeilillä tilanteen edistymistä. Meidän isi pysyi kylläkin suosiolla kameran takana.

Vesi rentoutti, äänenkäyttö auttoi myös, joten en tarvinnut ilokaasua, vaikka sitä olisin voinnut ottaa ammeessa ollessa. Synnytys ei ainakaan minulle ole ollut mitenkään hankala toimitus vaan luonnollinen ja ihanan ihmeellinen tapahtuma, jota en ikinä unohda...vesi ei mitenkään hankaloittanut synnytystä vaan pikemminkin mielestäni edisti sitä. Vedessä avautumisvaiheessa minun oli helppo rentoutua ja ottaa vastaan supistukset...paikat aukesi ammeeseen menon jälkeen nopeasti. Vesi pehmitti kudoksia, enkä revennyt pahasti vaikka poika olikin melko isokokoinen. Kätilön työasento ei kyllä ollut kovinkaan ergonominen, mutta ei tuntunut sitä nuorta mieskätilöä ainakaan yhtään haittaavan...

Vastaan mielelläni kysymyksiin, jos vesisynnytys vielä mieltäsi askarruttaa...ja jos tuosta vauvalehden jutusta ei löydy niihin vastauksia.

Vilhon äiti

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat