Vierailija

Olen jäämässä yksinhuoltajaksi 9 kk vanhan lapseni kanssa. Haluaisin hoitaa häntä kotona vielä pitkään kotihoidontuen turvin. Kelan tukien lisäksi tarvitsemme myös toimeentulotukea. Onko sitä oikeus saada jos on kotihoidontuella, vai pakottaako sossu etsimään töitä?

Sivut

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

toi kämppä on ihan järkyttävän kallis. Mä en ainakaan halua, että mun veroeuroilla rahoitettaisiin moisia vuokria. Onneksi Kelalla tosiaan on ne rajat, suurin osa ihmisistä kun kuitenkin joutuu vuokransa ihan työnteolla maksamaan...

Vierailija:

Lainaus:

Kuinka iso asunto on liian iso kahdelle? Meillä olisi 78 neliötä ja 944 euroa, Helsingissä. Pakotetaanko siitä muuttamaan? Olen kiitollinen kaikista vinkeistä, olen juuri saanut tietää jääväni yksinhuoltajaksi ja olen ihan hukassa. :(

Siitä en tiedä auttaako sossu tuollaisessa tilanteessa vuokran maksussa.Käsittääkseni heidän ei ole pakko.

On muuten hemmetin kallis asunto...

Jos sinulla jää toimeentulotukioikeus, en usko että pakotetaan töihin. Eri asia on sitten esim se, millaisessa asunnossa asut ja arvioidaanko se sitten liian suureksi teille kahdelle, eli kehotetaanko vaihtamaan pienempään ja kohtuuhintaisempaan asuntoon kenties. Elatusapuahan saat myös lapsen toiselta vanhemmalta noitten Kelan etuuksien lisäksi - se on asia, jonka sossu edellyttää eli vahvistettu elatussopimus mitä pikimmiten.

Eli jos sinulle on toimeentulotuen myöntämisperiaate tuttu, niin sossu vähentää sinulta tuloista asumismenoina sen 57 neliön mukaan kohtuulliseksi katsomansa vuokrasumman - se ei välttämättä ole se, mitä sinä maksat 57 neliöstä vaan se voi olla huomattavasti pienempikin summa, minkä vähentävät. JA jos sinun tulonasi on kotihoidon tuki + muut Kelan etuudet ja se elatusapu, niin ennustanpa,että tiukkaa saattaa tehdä! Sossulle sitä loppuvuokraa ei nk. ole olemassakaan, vaikka oikeasti sen joudut maksamaan - ja se on sitten pois siitä perusosasta, jonka sossu taas vähentää tuloistasi ja jolla perusosalla sinun pitäisi pystyä hankkimaan ruuat, vaatteet sun muut.

Saattaa pahimmassa tapauksessa käydä niin, että kun sossu laskee yhteen kaikki tulosi ja vähentää niistä nk. toimeentulotukeen oikeuttavat menot (esim. vain hyväksymänsä osuuden vuokrasta jne), et saa sossusta mitään toimeentulotukea. Ihan oikeasti kannattaa vaihtaa pienempään ja halvempaan asuntoon, varsinkin jos haluat jatkaa hoitovapaalla.

Se on hankalasti löydettävissä. Siellä " Asumiseen tukea" -> yleinen asumistuki -> asumismenot jne.. saa klikkailla aika paljon. Siellä ei löytynyt taulukkoa enimmäissummista, voi olla, että jostain löytyy nekin.

Voit katsoa Kelan sivut, siellä ainakin kohta asumiseen tukea. Siellä on ne kuntaryhmät ja enimmäisasumismenot. Eli kahdelle hengelle asuntosi on liian suuri siinä mielessä, että Kela huomioi vain tietyt neliöt ja niihin sitten kohtuullisen vuokran, eli käytännössä jakaa vuokrasi neliömäärällä ja sitten siitä katsoo, minkä verran se kahdelle huomioitava neliömäärä olisi vuokrassa. Ja sittenkin, jos se on Kelan vuokrataulukon mukaan liian suuri, napsaisevat siitäkin vielä pois. Samaa logiikkaa noudattaa sosiaalitoimi - eli aika monessa kunnassa on käytössä se periaate, että huomioidaan neliömäärä samalla periaatteella kuin Kela, ja sitten on oma taulukko, minkä verran sille neliömäärälle huomioidaan enimmäisvuokraa. Ja vaikka vuokra oikeasti olisi suurempi, se on sekä Kelalle että sosiaalitoimistolle " ilmaa" . Siksi sinun kannattaa mahdollisimman pian laittaa haku päälle pienemmän ja halvemman asunnon saamiseksi.

Elatussopimukset voi vahvistaa lastenvalvojan luona. Yhteystiedot esim. Helsingin lastenvalvojiin löydät kaupungin sivuilta sosiaali- ja terveystoimen alta. Jotta pystytte sopimukset tekemään, tulee teidän molempien vanhempien olla halukkaita tekemään se sopimus. Suosittelen sitä, se on yksinkertaisin ja helpoin tie. Lastenvalvojan luona on mahdollista käydä neuvottelemassa asiasta ja myös tehdä se sopimus. Lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen, jolloin siitä tulee virallinen asiakirja. Lastenvalvoja ei kuitenkaan voi päättää asiasta puolestanne, ei määrätä elatusavun suuruutta eikä toimia kummankaan vanhemman puolestapuhujana, se on hyvä muistaa. Lisätietoja tuostakin varmaan löydät netistä eri kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen sivuilta vaikkapa otsakkeella Lapsen asema erotilanteessa. Myös yksin- ja yhteishuoltajien liiton sivuilta tai elatusvelvollisten liiton sivuilta löydät lisätietoja.

Jos taas ette pääse sopimukseen yrityksistä huolimatta tai toinen vanhemmista (se, joka lapsen kanssa ei asu) ei suostu maksamaan elatusapuja ja kieltäytyy sopimuksen tekemisestä, kannattaa laittaa mahdollisimman pian hakemus Käräjäoikeuteen ja ottaa myös samantien yhteyttä oikeusaputoimisoon oikeudellisen avun saamiseksi. Elatusvelvollisia nimittäin ovat molemmat vanhemmat, eikä se vanhempi, joka lapsen kanssa ei asu, voi velvollisuudestaan luistaa - eli joka tapauksessa oikeus määrää elatusapumaksun.

Vielä.. jos teillä sitten on vahvistettu elatussopimus tai oikeuden päätös asiasta, ja vanhempi ei maksakaan elatusapumaksua, kunta tulee väliin ja maksaa sinulle elatustukea, jonka suuruus on tällä hetkellä 118,15 euroa - ja jota pidetään yleensä minimisummana elatusapumaksuissa. Kunta sitten perii maksuvelvolliselta vanhemmalta niitä elatusapumaksuja, sinun ei niitä tarvitse lähteä perimään. Mutta edellytyksenä tosiaan on se, että on virallisesti vahvistettu sopimus tai oikeuden päätös.

Jos muuttaminen hankaloittaisi hakijan tilannetta eikä asuntoa ole näkyvissä. Ei ketään pakoteta muuttamaan johonkin sosiaaliläävään.

Kuinka iso asunto on liian iso kahdelle? Meillä olisi 78 neliötä ja 944 euroa, Helsingissä. Pakotetaanko siitä muuttamaan? Olen kiitollinen kaikista vinkeistä, olen juuri saanut tietää jääväni yksinhuoltajaksi ja olen ihan hukassa. :(

Lapsesi ei kuitenkaan pitkään aikaa tarvitse/kaipaa omaa huonetta. Ja sitten kun kaipaa niin onneksi on vuodesohvia ynnä muita. Ja ainahan voit yrittää vaihtaa pienempään ja halvempaan kolmioon. Niitä on ihan kivoja kolmioita esim.66neliöisiä eikä jää niin paljon maksettavaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat