Äitinä Espanjassa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen lähdössä tammikuussa (silloin) 10 kk ikäisen vauvani kanssa Espanjaan n. 3-4 kk:ksi.

Onko täällä ketään, kuka olisi tai olisi ollut Espanjassa pidempää aikaa lapsen kanssa?

Olisin kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksiaan millaista siellä on olla pienen lapsen kanssa ... mites raskausaikana?

-neet

Kommentit (14)

Vierailija

mutta huomasin juuri että olit kirjoittanut oleskelevasi siellä vain 3-4kk. En tiedä kannattaako sitä toisaalta siksi aikaa edes hakea, kun tosiaan voit joutua odottamaan hakemuksen valmistumistakin puolet lomastasi tai enemmänkin. Kannattaa se kuitenkin hakea, etenkin jos meinaat vielä joskus myöhemmin palata espanjaan.

Luulen kyllä, että ilman NIE-numeroakin pääset noihin normaaleihin terveyspalveluihin.

Suosittelisin ottamaan yhteyttä suomalaiseen asiointitoimistoon, joita on monia mm.Fuengirolassa. He auttavat kaikissa muuttoon ja oleskeluun liittyvissä asioissa ja osaavat neuvoa sinua aivan varmasti parhaiten. Esim. Ole-lehdessä (jonka saat ostettua täältä suomestakin) löytyy yhteystietoja.

Vierailija

Aika samanlaista siellä on minusta kuin Suomessakin pienen kanssa. Siistejä vaipanvaihtopaikkoja ei ole joka ravintolassa ja kahvilassa niinkuin Suomessa, mutta aina jossain sai vaihdettua. Vauvanruoka on vähän erilaista (soseet sileämpiä, ei kelvanneet meidän 11 kk lapselle, mutta onneksi tavallinen ruoka jo kelpasi silloin).

Espanjalaiset auttavat tosi herkästi lapsen hoidossa, aina on joku ottamassa syliin tai viihdyttämässä vauvaa. Muutenkin lapsiin suhtaudutaan yleensä tosi kivasti ja annetaan paljon huomiota. Ravintolaruokailu meillä onnistui siellä paljon paremmin kuin Suomessa, kun viereisistä pöydistä vilkuteltiin lapselle, tarjoilijat kävivät antamassa tuttia ym. ja poika viihtyi. Jos lapsi vierastaa kovasti, niin voi olla että joudutte kieltämään innokkaita leikittäjiä ja syliinottajia, mutta jos ei vierasta, niin monet arkipäivän asiat hoituvat helpommin kuin Suomessa, koska esim. kampaajalla tai lääkärissä aina joku mielellään ottaa vauvan syliin.

Ikävää Suomeen verrattuna on se, että esim. savuttomia kahviloita ei oikein löydy. Myös leikkipuistoja on paljon vähemmän.

Minnepäin menette? Kesäaikaan lämpötilat jossain etelässä, mutta sisämaassa saattavat olla epämiellyttäviä pienille, mutta ilmeisesti olette vaan kevään Espanjassa?

Vierailija

et voi olla törmäämättä jos Fuengirolan seudulla austelet. Heitä voit tavata myös Thelman pullapuodissa Los Bolichesissa tai muissa suomalaiskahviloissa/ravintoloissa, sekä tietty voit käydä kyselemässä Los Pacosin suomalaiselta koululta. Osta ole-lehti ja paikan päälläkin ilmestyyy kaksi suomalais-ilmaisjakelulehteä: Suomalainen Espanjassa ja Espanjan Sanomat. Niiden avulla et voi eksyä....Ja tuohon neuvolajuttuun vielä lisäisin, että myös ultraäänet tehdään siellä aivan normaalisti. Elikkä ei huolen häivää!!!

Vierailija

ihan siistiä mukavaa ja lämmintä. Kannattaa hankkia kansainvälinen kela- kortti jolla saa terveyskeskuksessa ilmaisen hoidon, niin lapset kuin aikuisetkin. Ilman sitä joutuu yksityiselle ja se maksaa. Terveyskeskukset ihan hyvätasoisia, toimii hyvin. Kortteja saa Suomen kelan toimistoista.

Vierailija

ja ihan samanlainen käytäntö kun suomessakin. Itse olen nimenomaan käynyt Fuengirolassa neuvolassa. Sinun kannattaa käydä hakemassa itsellesi paikalliselta poliisiasemalta " nie-numero" , eli suomen sosiaaliturvatunnusta vastaava tunnuksesi espanjassa ja sen avulla neuvolapalvelut ovat sinulle ilmaiset, kuten suomessakin. Jos et puhu espanjaa, voi olla, että joudut turvautumaan tulkkiin, sillä terveydenhoitajat eivät juurikaan puhu englantia. Tulkin etsiminenkään ei tosin siellä ole vaikeaa, seudulla kun niitä suomalaistulkkejakin asuu mielin määrin. Fuengirolassa asuu todella paljon suomalaisia lapsiperheitä, joten jos kiinnostaa niin kannattaa ottaa heihin yhteyttä, niin saat varmasti hyviä vinkkejä muihinkin käytännön asioihin lasten kanssa. Hauskaa matkaa!!!!

Vierailija

Käsittääkseni sen saadakseen pitää viettää väh. 6kk maassa. Omat vanhempani asuvat siellä, raskaana olevien tuttavien mukaan palvelut ja seuranta siellä ovat melkeinpä tarkempia ja parempia kuin suomessa. Ainakin yksityisklinikoita joissa on suomalaista henkilökuntaa löytyy Fuengirolasta (esim. Salus), mutten tiedä joutuuko tuossa tilanteessa maksamaan kaiken itse.

Vierailija

saadakseen nie-numeron. Sen voit hakea samantien muuttaessasi espanjaan. Tosin hakemusten käsittelyssä voi mennä aikaa...itse odottelin sitä noin kuukauden verran (n.3vuotta sitten). Recidenciaa et eu:n kansalaisena tarvitse, ellet halua hakea pankkilainaa tms.

NIE-numeron avulla pystyt hoitamaan lähestulkoon kaikki asiasi helposti Espanjassa.

Vierailija

Oikeastaan mietin sitä, että kun lapsen (1v-) neuvola jää väliin, eli rokotus... ja entäs jos olen itse raskaana, siellähän ei ole paikallisia neuvoloita ;) Mistä tiedän että sikiöllä on kaikki kunnossa, kun ei ole kuukausittaisia tarkastuksia... vai mennäänkö siellä lääkärille odottaessa silloin kun on joku vaiva?

-neet edelleen... :)

Vierailija

asuin esikoisen kanssa Espanjassa puoli vuotta. Muutimme kun hän oli 6 kuukautta.

Vauvan kanssa Espanjassa eläminen ja oleminen on mielestäni erittäin helppoa ja vaivatonta. Lapsen kanssa liikkuminen on helppoa, aina löytyy joku joka auttaa vaunujen kanssa ym. Lääkäriin pääsee koska tahansa kun on pienestä kyse ja lääkärit ovat erittäin ammattitaitoisia. Ruokaa ja vaippoja löytyy, joten en näe mitään miksi eläminen Espanjassa olisi vauvan kanssa hankalampaa kuin täällä. Hyvä lisä tuohon kaikkeen on vielä se että ei tartte pukea niin kovasti vaikka talvet kyllä manner-Espanjassakin ovat viileitä.

Vierailija

saat kelakorvauksen lähettämällä laskut suomeen. Itseltäni esim. poistettiin pari viisauden hammasta ja kummastakin sain 60prosenttia kelalta takaisin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat