Mikä puutos kun suupielet halkee?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Syön multitabsin special 2+, joka on raskaana oleville ja sitten rautaa lisänä. Mutta nyt on parin päivän aikana auennu suupielet, niin että kipeää tekee aukaista suuta. Hedelmiäkin menee päivittän, osaisiko joku sanoa mistä kysymys, onko kellään vastaavaa? Vai viekö vauva näin loppusuoralla äidiltä kaikki mehut? Niin kalaan en ole kyllä koskenut sitten kuukauteen, kun oksensin siitä muutaman kerran ja nyt etoo pelkkä ajatteleminenkin.

Sivut

Kommentit (17)

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Mulla tätä vaivaa on myös ollut. Jos on vitamiinin puutosta, niin se on kyllä se b-vitamiini. Mulla kuitenkin aukeaa yleensä aika monestakin syystä. Ensinnäkin voimakkaat maut (ananas, tomaatti, meetwursti ym.) aukaisee heti suupielet. Toinen on jo mainittu hammastahna. Jos on liian voimakas. Yks on myös huulirasva. Bepanthen on ihan ok, mut vitalis on myös hyvä. Siinä kun ei ole vettä ollenkaan.

Vierailija

mun äitillä halkes ainakin suupielet ja sille iski järjetön himo kalaan.. sitte se osti B-vitamiinia ja suupielet parani ja kalanhimo hävis...

Vierailija

Nyt ihan näin loppumetreillä raskauden aikana tullut, sairastan kyllä B-12-vitamiinin imeytymishäiriötä eli pernisiöösianemiaa, mutta sitä saan ruiskeena, josko ne olisi ne toiset B-vitamiinit, mutta käytän myös valkaisevaa hammastahnaa, sen vois jättää nyt väliin. Bepantheen voide ei ole auttanu, tänä aamuna ei tahtonut saada leipää puraistuu kun suu ei auennut kunnolla. Onneksi ensi viikolla on poli käynti, jos ei ala helpottaa. Mutta kokeilen nyt teidän niksejä, kiitos kaikille!

Vierailija

minullakin on molemmissa raskauksissani halkeillut. Itse olen ajatellut että voi johtua limakalvomuutoksistakin, sillä huomaan muutoksia kaikilla limakalvoalueillani. Neuvolassa meillä ei suositella mitään muuta vitamiinilisää kuin d:tä talvella. Ja syönkin kyllä terveelisesti. Mutta tämä on vain oma arveluni asiasta.

Vierailija

Mä olen noista halkeilevista suupielistä kärsinyt aina ja välillä huvittaakin, kun ihmiset tarjoilevat vinkkejään mitä niiden kanssa pitäisi tehdä. Vinkit otan tietenkin kiitollisena vastaan, vaikka tosiasiassa ihan kaikki on tässä 30 vuoden aikana ehditty kokeilla ja suupielet repeilevät aina vaan :). Isälläni on sama vaiva ja ollaan joskus yhdessä mietitty voisiko taipumus olla jotankin perinnöllistä -who knows. Mä en noista ota tippaakaan ressiä, repeävät milloin repeävät ja paranevat ajallaan.

Mulla on nyt viime vuodet ollu tapana laittaa dexpanthenol-voidetta huuliin ennen nukkumaanmenoa ja se on selvästi vähentänyt halkeilua.

Vierailija

B-vitamiinista minäkin olen kuullut, mutta siskollani aukeaa suupielet aina kun on syönyt liikaa leipää (enemmän kuin 1-2 palaa/pvä). Voisiko johtua hiivasta? Hassua joka tapauksessa.

Vierailija

Mulla yhteenaikaan oli yleinen vaiva. Parani kun söin muutaman päivän B2:sta. Apteekista saa ainoastaan tuota yhtä vitamiinia olevaa, ei maksa paljoa. Mut sitten vaiva siirtyi miehellekin ja aloin ihmetteleen. Totesin et taitaa olla hiiva joka jyllää elimistössä. JA sehän tunnetusti kuluttaa myös B-vitamiinia elimistöstä, eli siksi vitamiini auttoi vaikka syy oli muualla. Eli on mennyt ohi joskus myös daktarin voiteellakin. Nyt ei ole vaivannut puoleen vuoteen. Koputan puuta :)

Vierailija

Mulla miehellä parhaillaan b-vitamiinikuuri meneillään suupielen halkeilun takia. Ensin kokeili pelkkää Bebanthenia, mutta ei auttanut. Nyt on parantuneet hyvin kun alkoi napsia b:tä.

Vierailija

Hammasteknikon vaimo sanoi (neuvolatäti), kun valitin samaa joskus, että sinusta nyt näkee päällepäin jo ettei ole mitään puutostilaa, vaan se johtuu hammastahnasta! Mullakin alkoi raskausaikana ja käytin valkaisevaa tahnaa. Vaihdoin merkkiä normaaliin, vaiva lähti heti. Aina kun koitan tätä (varsinkin theramed-merkkiä) alkaa suupielet prätkyä heti. Tosi kipeät ovat. Koita tätä kikkaa, saat ehkä myös nopean avun!!!

Vierailija

ystävällini oli sama ongelma raskauden aikana. Hän käytti bebantenia haavoihin suupielissä ja se auttoi. Neuvolassa oli sanottu ettei se aina ole puutostila vaan voi olla esimerkiksi allerginen reaktio.

Vierailija

Olen huomannut, että se on itselläni jonkinlainen suoliston imeytymishäiriö (en sitten tiedä, mikä aine ei imeydy...). Sen voi varmaan aiheuttaa moni eri asia allergiasta alkaen.

Kärsin halkeamasta aikanaan vuosikausia, eikä auttanut b-vitamiinin syöminen eikä Bepanten-voide. Sitten kun aloitin gluteenittoman ruokavalion, vaiva hävisi parin viikon päästä itsekseen! Eli suolisto oli kai ollut keliakian takia epäkunnossa.

Viime vuosina vaiva on uusiutunut harvakseen. Olen todennut, että siihen ei auta muu lisäravinne/ruoka kuin kananmuna. Nyt olen raskauden aikana saanut halkeaman pari kertaa samassa yhteydessä, kun vatsa on ollut sekaisin. Olen vetänyt naamaan maitohappobakteereita ja syönyt pari kananmunaa, ja se on auttanut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat