Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis voiko tää täytekakkutaikinaohje olla oikein???

Vierailija

http://www.yle.fi/kartanokeitoksia/reseptit/taytekakku.html

Tekisin 8 munan version eli sitten tuon mukaan tulisi 2,3dl sokeria, vehnäjauhoja myös 2,3dl, perunajauhoja 6rkl ja leivinjauhetta 4tl.

MUTTA onko toi oikeanlainen kakkutaikinaohje kun tuntuu niin vähäiselle tuo jauhojen määrä??

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

eli lasi munia lasi jauhoja ja lasi sokeri. Itse teen siten että otan 2 samalaista lasia joista toiseen mittaan tarvittavan määrän munia esim sen 8 sitten mittaan toiseen lasiin vähän vähemmän sokeri koska muuten tulee ällö makea. Sokeri muna joukkoon ja sit mitataan jauhoja saman verran kuin oli munia. Noin 0,5dl vehnäjauhoista korvaan perunajauhoilla ja 1 tl leivin jauhetta joukkoon. Näin tulee hyvä ja mehevä kakku :)

Vierailija

Muistaakseni 4 dl sokeria ja jauhoja (joista puolet perunajauhoja). Tarkista asia rikkomalla munat vaikka juomalasiin, jos tulee kaksi lasillista niin sitten laitat kaksi lasillista sokeria ja jauhoja (1 lasi vehnä-, 1 lasi perunajauhoja).

Vierailija

Kun siis 8 munaa niin paljonko noita muita aineita? mun laskujen mukaan tuo mitä sanoin jo ekassa viestissäni mutta teidänkö mielestä ei riitä?

ap

Vierailija

Koska sen mukaan tulee 6 munaa ja yhteensä pari desiä jauhoja.

Sinuna melkein tekisin kaksi 4 munan pohjaa, niin varmemmin onnistuisi...

Ja 8 munan kakku tosiaan vaatii melkoisen vuoan.

Vierailija

Isomman kakun saat vahingossa helpommin jäämään keskeltä raa' aksi ja sitten lässähtämään. Laakea, matala kakku on kyllä varmemmin onnistuva kuin korkea.

Itse peitän isot kakut paistettaessa kostutetulla leivinpaperilla, niin eivät pala liiaksi pinnasta. Riippunee uunin tasaisuudestakin, onko tuollainen tarpeen

Vierailija

on vielä helpompi onnistua (munat vatkaantuvat paremmin, kun sokeria on vähän enemmän). Jauhoista voi hyvin olla puolet vehnä- ja puolet perunajauhoja. Siis 8 munaa, 4 dl sokeria ja 2 dl vehnä- ja 2 dl perunajauhoja sekä 2 tl leivinjauhetta.

Ja jos sinulla on kokonaisen uunin kokoinen uunipelti, niin siihen mainittu taikina mahtuu kyllä varmasti ja paistuukin ihan tasaisesti, sillä taikina on koostaan huolimatta aika ohut. Muista vatkata munia ja sokeria tarpeeksi kauan.

Olen itse tehnyt täytekakkupohjia uunipellille tällä ohjeella ja hyvin on onnistunut. Tosin käytin pelkkää vehnäjauhoja (4 dl), mutta puolen korvaaminen perunajauholla vain parantaa taikinaa.

Vierailija

Sokerikakkutaikinaanhan tulee yhtä paljon munia, sokeria ja jauhoja. Joten sikäli täsmää ihan hyvin mun mielestä. Vaatii kyllä melkoisen suuren vuoan noin monen munan kakku...

Vierailija

1 dl vehnäj. ja 1 dl perunajauhoja. Kun tuplaat nuo määrät niin saat 8 munan kakkuun 2 dl vehnäj. ja 2 dl perunaj.

Kattele muitakin reseptejä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat