Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työstä saatavalla palkalla suora korrelaatio haluun jäädä kotiin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen ollut huomaavinani tuttavapiirissäni sen, että sellaiset naiset, joilla ei ole korkeakoulutusta tai jos on niin ovat melko heikosti palkatussa työssä, jäävät herkemmin ja pidemmäkis aikaa kotiin kuin ne, joilla on erittäin hyvä koulutus ja ammatti ja ura sekä korkea palkka.

Olisikin kiinnostavaa tehdä gallup siitä, mikä on täällä palstailevien kotiäitien tausta!

Vaikka se raha ei olekaan kaikkein tärkein, niin kyllä kai sillä on jonkin verran merkitystä haluaako palata töihin äitiysloman päätyttyä vai jääkö surkeasti palkatulle hoitovapaalle.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

koulutetut, vakityössä olevat ja hyvinpalkatut palaavat KESKINMÄÄRIN nopeammin töihin. Ja kyllä mun empiiriset havainnot tukee tätä. Monilla kotiinjäävillä ei ole oikeasti ole edes työpaikkaa odottamassa tai sitten palkka on surkea. Mutta se ei poista edelleenkään kotityön arvoa, kertoo vain siitä, että ratkaisuissa on monta liikkuvaa osasta.

Vierailija

eletään. Eli se mahdollistaa puolen vuoden kotonaolemisen vanhempainvapaan päätyttyä. Olen palaamassa töihin kun lapsi täyttää 1,3v, eli joulun jälkeen. Olen korkeasti koulutettu, mutta en korkeapalkkainen. Kyse on enemmänkin siitä, että en ole kotiäiti-tyyppiä.

Mies kysyi toissapäivänä onko kaikki kunnossa, johon totesin että no jaa. Omalla tilillä on -50¿, ja päivät kuluvat siinä että saa pestä vessan, imuroida alakerran ja pestä vauvan pyllyä. Mitä sitä ihminen voisi enempää toivoa. :) Eli kaipaan työhön liittyviä haasteita tiedostaen hyvin, ettei sekään helppoa ole, että on kotityöt, 4 lapsen kuskaus kouluihin ja tarhaan ja työ. Toki kotona olemisessa on paljon hyviä puolia. Ei tarvitse ponkaista ylös klo 6, saa lukea Hesarin rauhassa ja puuhastella kotihommia omaan tahtiin. Ja kyllä se mieskin laittaa rahaa tilille, joka on miinuksella. :) Juuri koulun aloittanut lapseni nauttii siitä, että äiti on kotona, kun hän tulee koulusta.

Jokaisen pitää valita kuitenkin sellainen vaihtoehto, jossa itse voi hyvin. Jos kotonaolo alkaa tuntua pakkopullalta, niin ei siinä ole silloin lapsillekaan se paras mahdollinen äiti. Jos taas nauttii kotonaolosta täysin siemauksin, niin sitä on helppo sietää sitä tilannetta, että tilillä on se -50¿.

Vierailija

Millaisia tuloja teidän miehillä on, jotka voitte jäädä kotiin? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itsellä olis sama ajatus mielessä että jäisin kotiin hoitamaan lapsiamme..Mieheni bruttotulot kun ovat vain 3100¿/kk, joten ei sillä kauheasti kyllä juhlita...

Vierailija

Itse hyväpalkkaisena olin kotona 3,5 vuotta, nyt aloitin lyhennetyllä.

Siskoni liki yhtä hyväpalkkaisena meni jo aikaa sitten töihin, koska heillä tuntuu olevan perheessään erilaiset näkemykset ja arvostukset (tulkitsen että tämä on aika paljon miehen vaikutusta).

Ratkaisuja on kyllä ainakin minun suku-, ystävä-, naapuri- ja tuttavapiirissä niin joka lähtöön... Ja oikeastaan kovinkaan moni ei ole pitänyt rahaa suuntaan taikka toiseen merkittävävimpänä syynä.

Vierailija

ja jos työ on muuten antoisaa, niin se tietysti vetää takaisin töihin. Itse kävin esikoisen jälkeen ' omalla lomalla' ja elätin perheemme miehen ollessa kotona laspen kanssa lähes vuoden ajan. Tämä oli tietysti mahdollista kun oli lähes samantasoinen palkka kuin miehellä eli nettona jäi käteen pari tonnia kk. Kaikki tilille tullut kyllä meni, mutta olipahan hyvä vaihtaa rooleja ja olla se kotiin ruokakasseja roudaava ' mies' ja kysellä ' äireltä' kotikuulumiset. Nyt kun on perheessä jo lapsia enemmänkin, niin jaksan ja haluan olla kotona kun se vielä on mahdollista; ne on pieniä vain hetken aikaa ja töitä ehdin tehdä vielä ihan riittämiin.

Arvoistahan ja elämänkatsomuksestahan se on kiinni, mutta kyllä monien kohdalla raha puhuu omaa kovaa kieltään; ei ole vain mahdollisuutta jäädä kotiin vaikka haluaisi. Siksi itse ainakin koen eläväni hyvin onnellista aikaa ja samalla antavani lapsilleni jotain, mitä kantaa jatkossakin; kiireettömän pikkulapsiajan.

Vierailija

Minä koulutukselta tradenomi ja palkka työssä reilut 2 t e. Esikoinen vuoden, toinen tulossa ja haaveena olla kotona vielä monta vuotta. Meillä mies on hyväpalkkaisessa työssä, joten hänen palkallaan pystytään onneksi elämään. Haluamme myös molemmat, että lapset hoidetaan kotona. Näin meidän molempien kotona on tehty, eli sekin varmasti vaikuttaa meidän valintaan.

Raha varmasti vaikuttaa enemmän hyvätuloisissa perheissä, joissa on asuntolainat ym. laskettu molempien tulojen varaan ja jos molemmat hyvätuloisia on pakko mennä töihin, että saadaan pidettyä sama elintaso. Tämähän on ihan luonnollista. Tietysti myös kunnianhimo ja kiinnostava työ vaikuttavat. Ja sitten on vielä ehkä se tärkein, että monille kotonaolo ei vain sovi, hermo ei kestä. Meidän ystäväpiirissä on kyllä koulutusta tai rahaa enemmän vaikuttanut se onko äiti viihtynyt kotona ja sen mukaan on jääty hoitovapaalle tai menty töihin heti kun ä-loma on loppunut.

Minä olen lähes aina inhonnut työtäni ja olenkin tosi onnellinen, että voin nyt kerrankin tehdä työtä mistä pidän. Olen suunnitellut kotiäitiyden jälkeen aloittavani jossain ihan muussa työssä, vaikkapa yrittäjänä, joten tämä on ihan hyvä breikki " between jobs" . Saa tehdä tärkeätä työtä kotona ja samalla miettiä rauhassa mitä haluaa isona tehdä :). Onneksi on tähän mahdollisuus.

Vierailija

Eli olemme molemmat korkeasti koulutettuja mutta halusimme myös tehdä nuorena lapset joten palkka tilanne 1.lapsen kohdalla oli erittäin surkea kun mies vielä opiskeli ja minä juuri valmistunut. Mutta mielipiteeni on, että lapsen paras paikka on ekat 3 v koti, joten ajattelimme, että sillä mennään eteenpäin niin pitkään kun rahat riitttää : ), töihin en mene kuin pakosta (eli rahat ei riitä edes ruokaan).

Nyt kuumeillaan kolmatta lasta ja lähtökohdat ovat jo ihan erilaiset, eli mies tällä hetkellä korkeapalkkaisessa työssä ja minullakin mahdollisuudet siihen mutta en halua. Olisihan se varmaan kiva saada vähän enemmän äitiysrahaa ja käydä nyt välillä töissä sen takia mutta en halua viedä näin pieniä lapsia hoitoon (3v. ja 1,5 v.)!! Enkä kaipaakkaan sen erityisemmin työelämään koska saan omaa aikaa silloin kun haluan ja harrastan pajon, missä tapaan ystäviä ja muita ihmisiä. Käyn myös lasten kanssa paljon ystävien luona ja matkustelen sukulaisissa joten en tunne jääväni paitsi yhtään mistään, päinvastoin!

Vierailija

Meillä ainakin vaikuttaa miehen palkka. Kun jäin ensimmäisen lapsen kanssa kotiin, oli mieheni palkka hieman parempi kuin minun. Liki viidessä vuodessa se on kolminkertaistunut ja mahdollistanut minun jäämiseni kotiin pidemmäksi aikaa. Lisäksi maksamme minulle eläkettä, jotta nämä kotivuodet eivät pahasti heikäntäisi vanhuuden päivien eläketurvaani, jos vaikka mies ottais ja jättäis viidenkympin villityksessään ;-)

Vierailija

Mä olen sairaanhoitaja, ja hoitovapaalla; tosin opiskelen nyt samalla sitä akateemista tutkintoa ;) Mun kollegat ovat menneet töihin käsittääkseni siitä syystä, että perheen rahat eivät riittäisi asuntolainan maksuun jos vain mies kävisi töissä...vaikkei sairaanhoitajan palkka mikään kummoinen olekaan.

Vierailija

kannata lähteä töihin äitiysloman loputtua.Meillä on kolme lasta.

Mieheni tienaa ihan mukavasti,joten pystyn jäämään hoitovapaalle.

Tuskin laittaisin muutenkaan ihan pientä hoitoon vaikka tienaisin

enemmän.Kotona oleminen on kiva breikki työelämään ;)

Töitä ehtii vielä tekemään 8)

Vierailija

Kun viela kuntalisän sai olisi ollut hulluutta mennä töihin... on palkka sen verran pieni :( Nyt tekisi mieli taas kotiin... olis omia mukavampi hoitaa!!!!

Vierailija

Itsellä oli hyväpallkainen ja mielenkiintoinen työ ja olen kotona jo reilun 3,5 vuotta ja meinaan olla vielä siihen asti kun nuorin täyttää kolme eli kotonaolovuosia kertyy 6. Miehen palkka on kyllä useammin kuin kerran pistänyt miettimään, eikö sittenkin olisi aihetta lähteä töihin, sillä mieheni palkka ei ole todellakaan korkea ja suurperheen pyörittäminenkin maksaa aikalailla. Varsinkin kun ulkomammana en nauti kotihoidontuesta tai vastaavasta.

Vierailija

Maisterin paperit on kourassa, mutta haluaisin olla kotona pitkään. Tosin meillä vaikuttaa myös se, että miehellä on hyvä palkka ja pitkät päivät. Pidän lapseni kanssa oloa tärkeämpänä kuin omaa uraani.

Vierailija

Olen ammatiltani lähihoitaja, eli matalapalkka-alalla. Äitiysloma loppuu tänään ja kotiin olen jäämässä. Miehen tulot riittävät, jos osataan ihmisiksi elellä;). En tiedä vielä, kuinka kauan olen kotona ja kuinka äkkiä tehdään lisää näitä palleroita...En usko, että lähtisin kovin äkkiä töihin, vaikka palkka olisi korkeampi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat