Miten on mahdollista että 1v ei syö mitään?!!!??

Vierailija

Koko päivän aikana mennyt viikon aikana pienissä erissä 100ml velliä - soseita tai muuta ruokaa ei syö, kääntää vaan päätänsä pois ja ahdistuu. Nyt on luojan lykky että vielä imetän, sitä neito syö 3 krt päivässä. en uskaltaisi mitenkään yrittää lopettaa - vaikka suunnittelinkin asiaa 2 vkoa sitten. Onko muita joilla lapsia jotka ei juuri syö!?

Kommentit (13)

Vierailija

täysimetyksellä. Parhaimpina päivinä muuta ruokaa meni viitisen teelusikallista, monina päivinä ei ollenkaan. Jätkä kyllä söi, mutta vain tissiä.

Tuo nyt on tapaus aivan omaa luokkaansa, mutta th lohdutti silloin sillä, että yhden vuoden jälkeen monien lasten ruokahalu huononee, tulee nirsoiluja ym. ja sellaisetkin, jotka on ennen syöneet hyvin, heittäytyy ruokapöydässä hankaliksi. Että voi olla ihan ikäkausijuttukin. Ja tietty hampaiden tulemiset, kurkku-, korva- ja muut kivut saattaa tehdä syömisen epämiellyttäväksi joksikin aikaa.

Nyt poika on 1v8kk ja syö päänsääntöisesti ihan hyvin. Vielä kesälläkin kuitenkin oli viikkoja, jolloin ruokaa meni todella vähän ja tuntui, että lapsi suorastaan laihtuu. Mutta jos on perusterve, kyllä se aikanaan siitä korjaantuu. Tsemppiä ja rentoa mieltä, missään tapauksessa ei kannata tuputtaa.

Vierailija

En itsekään pidä makaroonia ja ketsuppia ainakaan parempana vaihtiksena ;-) Kanaa sain eilen sormiruokana menemään pari pientä palaa - ja se oli ihme, päädyinkin sen jälkeen itsekin samaiseen ajatukseen että annan sormiruokia ja koitan (!) olla tekemättä numeroa tästä syömisestä.

Ap :)

Vierailija

Veikkaanpa vankasti, että lapsesi tekee hampaita.

Meillä molemmilla lapsilla oli kiinteiden lakkoja silloin, kun kipeämpiä hampaita (kulmahampaat ja takahampaat) tehtiin. Ikenet ovat yksinkertaisesti niin hemmetin arat, ettei tee mieli pureskella ruokaa! Lapset eivät välttämättä oirehdi etuhampaita, mutta takahampaita kyllä.

Kokeilepa antaa särkylääkettä lapsellesi noin 1,5 h ennen ruokailua ja katso, uppoaako ruoka paremmin. Se antaisi osviittaa siitä, että kyse on hampaidentulokivusta.

Myös flunssa voi aiheuttaa syömättömyyskausia, jos kurkku on kipeä, nenä tukossa, korvat arat (nieleminen sattuu korviin). Mutta koska lapsesi juo äm:oa, niin nieleminen ei liene kovin tuskaisaa. Siksi veikkaan enemmänkin hampaita.

Älä stressaa, ei tuo kovin pitkään kestä, jos se hampaista johtuu - viikon, pari.

Vierailija

Mutta lapsilla ON kovin erilaiset energiantarpeet. Miten lapsesi kasvaa, ap?

Minä tiedän, miten vaikeaa on olla tuputtamatta, kun lapsi nätvehtii ruokaansa ja alkaa tuntua, että hän kasvaa " pyhällä hengellä" . Mutta koeta silti olla stressaamatta, sillä siitä seuraa lisää syömättömyyttä. Kukapa meistä aikuisistakaan tykkäisi, jos joku istuisi vieressä laskemassa suupalojamme...

Juttelepa neuvolassa syömisestä, osaavat antaa tarkempia neuvoja. Voisit pyytää lähetettä ravitsemusterapeutille.

Miten annat juotavaa, annatko vasta ruuan päälle, ettei täytä masuaan vellillä/maidolla?

Annatko lapsesi yrittää itse syömistä?

(9)

Vierailija

teilläkin syötiin vähän? Meillä herätään kyllä, mutta hyyyvin harvoin huolii esim. pullosta maitoa, ja rinnasta ottaisi kyllä jos antaisin mutta ei ole kaivannut niin että siitä numeroa tekisi.

Vierailija

vähän alle keskitasolla kulkijoita. Kyllä kuopus pienempi on kuin esikoinen, mutta toisaalta esikoinen onkin taas sitten toisesta ääripästä. Olen mä antanut syödä itse, tosin laiskemmin kuin ensimmäisen kanssa - myönnetään :) Voisin vähän petrata siinä!

Ap

Vierailija

Hampaita on vasta 4, ja lisää en näe vielä ainakaan paljaalla silmällä. Mutta hampaita olen minäkin pohtinut. Tosin 1 viikko on kestänyt lähes totaalista ruokalakkoa, mutta hyvin pitkään on ollut sellaista että ei sitä hyväksi syömiseksi voi millään sanoa...

Vierailija

Poika oli 1v neuvolassa 10,4 kg ja 78,5cm, +1 käyrällä, pituuden ja painon suhde nollakäyrällä. Juuri tuon " normaalin" koon takia neuvolassa ei varmaan oltu erityisen huolestuneita. Nyt 11,4 kg ja 85cm.

Yöt olivat tosi rikkonaisia välillä 11-14kk, tissillä käytiin pahimmillaan tunnin välein. Kasvun puolesta äidinmaito siis näytti riittävän, mutta kyllä sitä pitikin sitten tankata aikamoisia määriä.

Muun ruoan syöminen alkoi petraantua siinä vaiheessa, kun päätettiin vähentää yöimetyksiä.

Vierailija

meniskö sormiruuat paremmin? Kun saa itse noukkia lautaselta?

Ja imetä pois vaan. kyllä se on ihan täyspainoista ravintoa vielä 1v ikäisellekin. onhan niitä pelkällä makaronilla ja ketsupilla isoksi kasvaneitä lapsia, kyllä taatusti maito ravintoarvoiltaan hakkaa sellaisen ruuan :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat