Sokerirasitustesti

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Joudun ylipainon takia sokerirasitustestiin parin viikon kuluttua. Vähän pelottaa/jännittää, että mitä sieltä tulee tulokseksi...

Mulla olis pari kysymystä teille, joilla sokeriarvot on olleet koholla: Minkälaisia oireita liian korkea verensokeri on teillä aiheuttanut? Entä onko teillä neuvolan virtsakokeissa ollut sokeria?

Kiinnostaisi tietää myös onko niitä, jotka on ylipainon takia lähetetty sokerirasitustestiin, joilla ei ole arvot olleet koholla.

Kuinka helposti verensokerin saa pysymään alhaalla ruokavaliolla?

Kommentit (8)

Vierailija

Elikkäs sokerirasituksessa kävin minäkin, syynä sokeria virtsassa (kerran) neuvolassa. Tämä saattoi johtua siitä, että on syönyt edellisenä päivänä normaalia enemmän makeaa. Arvoista paastoarvo oli 4.8 mikä Tampereella on raja-arvo (esim. nyt Pirkkalassa asuessa en olisi saanut diagnoosia) muut arvot hyvät. Söin tuhdisti pannupitsan rasituskoetta edeltävänä iltana ja tankkasin muutoinkin takarajaan asti sen varalta, ettei aamupahoinvointi iskisi niin pahana kun syömättä piti olla testin loppuun asti. Tästä oli neuvolassa pitänyt " varoittaa" . Eli SYÖ NORMAALISTI edeltävänä iltana (ei erityisen rasvaista tai makeaa). Sen jälkeen kaikki kotiarvot olivat hyvät ilman diettiä, jota en alkanut noudattaa sen kummemmin koska arvot pysyivät hyvinä. TAYS:ssa vihdoin kuukausia myöhemmin sanoivat, että ei tarvitse mittailla enää ja että ihmettelevät miksi alunperinkään tähän rumbaan jouduin.

Kuitenkin pidän sitä tärkeänä asiana nyt, sillä vaikka ei itselle tulisikaan suuria oireita, korkeat sokerit ovat haitaksi lapselle. Lapsi kasvaa helposti liian isoksi vatsassa ja lisäksi hänen on synnyttyään vaikea itse säädellä sokereitaan muuttuneessa tilanteessa jolloin ne saattavat laskea liian alas ja ymmärtääkseni silloin lapsi joutuu osastolle. Olisi tärkeää, että neuvolassa kerrottaisiin nämä riskit eikä vain toitottaisi siitä, onko syönyt terveellisesti vai ei. Että hyvä sinänsä, että tutkivat, niin voi ainakin olla turvallisin mielin.

Vierailija

minut passitettiin viime raskaudessa sokerirasitukseen KAKSI KERTAA(mitä on ihmetelty labrassakin...), koska BMI oli raskauden alkaessa 30,74. kaikki arvot molemmissa testeissä normaalit, ei lähelläkään raja-arvoja. nyt toinen raskaus vuoden sisään menossa, ja taas pitäisi testiin mennä viikolla 26, koska BMI 31,5. mietityttää kyllä, että onkohan taas ihan turhaa...

Vierailija

Eli jokaisen raskauden aikana olen käynyt sokerirasituskokeessa painoindeksin sekä myös sukurasitteen (isällä diabetes) vuoksi, ja joka kerralla on arvot olleet täysin normaalit. Pissanäytteessä ei ole mulla myöskään ollut yhtään kertaa sokeria... Nyt kolmannen kerran tuntui aika turhalta mennä ja istua siellä se pari tuntia, mutta toisaalta hyvä, että tarkistetaan.

Kohta kolmen äiti rv 34+4

Vierailija

Kiitos vastauksista!

Testin tulokset jännittää/pelottaa sen takia, että olen saanut kuulla aika paljon negatiivista kommentointia ylipainostani nyt raskauden aikana. Ja siitähän vasta " riemu" repeää, jos sokeri on koholla... Ruokavaliolle joutuminen ei " pelota" .

Vierailija

Mä olen myös käynyt rasituksessa suuren BMI:n (29) takia tämän ja edellisen raskauden aikana. Arvot ovat olleet hyvät.

Ei kannata jännittää tuloksia! Rasitus tehdään vain ja ainoastaan sinun ja vauvasi hyväksi =) Neuvolasta saat sitten ohjeet jos arvoissa on jotain häikkää.

Tsemppiä!

Tansku, muksut *3 & vaavi rv 30+0

Vierailija

Heips...

Neuvolassa edellisellä kerralla käydessäni virtsassa oli sokeria ja katottiin siltä istumalta verensokeri joka pomppas 9,2:teen, joten ei muuta kuin sokerirasitustestiin, jossa paastosokeri oli ihan ok, seuraavat arvot koholla, olin jo valmistautunut vuorokausiseurantaan naistenklinikalla, mutta siellä oltiin sitä mieltä et jatketaan sokeritonta diettiä ja katsellaan uudestaan. No näkyvän sokerin olen jättänyt pois (välillä pieniä herkkuja sallien), siirtynyt light-juomiin, sokerittomiin ruoka-aineisiin jne. Nyt kävin neuvolassa, siellä virtsa oli puhdas ja paastosokerikin oli ok, joten dietistä on ollut hyötyä. Toivottavasti jatkossakin pysyy kurissa...

Vierailija

Eli mulla neljäs lapsi tulossa ja jokaisessa raskaudessa ollut raskausajan diabetes, ei koskaan oo ollu pissakokeessa sokerit plussalla.. isällä oli kakkostyypin diabetes, se on eka kriteeri et joudun joka kerta rasitukseen, toiseks ikä, sitten edellisen lapsen syntymäpaino (4,8kg).. siinä syitä ja aina oon " kärähtäny" , kahdessa viimeisimmässä paastoarvot kohdallaan mutta tunnin arvo hieman koholla (pitäis olla alle 11,2 ni mulla oli nyt 12,3) sit taas 2 tunnin arvot hyvät!

Ruokavaliolla oon pärjänny, vauvan kokoa tarkkaillaan parin viikon välein, hyvä on hoito, toki ite se työ tehdään että tosiaan katon mitä syön ja mittaan sokereita vieläpä tiheämpään kuin mitä on käsketty.

Ekan lapsen kohdalla mielestäni en saanu tarpeeks tietoo mitä se liika sokerinkäyttö/rasva ja karkit voi saada aikaan; poika joutu vastasyntyneiden teholle alhaisen verensokerin takia ja viikko vierähti ennenku rupes pysymään tasasena, eli kyllä oikeesti kannattaa ottaa asia vakavasti.. onhan se loppujen lopuks lyhyt aika minkä sitä kestää ja oman pienokaisen terveyden (ja siinä sivussa myös itsensä hyvinvoinnin) hyväksihän tekee mitä vaan..

hilima rv34+5

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat