Pieniä, hoikkia vauvoja?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän pikkuinen typy täyttää nyt vuoden. Ja on kasvanut hurjiin mittoihin ;) eli pituutta kertynyt 74cm ja painoa 7,600kg.

Kaipailisin muiden pikkuisten vaaveleiden mittoja..

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Syntyi rv 37+1 2260g ja 43cm

1kk 3060g 50cm

2kk 3850g 52.7cm

3kk 4660g 56.6cm

4kk 5210g 59.6cm

5kk 5620g 61.5vm

6kk 6280g 63.3cm

8kk 6810g 65.5cm

10kk 7565g 69.5cm

1v neuvolaan on vielä parisen viikkoa aikaa, mutta veikkaisin että tyttö on nyt noin 8kg ja pikkaisen yli 70cm

Tasaisesti on omalla käyrällään kasvanut ja on pieni ja sirpsakka tyttö on. Vaattet ovat kokoa 70cm mutta onpa tytöllä vielä 56cm sukkahousutkin köytössä..ulkoilupuvut ovat kokoa 62 ja 68

Miinuskäyrällä kasvaa mutta tasaisesti omalla käyrällään. Terve tyttö, allergioita ei ole... eikä kenenkään mielestä ikinä ole tarvinnut huolestua.

Enkä huolissani ole ollutkaan kun niin tasaisesti kasvaa...

Vierailija

meilläkin pikkuruinen tyttö, vaikka näitä muiden mittoja katsoessani taitaakin olla aika iso :) monesti neitiä luullaan n. 9kk ikäiseksi, vaikka käveleekin jo todella hyvin.

syntyi rv 40+0 ja oli 50cm ja 2750g

8kk 7900g/ 69cm

1v 8800g/ 75cm

Pituutta löytyy ihan kivasti, mutta painaa edelleen vähemmän mitä serkkutyttönsä puolivuotiaana. Ikää nyt 1v1,5kk. Isänsä on tosi hoikka, joten on varmaan sieltä perittyä. Syö hyvin mutta minimaalisia annoksia. En oo ollu huolissani, kun on niin reipas ja suloinen tyttö :)

Vierailija

xcsx kommenttisi olikin mukava että hoikkuus liittyy sairauteen. Mikähän meidän poikaa sitten vaivaa.

Syntymämitat 48 cm ja 3090g

2kk mitat 57 cm ja 4620 g

Painokontrolleissa käymme, hitaahkosti kasvaa.

Syntynyt rv 38+2 eli ei ennenaikaisena eikä keskosena.

KAikilla tuntuu vauvat kasvavan hirveää vauhtia ja olevan isoja, tuntuu kurjalta miettiä onko meidän pojalla joku vika kun ei kasva...

Vierailija

meillä oli juuri 2kk neuvola ja mitat oli tytöllä

4570g (synt. 3025g, alin 2820g, 1kk 3745g) ja 54,5cm (48cm)

minulle sanottiin vaan että hienosti kasvaa omalla käyrällään? sanoin neuvolassa ihmetyksestä et muut tuntuu kasvavan paljon nopeammin ja ne vakuutteli vaan ettei mitään syytä huoleen. miksiköhän teitä sitten seurataan? tai et pitäisikö sittenkin huolestua?

anni ja aino

Vierailija

mutta hoikka hänkin. Laitan tuohon vähän mittoja:

synt. 4050g 52cm (eli iso syntyessään)

6kk 7850g 67cm

8kk 8060g 71cm

10kk 7880g 73,5cm

12kk 7745g 73,5cm

Eli meillä tuo paino varsinkin takkuillut, mutta pituutta on tullut kuitenkin (ainakin välillä) todella kivasti. Neuvolassa hätileevät ja luovat äitiinkiin aina epätoivon siementä, mutta kyseessä on iloinen ja pirteä pieni tyttö, joka hymyllää levittää iloa ympärilleen!

kolmen äiskä

ai niin, kaksi muuta lapsista olleet " isoja"

Vierailija

Minulla on 2 tyttöä ja kummatkin ovat pieniä ja siroja. Olen nyt niin laiska että en jaksa neuvolakortteja kaivaa, mutta molemmat ovat aina kasvaneet siinä -1 SD -käyrän kieppeillä sekä painossa että pituudessa. Kauniin tasaisesti ovat molemmat kasvaneet, mutta kuten sanottu, siroja ovat rakenteeltaan. Itse olen vauvana kasvanut ihan samalla tavalla silti olen keskivertoa pitempi 173 cm.

Harvoin kellään on ollut kovasti kommentoitavaa tyttöjen kokoon, mutta jos on, niin olen aina sanonut, että pieni ja siro on kaunista. :0) Tosin välillä pitää joitakin ihmisiä muistuttaa siitä, että ei se 0-käyrä mikään tavoitetaso ole ja pääasia on, että lapsi kasvaa tasaisesti ihan sillä omalla käyrällään.

Vierailija

Meillä on kaksi lasta, poika nyt 5 v. ja tyttö 10 kk. Molemmat ovat pienikokoisia ja niin olemme me vanhemmatkin olleet, joten pieniä ovat luultavasti geneettisistä syistä ; )

Poika syntyi rv 40+0 3380g ja 52 cm

3 kk 5040g ja 60 cm

6 kk 6035g ja 67 cm

8 kk 6685 ja 71 cm

10 kk 7220g ja 72 cm

1 v. 7530g ja 75 cm

Nyt 5 vuotiaana 104 cm ja 14.4 kg.

Tyttö syntyi rv 39+4 3450 g ja 50 cm

3 kk 5035g ja 59 cm

6 kk 6010g ja 65 cm

8 kk 6505g ja 67 cm

10 kk 7050g ja 69.5 cm

Vierailija

liittyy yleensä sairauksiin tai keskosuuteen. Aiemmin hoitamattomien laajojekin ruoka-aineallergioiden ollessa tavallisia huolestuneita vanhempia yritettiin lohdutella käyttämälläsi tyylillä-mitään ei tarvitse tehdä, turhaa olla huolissaan, kyse on vain vauvojen erilaisuudesta.

Ellei vauva ole sairas tai saa liian vähän ravintoa (imemisvaikeudet esim. keskosuudesta johtuen), hän on pulleahko jo muutaman kuukauden iässä. kovin liikunnallisesti aktiivinen vauva kuten varmasti sinunkin vauvasi on voi myöhemmin olla hyvinkin hoikka. On hyvä muistaa, että paljon liikkuva lapsi söykin paljon, jotta energia riittäisi kasvuun ja liikkumiseen.

Omat lapset (nyt jo isoja ja aluksi hoitamattomista allergioista kärsiviä):

esikoinen, ennen liikkumaan lähtemistään pullukka, hoikistui myöhemmin . Syntyi viikolla 35, minkä selvästi huomasi synnytyssairaalassa verratessa muihin vauvoihin, huomattvasti hoikempi ja hentoisempi.

kaksosista vähemmän allerginen: hieman esikoista hoikempi, ruoka-aineallergioiden haitatessa ravinnon hyväksikäyttöä

allergisempi kaksosista: kasvuongelmia vaikeiden ruoka-aineallergioiden vuoksi ensimmäisenä vuotena. Sittemmin allergioiden hoidon löydyttyä vanttera ja urheilullinen.

Vierailija

Mulla viisi lasta. Kaks pieniä, toinen extrapieni =) Ollaan käyty verikokeet ym. ja ihan terve poika, toisen ei tarvinnu käydä. Laihempi syntyessään 52,5 ja 3330 eli pitkä ja hoikka, 1 v 71,6 ja 7340, nyt 7 v ja ehkä noin 107 cm ja n.16 kg, joten lyhyt ja laiheliini nyt, en ole huolissani, olin itse samanlainen...=) Toinen yksivuotiaana 72,4 ja 8150, joten vähän isompi. Kaksi isompaa lasta ihan ikäistensä kokoisia, nuorin nyt 2 kk syntyi: 47 ja 2940 eli pieni neiti, nyt 54 cm ja neljän kilon raja just rikottu.

Ai niin ja meidän laiheliin oli 6 kk 65,6cm ja 6560g ja 8 kk 68,3cm ja 7330g.

Vierailija

painosta on natistu enemmän ja vähemmän, mutta koska oli jo 4. lapsemme, en ottanut kuuleviin korviini. Lapsen isä on hyvin kevytrakenteinen..

Syntymäpaino oli 3500, pituus 51 cm

1v 8,7 kg 74 cm

3v 12.7 kg 90 cm

5v 15 kg 104 cm

7v 19 kg 114 cm

ja nyt on 8v, painaa 20 kg ja jää vielä alle 120 cm, mutta ei ole luokkansa pienin. Välillä kasvu on ollut todella hidasta, esim. vauvana ei välillä tullut kuukaudessa juuri lainkaan painoa. Meillä tuota käyrää ' vääristää' ymmärtääkseni tuo ihan kohtuullinen syntymäpaino? Eli se lähti heti alamäkeen...Tyttö on aina ollut mahdottoman hyvä syömään ja on sitä edelleen. Ja hyvin tuo on pärjännyt muutenkin.

Ja vinkki kaikille, joiden lapsi kasvaa pienesti (ja somasti ;)): Vaatteisiin ja kenkiin EI kannata ostaa kasvunvaraa, meillä on monet kengät hajonneet, kun menevät jalkaan vielä kolmatta vuotta ja vaatteisiinkin alkaa kyllästyä, kun nytkin päälle menee vielä 100 cm t-paidat ja shortsit. Pitkiä housuja onkin sitten ihan toivotonta löytää isojen malleista, kun pitäis olla vähintään henkselit, että eivät putoaisi päältä.

Perimme 2v nuoremman serkun vaatteet...

Vierailija

En muista ulkoa, kaivan ehkä myöhemmin neuvolakortin esille =)

Mitkäs teidän mitat nyt on. Meillä on kasvettu tasaisesti -10 käyrällä. Syntymämitat 48cm ja painoa 3kiloa. Vauva syntyi täysiaikaisena rv.37+0.

Vierailija

Niinpä, kun tietäs miksi seurataan. Meillä oli toisaalta hidastunut kasvu selvästi eli viimeset 2 viikkoa vain noin 200g...poika on tosi lyhyen aikaa rinnalla ja oon jo ajat sitte ilmaissu huoleni et saako tarpeeksi ruokaa-vaikuttikohan tuo. Itse olen vauvana ollut missä lie tutkimuksissa kun painoni nousi niin vähän, ihan terve oon aina ollu ja itse asiassa tässä iässä sitä tiputettavaakin olisi jo! Mutta saa nähdä- 3 päivää punnitukseen! Itseäni kyllä helpottaisi tieto jos paino nousisi, oman vaaán mukaan toosi vähän

Vierailija

kuopuksen lääkärin puistellessa päätä, ei hyvä, ei hyvä, sain vähän sykärin, mutta tuokin on jo ohi.

No meillä mitat tytöllä 2kk 58 ja 4732, 6 kk 6820, 65 8 kk 69 ja 7640 ja vuoden iässä 74,5 ja 9400. Puolitoista vuotiaana sitten olikin 81,3 ja 11.800, joten siinä välissä meillä oli pyräys. Toinen pyräys nyt kesäällä. 6 cm tuli vajaassa puolessa vuodessa. Nyt 4-vuotias on 17 kg ja 105,6 cm.

Poika kupopuksena on vieläkin hoikempi. Paino laski alle syntymäpainon vielä 7 viikkoa synnytyksen jälkeen. 2 kk 59 cm ja 4820. 6kk 66.3 ja 6770 8 kk, 69,2 ja 7065 ja nyt 9 kk 7585 ja 71,2. Poikakin kasvaa pyräyksittäin. Yhdessä kuussa painoa 85 g lisää ja yksi milli pituutta. Seuraavassa kuussa painoa lisää 500 g lisää. No uskon, että on ihan normaali poika tämäkin ja ottaa jossakin vaiheessa sitten pyräyksiä. Hoikkutta kaikki ihmettelevät, kun syö kaiken. Kiinteätä menee kerralla tällä hetkellä vähintää 3 dl. Purkkiruokapurkit on ihan naurettavan kokoisia ja puuroa pitää keittää kattilassa eikä enää mikrolautasella. No hyvä, että syö. Johonkin tuo ne myös kuluttaa :)

Halusin vaan sanoa, että lapset kasvavat eritavoin ja ihan normaaleja ne ovat. Lääkärit kyllä saavat minutkin välillä huolestumaan, mutta terveet lapset olemme saaneet.

Vierailija

Meidän tyttö oli syntyessään pieni.

nyt kasvanu ihan hienosti omalla käyrällään ja neuvolalääkärikin on ollut ihan tyytyväinen kasvuun!!!

Eipä mitään allergioita oo ilmennyt ja ruokahalukin on valtava :D

Nyt kun liikkuu kontaten niin paino enää nousekkaan niin paljoa..

Tässäpä näitä mittoja:

syntyessään rv.40+1 paino 2870g,pituus 47cm

n.1kk paino 3995g,pituus 52cm

2kk paino 4705g,pituus 56cm

3kk paino 5435g,pituus 57,4cm

4kk2vk paino 6320g,pituus 60,9cm

5kk1vk paino 6735g,pituus 64,2cm

6kk1vk paino 7435g,pituus 65,5cm

n.8kk paino 8140g,pituus 68,3cm

Jokainen vauva/lapsi on yksilö ettei liikaa pidä muiden vauvoja vertailla!!!

Kyllä vauvasta/lapsesta huomaa jos jotain on vialla ja neuvolassa ainakin siitä sanoovat jos ei kasva hyvin!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat