Mitä omia soseita sihtikurkkuvauvanne suostuvat syömään?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän neiti, 8kk, on ihan uskomaton sihtikurkku. Totesimme tämän jo kiinteitä aloiteltaessa ja olemmekin syöneet lähes pelkästään kaupan hienonhienoja soseita. Ne uppoavat tätä nykyä hienosti eikä tähän asti maistelluista ruoista (niitä on parissa kuukaudessa jo kertynyt aika monta) mikään ole tuntunut aiheuttavan yliherkkyyttä tms.

Laajentaakseni ruokavalikoimaa olen yrittänyt välillä tarjota omiakin soseita, jotka auttamatta jäävät karkeampijakoisiksi kuin kaupan soseet, vaikka kuinka niitä hienontaisin, sekoittaisin sauvasekoittajalla jne. Jos esim. sekoitan kanaa keitettyyn veteen saadakseni kanan ensin mahdollisimman hienojakoiseksi ja sen jälkeen sekoitan sen valmiiseen maissisoseeseen, tyttö kakoo ja yskii. Juuri äsken sekoitin tomaattia muussattuun perunaan ja tyttö yökkäili ja oksensi kohta puolet aiemmin samalla aterialla tarjoamastani valmissoseestakin ulos.

Onko kellään hyviä sosevinkkejä, joissa olisi lihaa ja jotka olisivat tarpeeksi hienojakoisia? Kuinka kauan tällaista on kestänyt? Vähitellen pitäisi alkaa tarjota karkeampijakoista ruokaa, mutta tällä menolla en usko, että meillä onnistutaan ihan lähikuukausina...

Kommentit (10)

Vierailija

koekileppa jauhelihaa ja perunaa ja porkkanaa...ja tietysti laitat vettä että tulee sopivan " luirua" sauvasekottimella niin kauan että on ihan pehmeetä sössöö!!!

broileri meillä kanssa kauheen kuivaa mutta jos sen tekee tomaattikastikkeeseen tai laitat sekaan tomaatin kun keität lihan ja sit sauvasekottimella ihan hienoksi niin kyllä se sen verran pehmeerakeista on et menee alas!!

mulla ittellä oli kans alussa tosi rakeiset ruuat ja nyt oon oppinu tekeen niitä hienojakoisia kun poika jo 10 kk : D

nyt pitäs sitte osata niitä karkeempia tehdä mutta taas oon menny toiseen ääripäähän ainakin makaroni ruuissa et on liian kökköstä!!!

mutta jauhelihasta oon parhaat soseet saanu tehtyä!!!

tsemppiä vaan!!!!

Vierailija

Meidän taaperolla ikää 11 kk ja syömme edelleen kaupan valmiita soseita ja niitä erittäin sileitä,5-6 kk soseita.Aika ajoin yritän tarjota niitä vähän karkeampia 8 kk soseita,mutta alkaa armoton huuto ja näin ollen ne ruuat mitkä antaa suuhun niin valuu ulos kun niin kovasti meuhkataan ja joskus ne myös oksennetaan.

Olen myös yrittänyt tehdä omatekoisia soseita mutta nekään eivät kelpaa,ovat paljon karkeampia kun ne kaupan ja maku on varmasti niin erilainen. Mutta välillä annamme lapsen maistaa omalta lautaselta esim.perunaa tilsittynä,spagettia jne. nämä kyllä menevät alas.

Olen myös silloin tällöin pieninyt murusiksi niitä lyhkäsiä rakettispagetteja ja keittänyt ja tarjonnut sellaisen 5-6 kk soseen seassa niin ne on suostunut syömään,kyllä vähän on aluksi maistellut että mitä tulikaan suuhun mutta ei ole yökkinyt niitä.

Olen myös kuullut että riisimurot ovat hyviä antaa tälläisille sihtikurkuille,ne sulavat sinne suuhun mutta vauva saa samalla tunnetta että siellä suussa on jotain kokkareista ruokaa,kannattaa kokeilla,meillä ainakin suostutaan noita riisimuroja innollakin syömään eli yksi muro kerrallaan suuhun ja antaa vauvan rauhassa natustella sitä.

Mutta ei todellaakaan kannata mitenkään huolestua jos teidän neiti ei vielä syö karkeampaa ruokaa,kyllä se rupeaa ajan kanssa syömään,harjoittelette pikkuhiljaa.Ja voi myös olla ettei tyttönne siirry ensinkään niihin kaupan 8 kk soseisiin vaan saattaakin suoraan siirtyä kotiruokaan siinä 1 v tietämillä,näin varmasti myös meidän naperolle käy.

Vierailija

Meillä esikoinen oli aikamoinen sihtikurkku. Hän kyllä söi omatekoisia soseita, mutta niiden piti olla aika liruja ja niin mössättyjä kuin mahdollista. Ihan noin tarkka hän ei könteistä ollut kuin sinun lapsesi sillä hänelle kelpasi sauvasekoitin-mössö ihan hyvin, mutta mikään sitä karkeampi (riisi, makarooni jne) ei. Tuossa reilun 8 kk iässä muistaakseni aloin antaa hänelle sormiruokaa mutusteltavaksi; maissinaksuja, keitettyä makaroonia, riisiä, herneitä, maissia....Ideana oli, että hän oppii pureksimaan ruokaa ja pikkuhiljaa myös karkeampi sose alkoi upota. Yritä vaan sitkeästi totuttaa ja sormiruoka on hyvä väylä.

Vierailija

Usko palasi sen suhteen, että tähän vielä joskus tulee muutos. Ja hyviä vinkkejä harjoitteluihin sain myös.

Meillä on esikoispoika ollut aina todella hyvä syömään. Hänelle tein soseet itse eikä paakut haitanneet lainkaan. Joten niin erilaisia nämä lapset voivat olla, kuten joku muukin kirjoitti omien lapsiensa kohdalla olleen! Kuopus on kylläkin yleensä ottaen todella tyytyväinen tyttö (tässäkin aivan toista maata kuin veljensä), mutta syömisissä hän on näemmä tarkka kuin mikä. Nyt on nämä soseongelmat ja imetyksen kanssakin sain kamalalla kitkuttelulla 6 kk täyteen.

Vierailija

Meillä ainakin lapsissa ollut eroja. Ensimmäinen oli tälläinen sihtikurkku ja vasta yli 1v:na alkoi mennä karkeampaa ruokaa. Silti ei silloinkaan kovin hyvin isompia paloja niellyt. Iän myötä sitten paremmin.

Seuraava lapsemme söi sitten jo 8kk isoja paloja (nielaisi kokonaisena ilman vaikeuksia) ja kanssamme samaa ruokaa. Ero oli mieletön ensimmäiseen lapseemme, joka näytti köhivän ja oksentavan kaiken vähän karkeamman.

Nyt kolmas on vasta 6kk, mutta nuo karkeammat näyttävät saavan saman vastaanoton kuin ensimmäisellä. Hirveä kakominen ja melkein oksentaminen. En kyllä yritä hirveällä vauhdilla sitten opettaa karkeammalle ruoalle, vaan annan hienojakoisempaa. Kyllä se sitten aikanaan joskus karkeampikin menee.

Vierailija

Meillä tyttö on kohta 10 kk ja aivan toivotonta. Kaupan purkkiruuista vain 5 kk menee hyvin(ei kala). Soseutan kaupan 8 kk ja tänään silti oksensi. Raastan porkkanaa tai kurkkua tai mitä vaan ja oksennus..

Aion viikonloppuna kokeilla ed.äidin antamia ohjeita.

Esikoinen söi siis minun tekemiä ruokia todella hyvin ja vaivattomasti, joten siksi olen ollut niin ihmeissäni!!

Ketsu

Vierailija

Purkeista kelpasi ainoastaan ne pienet eli mitkä ihan hienoa sosetta, ei mitkään 8 kk-soseet, jotka on kai kaikki isommissa purkissa. Oksennus tuli välittömästi, jos erehtyi tarjoamaan.

Vierailija

mutta tilannetta parannettiin tarjoamalla ihan oikeasti pureskeltavaa ruokaa, banaania, maissinaksuja, leipää, keitettyä porkkanaa ym ym. ja sitten alkoi pikku hiljaa pureskella muunkin ruokansa....

Nyt tämän kuopuksen kanssa olen alkanut heti alusta asti tarjoilla sileiden mössöjen kaverina juuri kuvailemiani ruokia(alkaen 4 kk). Ja tuo hampaaton puoli vuotias hävittää loisteliaasti maissinaksut, leivän palat, banaanin palat ja yksi suosikki on keitetty/höyrytetty kukkakaali...

Olen myös alkanut jättää ruokaakin hieman karkeammaksi, mutta aika mössöä vieläkin tarjoan...sitten kun alkaa hampaita tulla niin katsotaan sitten!

Mutta sitten näistäkään vinkeistä ei ole hyötyä jos vauva syö pureskeltavaa ruokaa muttei karkeampaa sosetta=(

Vierailija

vauva ruokailuongelmien takana voi olla hoitamaton ruoka-aineallergia tai suun alueen rakenteelliset tai motoriset ongelmat. Mahdollisesta sairaudesta ei syytellä vauvaa vaan käydään vauvan kera lääkärissä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat