Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elokuunvauvat -05- perjantaina

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Olen kyllä silloin tällöin seuraillut teidän muiden kuulumisia, mutta aika ei tahdo riittää omien kuulumisien kirjoitteluun. On se jännää miten päivät kuluu nopeesti. Raskaana ollessa tuntu, että päivä ei lopu koskaan ja nyt taas ei kerkee muuta tehä kuin syöttää vauvaa ja laittaa nukkumaan. On tää niin ihanaa, nimittäin äitinä olo!! :)

Poika on nyt 7 viikkonen ja mielettömän tyytyväinen lapsi. Päivällä syödään 3-4 tunnin välein ja yöllä menee se 6-7 tuntia. Korviketta ei oo tarvinu antaa, hyvin pulskistuu äidinmaidollakin. Neuvolassa otettiin viime kerralla syöttöpunnitus, kokonaista 200g oli poika vetäny maitoa mahaan. Oli neuvolantäti hieman ihmeissään. Eli viime neuvola käynnillä mitat oli 55.5cm ja 4490g.

Kuinka monen vauva on alkanu jo kattomaan telkkaria? Meidän poika alkoi kattomaan telkkaa eka kerran viime viikonloppuna kun tuli formulat. Kyllä siinä oli ihmettelemistä, kun poika niskat vääränä yritti sitteristä kattoa telkkaa. Sitten kun käänsin pojan telkkaria päin niin siinä se vartin verran katteli tyytyväisenä F1:stä. Nyt sitten joka ilta katellaan telkkaa. :) Kyllä ne nuorena tuon jo alottaa. :)

Täällä on myös ristiäisvalmistelut menossa, onneks aikaa on vielä puoltoista viikkoa. Itse ajattelin tehdä vain voileipäkakun. Täytekakun tilaan leipomosta ja muut herkut olen delegoinut kummille ja mummille.

Mut nyt tämä mamma lähtee ulkoilemaan poitsun kanssa. Mukavaa viikonloppua kaikille!!

- lillamaar ja poika -

Vierailija

Taitaa olla tuo imetys ihan henkimaailman juttuja. Eilen oli loistava päivä mulla, omasta mielestä join ja söin tarpeeksi ja psyykekin mitä mainioin. No, Enni heräs yöllä syömään jo yhden aikaan ja syöttö kesti varmaan tunnin kakkavaipan vaihtoineen. Ei ollut täyden tuntuiset rinnat silloin, molemmat söi. No heräs taas joskus vähän ennen neljää ja roikkui tissillä aamuun eli melkein seitsemään asti, sit noustiin ylös. Kuuntelin sitä syömistä, imua oli, mutta nieleskelyä harvakseltaan. Ota tostakin sitten selvää, hohhoijaa.

Meikä on nyt sit hieman väsy. Pitikin hehkuttaa kahden aiemman yön ihanuudesta =( Silti taidan lähteä sinne perhekahvilaan, jotenkin en osaa olla menemättä...

No, palaillaan myöhemmin. Mukavaa perjantaita kaikille!

Väsy-Kukka ja Imuttaja-Enni (huomenna 2 kk)

Vierailija

On viime aikoina yöunet jääneet vähän vähälle, kun kukun täällä koneella niin myöhään. Aamulla olisi avoin päiväkerho taas 9.30.

Vauva on siirtänyt yöunilleen " menoa" puoleenyöhön, sitten nukkuukin lähes koko päivän. On se niin suloinen, kun hymyilee jo leveästi aina kun menee lähelle juttelemaan. Kyllä nuo lapset on niin ihania aarteita.

Aikamoista touhua on aina varsinkin ilta-aikaan kotosalla. Tänään laitettiin vielä hiusväri mulle. Se on vähän sellasta säätämistä, kun en halua, että vauva on lähellä silloin, ovat nuo sellaisia myrkkyjä nuo värit. Mulla on jo pitkään ollut kahta väriä, joten siinä menee reilusti aikaa, kun pitää kahteen kertaan värjätä ja antaa vaikuttaa. No nyt ei tarvitse kolmeen neljään viikkoon miettiä sitä. Kiva kun nuo isommat ovat jo niin isoja, että auttavat tosi paljon. Tänäänkin kävin kaikkien lasten kanssa kaupassa, tytöt keräilivät ostoksia kärryyn, itse kannoin vauvaa ja kolmevuotias työnsi pikkuisia ostoskärryjä. Jäin vauvan kanssa maksamaan ja sillä aikaa kaksi vanhinta pakkasi tavarat. Huomaan, että ihmiset aian vähän äimistelevät meidän kauppareissua, varmaan monestakin syystä=) Kuun vaihteessa käymme kaupassa niin, että meillä on 2-3 kärryllistä tavaraa ja silloin tuntuu porukalla silmät tippuvan päästä...heh heh....mutta kuka nyt joka päivä jaksaisi ja ehtisi kaupassa ravata=)

ELOKUUNVAUVA....tosiaan, tällä kertaa tiramisun täyte näyttikin paksulta....taisin tehdä tuplatäytteellä isompaan vuokaan.

Joko päätit ristiäistarjoilut?

Tuntuu, että unohtelen hirveesti asioita, muisti pätkii nykyään pahasti ja lause saattaa jäädä kesken, enkä enää muista mistä puhuin. Pudotelkaa maan pinnalle, jos toistan saman asian kymmenettä kertaa=)

Pitää kai kohta harkita nukkumaanmenoa.

Viikonloppuja kaikille!

-Lintu75

Vierailija

Meillä flunssa jatkuu :( Tänään oltiin taas useampi tunti lastenklinikalla, päästiin vielä kotiin, mutta herkästi pitää lähteä takaisin jos yhtään siltä tuntuu ja sitten meneekin jo osastohoitoon. Aamulla joka tapauksessa mennään labraan ja kontrolliin.

Vaikea käsittää että poika olisi oikeasti niin kipeä, että tarvitsisi ihan osastolla hoitaa, kun kuitenkin syö ja nukkuu hyvin (paitsi aamuyöstä kun tukkoisuus alkaa) ja on hymyileväinen ja pirteä. Mutta tottahan se on, että nämä pienet menevät herkästi huonoon kuntoon tautien pitkittyessä. Hauskaa oli se, että keskiviikkona painoa neuvolassa oli 6260g ja nyt tänään taas jo 6355g eli kyllä sitä ruokaa uppoaa. Viimeyönäkin söi kuin hevonen :)

En oikein nyt jaksa keskittyä muiden kuulumisiin, halusin vaan purkaa, kun tuntuu aika kurjalta. Palailen taas jahka saadaan pikkumies kuntoon! Toivottavasti pian, kun viikon päästä olis ristiäisetkin.

Caprice ja torsti, joka nyt nukkuu kolmatta tuntia kaiken sen rääkkäyksen jälkeen

Vierailija

Yleensä olen illalla käynyt lukasemassa teidän kuulumiset, mutten ole ehtinyt itse kirjoitella.

Meillä on reilun viikon päästä muutto ja kiirettä pitää. Ristiäiset oli viikonloppuna ja hyvin meni. Yksi ressi vähemmän. Nyt kaksi yötä on mennyt tosi hyvin, sellainen 6 tunnin pätkä alkuun ja sitten 3 tunnin. Eli periaatteessa yhdellä syötöllä. Tosin ollaan jatkettu unia tuon toisenkin syötön jälkeen. Poika on pulskistunut ihan silmissä viimeisen parin viikon aikana, ja 62 cm:n vaatteet alkaa olla sopivia, ja jopa napakoita ;)

Ihania hymyjä meilläkin ja tällä kaverilla on myös asiaa. Tuntuu tuo jokeltelu alkavan huomattavasti aiemmin kuin isosiskolla, joka kyllä nykyään pölisee kuin papupata. Eilen hoki koko päivän " saakeli sentään, nyt uskot.." mistä lie oppinut.. ;))

Meillä ei oikeastaan vauvaharrastuksia ole, kun tuo esikoinen aikalailla rajoittaa. Lähinnä mennään taaperon menojen mukaan ja vauva on mukana. Myöhemmin sitten vois ajatella vauvamuskaria tai itse kyllä ajattelin lähtä vauvan kanssa leffaan, jos täällä Tampereella sellainen paikka on. Ei sitä varmaan vauvalle harrastukseksi lueta? Heh.

Taustalle,

Oivamatilda ja Eero Elmeri kohta 2kk

Vierailija

Nyt on tuo vasen kantokäsivarsi ja -olkapää NIIIN kipeät, että yöllä heräsin siihen ja itkuhan siinä tuli :( Emilia nukkui kokonaiset 4 tuntia putkeen, eli olisin minäkin vähän saanut nukuttua mutta tuo olkapää oli niin kipeä, että eipä onnistunut nukkuminen. Sitä siis särkee ja jomottaa oikein kunnolla, jostain sisältä, ei mitään lihaskipua siis. Ihan ku tosi pahaa lapsuudenaikaista " kasvukipua" . Ja kun sitä nostaa sattuu niin pirusti. Vauvan sylissä pitäminen ja nostaminen on tuskaa.

Otin yöllä 2 Panadolia kun niin särki... Mitähän tästä oikein tulee?? Mies on onneks tänään vapaalla, jos vaikka se nostelisi Emppua tänään. Lepohan tällaseen kipuun varmaan vaan auttaa. Mutta sanopa se tuolle pienelle...

Viikonloppuja taas kaikille! Kylläpä nämä viikot vaan kuluu nopeaan...

Anemos & Emppu 2 viikkoa vajaa 3kk

Vierailija

kuulumisia pitkästä aikaa ennenkuin mies lähtee pelaamaan kiekkoa.

Päivät tosiaan menee huisin nopeaan. Olen mennyt jo viikoissa sekaisin, en tiedä kuin katsomalla kuinka monta viikkoa mein poika on.

Päiviin on tullut selkeä rytmi. Yöt nukutaan hyvin. Yöllä ei ehkä välttämättä tarvitse syöttää, mutta viiden aikaan ollaan yleensä juotu maitoa.

Harrastukset on meillä siinä kun käydään aamupäivällä ja illalla vaunuilemassa.

Vauvamuskaria ja vauvauintia olen miettinyt, mutten vielä ole ottanut selvää miten täällä satakunnassa sellaisia järjestetään. Varmaan seurakunnallakin on jotain kerhotoimintaa. Jos vaikka löytyisi muita samanikäisten äitejä.

Pojan mielestä kaikista kivointa on käydä kylvyssä ja saunassa (ilman löylyjä tietenkin kunhan istuksellaan lämpimässä) ja suihkussakin taitaa olla ihan mukavaa.

On ihana katsella kun pienet kädet ja jalat viuhtoo kun tohkeissaan koittaa jotain puhua äidille ja iskälle.

Ja ne hymyt varsinkin...

Iskä lähtee ja poika kutsuu...

Papaija ja Arttu 2kk 1vko ja risat

Vierailija

Yö meni meilläkin miten sattuu...

Janina nukahti puoliltaöin, klo 02 heräsi keskimmäinen itkien, menin tyynnyttelemään sängyn vierelle, ei auttanut ,neiti tuli meidän sänkyyn, mies ei ees havahtunut kun saatiin seuraa! nukahdin klo kolme, klo 04-05 imetystä tunnin verran, olin niin väsynyt että unohdin röyhtäyttää, sillä seurauksella että herään hetkenpäästä siihen kun vauva pulauttaa useamman kerran mun päälle ja sänkyyn...mies vaan nukkuu edelleen...klo 07 herään taas kun mies lähtee töihin ja esikoinen tulee kiljumaan korvan juureen että äiti pue mekko tän nuken päälle!!! miksi lapset huutaa nykyään kun niillä on jotain asiaa???

Tällainen yö...

Onneksi alkaa viikonloppu että saa nukkua vaikka keskellä päivää kun mies on kotona! =)

Lintu75: Teen sen vadelmahyydyke kakun ja sitten myös sen Tiramisun, maistui meinaan kaikille! =)

Sitten ajattelin tehdä aurajuusto ananas piirakan, sit pitäis keksiä pari muuta suolaista herkkua. Ehdotuksia? Sellainen minkä voi tehdä edellisenä päivänä.

sydämmen muotoisia mansikkakuorute " mokka" paloja ja vaal pun sydän pipareita

lakkahilloa ja leipäjuustopaloja

ja vielä sit ne sun ehdottamat geishat oli hyvä idea! suklaa maistuu aina! =))

nyt kuuluu kutsu, palailen myöhemmin.

Elokuunvauva

Vierailija

Menin sitten yöllä kolmelta nukkumaan ja heräsin seitsemältä. Piti valmistautua avoimeen kerhoon, mutta kun kaveri lapsineen jätti menemättä, suuntasimme puistoon. Ekan kerran laitoin vauvalle jo toppapuvun. Tunnin on nyt nukkunut vielä tuolla makuuhuoneessa, ikkuna auki ja ulkovaatteet päällä, muuten ei juuri sisällä nuku. Ulkona ei uskalla nukuttaa kun oravat kiipeilee parvekkeelle ja ovat käyneet penkomassa kukkaruukkuja, multaa on monena päivänä ollut pitkin partsin lattioita. Kaverin sukulaiselta ostan sellaisen metallisen ritilän rattaisiin, että vois jatkossa nukuttaa vauvaa parvekkeellakin.

ELOKUUNVAUVA

Miten teet mansikka" mokka" palat?

Ei tarvii ohjetta laittaa (ainakaan vielä), mutta kiinnostaa millainen pohja ja mitä päälle?

Suolaiseksi tarjoan hyydytettyä kalkkunakakkua (siis ehdotan), katso www.pirkka.fi ja hae sieltä reseptihaku, näet kuvankin. Sen voit tehdä edellisenä päivänä samaan tyyliin kuin tiramisunkin. Jos pitää tehdä useampi, saat täytemassan tehtyä kerralla, eli nopea juttu.

Itse käyttäisin kyllä mieluummin ohuenohuita kinkkuleikkeleitä.

Tai sitten niitä cocktailpiirakoita esim savuporopursotuksella, tai katkarapupursotuksella. Ne voi vaikka pursottaakin edellisenä päivänä. Tossa nyt muutama nopeasti hoituva tarjottava, varsinkin, jos piirakat voi paistaa suurkeittiöuunissa kaikki yhdellä kertaa. Suolaiset piirakat ovat tietysti takuuvarmoja aina, pellillisestä saa n 25 palaa.

huh kun rupeaa väsymys iskemään.....

-Lintu75

Vierailija

Heissan vaan kaikille!!!!

jospa nyt ehtisi istahtaa tähän koneelle muutakin kuin lukemaan pikaisesti posteja ja pinoja:)

Meillä on mies ollut tosiaan tämän viikon sairaslomalla ja kauhulla odotanmilloin lapset tai minä sairastutaan, mutta viel ei ainakaan ole kellään kurkkukipeä tai nenä vuoda, toivottavasti ei alakkaan...

Iina on nukkunut eilen koko pitkän päivän pisin aika jonka oli eilen hereillä äivän aikana oli tunti ja sitten taas nukkumatti vei voiton. No nukahti yöunilleen joskus 22 ja nukkui ihan sikeesti kunnes minä heräsin klo 00.15 siihen kun pinnasängyn uumenista kuuluu iloista kiljuntaa ja jokeltelua. Katsoin mitäs se neiti touhuaa niin puhua pälpätti ja karjahteli ankka mobilen kanssa, laittoi ankat ojennukseen varmaankin. Juttelua jatkui tuonne 01 asti jonka jälken Iina jatkoi tyytyväisenä uniaan:) Ja heräsi sitten syömään vasta 04 ja jatkoi uniaan tuonne 10 asti jolloin koko perhe heräsimme, säikahtämällä että paljonko kello on???

Jännä juttu tuo yöllinen keskustelu ankkojen kanssa, olin ihan varma että jossain vaiheessa muuttuu huudolsi että tissiä, mutta mitäs sitä turjaan kun ei nälkä ollutkaan.

Minä olen taas kärsinytihan hirveetä selkäkivusta, osasin joodottaa tätä... aikasemmin on myös tullut selkä kipeeksi kun vauva on ollut n 2kk ja nyt iski taas... pitää vaan nytmennä heti sinne hierojalle ettei mene kovin pahaksi kuten edellisellä kerralla en päässy tenään sängystä ylös.

Iina sai kastelahjaksi lahjakortteja lastenvaate liikkeeseen ja kultasepän liikkeeseen joten pitäisi lähteä ostoksille tai miettiä ainakin mitä ostetaan tytölle.

Oletteko muuten ottaneet vakuutuksia vauvoille???

Meillä taas isovanhemmät olivat keränneet rahat ja maksoivat hoitokuluvakuutuksen eka vuoden vauvalle, jonka saa ottaa kun vauva on sen 2kk, kun se on muuttunut noitten isompien jälkeen tuollaiseksi, kun enne sen sai 7vrk ikäisenä...

Mutta nyt pikku-iina vaatii tissiä, joten taustailemaan..

Marraspallo ja Iina

Vierailija

meillä sattuu olemaan nyt rauhallinen hetki, kun molemmat lapset nukkuu ja minä käytän heti tilaisuutta hyväkseni.

Tosin olisi paljon muutakin, mitä pitäisi tehdä...

Kyselin palstalla aikaisemmin Lidlin vaipoista ja päätin nyt ostaa kokeiluun yhden paketin.

Jos osoittautuvat hyviksi, alan ostamaan niitä jatkossa.

Vaipat on kuitenkin suuri menoerä, eikä säästö ole pahitteeksi.

Meillä sujui yö tavalliseen tapaan.

Syömään herättiin kaksi kertaa ja sitten jatkettiin unia.

Meillä on myös ilmavaivat helpottaneet huomattavasti (johtui ehkä suurimmaksi osaksi suihkutisseistä), eikä syömiseen mene enää läheskään niin kauan, kuin ennen.

Myös röyhtäisyt tulevat helpommin, ei tarvitse kauaa taputella.=))

Muutenkin poika on alkanut viihtyä enemmän sitterissä tai lattialla itsekseen ja mobilesta on tullut hyvä kaveri.

Ja aivan ihania hymyjä väläytellään eniten äitille, mutta toki myös muille.

Ja jos ollaan isin sylissä, niin seuraa kyllä silmä tarkkana, missä äippä on menossa.

Juttuja tulee välillä kovastikin ja kun oikein innostuu, niin kädet ja jalat heiluu kuin helikopterilla. Hauskan näköistä.=))

Aatelkaa, taas on perjantai ja viikko mennyt.

Kyllä menee aika hurjaa vauhtia.

Ennenkuin huomataankaan, tulee meidän pikkuisten eka joulu.

Voin kuvitella, miten esim. joulukuusi aiheuttaa suurta ihmetystä.

Älkää hermostuko mulle, kun kirjoittelen jo joulusta, en jatka enempää, mutta tykkään itse niin kovasti joulusta ja joulunodotuksesta, etten malttanut olla mainitsematta.

Nyt pitää mennä.

Päivänjatkoja kaikille!

Vierailija

Itseäni ei ihme kyllä väsytä vaikka poika heräili taas noin tunnin välein koko yön, eikä taaskaan nälästä. Ilmaa tuntuu masussa kiertävän ja nyt mietitään onko se illalla annettavasta korvikkeesta (eikös NAN pitäis olla aika hyvin siedetty?) vai jostain mitä olen syönyt vai siitä kun Cuplatonit loppui ja Disflatyl melkein loppu (eli ei ole annettu täyttä määrää)?!?! No ikää alkaa olla ihan just 2,5 kk joten muutaman viikon päästä ehkä helpottaa joka tapauksessa-saa nähdä. Maitohappobakteereitakin kai vois koittaa, pistävät vaan mun oman vatsan tosi kovalle ja poika oli heti 3 päivää kakkaamatta kun alussa kokeiltiin. Ei ähellä mutta piereskelee kovasti ja varmaan heräileekin kun vatsassa vääntää. On taas syönyt yön ja aamun kamalan vähän ja nyt simahti päikkäreille tohon viereen vaunuihin, en viitsiny laittaa ulos kun ei ole juuri syönyt, täytyy sitten myöhemmin laittaa ja tehdä vaikka pikku lenkki itsekin!

IHANAA kun on viikonloppu, on mieskin taas kotona!Ensi yöksi poika menee isovanhemmille yökylään, kyllä äitiä jännittää ja on ikävä! ;) On se vaan niin ihana ja ihmeellisen rakas tuo pikkuinen :)

Vierailija

kun vaaville tuli kaksi kuukautta täyteen, meidän arkielo alkoi helpottua. syömissessiot eivät enää kestäneet tuntikausia ja yöunet alkoi pitenemään. meidän neiti täyttää ensi viikolla jo kolme kuukautta ja nyt ollaan parin viikon ajan nukuttu yöt putkeen ilman syömistä. joskus on vähän tarttenut antaa tuttia, kun on vaavi alkanut kitisemään, mutta tutin kera heti nukahti uudelleen. on kyllä ihanaa kun yösyötöt jää pois, sitä on sitten ihan kuin uusi ihminen.

tuo vauvojen kehitys on ihanaa seurattavaa! ne ihanat leveät hampaattomat hymyt ja jokeltelun alkaminen. välillä on vauvalla niin paljon kerrottavaa ja välillä kerrotaan varmaan vitsejä nallelle, kun niin naurattaa.

itseä harmittaa kun ei saa aikaseksi kirjattua almanakkaan päivän tekemisiä ja päiväkirjaakin oli tarkoitus kirjoittaa. ja kaksi ihanaa vauvakirjaa odottaa kirjahyllyssä, mihin pitäisi kirjata kehitysvaiheita ylös. ne nyt vaan on saksaksi (vauvan toinen äidinkieli) ja mä en haluaisi sinne omin päin saksaksi raapustella, kun tulee varmasti virheellistä tekstiä. ja isän kanssa ei kyllä näköjään koskaan ehditä sinne mitään yhdessä kirjoitella, joten taidan vaan raakasti kirjoittaa sinne suomeksi.

en ihan hirmu aktiivisesti ole seurannut palstaa viimeaikoina, mutta odotusaikaan luin päivittäin. mitä harrastustoimintaa elomammat puuhaavat vauvojen kanssa, vai viihdyttekö paremmin kotosalla? meillä neiti sai nyt syksyn ajaksi kaksi harrastusta, molemmat ovat kurssimuodossa. mä käyn vauvan kanssa vauvahieronnassa ja isän kanssa tyttö käy vauvauinnissa. tyttö on tykännyt molemmista touhuista. ja meille vanhemmille se on kivaa siksi että tapaa muita vauvaperheitä.

kivaa viikonloppua!

Vierailija

Saas nähdä jääkö teksti tälläkin kertaa kesken. Eilen olin jo nimittäin kirjottelemassa, mutta niinhän se kutsuhuuto vaan kajahti kesken näpyttelyn. Toivotaan nyt parasta :)

Aika monella tuntuis olevan hartiat, selkä tms. kipeänä. Meikäläisellä on ranteet olleet jo nelisen viikkoa kipeänä. Välillä ihan pikku liikekin sattuu tosi paljon. Eilen käytiin pojun kanssa ekaa kertaa keskustassa bussilla. Mun piti käydä antamassa papa-näyte, kun tuolla alakerrassa joku osa näytti gynen mukaan ärtyneeltä. Tuloksia pitää oottaa jopa 1-1,5 kk! Ei mitään nopeaa toimintaa...

Meidänkin poju hymyilee ja jokeltelee tosi ihanasti, kun hymyilen ja lepertelen sille ja hieron masua. On se vaan niin ihanan näköinen hymyillessään. Kyllä siinä meinaa sydän pakahtua rakkaudesta ja hellyydestä oman vauvan leveää hymyä katsellessaan.

Täällä Pirkanmaallakin satelee tällä hetkellä. Onneks ehdin käydä reilun tunnin vaunulenkillä pojan kanssa, niin ei tartte kökkiä koko päivää sisällä. Ja tekee tuo liikunta mullekin hyvää; vielä olis n. 7 kg lähtöpainoon. Sormukset ja vanhat housut eivät vielä mahdu päälle, joten ois kiva päästä ainakin viidestä kilosta mahd. pian eroon.

Meillä tuo unirytmi vaihtelee tosi paljon. Viime yö meni aika tiuhoilla heräilyillä: nukahti joskus klo 20-21 aikoihin, heräsi klo 1, 3, 5, 8 ja ylös hieman klo 9 jälkeen. Tais pikkuisella olla masuvaivoja.

Onkos kukaan muu huolissaan tuosta lintuinfluenssasta? Mut ainakin pelästytti uutinen siitä, että Euroopasta on löydetty ihmisiin tarttuvaa virusta. Asiantuntijat kyllä väittävät, ettei Euroopassa voi syntyä panepidemiaa, mutta mistäs sitä tietää... Täytyy varmaan käydä etsimässä netistä lisää tietoa.

tosca ja Matias tänään 2 kk

Uusimmat

Suosituimmat