Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nuoc mam

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Tietääkö kukaan vietnamilaisen kalakastikkeen nuoc mamin valmistusohjetta?Kastiketta ei saa kaupasta valmiina.Tosi ihanaa...

Kommentit (7)

Vierailija

että eipä tuota kalakastiketta ihan tuollaisena koskaan tarjotakaan, vaan se on erilaisten dippien yksi ainesosa. Etsipä käsiisi ohjeita, joissa sitä käytetään myös ruoanvalmistukseen, sopii siis myös liha- ja kanaruokien kanssa, vaikka kalakastike onkin=)

Saanko kysyä missä tästä innostuit?

Vierailija

Kiitos vastauksista!

Löysinkin tuota peruskalakastiketta kaupasta,mutta se todellakin on erilaista kuin mitä olen maistanut elikkä aion kokeilla tuota reseptiä:))

Vierailija

ja mielestäni ainakin Prismoissa ja isommissa K-kaupoissa on tuota kastiketta, itämaisissa kaupoissa vaan halvempaa.

Mutta jälkimmäisessä teet sitten muitakin ihania löytöjä, erilaisia pastoja, tuoreita yrttejä ja hedelmiä ja muita kasviksia, paljon erilaisia maustekastikkeita, mausteita, riisiä, säilykkeitä jne.

Vierailija

Sitä voi tehdä itse ja on todella hyvää.

Tässä on esimerkiksi yksi ohje, lisää ohjeita löytyy vaikka etsimällä googlesta. Ohjeet voivat hieman olla erilaisia mutta " perusraaka- aineet" ovat aina samat.

Nuoch cham -dippikastike

60 g palmu- tai hienoa ruokosokeria

1,25 dl kuumaa vettä

0,5 dl kalakastiketta

0,5 rkl riisiviinietikkaa

2 rkl limettimehua

1 punainen chilipalko hienonnettuna

2¿3 isoa valkosipulinkynttä hienonnettuna

Mittaa sokeri kulhoon, kaada päälle kuuma vesi ja sekoita, kunnes sokeri on sulanut.

Lisää joukkoon muut ainekset sekoittaen. Anna kastikkeen jäähtyä ennen tarjoilua.

Vierailija

Saa sitä kaupasta. Missäpäin asut? Itämaiset kaupat myyvät sitä, Helsingissä Hämeentiellä on useita liikkeitä, muun muassa ViiVoan, sieltä löytyy paljon muitakin ihania herkkuja.

Olen muuetn nähnyt tavallisissakin ruokakaupoissa.

Uusimmat

Suosituimmat