Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentaa! 1v4kk ei ota kunnolla katsekontaktia!

Vierailija

Minua on häirinnyt jo pitemmän aikaa ettei poikamme ota kunnollista katsekontaktia. Välttelee katsetta ja puuhaa omiaan innokkaasti, lisäksi ujostelee vähänkin vieraampia ihmisiä voimakkaasti, ei anna ottaa syliin edes oman mumminsa.

On todella riippuvainen minusta eli äidistään, viihtyy hyvin sylissäni ja kikattaa kun kutitellaan ja leikitellään, mutta ei tutkiskele samalla tavoin kasvojani niin kuin esikoinen teki aikoinaan. Isoveljelleen myös naureskelee mutta sitten taas ei tunnu ihmeemmin innostuvan esim. kun näkee isänsä töiden jälkeen, on melkein välinpitämätön ja jatkaa innokkaasti omia puuhiaan.

Kiinnitin huomiota tähän katsekontaktin vähyyteen jo vauvaikäisenä jolloin sylissä ollessaan katsoi usein ohi, näki aina jotain mielenkiintoisempaa ympärillään kuin kasvot.

Muuten on todella vilkas ja puhuukin jo aika monta sanaa, lisäksi on kiinnostunut muista lapsista ja puuhaa heidän kanssaan kyllä.

Mitähän tässä pitäisi ajatella? Kauhea aavistus autismista käy mielessä :-(

Pitäisikö lapsi viedä johonkin tutkimuksiin vai odotanko rauhassa pari kuukautta neuvolan puolitoistavuotis käyntiä? Tämä on raastavaa :-(

Kommentit (4)

Vierailija

Vauva ei vaikuta masentuneelta, hymyilee kyllä ja naureskelee jos hänen kanssaan peuhaa, kutittaa ym. Muutenkin on todella aktiivinen, puuhaa jatkuvasti jotain, esim. avaa ja sulkee ovea edestakaisin pitkään tai juoksee ympäri asuntoa.

Tuota näkökykyä en ole tullut ajatelleeksi, mutta luulen että on ihan normaali.

4! Lohduttavaa kuulla että lapsesi ovat normaaleja vaikka eivät silmiin niin kovasti katsokkaan.

Silti tämä asia huolestuttaa kovasti, pelkään että jotain on vialla...

Vierailija

Olen kyllä ajatellut että se johtuu siitä etten ole " opettanut" siihen, kun ei itseänikään kiinnosta toisten kasvojen möllöttely. Mutta olen huomannut että joitakin ihmisiä se kiusaa että lapsi ei katso silmiin. Osa on meillä jo koululaisia eivätkä vieläkään katso mielellään silmiin, mutta tekevät niin kun " täytyy" eli esim kättelytilanteissa. Ehkäpä johtuu osittain geeneistäkin. Ihan normaaleja lapsia ovat muuten, ei ainakaan mitään autisteja. Itsekeskeisiä pikku paskiaisia kyllä niin kuin kaikki ihmissukuun kuuluvat :)

Uusimmat

Suosituimmat