Iso vauva tulossa - Käynnistys vai sektio??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoisestamme on näillä näkyminen tulossa iso vauva (tarkempi kokoarvio tehdään 3 viikon päästä rv 35+6), viimeksi meni yläkäyrän tuntumassa. Kävin synnytyspelon vuoksi pelkopolilla, josta ei ollut mitään hyötyä. Lääkäri totesi, että jos vauvasta tulee iso niin voidaan tehdä suunniteltu sektio. Neuvolassa sanottiin, että synnytys saatetaan myös käynnistää etukäteen vauvan ison koon vuoksi.

Olen kuullut käynnistyksestä vain huonoja kokemuksia, mutta myös sektio pelottaa... Jos vauva arvioidaan suureksi niin saanko itse " päättää" millä tavalla asia hoidetaan (käynnistys vs. sektio)? Ja kumpikohan olisi parempi ratkaisu??

Olisi kiva kuulla kaikenlaisia kokemuksia asiaan liittyen!

violet ja masu-Aarre rv 33+0

Kommentit (11)

Vierailija

Itsellä 2 synnytystä takana, molemmat käynnistetty. Esikoinen reilu 4 vuotta sitten yliaikaisena. Synnytys kesti 6,5h ja oli melko helppo.Istukka ei irronnut ja jouduin käsinirroitukseen.Verta menetin 3,8litraa,mutta toivuin nopeasti. Vauvan mitat 51cm 3530g.Ei tikkejä.

Toinen tyttö syntyi kuukausi sitten. Käynnistettiin la. suuren koon takia. Kukaan ei tosin tiennyt miten iso sieltä onkaan tulossa. Viimeisin kokoarvio oli 4,6kg. Mutta neiti pisti vielä paremmaksi, 56cm 5180g. Ja ihan normaalisti alakautta syntyi. Avautumisvaihe oli pidempi kuin esikoisesta,mutta ponnistusvaihe sama 15min. Jos mahdollista synnytys oli vielä edellistä helpompi! Ei tullut isoja repeämiä,ei epparia, yksi tikki. Istukka ei taaskaan irronnut,verenvuoto 2,5litraa. Tämä istukan irtoamattomuus johtuu luultavasti " laiskasta kohdusta" .

Syy vauvan isoon kokoon selvisi synnytyksen jälkeen, kun vauvan verensokeri ei pysynyt. Eli minulla on ollut raskaudenajan diabetes, joka jäi neuvolan hoitovirheen takia huomaamatta.

Kaikki nyt kuitenkin hyvin. Eli isokin vauva voi syntyä ihan nätisti alakautta. Riippuu tietysti tosi paljo tarjonnasta. Itse en ole isokokoinen, vaan ihan tavallinen 165/62kg.

Vierailija

Pitää vain yrittää vääntää rautalangasta että pelkää ihan oikeasti. Näin neuvolassa neuvottiin. Terkka oli myös sitä mieltä,että ei kannata antaa mennä yli. Harmi ettei hän saa päättää :(

Ymmärrän tietenkin, että jos paikat täysin kiinni yms., ei käynnistämään välttämättä kannata lähteä. (Tätä myös neuvolassa hoetaan) Siksi toivonkin että jotain edistystä viime viikkoiset supparit ja tämän aamuiset olisivat saaneet aikaan.. Toivossa on kiva elää :)

Huomenna sitten lääkäriin tarkistamaan paikat ja vauva koko.

OLISIPA editystä tapahtunut

Toivotaan että saadaan mitä halutaan, eli terveet lapsoset ja kohtuullisen miellyttävä synnytys. Itse pelkään pahinta, sitä että kesken synnytksen lähdetään salista leikkaukseen. Sitten saa kyllä lääkäri kuulla kunniansa!! Anteeksi lietsonta, mieluiten rauhassa alakautta..

Terkuin kymppikaks ja asukki rv36

Vierailija

Kakkosen synnytys käynnistettiin esikoisen ison syntymäkoon, 4460g ja 53 cm, ja hänen synnytyksessä saamansa vamman (Erbin pareesi) vuoksi. Myös kakkosen painoarvio oli samaa luokkaa. Mulla oli hirveä pelko synnytystä kohtaan silloin, mutta vielä enemmän kamotti ajatus sektiosta. Keskustelin asiasta pitkään ja tiukasti Naistenklinikan lääkärin kanssa, joka viimein suostui käynnistykseen rv 39+0. Tilanne oli käynnistykseen hyvä, koska kohdunsuu oli ollut jo pari cm auki useamman viikon, eli kalvot voitiin helposti puhkaista. Synnytys lähti käyntiin hyvin, mitään ongelmia ei ollut ja koko homma kesti 4 h 25 min. Ihan toista, kuin esikoisen kanssa tuskaiset 19 h...;)

Kakkosen syntymäpaino oli sitten 3890g ja pituuttakin 51 cm, eli melko isoksi olisi ehtinyt hänkin, jos olisi odotettu la.

Olen edelleen hyvin tyytyväinen tuohon ratkaisuun, koska toinen synnytys oli hyvä kokemus, eikä nyt kolmannen kanssa ole tarvinnut käydä läpi samoja pelkotiloja. Tosin tämä tulokas on edelleen perätilassa, joten sikäli saattaa olla taas pohtimista synnytystavan kanssa...

Kohta kolmen äiti rv 34+4 (eikä uni tule silmään...;))

Vierailija

Minulla esikoinen oli 4635g ja 53,5cm ja syntyi helposti alakautta. Synnytys kesti 3,5h ja ponnistus reilut 10 minuuttia.

Minulla epäiltiin neuvolassa koko raskauden ajan, että vauva olisi normaalia isompi. Viimeisessä lääkärineuvolassa lääkäri koitti lantion kokoa ja oli sitä mieltä, isokin mahtuu helpolla, eli koko ei tarvitse pelätä. Painoarvioon pääsin äitipolille vasta rv 39+6, silloin ultrattiin ja lääkäri koitti myös käsikopelolla vauvan kokoa. Sai arvioksi 3,7kg eli normaali vauva... Jos tuo arvio olisi osunut oikeaan, niin olisin päässyt rv 40 tasan käynnistykseen. Mutta koska arvio heitti kilolla, niin sain mennä kotiin odottelemaan... Lääkäri irroitteli kalvoja ja oli sitä mieltä, että vauva on tuloillaan muutenkin ihan pian, silloin oli maanantai ja lääkäri toivotti tervetulleeksi loppuviikolla synnyttämään.

Ja näin kävi, to rv 40+2 synnytin tuon ison vauvelin ilman mitään ongelmaa. Koko ei ollut minulle yllätys, sillä en hetkeäkään uskonut tuohon 3,7kg:n painoarvioon.

Minä en osannut etukäteen pelätä ison vauvan synnyttämistä. Äitinikin on saanut monta isoa vauvaa ja ajattelin, että kyllä minäkin jos hänkin ;) Itse olen 168cm pitkä ja hoikka, eli en mikään iso äiti. Lantio vaan on niin tilava... Synnytyksen hoitanut kätillö sanoi, että isompikin tulee vielä helpolla, eli seuraavaakaan synnytystä ei tarvi jännittää.

Tietysti näin helpon synnytyksen jälkeen on helppo sanoa, että älä turhaan jännitä... Mutta se on ihan totta! Jos sinulla vain on ok lantionmitat, niin ei se vauvan koko ole mikään este tai edes hidaste alakautta synnyttämiseen. Toki käynnistys voi olla rankka kokemus, mutta niin voi sektiokin. Alakautta synnyttäminen on kuitenkin aina silloin parempi, kun ei ole mitään lääketieteellistä estettä alatiesynnytykseen. Ja toki pelkokin on lääketieteellinen syy, mutta turhaan itse sitä pelkoa lisäät miettimällä vauvan kokoa kovasti etukäteen. Useimmiten kuitenkin on niin, että äiti saa juuri sen kokoisia vauvoja kuin pystyy synnyttämään alakautta. Ja lantion ahtaus huomataan kyllä normaalisti etukäteen.

Sinuna siis pyytäisin tarkan painoarvion ja sen jälkeen lantion koon arvioimisen. Jos kaikki näyttäisi olevan ok,niin mieluummin sitten käynnistys (tai synnytyksen käynnistymisen odottelu) kuin sektio.

Vierailija

Sain eilen kuulla sokerirasituksen tulokset ja niinhän siinä kävi, että kiinni jäin :/ Se siis selittää varmasti osiltaan vauvan suurta kokoa.

Olen edelleen asiaa mietiskellyt (sektio vs. käynnistys), enkä ole vielä muodostanut mielipidettä asiasta. Aloin jo kallistumaan sektion puoleen, mutta luin erään artikkelin sektion riskeistä ja alkoi kauhistuttamaan... Saa nyt nähdä mihin ratkaisuun lääkärin kanssa päädytään.

Edelleen lisää kokemuksia/mielipiteitä saa kirjoitella!

violet rv 33+4

Vierailija

Mulle tehtiin sektio ekassa raskaudessa perätilan vuoksi.

Toinen (4080gr, 52cm rv 41+4) ja kolmas (3930gr, 51cm rv 40+0) lapsi syntyneet ihan normaalisti eli lähtenyt itsestään käyntiin.

Nyt on menossa neljäs raskaus rv 37+6. Tänään juuri kävin äitipolilla ja painoarvio oli nyt 3,4-3,6kg eli jos menisi laskettuun aikaan niin olisi ainakin sen 4,1kg, saati jos menisi vielä 2 viikkoa yli niin... sehän olisi viisikiloinen :/

Naislääkäri tuolla oli kyllä oikein ystävällinen ja ymmärtäväinen. Minun ei tarvinnut itse edes mainita käynnistyksen mahdollisuutta vaan hän itse ehdotti käynnistystä viikon päähän eli rv 38+6. Mulla paikat oli tänään ihan epäkypsät -kiinni ja kanavaa jäljellä ja vauvakin vielä tosi korkeella. Mutta lääkäri sanoi, että synnytys lähtee uudelleensynnyttäjällä hyvinkin helposti käyntiin ja saattaa syntyä jopa käynnistyspäivänä, tosin poikkeuksiakin on tottakai.

Itse yhden sektion kokeneena -vaikkakin siitä parannuin todella hyvin- voin todeta että mieluummin synnytän alateitse kuin sektiolla. Varsinkin jos käynnistetään eikä vauva ole iso (siis 4,5kg ->) niin alatiesynnytys on minusta parempi vaihtoehto kuin sektio. Siis alatiesynnytyksestä toipuu paljon nopeammin vaikkakin tottakai se on kivuliaampi kokemus kuin sektio jossa ei mitään tunne. Mutta sektion jälkeen on tietyt ehdot: ei saa kantaa painavia kuukauteen, raskaat kotihommat siis myös vältettävä ja kiinnikkeitä tulee ikävä kyllä todella helposti jos näitä ei noudata ja ne kiinnikkeet on todella ikävän tuntuisia, varsinkin useamman vuoden päästä ne alkaa vasta " ilmoittamaan olemassa olostaan" . Synnytys on synnytys tapahtui se sektiolla tai alakautta, mutta minusta kun luonto on kerta asian niin hoitanut että vauva tulee alakautta niin miksei se sieltä voisi silloin syntyä -luonnollista tietä- jos siihen on hyvät edellytykset?

Vierailija

neljäs vauva syntyi sektiolla perätilan ja ison koon vuoksi viikolla 39+3. painoarviossa kooksi saatiin 3,6 -4,3 kg mutta kun vauva viikon päästä leikattiin, hän painoi 4 840 kg.

kolmas synnytys taas käynnistettiin lapsiveden vähyyden vuoksi ja kyllä sektiossa pääsee paljon helpommalla, mutta sehän on jokaisen henk.kohtainen mielipide ja onhan kummassakin omat riskinsä

Vierailija

ensimmäinen lapsi kysymyksessä ja hän syntyi reilu 3 vkoa sitten, kokoa oli 4240 g ja 55 cm ja synnytys oli mielestäni todella helppo (vaikka kesti 15 tuntia). No sain epiduraalin 2 kertaa (ihana helpotus) ja ponnistusvaihe kesti 29 min, repeämiä ei tullut kun ihan vähän sisälle, ihan muutama tikki laitettiin. Eli vaikka lapsi oli noinkin iso ja ensimmäinen kysymyksessä niin silti voi kaikki mennä todella helposti. Ei jäänyt mitään traumoja!

Vaikka täytyy sanoa että jos olisin tiennyt että lapsi on noin iso, olisi voinut hirvittää etukäteen, nyt oli jotenkin helppo mennä synnyttämään kun ei ollut mitään käsitystä minkälaista se voi olla, ei mitään ennakkoluuloja enkä ollut ajatellut etukäteen miten haluan kaiken menevän, menin vain avoimin mielin ja ajattelin että ei sitä voi etukäteen suunnitella..

Halusin vain sanoa että kaikki voi mennä todella ihanasti vaikka on iso lapsi kysymyksessä!! Tsemppiä!

Vierailija

Meille myös tulossa iso vauva.

Rvllä 35 painoarvio oli n.3300g (viikko sitten siis)

Yritin puhua käynnistyksen mahdollisuudesta, koska itse en haluaisi sectioon. Veikkaus vauva syntymäpainoksi on noin 4500g.

Lääkärin mielestä ihan hyvänkokoinen synnytettävä. Itseäni kauhistuttaa kyllä! Sanoin lääkärille, että jos jää kiinni tms. niin tokaisi tähän että ei ala edes tulemaan, jos ei mahdu. Kummallista.

En haluaisi että antavat mennä kovin paljon yli, pelkään nimittäin synnytyksessä tulevia vammautumisia. Pelkään niitä oikeasti ihan kamalasti, tulleet jo painajaisiinkin.

Neuvolassa sanottiin että seuraavalla kerralla kannattaa puhua juurta jaksaen omat pelkonsa lääkärille. Toivon siis hartaasti että käynnistys tulisi mahdolliseksi, tai että siihen suostuttaisiin.

Itselleni ei ole edes puhuttu sectiosta, voitko itse päättää kumman haluat, vai miten?

Itsellä insuliinihoitoinen raskausajan diabetes. Sokeriarvojen takia siis vauvakin taitaa olla suurempaa luokkaa.

Terkuin, käynnistystä toivova 10kaks ja asukki 35+6

Vierailija

makrosomian, suurikasvuisuuden takia. Ensi yritys rv 40+6, ei tulosta ja seuraaava rv 41+1 käynnisti synnytyksen. Koska en ole tavallisesti (ilman käynnistystä synnyttänyt) en tiedä oliko synnytys sen kivuliaampi, kuin tavallinen. Sain epiduraalin (joka oli taivas) heti kun halusin, ennen sitä ilokaasu oli paras kaverini. Lapsi syntyi kasvotarjonnassa ja oli siksi tavallista hankalampi ponnistettava. En kuitenkaan olisi tuota synnytystä millään sectioon vaihtanut. Koko 4350g/55cm (ihan tuhti esikoinen).

Kakkonen (paljon pienempi) leikattiin peräjalka tarjonnan takia. Tuo ensimmäinen synnytykseni oli ikimuistoinen, enkä sitä pois vaihtaisi, vaikka rankka se oli. Ole avoimin mielin ja kuuntele asiantuntijoita!

Vierailija

Mä kävin pelkopolilla joskus rv 30 ja silloin lääkäri sanoi, että jos vauvasta näyttää tulevan suuri niin voidaan tehdä suunniteltu sektio. En tiedä oliko kyseessä vain tämän lääkärin henkilökohtainen mielipide vai vaikuttaako asiaan myös se, että olen synnytyspelkoinen ensisynnyttäjä.

Tarkempaa tietoa saan kai sitten synnytystapa-arviossa. Itse haluaisin mielummin synnyttää alakautta, mutta pelkään (kuten sinäkin) vauvan vammautumista. No, saa nähdä miten käy!

Onnellista loppuodotusta ja toivottavasti saat sen käynnistyksen!! :)

violet rv 33+5

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat