Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taaperopuollea joku kertoo, ettei lapsensa halua menna perhepaivahoitajalle. Niilla ei ole mitaan " vahtia" , joten voivat tehda mita vaan.

Vierailija

Päiväkodissa on muitakin hoitajia, joten siellä on kontrolli. Vaikka ois hoitajalla paska päivä, niin on pakko esittää kiinnostunutta, koska on työkavereita.. Ymmärrättekö mun pointi? Oon niin tyytyväinen, että päädyin päiväkotiin. Oon aina ennen ollut sitä vastaan, mutta onneksi järki voitti. Toki jos on satavarma hoitajasta, niin eihän siinä sitten mitään, mutta harvalla on niin tuttu ihminen hoitajana, että voi olla siitä satavarma.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

ja minun mielestä lastentarhanopettajat ovat rasittavia, narisevia, piipertäviä ämmiä, joilla ei ole mitään käsitystä todellisesta maailmasta ja todellisesta elämästä

Vierailija

Ei kukaan lapsia vihaava sadisti halua 900 euron kuukausipalkalla hoitaa lapsia 10 tuntia päivässä kotonaan - kyllä nämä aikuiset menevät siivoamaan tms.

Mä ainakin luotan siihen, että siinä on todella suuri kutsumus ammattiin. Kyllä kaupungit on aivan mielettömän tarkkoja hoitajien suhteen. Eräs ystäväni huomasi, että kunnallinen perhepäivähoitaja kuritti fyysisesti lasta hiekkalaatikolla ja taisi muutenkin nälviä lasta. Hän soitti kaupungille ja kertoi asiasta. Ei mennyt kuin päivä niin hoitajalta oli lapset otettu pois. Mikäli kukaan meistä äideistä huomaan pph:n käyttäytyvän omituisesti jotain hoitolastaan kohtaan niin kannattaa ehdottomasti soittaa kaupungille.

Lapsen stressihormoonia on tutkittu sekä pienryhmä että päiväkotiryhmässä (siis alle 3-v) niin ei ole mitään epäselvää kumpi hoitomuoto on lapselle vähemmän stressaava.

Vierailija

Oma äitini oli perhepäivähoitaja, täydellisesti kutsumusammatissaan ja sen näki. Oli kiva kuulla hoitolasten vanhemmilta, että jo pienet 1-veet olivat aivan innoissaan, kun niille sanottiin, että lähdetään xxx-tädin luo.

Juu ei mulla mitään tämän rakentavampaa sanottavaa ollut, mutta uskon, että enemmistö perhepäivähoitajista on näitä, jotka haluavat tehdä työtään hyvin. Itse toivon löytäväni lapselleni jonkun oman äitini kaltaisen hoitajan, päiväkotiin laitan vain jos on pakko.

Vierailija

Meillä aloitti lapsi hoidon 3 kk sitten, alku oli tuskien taivalta, lapsi itki minua paljon ja vaikeata oli. Sinnikkäästi yhteistyötä tehtii hoitajan kanssa ja tilanne muuttui. Nyt lapsi kertoo miten kivaa hoidossa ja miten tykkää hoitajasta ja että voisi jäädä vaikka yöksi hoitoon. Tiesin hoitajan jo aiemmin ja olin itse häntä toivonut. Hoitaja erittäin aktiivinen ja vie lapsia paljon joka paikkaan. Meillä myös tämä hoitomuoto aivan ihanteellinen ratkaisu. En kuitenkaan olisi itsekkään uskaltanut lasta laittaa täysin ventovieraalle hoitoon. Olen ollut muutaman vuoden päiväkodeissa töissä enkä niihin halunnut lastani laittaa. Varmasti sopii monille päiväkoti mutta itse olen " boheemimpaa" tyyppiä enkä halua kasvattaa lapsiani oravan pyörään vaan luoviksi ja miksei erilaisiksikin kuin muu valtaväestö. Luovuudella tarkoitan siis luovaa ajattelua enkä arkarteluhetkiä..

Vierailija

kirjoittaa sitäpaitsi joka ikinen päivä reissuvihkoon ikäänkuin päiväkirjaa lapsen touhuista. Lisäksi satun muutenkin tietämään hänestä kun asumme lähekkäin, ja hän käy hoitolastensa kanssa aivan työpaikkani vieressä leikkimässä.

Vierailija

Meillä en meinaa omaa lastani tuntea pph:n puheista, kun kuulemma on niin kiltti jne. ja kotona uhmailee joka asiasta.

Siis yleensähän kai lapset ovat ns. " vieraskoreita" hoitopaikassa. Meillä vaikuttaa myös se, että ryhmä on erittäin hyvä ikä- ja sukupuoli- ym. jakaumaltaan ja kaikki tulevat toistensa kanssa toimeen.

Niin ja niille jotka ihmetteli miten muka pph:ta valvotaan, niin ehkä ei joka päivä mutta kyllä niillä käy tarkastajia, erikoislastenopettajia ym. vierailemassa, eivätkä ne aina ilmoita etukäteen. Meidän lapsen pph on erittäin hyvä mielestäni ja on hieman huono hänen olla mitenkään " erilainen" meille vanhemmille, koska kaikilla lapsilla on erilainen hoitorytmi eli lapsia tuodaan ja haetaan ihan eri tahtiin ja eri aikoina. Lisäksi en itsekään aina täsmällisesti ilmoittele milloin tulemme tms. Ja olen myös hakenut " yllättäen" aikaisemmin lasta pois - ei mitään eroa toiminnassa.

Ja etukäteen tuttavani " vakoili" pph:n käytöstä kerhossa hoitolapsia kohtaan jne.

Vierailija

Varmasti suurin osa pph:sta on kunnollisia ja mukavia ihmisiä, mutta en minä uskaltaisi antaa lastani vieraalle ihmiselle päiväksi, ilman että kukaan aikuinen näkee mitä siellä tapahtuu. En oikein ymmärrä miksi tässä ketjussa niin monet vetivät herneen nenään, ei kai tässä nyt henkilökohtaisesti ketään pph:a arvosteltu.

Vierailija

itse kyllä olisin huolissani jos lapseni hoidossa pitemmän aikaa jo oltuaan ei haluaisi sinne mennä tai sanoisi että siellä tyhmää...siis toistuvasti..Kyllä uskoisin lastani, riippuu tietenkin lapsen iästä

Vierailija

kuin kuusi toisilleen juoruavaa akkaa! Päiväkodissa erityisesti pihalla sattui paljon erilaisia tapaturmia ja läheltäpititilanteita koska nämä tätit eivät nähneet lapsiaan samoin kuin pph näkee ne muutamat. Uskon myöskin siihen että lapsen oma kokemus hoitajasta on tosi ja jos lapsi ei halua mennä tädille, ehkä siinä voi miettiä syitä. Lapset ovat kuitenkin taidokkaita myös tuomitsemaan hoitajan jos se vähänkin komentaa tms lasta! Tiedän kokemuksesta.

Perhepäivähoitajat ovat tekemisissä keskenään ja heitä valvoo mm perhepäivähoidon vastaava. Lapset oireilisivat kyllä jos hoitaja olisi aivan kauhea tai ei välittäisi mistään. Pysyvä hoitaja on monelle pienelle lapselle parempi kuin vaihtuvat hoitajat.

Päiväkodissa meteli on erilainen ja siellä täditkin korottavat ääntään eikä heidän toimintaansa sen enempää puututa. Yhdessä päiväkodissa pienten puolella oli ihan yleistä että lapsille annettiin nippaus tai tukistettiin, siitä tosin nousi kohu kun eräs sijainen otti asian esille. Mutta eipä kollegat mitään tehneet vaikka se tiedettiin kauan aikaa. Samoin toisessa pienten ryhmässä yksi täti huusi pienille todella törkeästi ja suhtautui heihin ala-arvoisesti. Siitä kyllä puhuttiin selän takana mutta eipä edes johtaja asialle mitään tehnyt. Eli kyllä päiväkodissa vallitsee jumalattoman korkea kollegaalinen lojaaliuus.

Vierailija

Ihan sama juttu päiväkodissa, kun yks hoitaja on lukemassa ja nukuttamassa ryhmää ja kukaan ei vahdi.

KAIKKI LAPSET KOTIHOITOON JA MOLEMMAT VANHEMMAT KOTIIN VAHTIMAAN TOISIAAN.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat