Onko äitejä Espanjassa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen lähdössä tammikuussa (silloin) 10 kk ikäisen vauvani kanssa Espanjaan n. 3-4 kk:ksi.

Olisin kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksiaan pienen lapsen kanssa Espanjassa... mites raskausaikana?

-neet

Kommentit (6)

Vierailija

Itse asuin Espanajassa 9 vuotta. Tyttäremme syntyi myös siellä ja asui ensimmäisen vuoden Espanjassa ennenkuin muutimme Suomeen.

Eli raskausaika tuli myös koettua siellä. Riippuu vähän mihin päin olet menossa - mutta jos Etelään - ei ainakaan tarvitse kokea tätä ikuista pukemisrulianssia ulos lähdettäessä. Espanjassa myös lapsiin suhtaudutaan huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Vaikkakin huvittavaa on esim että vauvanhoitohuoneita, syöttötuoleja ei juurikaan mistään ravintoloista, huoltoasemilta, kahviloista ei löydy....näin ainakin Etelä-Espanajassa. Julkinen sairaanhoito on toimii paremmin ja on laadukkaampaa kuin Suomessa. Mutta jos haluat nopeaa palvelua käytä yksiyisiä lääkäreitä lapsellasi - PEDIATRA on lasten lääkäri. Onnea matkaan.

Vierailija

Oikeastaan mietin sitä, että kun lapsen (1v-) neuvola jää väliin, eli rokotus... ja entäs jos olen itse raskaana, siellähän ei ole paikallisia neuvoloita ;) Mistä tiedän että sikiöllä on kaikki kunnossa, kun ei ole kuukausittaisia tarkastuksia... vai mennäänkö siellä lääkärille odottaessa silloin kun on joku vaiva?

-neet edelleen... :)

Vierailija

Olen asunut espanjassa noin 2 vuotiaan lapsen kanssa ja olin myös raskaana alkaen 3kk. En osaa kertoa mitään erityistä, sillä en kokenut mitään ainakaan vaikeammaksi kuin Suomessa.... jos osaat kysyä jotain tarkemmin, kerron kyllä mielelläni kaiken mitä mieleen tulee.

Muuttaisin edelleen heti lasteni kanssa Espanjaan jos tilaisuus tulisi...:-)

Vierailija

asioista kannattaa ottaa selvää niin lähtee turvallisin mielin ulkomaille. Jos olette menossa vain muutamaksi kuukaudeksi sinne kannatta pyytää E111 mukaan millä saa ilmaisen sairaanhoidon Espanjassa. Mutta kuten aikaisemmin kerroin kaikkein yksinkertaisinta on käyttää yksityisiä lastenlääkäreitä (pediatra). Samoin on myös hyvin tyypillistä käydä yksityisillä gynekologeilla koko raskauden ajan. (se toki maksaa). Tuohon neuvola asiaan vielä sen verran että kaikki jotka kuuluvat espanjan sosiaaliturvan piiriin saavat saman raskauden seurannan kuin suomessa (siellä ei vain ole ns. neuvoloita vaan se hoidetaan terveyskeskuksessa).....itseasiassa - ainakin - Malagan seudulla - ultra tehdään vähintään 3-4 kertaa raskauden aikana (Tampereella usein vain kerran)!. Mutta kuten kerroin, soita ihmeessä Kelaan ja ota asioista selvää. Toinen paikka mistä saa ystävällistä palvelua ja tietoa on Suomen konsulaatti Malagassa. He kyllä auttavat mielellään. Kyllä ne asiat siitä selviää! Tsemppiä.

Vierailija

Pitkästä aikaa selailemassa tätä palstaa :)

Olen Madridin kupeessa asuva kahden pienen pojan äiti, mieheni on espanjalainen. Olemme asuneet täällä neljä vuotta, sitä ennen Enkussa kuusi vuotta. *tuleepa äkkiä vanha olo*

Enkussa en oikein viihtynyt, johtui ehkä siitä, että meillä kummallakaan ei ollut siellä perhettä. Täällä taas olen oikein tyytyväinen. Molemmat lapsistamme ovat syntyneet Espanjassa. Minun on vähän vaikea verrata asioita Suomeen, koska käyn siellä korkeintaan kaksi kertaa vuodessa lomalla, mutta muuten autan kyllä mielelläni, jos osaan, tietty kirjoitteluun aina ei ole hirveästi aikaa, mutta lupaan yrittää kuitenkin! Ja jos joku entisistä tutuistani täällä tunnistaa minut, niin kirjoitelkaa ihmeessa :)

Voit kirjoitella mulle osoitteeseen:

marilona@netti.fi

Vierailija

noihin sinun huolenaiheisiin sen verran, että lasten rokotusaikataulua voi muokata. rokotuksia voi aikaistaa tai myöhäistää, otat vaan puheeksi omassa neuvolassasi ja kerrot heille reissusta ja aikataulusta. tai otat vaikka selville rokotteen tarkan nimen ja käyt pistättämässä siellä espanjassa, jos haluat pysyä tiukasti aikataulussa.

toiseksi siitä raskaudesta... ei sekään ole maailmanloppu, jos ei tarkastukset mene niin päivälleen. jos oma olosi on hyvä ja vauvanliikkeet tuntuu, niin silloin vauvallakin on yleensä kaikki hyvin. itse olen tällä hetkellä raskaana (rv20) ulkomailla, enkä ole käynyt neuvolassa pariin kuukauteen, sillä en ole tuntenut siihen tarvetta, menen sitten kun kerkiän. tietenkin eri asia, jos raskautesi kuuluu johonkin riskiraskausryhmään. mutta ainahan rahalla lääkäriin pääsee, jos tuntuu siltä, maassa kuin maassa. kelasta saa joko e111 lomakkeen tai eurooppalaisen sairausvakuutukortin, jolla ei saa ilmaista hoitoa vaan hoidon samaan hintaan kuin paikallisetkin. eli aivan kuin suomessa maksetaan terveyskeskuskäynnit ja poliklinikkamaksut.

avoimin mielin matkaan vaan niin nautit tulevasta seikkailusta! kyllä ne asiat järjestyy ja tosiasia on, että lapsia odotetaan, synnytetään ja hoidetaan kaikkialla maailmassa joka päivä...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat