Useamman lapsen äitit..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kovasti mietityttää mikä olisi sopiva aika harkita toista lasta. Tuskin sitä yhtä ainutta sopivaa on, mutta mielipiteitä haluaisin kuulla.

Meillä tosiaan poika vasta 3kk, mutta eihän se ole sanottu, että heti tärppäisi. Ajatuksena, että ikäeroa ei kauheasti olisi, jotta lapsista olisi seuraa toisilleen.

Kommentit (6)

Vierailija

Mun vanhemmilla lapsilla on ikäeroa vain 11kk. Pojat ovat nyt jo 11- ja 12-vuotiaat ja voin todella suositella pientä ikäeroa! Tottakai alussa on rankkaa kun on kaksi vauvaa talossa mutta kunhan pienempi alkaa liikkumaan niin arki helpottuu huomattavasti.

Mun toisella ja kolmannella lapsella onkin sitten runsaat 10 vuotta ikäeroa. Sekin on kiva ikäero vaikka onkin aika iso. Pojat hoitavat kovasti tyttöä joka täyttää kohta vuoden ja tykkäävät leikkiä tämän kanssa. Neljännen lapseni laskettu aika on jouluna joten nuorimmille tulee ikäeroksi n. 1v 2kk.

Varmaan jokaisessa ikäerossa on hyvät ja huonot puolensa =)

Tansku, muksut & vaavi rv 30+0

Vierailija

Meillä on 2 v 4 kk ero ja mielestäni esikoinen on hiukan liian nuori luiopumaan äidin kokonaisvaltaisesta huomiosta. Esikoinen ei vielä pue itse eikä voi laskea ulos etukäteen odottelemaan äitiä ja kuopusta. Kolme vuotias on jo jonkin verran itsenäinen ja äiti voi keskittyä erilailla vauvaan, jos molemmat penskat kotihoidossa kokoajan.

Vierailija

Omilla lapsillani ikäeroa on 5 vuotta. Tällä ikäerolla on sekä hyviä et huonoja puolia. Ihanaa on että 5-vuotias poikamme on kovasti äidillä apuna. Eikä mustasukkaisuutta ole ilmennyt ja minun ei ikinä tarvitse olla huolissani jos poikani on vauvamme lähellä.(Pienempiä joutuisi valvomaan tarkemmin vauvan lähellä kun eivät vielä ymmärrä miten vauvaa saa koskea tms.)

Huonona puolena se et itse olin jo päässyt niin helpolla kun esikoisemme oli jo niin iso että vauvan tuoma" työ" oli tavallaan järkytys. Varsinkin kun tämä vauvamme on paljon" vaativampi" vauva kuin esikoisemme oli.

Mutta kaikissa asioissahan on omat hyvät ja huonot puolensa:)

Vierailija

Kahden vanhimman lapsen ikäeroksi tuli 2½ vuotta. Molemmat tyttöjä. Esikoinen ei ollut yhtään mustasukkainen tai agressiivinen, hyvin meni ja pidinkin tuota n. 2 vuoden ikäeroa ihanteellisena.

Toisella ja kolmannella onkin ikäeroa siten 6 vuotta, sekin meni tosi hyvin. Sitten kolmannen ja neljännen välissä on tasan 2 vuotta, kolmas lapsi on poika, neljäs lapsi on tyttö. Se olikin jo jotain taruakin ihmeellisempää. Niin kiltti, ihana ja rauhallinen poika muuttui ihan erilaiseksi. Alkoi huutaa, itkeä, lyödä, meluta hysteerisen yliaktiivisesti aamusta iltaan, lopetti syömisen, päiväunet ja huusi nälkää ja väsymystään.Päivisin kuiva poika alkoin nyt pissata tahallaan housuihin, jopa 5 kertaa päivässä. Äiti ei saanut tulla silmiinkään ja isän ollessa poissa itki hysteerisesti kunnes isä tuli kotiin. Minä en saanut koskeakaan poikaan. Isä ei saanut koskeakaan vauvaan ilman hirveää meteliä. Löi vauvaa aina sopivan hetken tullessa, potki tätä ja yritti tukehduttaa pienillä leuilla ja ruualla. Mitään vastaavaa en ole ikinä nähnyt. Olin aivan rikki ja tunsin valtavaa syyllisyyttä siitä että oma lapsi koki asian näin järkyttävänä, se oli todella kauheaa. =(

Tätä kesti 2 kk ja alkoi sitten vähitellen helpottaa, että nyt, pian 5 kk myöhemmin elämä on tasaantunut. Poika leikkii siskon kanssa ja siskon mielestä ei ole mitään parempaa kuin katsella isoveljeään. Poika nukkuu taas päikkärit, tosin vähän salakavalasti nukahtaa tv:n ääreen, vaunuihin häntä ei enään saa kuten aikaisemmin. Syö taas hyvin, on kuiva, rauhallinen, ei huuda ei raivoa. On oma iloinen itsensä.

Eilen oltiin kylässä ja vaari piti vauvaa sylissä kun teimme lähtöä niin isoveli meni ja otti vauvaa jaloista ja yritti nostaa omaan syliin ja sanoi:pikkisisko ei saa jäädä tänne! Se oli niin ihana näky tälle äidinsydämmelle!

Viisautena sanon että parasta ikää ei ole, eikä sitä tiedä etukäteen kuinka esikoinen/vanhempi lapsi reagoi. Parasta on mennä omien lähtökohtien mukaan, kun itselleen sopii. Jotkut lapsista ei reagoi heti, vaan viiveellä ja jotkut heti ja sitten taas jotkut eivät ollenkaan. Ikäero mikä tahansa, niin yllätyksiä voi tulla. Mutta siitä selviää aivan varmasti, ja usko että se menee ohi!!!

Onnea//nennNiinaliini:

Lainaus:

Kovasti mietityttää mikä olisi sopiva aika harkita toista lasta. Tuskin sitä yhtä ainutta sopivaa on, mutta mielipiteitä haluaisin kuulla.

Meillä tosiaan poika vasta 3kk, mutta eihän se ole sanottu, että heti tärppäisi. Ajatuksena, että ikäeroa ei kauheasti olisi, jotta lapsista olisi seuraa toisilleen.

Vierailija

Meillä kahdella ekalla lapsella 1v11kk ikäeroa ja nyt kolmanteen edellisten ikäero 5v4kk ja 3v5kk.

Kahden ensimmäisen osalta homma (ei suoraa mustasukkaisuutta tai esikoisen taantumaa ym.) meni hyvin, mutta silti jälkeen päin ajatellen ikäero olisi voinut olla pidempi. Esikoinen olisi saanut olla pieni pidempään (kyllä tietyt asiat ainakin meillä käytännön pakosta vähensivät minun aikaani keskittyä esikoiseen) ja itse olisin paremmin hengähtänyt välissä (toisen vauvan kohdalla odotti ehkä liikaa että kasvaa tietyn vaiheen ohi, enkä nauttinut niin vauva-ajasta). Tämän kokemuksen jälkeen itse pidän ideaalina 3v ikäeroa.

Nyt kolmannen lapsen osalta nautin taas vauva-ajasta, mutta kyllä taas tuntuu ettei varsinkaan esikoiselle ole riittävästi aikaa. Esikoinen kaipaa jo äidin kanssa kahdestaan keskustelua ym. ja vauva roikkuu tississä. Lisäksi kahden isomman lapsen päivän aikataulut (eskarimatkat, kerhot, mahdolliset puistokäynnit) sotkevat vauvan uniaikoja kun tuntuu että aina on jonnekin mentävä. Toisaalta esikoinen jo enemmän poissa eskarissa ja kavereitten kanssa, joten silloin jää aikaa vauvalle ja keskimmäiselle. Keskimmäinen meillä joutuu taas vauvan vuoksi olemaan enemmän kotona, kun en niin paljoa pääse liikkumaan ja toimimaan aktiivisesti.

Vierailija

voin kehua kyllä tälläistä reilun vuoden ikäeroa... Meillä siis kaksi poikaa, joista nuorempi on tänään 13 pv ikäinen ja vanhempi täyttää ensi viikolla 1v 3 kk. Ei minkäänlaisia mustasukkaisuusoireita tai uhmaa tms. Vauva kun nukkuu vielä suurimman osan ajasta, jää esikoisellekkin hyvin aikaa...

Sitä, mikä kenellekkin sopii, on mahdoton sanoa, mutta meillä on ainakin lähtenyt hyvin tämä homma käyntiin pienellä ikäerolla!

Mami ja pojat

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat